• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det beror väl på hur lågkonjukturen påverkar den allmänna betalningsviljan för lyxprodukter. Dom personer redan sitter på mycket kapital lär inte påverkas nämnvärt av en lågkonjunktur medans exempelvis den belånade medelklassen kan påverkas i högsta grad om det blir en dubbelmacka (fallande börser samt fallande bopriser).

Frågan som är intressant är dock hur dom "högre" klockköpen finansieras, är det sparade medel som används eller är dom lånefinansierade?

Sedan kan jag tycka* att exempelvis Speedys har börjat nå sitt pristak i och med Omegas ständiga prishöjningar som även drar med sig begagnatpriserna uppåt.

*Baseras inte på någon direkt statistik utan hur jag har upplevt "köp och sälj" här på forumet dom senaste månaderna.

Det beror väl på hur lågkonjukturen påverkar den allmänna betalningsviljan för lyxprodukter. Dom personer redan sitter på mycket kapital lär inte påverkas nämnvärt av en lågkonjunktur medans exempelvis den belånade medelklassen kan påverkas i högsta grad om det blir en dubbelmacka (fallande börser samt fallande bopriser).

Frågan som är intressant är dock hur dom "högre" klockköpen finansieras, är det sparade medel som används eller är dom lånefinansierade?

Sedan kan jag tycka* att exempelvis Speedys har börjat nå sitt pristak i och med Omegas ständiga prishöjningar som även drar med sig begagnatpriserna uppåt.

*Baseras inte på någon direkt statistik utan hur jag har upplevt "köp och sälj" här på forumet dom senaste månaderna.
Var är gränsen för "högre klockköp"?

Fast det räcker ju med att en mindre portion är lånefinansierade för att priset ska gå ner, allt annat lika. Frågan är om Rolex stryper produktionen för att hålla uppe priserna.

Var är gränsen för "högre klockköp"?

Jag skulle egentligen vilja påstå att alla köp över ens "månadsöverskott" är ett högre köp. Dvs den summan som köparen har kvar av sin månadsinkomst efter att nödvändiga utgifter samt eventuellt sparande är draget. För det är köparens överskott som är intressant i det här läget, tanken bör vara om överskottet minskar i händelse av en lågkonjunktur så minskar förmågan till lyxinköp vilket i sin tur bör leda till fallande priser om detta drabbar tillräckligt många presumtiva köpare.

Storleken på överskottet är även intressant vid låneinköp då eventuella höjningar av låneräntan gör att överskottet minskar. Dock finns det hittills inget som talar för att vi kommer att lämna minusräntan inom dom närmaste åren men att ökad arbetslöshet eller konkurser självklart påverkar betalningsförmågan.

Fast det räcker ju med att en mindre portion är lånefinansierade för att priset ska gå ner, allt annat lika. Frågan är om Rolex stryper produktionen för att hålla uppe priserna.

Just Rolex tror jag är ganska speciella i detta fallet, om företaget frivilligt stryper produktionen för att maximera priset per såld enhet bör detta ha lett till att företaget besitter kraftiga ekonomiska muskler för att rida ut en lågkonjunktur utan att behöva tumma på priset.

Just Rolex tror jag är ganska speciella i detta fallet, om företaget frivilligt stryper produktionen för att maximera priset per såld enhet bör detta ha lett till att företaget besitter kraftiga ekonomiska muskler för att rida ut en lågkonjunktur utan att behöva tumma på priset.

Finns ju inget självändamål med ett högt pris, det är ju vinst ett företag är ute efter. Man kan dock tänka sig att Rolex är beredda att offra vinst som en investering i varumärket.

Jag skulle egentligen vilja påstå att alla köp över ens "månadsöverskott" är ett högre köp. Dvs den summan som köparen har kvar av sin månadsinkomst efter att nödvändiga utgifter samt eventuellt sparande är draget. För det är köparens överskott som är intressant i det här läget, tanken bör vara om överskottet minskar i händelse av en lågkonjunktur så minskar förmågan till lyxinköp vilket i sin tur bör leda till fallande priser om detta drabbar tillräckligt många presumtiva köpare.

Storleken på överskottet är även intressant vid låneinköp då eventuella höjningar av låneräntan gör att överskottet minskar. Dock finns det hittills inget som talar för att vi kommer att lämna minusräntan inom dom närmaste åren men att ökad arbetslöshet eller konkurser självklart påverkar betalningsförmågan.

Ok, trodde du syftade på dyra klockor och att de kanske är mer motståndskraftiga pga tätare köpare. Men då förstår jag inte riktigt varför din fråga är intressant i sammanhanget? :)

Tror generellt att man måste kolla på hushållens balansräkning och inte individuella köp. Det är förhoppningsvis inte så många som rakt av köper en klocka på kredit, men med uppblåsta bostadspriser, svinlåga räntor och låg amortering köper folk ändå klockor på lånade pengar. Man har x kr i lån och y kr i tillgångar. Om bostadsmarknaden, aktiemarknaden och klockmarknaden faller hårt kommer folk inse att de lånat till klockan när de måste sälja den för att amortera ned bostadslånet.nu Nu ska det väl till en rejäl krash för det men still...

Visst, men ska man sia om framtiden bör man ju förstå mekanismen bakom historiken och ha ett skäl att tro att denna kommer gälla även i framtiden. Annars blir man ju totalt blind för förändringar.
Men det är ju enkel matematik att gissa att när rolex har väntetider på 5 år på flera modeller och när du måste vara särskilt utvald för att få köpa en Patek så lär inte de klockorna sjunka i värde inom den närmaste framtiden.

Men det är ju enkel matematik att gissa att när rolex har väntetider på 5 år på flera modeller och när du måste vara särskilt utvald för att få köpa en Patek så lär inte de klockorna sjunka i värde inom den närmaste framtiden.
Med tanke på att en stor del av försäljningen verkar ske i ren spekulation kan vi nog anta att kötiderna kommer att minska drastiskt när färre har råd/det inte längre går att plocka ut en klocka och kränga den vidare med 50% påslag samma dag. Det är ju fullständigt uppenbart att det ligger till på det viset när det är flera års kötid hos AD för en vanlig jävla stålsub och ändå finns det bokstavligt talat 1000st nya/oanvända listade till försäljning på C24.

Ok, trodde du syftade på dyra klockor och att de kanske är mer motståndskraftiga pga tätare köpare. Men då förstår jag inte riktigt varför din fråga är intressant i sammanhanget? :)

Tror generellt att man måste kolla på hushållens balansräkning och inte individuella köp. Det är förhoppningsvis inte så många som rakt av köper en klocka på kredit, men med uppblåsta bostadspriser, svinlåga räntor och låg amortering köper folk ändå klockor på lånade pengar. Man har x kr i lån och y kr i tillgångar. Om bostadsmarknaden, aktiemarknaden och klockmarknaden faller hårt kommer folk inse att de lånat till klockan när de måste sälja den för att amortera ned bostadslånet.nu Nu ska det väl till en rejäl krash för det men still...

Ber om ursäkt, kanske uttryckte mig konstigt :)

Det jag menar är att det är intressant att veta hur "tät" den genomsnittliga "högre klockköparen" är. Om det skulle vara så att ett stort antal av "högre klockköpare" inte är tillräckligt täta för att klara en lågkonjunktur, utan att avyttra klockorna, så kan det leda till att marknadsutbudet av exempelvis Subbar ökar på begagnatmarknaden vilket bör leda till att begagnatpriserna sjunker.

Tycker mest skribenten yrar. Tillgång och efterfrågan är kapitalismens och marknadsreglernas absoluta fundament. Att man tycker det är dumt, sorgligt, onödigt, påhittat eller vad det än må vara gör ingen skillnad för att det är så det fungerar, och SKA fungera. Som klockentusiast är det förstås tråkigt när människor som egentligen är ointresserade av klockor driver upp priser som en spekulation, men vad är alternativet – att man ska ha ett intyg som visar att man har en tillräcklig entusiasm?
Jag läser också att vissa fejkar en låg tillgång för att trissa upp priser – ja, här har man som köpare ett visst ansvar för sina egna pengar. Tittar du inte runt på marknaden efter alternativ, utan låter en säljare diktera vad en klocka är värd åt dig. Då kanske man får skylla sig själv, och inte försöka vända det till att spelreglerna är fel.
Som klockentusiaster har vi oftast fördelen att tid inte är så viktigt. Får jag köpa min drömklocka nu eller om fem år spelar inte så stor roll – det finns ingen anledning att lägga mer pengar än den är värd i vilket fall, eftersom en klocka som är överprisad ofelbart kommer sjunka i pris (annars är den inte överprisad). För en person som vill tjäna pengar kan de där fem åren både vara totalt förödande och en mycket bra affär.
Jag har ingen personlig relation till Ariel Adams så jag känner absolut inget behov av att ta honom i försvar, men förstod du vad han skrivit?
Alternativet som han framhöll var givetvis att INTE köpa över listpris, det skulle på sikt göra att lycksökarna hittar något annat att spekulera i (eftersom entusiaster inte håller på med klockor av ekonomiskt intresse).
Din personliga reflektion om att du kan vänta i fem år på att köpa din drömklocka är ju bevisligen helt ovidkommande då de som köper överprisat visar att det fungerar precis tvärt om, annars skulle ju inte de överprisade Stål Rolexarna sälja och fortsätta ploppa upp över listpris.

Med tanke på att en stor del av försäljningen verkar ske i ren spekulation kan vi nog anta att kötiderna kommer att minska drastiskt när färre har råd/det inte längre går att plocka ut en klocka och kränga den vidare med 50% påslag samma dag. Det är ju fullständigt uppenbart att det ligger till på det viset när det är flera års kötid hos AD för en vanlig jävla stålsub och ändå finns det bokstavligt talat 1000st nya/oanvända listade till försäljning på C24.
Det är ganska fascinerande att så många tror att Rolex har dragit ner på tillverkningen eller "strypt" tillgången i den mån att det faktiskt inte finns klockor. Alla gråhandlare existerar ju på grund av den massiva överproduktion som pågår och har pågått i klockbranchen länge. Möjligen har dom dragit ner på överproduktionen en aning. Precis som du säger, det finns ju nya oanvända lite var stans.

Tänk om alla slutade köpa dyrt av gråisar (företag och privatpersoner)?
Här är en intressant artikel i ämnet: https://www.ablogtowatch.com/how-sc...tch-purchasing-experience-for-many-consumers/

Kanske är toppen nådd för en av gråhandlarnas favoritklocka, Rolex Daytona 116500LN?
Skärmavbild 2019-10-10 kl. 00.40.58.png

Observera att statistiken kommer från C24 och den bygger främst på gråhandlares annonspriser. Men kanske är det början av en nedgång vi ser?

Men som sagt, om vi alla slutar att köpa tex sportrolex i stål från gråhandlarna (och de privata minigråisarna) så försvinner de som fokuserar på just dessa modeller och priserna kommer med stor sannolikhet att gå ner. Kanske inte till listpris på alla modeller men lägre.

Sedan fenomenet att en sk "discontinued model" skulle vara värdehöjande i sig bara för att den inte tillverkas längre. Det verkar också vara gråhandlarna (och auktionshusen) som hittat på detta enligt artikelförfattaren.

Läs som sagt gärna den länkade artikeln. Skribenten tar upp ovan aspekter mer ingående och mkt mer.
Vart hittar jag den där statistiken på C24? :)

Det räcker med att ett par gråhandlare börjar sänka sina priser av rädsla för att ha för mycket bundet kapital i modeller som kan vara på väg ner.
Övriga kommer att hänga på nedåt av samma rädsla.

Skulle personligen varken vilja vara gråhandlare med stort lager eller privatperson som köpt någon populär modell i vinstsyfte det närmaste året.

