Hur var det med 5711 förresten?Emperor watch sa 1-3mån väntetid på Aquanaut i stål. Gråhandlarna säljer oanvända för 20-30kkr över listpris.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur var det med 5711 förresten?Emperor watch sa 1-3mån väntetid på Aquanaut i stål. Gråhandlarna säljer oanvända för 20-30kkr över listpris.
Hur var det med 5711 förresten?
Ja, snart så har KS sitt första virusfallTänk vad protester i en stad tillsammans med ett virus kan göra för oss klocknördar!
Är i Hong Kong fn och ser väldigt mycket nedsatta priser från fristående återförsäljare. Som alla brukar ha 85% buyback guarantee inom 2 år men som vägrar ge samma garanti på the usual suspects (Patek 5711, APRO 15202, Rolex 116500LN, 116610LV och 126710BLRO).
2nd tier av eftertraktade klockor (AP15500st, Svart sub date/nodate, Patek Aquanaut) går att få som walk-in hos AD med ingen eller kort väntetid.
Nu är det lite speciellt läge i just HK pga protester och coronavirus men då prisequilibrium till stora delar styrs just av marknaden i HK och efterfrågan från Fastlandskina får man anta att detta är en skifte som kommer att påverka resten av världen förr eller senare.
Uret.se. osv. Alla försäljare som inte är AD (authorised dealer)Vilka är gråhandlarna för en som inte har en aning
Vilka är gråhandlarna för en som inte har en aning
Det är absolut inget fokus på "använda klockor". Det kallas grå för att det inte är svart. Det är en gråzon att sälja nya klockor med stämplade cert ifrån butiker som är AD´s, men oftast till ett lägre pris. En gråhandlare är en mellanhand.Kallas gråhandlare även om det egentligen inte är något grått med att sälja en använd klocka
Det är absolut inget fokus på "använda klockor". Det kallas grå för att det inte är svart. Det är en gråzon att sälja nya klockor med stämplade cert ifrån butiker som är AD´s, men oftast till ett lägre pris. En gråhandlare är en mellanhand.
Vad är det i din mening som gör det till en gråzon?
Att en AD har (med gott minne eller via en grahandlares bulvan) salt en klocka till nagon som uppenbart skall salja den vidare for att tjana slant.
Dvs "heta" klockor gar inte till en slutkonsument utan till nagon som ocksa koper "kalla" klockor. Darav anledningen till vissa modellers pris pa gra/beg marknad och en avsaknad hos AD.
For klockorna ar det ingen brist pa,bara till MSRP hos AD....
https://en.wikipedia.org/wiki/Grey_marketNär det handlar om heta modeller till överpris håller jag med om att det är fult, men om jag förstod det rätt så var tesen att det var gråzon att sälja nya klockor med stämplade cert till ett LÄGRE pris än AD, eller?
När du nämner Aquanauten, gäller de ca 1-3 mån endast locals eller kan jag åka till HK och lösa en menar du? (SAS.se ikväll kanske)Är i Hong Kong fn och ser väldigt mycket nedsatta priser från fristående återförsäljare. Som alla brukar ha 85% buyback guarantee inom 2 år men som vägrar ge samma garanti på the usual suspects (Patek 5711, APRO 15202, Rolex 116500LN, 116610LV och 126710BLRO).
2nd tier av eftertraktade klockor (AP15500st, Svart sub date/nodate, Patek Aquanaut) går att få som walk-in hos AD med ingen eller kort väntetid.
Nu är det lite speciellt läge i just HK pga protester och coronavirus men då prisequilibrium till stora delar styrs just av marknaden i HK och efterfrågan från Fastlandskina får man anta att detta är en skifte som kommer att påverka resten av världen förr eller senare.
Du hänvisade till att det är använda eller begagnade klockor. Det kan säkert förekomma, men det har inget med användandet av namnet "grå handlare" att göra. Gråzonen avser att det inte på något vis är olagligt, men kan vara moraliskt tveksamt. En AD köper klockor ifrån en tillverkare till ett inköpspris. AD säljer sedan klockan till privatkund för ett av tillverkaren rekommenderat ut-pris (det vi kallar list-pris). En AD har köpt in 100 klockor som ska säljas innan året är slut eller innan han får beställa nya modeller. Men AD märker att han bara kommer lyckas sälja 50 till privatkunder innan året är slut, så han säljer resterande 50 till "gråhandlaren". Gråhandlaren betalar AD ungefär samma pris som AD betalat tillverkaren, men gråhandlaren behöver inte bry sig om vad tillverkaren rekommenderat för listpris utan kan ta vad han vill i förhållande till vad han betalat. På detta vis kan AD alltså lura tillverkaren att han sålt alla klockor han fått tilldelade. Köpare vinner på att kunna köpa en ny klocka oftast under vad AD har som listpris och gråhandlaren gör sin vinst på att inte ha något eget lager utan bara köpa det han tror sig kunna sälja.När det handlar om heta modeller till överpris håller jag med om att det är fult, men om jag förstod det rätt så var tesen att det var gråzon att sälja nya klockor med stämplade cert till ett LÄGRE pris än AD, eller?
