• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intressant vänner du har och tragiska två veckor de har haft då de för två veckor sedan ville köpa sub men under de två veckorna så har de bränt sig på börsen, får inte gå till jobbet och vill inte heller köpa den då de inte kan visa upp den för andra på jobbet! :confused:
För övrigt har det väl inte varit någon prishöjning senaste två veckorna!? :oldman:

Varför så många bittra kommentarer i den här tråden? Enligt mig mycket trevligare att diskutera med en trevlig ton.

Det var tydligen en prishöjning i januari eller nåt sånt. Ingen av dem är någon klocknörd utan ville helt enkelt köpa sig en fin klocka efter att ha börjat tjäna lite pengar, däremot tror jag många tycker 85 KSEK är lite för mycket för en Sub, särskilt om andrahandsvärdet är osäkert.

Du menar alltså att status och andrahandsvärde är irrelevanta attribut för en Rolex? Isf så får du kanske läsa på lite.

Varför så många bittra kommentarer i den här tråden? Enligt mig mycket trevligare att diskutera med en trevlig ton.

Det var tydligen en prishöjning i januari eller nåt sånt. Ingen av dem är någon klocknörd utan ville helt enkelt köpa sig en fin klocka efter att ha börjat tjäna lite pengar, däremot tror jag många tycker 85 KSEK är lite för mycket för en Sub, särskilt om andrahandsvärdet är osäkert.

Du menar alltså att status och andrahandsvärde är irrelevanta attribut för en Rolex? Isf så får du kanske läsa på lite.
Men jag förstår inte riktigt. De hade råd för tre veckor sen men inte nu när de får köpa?

Men jag förstår inte riktigt. De hade råd för tre veckor sen men inte nu när de får köpa?

Om man under loppet av lite drygt en månad har tappat ett par årslöner på börsen, börjar bekymra sig över jobbet och höga lägenhetslån (och sjunkande bostadspriser), så kanske köplusten av en klocka (som man inte behöver och som nu ter sig som en mindre säker investering) kyls av lite.

Tror inte det handlar om tur utan att väldigt många andra har tackat nej och att de inte vill tappa för mycket omsättning i dessa tider när folk håller hårt i plånboken. Och de flesta som haft pengar på börsen har väl lidit ekonomisk skada senaste månaden?

Ok

Om man under loppet av lite drygt en månad har tappat ett par årslöner på börsen, börjar bekymra sig över jobbet och höga lägenhetslån (och sjunkande bostadspriser), så kanske köplusten av en klocka (som man inte behöver och som nu ter sig som en mindre säker investering) kyls av lite.

Det såg knappast ljust ut för tre veckor sen då dom enligt historien skrev upp sig.

Det såg knappast ljust ut för tre veckor sen då dom enligt historien skrev upp sig.
För de som velat köpa med tron att priserna alltid går upp eller iaf ligger kvar så har läget säkert förändrats nu när priserna faller och det ser väldigt svårt ut att sälja dyra klockor. Rolex stora prishöjning senast gick nog lite obemärkt förbi tills nu iom de höjningarna redan var täckta av det dåvarande marknadsvärdet. Nu är klockor återigen en lyxvara snarare än en investering. Klart många ryggar tillbaka när det inte självklart är en bra affär.

Detta var det som många pratade om redan i höstas. Att när det inte längre är gratis pengar att köpa nytt så lär stora delar av kölistorna tacka nej. Vilket ytterligare sänker begpriser och ökar tillgång i butik.

Även om corona nu agerar accelerator så var detta något som redan var på väg. En stor del av den efterfrågan vi sett har byggt på förväntade vinster. Utan dessa så är det inte längre lika många som vill lägga stora pengar på dyra klockor.

För de som velat köpa med tron att priserna alltid går upp eller iaf ligger kvar så har läget säkert förändrats nu när priserna faller och det ser väldigt svårt ut att sälja dyra klockor. Rolex stora prishöjning senast gick nog lite obemärkt förbi tills nu iom de höjningarna redan var täckta av det dåvarande marknadsvärdet. Nu är klockor återigen en lyxvara snarare än en investering. Klart många ryggar tillbaka när det inte självklart är en bra affär.

Detta var det som många pratade om redan i höstas. Att när det inte längre är gratis pengar att köpa nytt så lär stora delar av kölistorna tacka nej. Vilket ytterligare sänker begpriser och ökar tillgång i butik.