Ligger lågt och inväntar prisraset! :)

Ja det tenderar ju att handla om Rolex alltför ofta. Det är ju bara att gratulera alla andra tillverkare som förmodligen fått ett rejält uppsving i sin försäljning som en följd av bristen på Rolex. Hur många gånger har Omega justerat priserna i år? Är det 2 eller 3 gånger?
Ja. Som Omegaälskare är det mycket tråkigt. När man tänkt sig att kanske äntligen börja spara ihop till och satsa på den där legendariska månklockan man bara provat hos AD men aldrig ägt. Det känns inte lika roligt när den ständigt prishöjs. Samma modell/paket som funnits med rätt många år.

Jag vågar inte tro på en ändring/nedgång, men jag hoppas verkligen. (Har tänkt det om bostäder också. Även om det inte går att jämföra med klockor, förutom att priserna där också är absurda och aldrig verkar falla.)

Ja. Som Omegaälskare är det mycket tråkigt. När man tänkt sig att kanske äntligen börja spara ihop till och satsa på den där legendariska månklockan man bara provat hos AD men aldrig ägt. Det känns inte lika roligt när den ständigt prishöjs. Samma modell/paket som funnits med rätt många år.

Jag vågar inte tro på en ändring/nedgång, men jag hoppas verkligen. (Har tänkt det om bostäder också. Även om det inte går att jämföra med klockor, förutom att priserna där också är absurda och aldrig verkar falla.)

- Många Rolexåterförsäljare har också Omega. Jag har mer än en gång fått höra ”vi har tyvärr inga sportRolex på lager, men vi kan göra ett riktigt bra pris på Omega”. Då kanske det är rätt att höja listpriserna för att alltid ha marginaler att kunna ge rabatter. 15-20% rabatt på Omega verkar vara ganska vanligt.

- Många Rolexåterförsäljare har också Omega. Jag har mer än en gång fått höra ”vi har tyvärr inga sportRolex på lager, men vi kan göra ett riktigt bra pris på Omega”. Då kanske det är rätt att höja listpriserna för att alltid ha marginaler att kunna ge rabatter. 15-20% rabatt på Omega verkar vara ganska vanligt.
För att ytterligare strö salt i månklocke såren kan jag upplysa om att den kostade ny ur affär 12500 SEK hösten 1994.
Ett par (men inte många) tusen över det så hade man Tudor 79190. Det är lätt att vara efterklok.

Jag ser inte kopplingen. Kan vara 50 års kötid och bara miljardärer som köper - det gör ju inte produkten immun mot prisförändringar.

Jag tror varken på prisökning eller fall. Jag har ingen aning då jag har för dålig inblick i Rolex strategiska och ekonomiska kalkyler.

Matteusprincipen:

"Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har."

(Matteus 13:12)

Det kommer fler och fler tecken på att saker börjar bli skakiga. Igår gick musikinstrumentkedjan 4Sound i konkurs, men frågan är om det främst beror på att folk dragit ned på instrumentinköp eller om det är internethandeln som dödat dem. Lite överlapp med klocksvängen finns det allt, eftersom instrument liksom klockor är saker som kan vara både funktionella och billiga, eller lyxiga och dyra. Om man väljer mellan en ny klocka eller gitarr, eller att betala hyran så är valet ofta lätt.
Det var dock bara norska 4sound som kursade. De är betydligt mindre aktör i Norge jämfört med svenska 4sound.

• Like
Reactions: JWB
Det var dock bara norska 4sound som kursade. De är betydligt mindre aktör i Norge jämfört med svenska 4sound.

Min lokaltidning hävdar att konkursansökan för svenska 4sound har lämnats in också. Förvisso bakom en betalvägg, men:

Vi lämnade in en konkursansökan till Norrköpings tingsrätt för Music Retail Sweden i går (läs på onsdagen), säger Patrik Johansson, styrelseledamot och retail-ansvarig för bolaget i hela Skandinavien.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp