• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

agraw

Cartier
2-Faktor
Postnord hävdar att deras regelverk säger att det är inte tillåtet att skicka t ex klockor med ett värde högre än de angivna för t ex Värde 50000:- kanske 49999:- om man märker ord och det skulle vara något slags avtalsbrott att göra så. Jag menar att ett sånt betydelsefullt villkor inte borde få vara gömt i en massiv textmassa utan borde informeras av kundmottgaren vid inlämning. Apropå att vara i (kunskaps)underläga när avtalet ingås. När jag skickat Värde (2 ggr) så har inget nämnts om detta utan personalen bekräftade bara min fråga om hur högt det är försäkrat utan att påtala några reservationer.
Exakt. Tror jag citerade det någonstans tillbaka i tråden att man bryter mot avtalet om innehållets marknadsvärde är över försäkringsbeloppet. Sån info måste framgå skriftligt på ett tydligt sätt.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Överklagan har skickats till Postnords opartiske kundombudsman. Jag menar bl.a. att Postnord inte uppfyller sitt juridiska ansvar enligt 2 kap. 2 § försäkringsavtalslagen som bl.a. säger att: "Viktiga begränsningar av försäkringsskyddet skall tydligt framgå". Nu väntar jag med spänning på svar inom 30 dagar och ser vad som händer :)

Dock kvarstår faktum att Postnords har tokiga villkor, som enligt mig, döljs och slår oerhört hårt mot konsumenten. Detta borde åtminstone framgå som "tips" för köpare och säljare på KS så att ingen drabbas när vi handlar med så dyra föremål. Vet ej om @Denke eller @Spencer66 sett detta och har någon åsikt/idé om KS borde upplysa om detta tvivelaktiga villkor?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Överklagan har skickats till Postnords opartiske kundombudsman. Jag menar bl.a. att Postnord inte uppfyller sitt juridiska ansvar enligt 2 kap. 2 § försäkringsavtalslagen som bl.a. säger att: "Viktiga begränsningar av försäkringsskyddet skall tydligt framgå". Nu väntar jag med spänning på svar inom 30 dagar och ser vad som händer :)

Dock kvarstår faktum att Postnords har tokiga villkor, som enligt mig, döljs och slår oerhört hårt mot konsumenten. Detta borde åtminstone framgå som "tips" för köpare och säljare på KS så att ingen drabbas när vi handlar med så dyra föremål. Vet ej om @Denke eller @Spencer66 sett detta och har någon åsikt/idé om KS borde upplysa om detta tvivelaktiga villkor?

Att lägga till en heads up om rätt val av frakt i guiderna är en bra idé. Sen avstår vi nog från att detaljtipsa om olika speditörers fraktvillkor, lite hemläxa måste man göra själv när man köper och säljer klockor. ;)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Att lägga till en heads up om rätt val av frakt i guiderna är en bra idé. Sen avstår vi nog från att detaljtipsa om olika speditörers fraktvillkor, lite hemläxa måste man göra själv när man köper och säljer klockor. ;)
Det tycker jag är en bra idé! Om hemläxa har du helt rätt! Dock om en konsumentvägledare tycker att infon är "bristfällig" och att inte Postnord uppfyller sitt juridiska ansvar är "läxan" inte lättillgänglig, men en generell heads up tycker jag som sagt är tillräckligt för folk att haja till :)
 
Topp