Även om corona nu agerar accelerator så var detta något som redan var på väg. En stor del av den efterfrågan vi sett har byggt på förväntade vinster. Utan dessa så är det inte längre lika många som vill lägga stora pengar på dyra klockor.

Tack, då har jag fått din analys av läget.

Jag har inget behov av att övertyga någon men skrev i korthet vad jag tror i ett inlägg ovan. Sammanfattningsvis att de som vill invänta någon slags kollaps av klockmarknaden för att handla billiga Rolex och Patek såklart kan göra det, men jag tror det är ett osannolikt scenario och det i så fall är bättre att istället passa på att nyttja den begränsade fördel som finns just nu för att hitta de klockor man väntat på/letat efter innan relativt snabb återhämtning och begränsad produktion medför prishöjningar.

Lite lustigt bara om man avstår från köp för att man inte kan visa upp den på jobbet.. Bekräftelsebehov deluxe! :D
Avseende värde så går det lätt att fundera på om de tänker likadant när de köper kläder, bil, dryck, mat etc. dvs det får inte kosta något.

Tror han enbart syftade på att din anekdot framstår som påhittad, vilket jag skriver under på. Du har rätt i att andrahandsvärde och status spelar in vid många klockköp, särskilt det senare.

Lite lustigt bara om man avstår från köp för att man inte kan visa upp den på jobbet.. Bekräftelsebehov deluxe! :D
Avseende värde så går det lätt att fundera på om de tänker likadant när de köper kläder, bil, dryck, mat etc. dvs det får inte kosta något.

Brukar du lägga närmare 100 000 på mat på ett bräde?

Problemet är ju lite att alla i åratal tjatat om att Rolexägande är prestigefyllt och de facto kostnadsfritt, effekten är den ovan. Och bekräftelsebehovet är väl det som driver de flesta av oss, bara att kolla i majoriteten av forumets trådar där verkshöjden på annat än bilder (4 the likes) är rätt låg.

Problemet är ju lite att alla i åratal tjatat om att Rolexägande är prestigefyllt och de facto kostnadsfritt, effekten är den ovan. Och bekräftelsebehovet är väl det som driver de flesta av oss, bara att kolla i majoriteten av forumets trådar där verkshöjden på annat än bilder (4 the likes) är rätt låg.
Det är nog lite blandat. Finns många med tunga pjäser som inte läger upp bilder på dessa för att jaga likes.

Förstår inte liknelsen då droppet inte är 100 % utan närmare risk runt 10-20 tkr.

Men du tycker ändå det är jämförbart med hur du antar att någon tänker kring småinköp som mat? Värdetappet kanske inte spelat någon roll om jobbet var tryggt, eller om det bara var en dålig vecka på börsen, men ihop blev det för mycket? Människor är inte rationella kring pengar, det är oftast bara betraktare som tycker att andra borde vara det. Som att säga åt fattiga att spara pengar och köpa kvalitet som håller länge istället för flera billiga saker just då....

Tröttsam diskussion. Alla jagar vi olika saker. Vem som är mest entusiast eller minst Nouveau riche känns skitsamma. Det intressanta för denna diskussion är att många köpt hajprollar av den anledning som Konsulten nämnde. Det är ingen större skillnad från de som prioriterar en ny Volvo eller en thailandsresa för att hålla uppe imagen i radhuslängan. Vissa vill göra det.

Alla som hänger här gör det gissningsvis för att de delar samma intresse och vill dela det. Oavsett om de har en Seiko 5 eller fyra Richard Mille.

Tröttsam diskussion. Alla jagar vi olika saker. Vem som är mest entusiast eller minst Nouveau riche känns skitsamma. Det intressanta för denna diskussion är att många köpt hajprollar av den anledning som Konsulten nämnde. Det är ingen större skillnad från de som prioriterar en ny Volvo eller en thailandsresa för att hålla uppe imagen i radhuslängan. Vissa vill göra det.

Alla som hänger här gör det gissningsvis för att de delar samma intresse och vill dela det. Oavsett om de har en Seiko 5 eller fyra Richard Mille.
Diskussionen ovan visar tydligt att inte alla delar samma intresse..

Precis. Det är mycket fokus på huruvida man köpt med "ädla avsikter", med kärlek till märket eller om man bara vill flexa eller känna sig rik för att man har en dyr klocka.

