• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ser inte kopplingen. Kan vara 50 års kötid och bara miljardärer som köper - det gör ju inte produkten immun mot prisförändringar.

Jag tror varken på prisökning eller fall. Jag har ingen aning då jag har för dålig inblick i Rolex strategiska och ekonomiska kalkyler.
Men tjena... Tillgång och efterfrågan.
Vill du inte förstå eller förstår du inte på riktigt?
 
Jag tror ju Rolex kommer höja sina priser så länge andrahandsmarknaden ligger högre än försäljningspriset. Hittade dessa i ett annat klockforum som bekräftar den årliga prishöjningen av Rolex.
Det som kanske kommer mattas av är nog andrahandsvärdet när "vanligt folk" har lite minde cash och röra sig med.
1ffffe56fcf1f2deb955c67c686b99dd.jpg


ejDTl2I.jpg
 

pac78

Omega
2-Faktor
Om man ska spekulera i konjukturnedgång så tror jag att många branscher ser en nedgång pga ändrade konsumtionsmönster (har ingen fakta att basera detta på). Tittar man på hur världen har agerat med köp & släng mentalitet så märker man tydligt att gemene man blivit mer medveten om klimatpåverkan (omedvetet eller inte) och trenden pekar mer och mer på att köpa beggat. Därtill ska sägas att bilindustrin (en stor ekonomisk drivkraft) är i en omställningsfas som definitivt påverkar nybilsköpen negativt. Detta beskrivs snabbt som en kris av media och vips så drar alla i nödbromsen med en efterföljande lågkonjunktur. För egen del så köper jag inte klockor som en investering eller spekulation, men klart tråkigt om de helt plötsligt skulle tappa större delen av värdet (men då kan jag köpa fler). Tror dock inte att alla klockentusiaster världen över helt plötsligt skulle överge sin hobby bara för att det blir lågkonjunktur. Rolexpriserna är löjligt höga iaf och det vore nog sunt med en anpassning där.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hallå, ekonomi liksom? Förstår du inte?

Produktivt sätt att diskutera på.

Tillgång och efterfrågan ger inte stöd åt din slutsats.
Jo det gör det. Så länge efterfrågan är större (mycket större i Rolex och PPs fall) finns ingen anledning att tro att priserna skulle sjunka. Det finns heller inget som talar för att efterfrågan skulle minska i dessa fall, och därför heller inte någon prissänkning i närtid.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jo det gör det. Så länge efterfrågan är större (mycket större i Rolex och PPs fall) finns ingen anledning att tro att priserna skulle sjunka. Det finns heller inget som talar för att efterfrågan skulle minska i dessa fall, och därför heller inte någon prissänkning i närtid.

Det kan ofta räcka med en inbillad förändring för att en bubbla ska spricka...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Men det är ju enkel matematik att gissa att när rolex har väntetider på 5 år på flera modeller och när du måste vara särskilt utvald för att få köpa en Patek så lär inte de klockorna sjunka i värde inom den närmaste framtiden.
Den mindre enkla matematiken är väl hur kölistorna förändras. Du tror väl inte de är konstanta när folk blir av med jobben och priserna börjar backa på begmarknaden? Kölistorna och begpriserna i förhållande till listpris göder varandra i en uppåtgående spiral tills det vänder och då blir det istället en nedåtgående spiral. Jag tror inte att majoriteten av efterfrågan (personer i kölistorna) faktiskt vill konsumera en Rolex - de vill få bära en Rolex samtidigt som de tjänar pengar på sitt kapital. Om man slutar se möjligheten till vinst kommer också intresset svalna.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vad tror ni? Kommer antalet annonser på överprisade stålklockor öka drastiskt efter b.la. denna tråd och andra oroligheter kring klockscenen? Jag tror det.
 

PNM

Panerai
- Rolex är en stiftelse, de kan väl göra vad de vill? Inga giriga aktieägare inblandade.

Visst, men kan de göra det ur ett rationellt ekonomiskt perspektiv? Skulle det ske på bekostnad av vinst? Och i så fall, är den kostnaden värd att ta för att skydda eller avancera varumärket? Särskilt i en miljö där andra klockmärken faller i värde? Men det är ju mycket spekulativt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Matteusprincipen:

"Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har."

(Matteus 13:12)

Det kommer fler och fler tecken på att saker börjar bli skakiga. Igår gick musikinstrumentkedjan 4Sound i konkurs, men frågan är om det främst beror på att folk dragit ned på instrumentinköp eller om det är internethandeln som dödat dem. Lite överlapp med klocksvängen finns det allt, eftersom instrument liksom klockor är saker som kan vara både funktionella och billiga, eller lyxiga och dyra. Om man väljer mellan en ny klocka eller gitarr, eller att betala hyran så är valet ofta lätt.
Jag tycker mer om Matteus 13:12 i 1917 års översättning. Läser att någon tagit tolkningen vidare: Ty den som förstår vad jag säger ska med tiden förstå alltmer. Men den som inget förstår ska till slut bli av med även den lilla insikt han hade.
 

PNM

Panerai
Jo det gör det. Så länge efterfrågan är större (mycket större i Rolex och PPs fall) finns ingen anledning att tro att priserna skulle sjunka. Det finns heller inget som talar för att efterfrågan skulle minska i dessa fall, och därför heller inte någon prissänkning i närtid.