När det handlar om heta modeller till överpris håller jag med om att det är fult, men om jag förstod det rätt så var tesen att det var gråzon att sälja nya klockor med stämplade cert till ett LÄGRE pris än AD, eller?
Du hänvisade till att det är använda eller begagnade klockor. Det kan säkert förekomma, men det har inget med användandet av namnet "grå handlare" att göra. Gråzonen avser att det inte på något vis är olagligt, men kan vara moraliskt tveksamt. En AD köper klockor ifrån en tillverkare till ett inköpspris. AD säljer sedan klockan till privatkund för ett av tillverkaren rekommenderat ut-pris (det vi kallar list-pris). En AD har köpt in 100 klockor som ska säljas innan året är slut eller innan han får beställa nya modeller. Men AD märker att han bara kommer lyckas sälja 50 till privatkunder innan året är slut, så han säljer resterande 50 till "gråhandlaren". Gråhandlaren betalar AD ungefär samma pris som AD betalat tillverkaren, men gråhandlaren behöver inte bry sig om vad tillverkaren rekommenderat för listpris utan kan ta vad han vill i förhållande till vad han betalat. På detta vis kan AD alltså lura tillverkaren att han sålt alla klockor han fått tilldelade. Köpare vinner på att kunna köpa en ny klocka oftast under vad AD har som listpris och gråhandlaren gör sin vinst på att inte ha något eget lager utan bara köpa det han tror sig kunna sälja.
Det fula är väl inte att ta ut marknadspris/maxpris utan att klockorna säljs till handlare som tar högre pris istället för till konsumenten. Sen är det ju svårt att lösa men det är en annan femma...Grazonen ar val att en icke AD saljer "nya" klockor som inkopts av en AD.
Oavsett pris som finns det ju en anledning till varfor tillverkaren vill att en AD saljer dennes varor och inte vilken Tom Dick eller Harry som helst...
Dessutom. Vad ar det fula med att ta ut marknadspris for nagot? Jag ar fullkomlig overtygat om att aven Du saljer till max du kan ta ut om det inte galler vanner och slaktingar.
Vad har Du for anledning till att salja billigt till nagon du inte kanner,som i sin tur saljer och tjanar slant pa dig....
Ska du resa ikväll och sedan vänta 3 månader lär du väl komma hem med både aquanaut och Corona. Låt andra ta hit klockorna och köp när priserna pressats ned här ocksåNär du nämner Aquanauten, gäller de ca 1-3 mån endast locals eller kan jag åka till HK och lösa en menar du? (SAS.se ikväll kanske)
Det fula är väl inte att ta ut marknadspris/maxpris utan att klockorna säljs till handlare som tar högre pris istället för till konsumenten. Sen är det ju svårt att göra något åt men det är en annan femma...
Forstar inte i vad det fula ligger?
AD kan ju inte ta mer an MSRP utan rabatt,medan den gra ar fri att ta vad han vill.
Kan nu AD maximera sin vinst (vilket i stort sett alla som driver nagot i vinstsyfte vill) genom att salja en grupp"kalla"klockor tillsammans med"heta" for ett for honom acceptablet pris sa ser jag inte problemet.
Givetvis ar det ju surt for mig som konsument om jag maste betala mer for en vara jag verkligen vill ha,men tyvarr ar det ju sa det ser ut just nu.
Ingen klagade nar AD lamnade 20%rabatt pa SS for 5-6ar sedan och vissa idag heta klocka var sa iskalla att ingen ville ha dem. Typ Hulk...
Forstar inte i vad det fula ligger?
AD kan ju inte ta mer an MSRP utan rabatt,medan den gra ar fri att ta vad han vill.
Kan nu AD maximera sin vinst (vilket i stort sett alla som driver nagot i vinstsyfte vill) genom att salja en grupp"kalla"klockor tillsammans med"heta" for ett for honom acceptablet pris sa ser jag inte problemet.
Givetvis ar det ju surt for mig som konsument om jag maste betala mer for en vara jag verkligen vill ha,men tyvarr ar det ju sa det ser ut just nu.
Ingen klagade nar AD lamnade 20%rabatt pa SS for 5-6ar sedan och vissa idag heta klocka var sa iskalla att ingen ville ha dem. Typ Hulk...