Det som är slående är hur säkra många är på att värdeminskningen för modell X kommer vara max Y% när ingen vet hur många som kommer påverkas av denna kris.

På längre sikt kommer marknaden återhämta sig, men ingen kan rimligtvis veta när botten är nådd, när det vänder uppåt eller hur snabb uppgången kommer bli.

Precis. Det är mycket fokus på huruvida man köpt med "ädla avsikter", med kärlek till märket eller om man bara vill flexa eller känna sig rik för att man har en dyr klocka.

Det som är slående är hur säkra många är på att värdeminskningen för modell X kommer vara max Y% när ingen vet hur många som kommer påverkas av denna kris.

På längre sikt kommer marknaden återhämta sig, men ingen kan rimligtvis veta när botten är nådd, när det vänder uppåt eller hur snabb uppgången kommer bli.
Det är som statsepidemiologen, gissar baserat på historisk statistik.

Det handlar också om vad man tror är normalläget. Priserna kommer alltid att gå upp och ner så man ska knappast förvänta sig någon extrem. Över tid så är det dock troligt att medelvärdet lär följa Rolex prisökningar ganska så linjärt. Ibland över och ibland under.

Det handlar också om vad man tror är normalläget. Priserna kommer alltid att gå upp och ner så man ska knappast förvänta sig någon extrem. Över tid så är det dock troligt att medelvärdet lär följa Rolex prisökningar ganska så linjärt. Ibland över och ibland under.
Ja och många har inte koll på historiken, som du påpekat tidigare i denna tråd.
Det känns som att många hoppas att marknaden bara tagit en paus, men allt tyder ju på något annat.

Classy;)

Båda är MBB konsulter, men möjligtvis fattiglappar jämfört med dig å ädla herre. Själv har jag dock respekt för att man tar lite extra ansvar för privatekonomin i osäkra tiden. Ser många butiksanställda och servitörer (true story) som går runt med GMT och Sub, lyxfällan så det skriker om det.

Och på riktigt så har jag sett många som för några år sedan kanske skulle köpt en klocka för bonusen istället lägger pengar på t ex dyr cykel, äventyrsresa eller tar lite extra ledigt för att lära sig ett nytt språk. Bara en observation från min sida, så klart inga empiriska bevis. Men jag tror att när vi ser så mycket materiellt överflöd, även i nyligen moderniserade länder som Kina så tror jag suget efter statusprylar kommer mattas av. Och även du vet förmodligen att det inte är "entusiasterna" som driver marknaden utan att varumärket är en stor del av det upplevda kundvärdet. Om du känner till konceptet blue ocean strategy och value curves så menar jag att attributen "status" och "behålla värde" är bland de viktigaste för en Rolexklocka. För lite kontext: https://blog.cloudera.com/what-is-your-value-curve/

Hej Mr. Fördomsfull!
Till skillnad från dina vänner med "bra" jobb, så kanske servitören / butiksanställde har en schysst buffert. Eller är man automatiskt körd / i lyxfällan bara för att man är i de branscherna?

Jag har inget behov av att övertyga någon men skrev i korthet vad jag tror i ett inlägg ovan. Sammanfattningsvis att de som vill invänta någon slags kollaps av klockmarknaden för att handla billiga Rolex och Patek såklart kan göra det, men jag tror det är ett osannolikt scenario och det i så fall är bättre att istället passa på att nyttja den begränsade fördel som finns just nu för att hitta de klockor man väntat på/letat efter innan relativt snabb återhämtning och begränsad produktion medför prishöjningar.

Priserna har varit på nedång sen förra året. De överspekkade sportrollarna började falla redan då. Patek är inte immuna heller även om några av deras mer sällsynta kommer kunna stå emot.
Corona och nedgången i ekonomin förstärker bara det hela. Spendera säg hundratusentals kronor för att tjäna nån futtig procent då samt binda upp likvider man kan göra pengar på börsen och snart ev fastigheter är inte intressant för spekkare. Därför "försvinner" listorna mycket snabbt nu och de som stått där ersätts av riktiga brukare och mer kunder som en AD i tuffa tider vill bygga en långvarig relation med.

Viktigt att tänka på är att Rolex producerar över 1 miljon klockor per år så ett par veckor påverkar inte tillgången nämnvärt kontra efterfrågan. just nu Många modeller har funnits ute i en lång tid. Det finns redan miljoner och åter miljoner klockor producerade och många är ute på marknaden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp