• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Printa ett urverk

Kolla vad jag hittade på jobbet då!
Ska bara ragga tag i programmet med drivrutiner osv..
DSC_1375.JPG
Vilket fynd! Ultimaker är grymma på de allra flesta punkter Lycka till!

@twisted vilken lagertjocklek kör du? Hemmaprintern har .4 mm-munstycke och halvbra precision men kanske ska göra ett försök. Funderar på om några kuggar skulle kunna laserskäras för att snabba på/öka precision?
//Philemon
 

twisted

Cartier
Vilket fynd! Ultimaker är grymma på de allra flesta punkter Lycka till!

@twisted vilken lagertjocklek kör du? Hemmaprintern har .4 mm-munstycke och halvbra precision men kanske ska göra ett försök. Funderar på om några kuggar skulle kunna laserskäras för att snabba på/öka precision?
//Philemon


Jag har också .4mm munstycke, skriver ut den enligt thingiverse-sidan så gott det går, dvs 0.1mm layer thickness. :)
 

twisted

Cartier
Ursäkta att jag har hållt er dåligt uppdaterade. Hela min förra vecka gick till att hosta upp bröstkorgen hemma i soffan, så inget blev printat då. :(

Men nu! Ny vecka och nya strider! Detta är veckans resultat ( plus en som är under utskrift just nu ).

19ylIDs.jpg


( Har inte fått sig en finputs på resten av raften ännu )
 

Starship

Cartier
Ursäkta att jag har hållt er dåligt uppdaterade. Hela min förra vecka gick till att hosta upp bröstkorgen hemma i soffan, så inget blev printat då. :(

Men nu! Ny vecka och nya strider! Detta är veckans resultat ( plus en som är under utskrift just nu ).

19ylIDs.jpg


( Har inte fått sig en finputs på resten av raften ännu )
Hur många delar har du skrivit ut och hur mycket är kvar? Det här är spännande!
 

Sparvel

Omega
Ser kul ut! Har en makerbot på jobbet så skulle kanske ta och prova..... Vet dock inte hur uppskattat det blir om den ockuperas av klockdelar...
 

mjarestad

Breitling
Riktigt kul tråd. Ser fram emot fortsättningen... Är lite nyfiken på "folk" som har en 3D-skrivare på jobbet. Vad används de till. Finns de där för skoj skull eller finns det ett proffesionellt arbetsområde?
 

twisted

Cartier
Riktigt kul tråd. Ser fram emot fortsättningen... Är lite nyfiken på "folk" som har en 3D-skrivare på jobbet. Vad används de till. Finns de där för skoj skull eller finns det ett proffesionellt arbetsområde?


Vi var 7 kollegor som gick ihop och köpte en 3dskrivare tillsammans, den har fått tillåtelse att stå på jobbet så alla kan använda den, därav dess placering. Nu råkar jag också ha tur i tur, för dom andra verkar ha tröttnat på den så har kunnat skriva oavbrutet ett bra tag tillbaka nu. :)
 

twisted

Cartier
Hjälp KS! Jag har kört fast!

Alla delar är printade och ser fina ut, men att hitta skruvarna som beskrivningen kräver verkar inte vara det lättaste!

Jag har prövat clasohlson, john wall, sifverts skruv, skruvcentralen samt urmakaren bakom konserthuset utan positiva resultat.

Någon som vet vart jag borde vända mig ? Följande dimensioner söker jag:

  • 5 Washers, Diameter 1.5 mm (tourbillon, escapement)
  • 5 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 6.5 mm (ratchet pawls)
  • 5 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 5 mm (going barrel)
  • 4 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (base plate)
  • 4 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 12 mm (clock face)
  • 3 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (tourbillon cage)
Även bild på skruvarna här:

IMG_6548.JPG
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hjälp KS! Jag har kört fast!

Alla delar är printade och ser fina ut, men att hitta skruvarna som beskrivningen kräver verkar inte vara det lättaste!

Jag har prövat clasohlson, john wall, sifverts skruv, skruvcentralen samt urmakaren bakom konserthuset utan positiva resultat.

