• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Printa ett urverk

twisted

Cartier
Där var jag inte uppmärksam. Går det att komma runt det på något sätt? Hur är tjockleken runt hål. Tänkte om man kunde borra upp 1.8 till 2 och kanske svarva någon stiftlösning till 1.5 mm.

/Philemon

It happens :) Borde inte vara några problem att borra upp hålen lite, så 2mm borde gå fint. Men visst fan borde man kunna köpa små skruvar någonstanns! :D

@twisted Du skulle ju kunna kontakta den som skrivit artikeln och fråga var han köpt sina skruvar.

Det skulle jag kunna pröva! Han är ifrån Schweiz så det tar nog lika lång tid som ifrån cousinuk då, om nu den där skruvsatsen innehåller de jag behöver!
 

twisted

Cartier
Vilket cool projekt.Har jag missat :eek: Grymt jobbat. Skruven är dom maskingängade? Typ M1,8? Eller är det träskruv? Några små M1,8 mm skruvar har jag nog liggande nånstans? Kanske även M1,5 mm. Men det ser mer ut som små träskruv eller självgängade skruvar?


Det verkar luta mot träskruv eller ja, självgängande. M*-skruvar är maskingängade eller?
 

rogart-63

Patek
Det verkar luta mot träskruv eller ja, självgängande. M*-skruvar är maskingängade eller?
Precis. Millimetergänga . Typ M8 bult. Fast M 1,8 och 1,5 . Väldigt lite stigning på gängan. Hitta såna skruv som du behöver på Ebay men då från China. Kan ju ta några veckor att få hem i värsta fall. Och oftast säljs dom i 100 stycken eller fler. Blir en himla massa skruv över?
 

twisted

Cartier
Precis. Millimetergänga . Typ M8 bult. Fast M 1,8 och 1,5 . Väldigt lite stigning på gängan. Hitta såna skruv som du behöver på Ebay men då från China. Kan ju ta några veckor att få hem i värsta fall. Och oftast säljs dom i 100 stycken eller fler. Blir en himla massa skruv över?

Om jag får skruv över gör nog inte så mycket. Om någon annan på KS sen vill printa sin egen klocka vet dom ju vart dom kan vända sig i så fall :D

Men som det ser ut nu drar jag en chansning på skruvkittet ifrån cousinuk
https://www.cousinsuk.com/product/case-screws-clock?code=A31278#select

och håller tummarna för att den innehåller något snarlikt det jag är ute efter. :)
 

Starship

Cartier
Den som vill ha en större utmaning (i trä) kan ge sig på den här: http://gizmodo.com/this-impossibly-complicated-mechanical-clock-re-writes-1758523934
(Oklart om den har fria ritningar.)

mjufwch4gnavz2i4dlku.gif
 

twisted

Cartier
Då är vi igång! Han med ett och annat under lunchen här! Här kommer en liten bildserie;

Se till att alla delar är med ( och också wrappen );
FO4CI87.jpg


Jörgen slipar axlar!
sE3ZPOr.jpg


Montera första axeln;

3PuV6G5.jpg


Den lilla fjädern är på plats!
YHiUVyE.jpg


Och såhär långt han vi totalt;

goY0kNo.jpg
 

twisted

Cartier
Nu tycker jag att det här går för långsamt! Har du inga semesterdagar att ta ut? :)

Tyvärr är det tjärvt på den delen, men jag jobbar på en lösning! :D


Idag fick vi ihop tourbillonen helt, verkar dock som att jag kommer få ta isär den igen och sandpappra brickorna lite då det verkar ganska tight inne i tourbillon-huset. Det borde gå fort så ingen showstopper!

Tyvärr inga bilder ifrån dagens montering men det ingick en del borrande för att lösa upp hålen för axlarna, lite sandpapper för att få bort spår ifrån support på delarna samt ett uppslukande av en woppermeal ifrån BK.