Utan att vara helt säker tror jag ditt resonemang är lite tokigt. En AD säljer väl inte modeller till gråhandlare om han kan sälja dom själv? AD´n är i detta fallet inte ute efter att "sälja" så mycket som möjligt, utan vill sälja så många ex tillverkaren kräver av honom att sälja för att få fortsätta vara AD. Om det skulle visa sig att gråhandlare kan sälja modeller som är attraktiva i Sverige kommer klockorna antagligen ifrån en AD i ett land där dom inte är attraktiva. Att gråhandlare existerar beror ju i grunden på att tillverkare kräver att deras AD´s ska kunna sälja mer än dom kan (till listpris) och inte tillåter rabatter utan att godkänna dom först.Forstar inte i vad det fula ligger?
Utan att gå in för djupt så ska du veta att denna bransch är otroligt smutsig. Gråhandeln matas av AD i mkt större utsträckning än vad många tror.Utan att vara helt säker tror jag ditt resonemang är lite tokigt. En AD säljer väl inte modeller till gråhandlare om han kan sälja dom själv? AD´n är i detta fallet inte ute efter att "sälja" så mycket som möjligt, utan vill sälja så många ex tillverkaren kräver av honom att sälja för att få fortsätta vara AD. Om det skulle visa sig att gråhandlare kan sälja modeller som är attraktiva i Sverige kommer klockorna antagligen ifrån en AD i ett land där dom inte är attraktiva. Att gråhandlare existerar beror ju i grunden på att tillverkare kräver att deras AD´s ska kunna sälja mer än dom kan (till listpris) och inte tillåter rabatter utan att godkänna dom först.
Jo, vi minns ju hur det gick för Rob.E med Swatchgroup... Jag såg föresten att deras lokaler verkar tomma, har dom flyttat?Utan att gå in för djupt så ska du veta att denna bransch är otroligt smutsig. Gråhandeln matas av AD i mkt större utsträckning än vad många tror.
Även i Sverige, alla vi tjäna en extra slant
Var där i dag, de bygger om. Rolex anpassar.Jo, vi minns ju hur det gick för Rob.E med Swatchgroup... Jag såg föresten att deras lokaler verkar tomma, har dom flyttat?
Utan att vara helt säker tror jag ditt resonemang är lite tokigt. En AD säljer väl inte modeller till gråhandlare om han kan sälja dom själv? AD´n är i detta fallet inte ute efter att "sälja" så mycket som möjligt, utan vill sälja så många ex tillverkaren kräver av honom att sälja för att få fortsätta vara AD. Om det skulle visa sig att gråhandlare kan sälja modeller som är attraktiva i Sverige kommer klockorna antagligen ifrån en AD i ett land där dom inte är attraktiva. Att gråhandlare existerar beror ju i grunden på att tillverkare kräver att deras AD´s ska kunna sälja mer än dom kan (till listpris) och inte tillåter rabatter utan att godkänna dom först.
Ingen aning om dom flyttat faktisktJo, vi minns ju hur det gick för Rob.E med Swatchgroup... Jag såg föresten att deras lokaler verkar tomma, har dom flyttat?
Vi pratat ju mest om de mest hajpade och de har ju fallit mkt. Vintage speedy har fallit men dålig koll på moderna. Min upplevelse är att de Rolex du nämner stått still sedan i somras vilket är intressant då nypriserna på 114060 stigit mkt. 114060 ligger väl runt lust beggad nu? Finns såklart fallhöjd ändå men inte som med de som kostade 50-10% över list. Batman hulk etc har ju fallit mycket samtidigt som list stigit mycket.Intressant att det sen i höstas diskuterades om priserna varit på väg ner. Har kikat på
Omega speedmaster 005 och submariner 14060 / 114060 sen dess och märks ju fortfarnade en tydlig uppgång. Svårt att se en generell nedgång framöver, en minskad efterfråga bör väll leda till ett större utbud och att listprisernas mattas av vilket kan få en något positiv effekt på 2:a hands marknaden, eller?
Vi pratat ju mest om de mest hajpade och de har ju fallit mkt. Vintage speedy har fallit men dålig koll på moderna. Min upplevelse är att de Rolex du nämner stått still sedan i somras vilket är intressant då nypriserna på 114060 stigit mkt. 114060 ligger väl runt lust beggad nu? Finns såklart fallhöjd ändå men inte som med de som kostade 50-10% över list. Batman hulk etc har ju fallit mycket samtidigt som list stigit mycket.
Förstår inte det resonemanget. Måste man sålt en klocka för att kunna se auktionsresultat etc? Helt ologiskt... Moderna stålrolex och Patek som säljs hela tiden är jättelätt att hålla koll på. Kanske har inte Hulk fallit så mkt om du nu kan de bättre än jag. Men kan du mena att Batman, Batgirl, Daytona, 5711 etc ligger på samma nivå? Generellt måste man väl ändå hålla med om att de hajpade stålsportklockorna fallit ganska mkt?Du måste ha sålt en hel del Pateker och sportrollar då du verkar veta exakt hur marknaden ser ut. En sökning på K&S på Hulk gör att jag tycker de ligger i ungefär samma prisspann nu som i somras.