Någon som vet vart jag borde vända mig ? Följande dimensioner söker jag:

  • 5 Washers, Diameter 1.5 mm (tourbillon, escapement)
  • 5 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 6.5 mm (ratchet pawls)
  • 5 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 5 mm (going barrel)
  • 4 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (base plate)
  • 4 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 12 mm (clock face)
  • 3 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (tourbillon cage)
Även bild på skruvarna här:

IMG_6548.JPG
Lite som när kompisen ville få tag på en skruv till sin grill som är gjord i Kanada. Sjukt svårt, eftersom de verkar gå efter andra mått...
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt kul tråd. Ser fram emot fortsättningen... Är lite nyfiken på "folk" som har en 3D-skrivare på jobbet. Vad används de till. Finns de där för skoj skull eller finns det ett proffesionellt arbetsområde?

Jag har klickade hem en för privat bruk, borde få den om runt en månad. jag kommer ha den för skojs skull samt lite på grund av skolan.

Hjälp KS! Jag har kört fast!

Alla delar är printade och ser fina ut, men att hitta skruvarna som beskrivningen kräver verkar inte vara det lättaste!

Jag har prövat clasohlson, john wall, sifverts skruv, skruvcentralen samt urmakaren bakom konserthuset utan positiva resultat.

Någon som vet vart jag borde vända mig ? Följande dimensioner söker jag:

  • 5 Washers, Diameter 1.5 mm (tourbillon, escapement)
  • 5 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 6.5 mm (ratchet pawls)
  • 5 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 5 mm (going barrel)
  • 4 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (base plate)
  • 4 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 12 mm (clock face)
  • 3 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (tourbillon cage)
Även bild på skruvarna här:

IMG_6548.JPG

Har du kikat på bukten eller med en oberoende urmakare, de kanske kan assistera dig?
 

twisted

Cartier
Jag har klickade hem en för privat bruk, borde få den om runt en månad. jag kommer ha den för skojs skull samt lite på grund av skolan.



Har du kikat på bukten eller med en oberoende urmakare, de kanske kan assistera dig?


Jag har tittat på bukten också, verkar gå att köpa små lådor ifrån kina med random-skruv. Jag menar, måtten behöver inte vara exakta så det kan vara en lösning. Men då måste jag även vänta på paket ifrån kina som säkert tänker hänga runt någonstanns minst 30 dagar innan det hamnar hos mig. :(

Att köpa små skruvar tycker man borde vara bagis, vafalls är det här ? :D
 
Hjälp KS! Jag har kört fast!

Alla delar är printade och ser fina ut, men att hitta skruvarna som beskrivningen kräver verkar inte vara det lättaste!

Jag har prövat clasohlson, john wall, sifverts skruv, skruvcentralen samt urmakaren bakom konserthuset utan positiva resultat.

Någon som vet vart jag borde vända mig ? Följande dimensioner söker jag:

  • 5 Washers, Diameter 1.5 mm (tourbillon, escapement)
  • 5 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 6.5 mm (ratchet pawls)
  • 5 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 5 mm (going barrel)
  • 4 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (base plate)
  • 4 Screws, Diameter 1.8 mm, Length 12 mm (clock face)
  • 3 Screws, Diameter 1.5 mm, Length 10 mm (tourbillon cage)
Även bild på skruvarna här:

IMG_6548.JPG

Allt som är 2 mm eller under är svårt. De maskingängade kan gå att hitta på hobby/radiostyrt-affärer. Annars ska http://www.sifvert-skruv.se/ ha det mesta.

//Philemon
 

mega

Rolex
Jag har tittat på bukten också, verkar gå att köpa små lådor ifrån kina med random-skruv. Jag menar, måtten behöver inte vara exakta så det kan vara en lösning. Men då måste jag även vänta på paket ifrån kina som säkert tänker hänga runt någonstanns minst 30 dagar innan det hamnar hos mig. :(

Att köpa små skruvar tycker man borde vara bagis, vafalls är det här ? :D
Tycker det brukar gå rätt snabbt att få hem saker just från China. 2-4 dagar.
 

rogart-63

Patek
Vilket cool projekt.Har jag missat :eek: Grymt jobbat. Skruven är dom maskingängade? Typ M1,8? Eller är det träskruv? Några små M1,8 mm skruvar har jag nog liggande nånstans? Kanske även M1,5 mm. Men det ser mer ut som små träskruv eller självgängade skruvar?
 
Som jag nämnde där uppe har jag tyvärr redan pratat med sifverts och dom kunde inte hjälpa med så små. :( Var på wentzels hobby här om dagen också och dom hade inget heller. :/
Där var jag inte uppmärksam. Går det att komma runt det på något sätt? Hur är tjockleken runt hål. Tänkte om man kunde borra upp 1.8 till 2 och kanske svarva någon stiftlösning till 1.5 mm.

/Philemon
 
Topp