Hoppas på en roligare update imorgon. :)
 

twisted

Cartier
Idag blev det lite pill! Fick börja med att plocka isär/sätta ihop turbo'n 3 gånger för att försöka lösa lite på trycket i huset så att hjulen skulle röra sig friare. Jag trooor nu att det ska fungera bra som det är, så vi nöjer oss och säger att den delen är klar. ( peppar peppar )

Annars var det vidare slipandet på de restereande bitarna för att få bort raftspåren och se till så att dom sitter perfekt på sina partners. Jörgen hälsar tummen upp!


ip8RLoi.jpg
 

_jonte

Patek
Kul att följa, och hoppas det går vägen. Du har inte funderat på att sätta i en riktig stålfjäder för att få upp gångreserven?
 

twisted

Cartier
Idag körde vi ännu en lunch på kontoret. Följande är dagens resultat;

Fjäderhuset monterat i skalet och bottendelen med ratchet-gear och tillhörande delar har monterats;

aS10YAP.jpg


Därefter började vi borra ur diverse kugghjul och påbörjade monteringen utav minutväxlingen;

HuKYsG4.jpg


Det känns som att man börjar få in lite flow i hur man jobbar med delarna Det är också väldigt är roligt att lära sig vad alla små delar har för roller och hur dom i symbios får tiden att gå framåt. Fantastiskt! :)

Imorgon är en ny dag!
 

pjmb

Cartier
Idag körde vi ännu en lunch på kontoret. Följande är dagens resultat;

Fjäderhuset monterat i skalet och bottendelen med ratchet-gear och tillhörande delar har monterats;

aS10YAP.jpg


Därefter började vi borra ur diverse kugghjul och påbörjade monteringen utav minutväxlingen;

HuKYsG4.jpg


Det känns som att man börjar få in lite flow i hur man jobbar med delarna Det är också väldigt är roligt att lära sig vad alla små delar har för roller och hur dom i symbios får tiden att gå framåt. Fantastiskt! :)

Imorgon är en ny dag!
Bra jobbat! Ser att skruvarna passade eller är på plats iaf!
 

twisted

Cartier
Dåligt med produktivitet idag! Blev lunch utanför kontoret tyvärr.

Jag har insett att jag missat att printa en bit. Den biten som i slutänden ser till att turbillonen inte hoppar ur huset. Även ett par brickor verkar ha fått ben och tagit sig vidare till ett parallellt universum.

Tråkigare nyheter på det är att en hållare till slangen som plasten matas igenom på 3d-printern har valt att ge upp. Ny del är beställt och beräknas vara här nästa vecka! Så inget printade för ens då.
För att brädda på det ännu mer så tar jag snösemester nästa vecka och passar på att pröva mina nyslipade stålkanter. Detta betyder i runda slängar att; det blir dåligt med bygge inom dom kommande 10 dagarna.

Så fort jag är tillbaka och back in-action så kommer det flöda på med bilder! Bjuder på denna sålänge;

crEUS65.jpg
 

Freddie L

Panerai
Det kommer bli en rejäl pjäs!?! Vad har du för bredd på banden till den?:)

Jag har en liten tanke att skaffa ett bordsur till skrivbordet, hade tänkt nåt klassiskt men er variant kan nog bli en runner-up.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Dåligt med produktivitet idag! Blev lunch utanför kontoret tyvärr.

Jag har insett att jag missat att printa en bit. Den biten som i slutänden ser till att turbillonen inte hoppar ur huset. Även ett par brickor verkar ha fått ben och tagit sig vidare till ett parallellt universum.

Tråkigare nyheter på det är att en hållare till slangen som plasten matas igenom på 3d-printern har valt att ge upp. Ny del är beställt och beräknas vara här nästa vecka! Så inget printade för ens då.
För att brädda på det ännu mer så tar jag snösemester nästa vecka och passar på att pröva mina nyslipade stålkanter. Detta betyder i runda slängar att; det blir dåligt med bygge inom dom kommande 10 dagarna.

Så fort jag är tillbaka och back in-action så kommer det flöda på med bilder! Bjuder på denna sålänge;

crEUS65.jpg
riktigt kul att se att allt går framåt och nu väntar jag med spänning tio dagar till, men det är det värt.
Du vet att vi är många som väntar på fortsättning! Ha det så skönt i skidbacken!:)
 
Topp