Ja visst, så länge som. Men frågan är ju inte hur priserna kommer påverkas givet att nuvarande (o)balans mellan tillgång och efterfrågan är oförändrad.
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror ju Rolex kommer höja sina priser så länge andrahandsmarknaden ligger högre än försäljningspriset. Hittade dessa i ett annat klockforum som bekräftar den årliga prishöjningen av Rolex.
Det som kanske kommer mattas av är nog andrahandsvärdet när "vanligt folk" har lite minde cash och röra sig med.
1ffffe56fcf1f2deb955c67c686b99dd.jpg


ejDTl2I.jpg
Fast det där är de facto en prissänkning på Rolex, GBPs resa neråt mot CHF under åren som redovisas var klart större än de fåtal procent som priset gick upp. Samma sak gäller för övrigt listpriserna i SEK.
 
Vad tror ni? Kommer antalet annonser på överprisade stålklockor öka drastiskt efter b.la. denna tråd och andra oroligheter kring klockscenen? Jag tror det.

Tror inte en tråd som den här påverkar nämnvärt. Den är ungefär lika avslöjande som när taxiförare gav tips på aktier under IT åren och kvällstidningarna löpsedlar gav rubriker om en fortsatt stark börsuppgång för att sedan vända till röda rubriker när kraschen redan var ett faktum.

De som sitter på lager av klockor som de har köpt i spekulationssyfte har redan börjat agera. De får signaler när det är dags att dra ner på sin risk i ett tidigare skede om de har varit uppmärksam på olika saker i världen och inte varit giriga i sin bubbla. Sedan kanske vissa händelse inte har gått att förutse, men det är så världen ser ut idag.

Om man har varit uppväxt i en tid där man faktiskt fick räkna med att saker tappar i värde så fort man lämnar butiken tror jag inte att man bryr sig så mycket. Enda sättet att undvika värdefall var att köpa begagnat och att försöka hitta ett läge där priserna stabiliserats. Allt det har ju satts ut spel sedan ett antal år tillbaka. Värdena på vintage är absurda. När jag köpte min första vintage var det mindre än halva nypriset. Nypriserna på Rolex ökade allt eftersom, de begagnade följde med. Det var inget konstigt med det.

Runt 2013/2014 skenade prisbilden på vintage, konst, klassiska bilar etc. Sedan satte hypen igång på nya Rolex och PP. Inte konstigt om människor börjar fundera på hur sunt det här är. Om det är hållbart över tid.

Kanske börjar man tröttna på hetsen och hysterin över att jaga rätt på en fin vintage Rolex eller att man inte ens kan sätta upp sig på en Daytona eller annan sportklocka och vänta på sin tur samtidigt som man ser att klockorna hamnar hos gråhandlarna till upptrissade priser.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker mer om Matteus 13:12 i 1917 års översättning. Läser att någon tagit tolkningen vidare: Ty den som förstår vad jag säger ska med tiden förstå alltmer. Men den som inget förstår ska till slut bli av med även den lilla insikt han hade.
OT jag vet, men ... det är ju helt olika innebörd. Förståelse eller materiellt innehav. Låter iofs lite typiskt Bibeln. ;)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja visst, så länge som. Men frågan är ju inte hur priserna kommer påverkas givet att nuvarande (o)balans mellan tillgång och efterfrågan är oförändrad.
Nej men det är just det jag tror och säger. Inget tyder på att något för dessa brands skulle drastiskt ändras gällande tillgång och efterfrågan.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kan Rolex strypa produktionen mer än vad de redan gjort ?
Vad får dig att tro att de strypt produktionen? Läser man den artikel från aBlogToWatch som länkats tidigare handlar det snarare om att planera produktionen flera år i förväg. Bara för att vi skriker efter stålmodeller i dag finns det inget som garanterar att vi gör det om 5 år.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vad får dig att tro att de strypt produktionen? Läser man den artikel från aBlogToWatch som länkats tidigare handlar det snarare om att planera produktionen flera år i förväg. Bara för att vi skriker efter stålmodeller i dag finns det inget som garanterar att vi gör det om 5 år.
Många som verkar tro att det bara är att vrida på en switch, så ploppar det ut fler sportisar.

Läste att det tar ett år att tillverka, sätta ihop och sedan ok:a en Rolex
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
För tror jag du har helt fel men man vet ju aldrig :)
Ja vi får väl se om några år vem som hade rätt... När det gäller Rolex har det varit standard i många år att de har haft en prisjustering på 5-10% (uppåt). Möjligen skulle den kunna plana ut (även om jag inte tror det) men att de skulle behöva sänka deras priser ser jag som osannolikt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja vi får väl se om några år vem som hade rätt... När det gäller Rolex har det varit standard i många år att de har haft en prisjustering på 5-10% (uppåt). Möjligen skulle den kunna plana ut (även om jag inte tror det) men att de skulle behöva sänka deras priser ser jag som osannolikt.
Vi pratar väl ändå om begagnatmarknaden? Den tror jag kommer backa. Tror inte spontant Rolex sänker listpriser... Men vi pratar ju om att begagnatmarknaden visar tecken på svaghet.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vi pratar väl ändå om begagnatmarknaden? Den tror jag kommer backa. Tror inte spontant Rolex sänker listpriser... Men vi pratar ju om att begagnatmarknaden visar tecken på svaghet.
Det är ju sant. Men suget efter märket i sig spiller över från de mest populära modellerna till andra, mindre populära, modeller. Vinsten för Rolex ligger i att de lyckas sälja mer av allt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp