• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi pratat ju mest om de mest hajpade och de har ju fallit mkt. Vintage speedy har fallit men dålig koll på moderna. Min upplevelse är att de Rolex du nämner stått still sedan i somras vilket är intressant då nypriserna på 114060 stigit mkt. 114060 ligger väl runt lust beggad nu? Finns såklart fallhöjd ändå men inte som med de som kostade 50-10% över list. Batman hulk etc har ju fallit mycket samtidigt som list stigit mycket.

Då förstår jag. Tittar man dock på omega speedmaster 005 så har den ökat med cirka 10 tkr sen i höstas, vänligen se länk nedan, kan tycka att det borde betyda att priserna på 2:a handsmarknaden och även tidigare modeller också stiger.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2767444

Läste i dagens DI att Burberry tvingats sänka sin guidning för 2020 då de räknar med en Kinesiskt försäljningstapp på 70-80% i spår av virusutbrottet. Tydligen 40% av deras omsättning kommer från Kinesiska konsumenter. Frågan är hur stor andel av klockmarknaden består av kinesiska konsumenter? Borde vara lite svettigt för dem med tänker jag.

Läste i dagens DI att Burberry tvingats sänka sin guidning för 2020 då de räknar med en Kinesiskt försäljningstapp på 70-80% i spår av virusutbrottet. Tydligen 40% av deras omsättning kommer från Kinesiska konsumenter. Frågan är hur stor andel av klockmarknaden består av kinesiska konsumenter? Borde vara lite svettigt för dem med tänker jag.
Hong Kong är den största enskilda exportmarknaden för schweisiska klockor. Nu vet jag inte hur skatteregler ser ut i t.ex. Singapore, men Schweiz spottar ut sig klockor till kinesiska kunder generellt.
https://www.hodinkee.com/articles/hong-kong-swiss-watch-recession-again-october-2019

Delvis på samma ämne såg jag idag att en lokal Patek AD sålde en begagnad 5712 till det facila priset 105'000 euro.

Då förstår jag. Tittar man dock på omega speedmaster 005 så har den ökat med cirka 10 tkr sen i höstas, vänligen se länk nedan, kan tycka att det borde betyda att priserna på 2:a handsmarknaden och även tidigare modeller också stiger.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2767444
Den har stigit ganska exakt 10k sedan sommaren 2018 när den höjdes första gången på ett antal år. Sen har den höjts 2 ggr till efter det. Men ja, begpriserna har gått upp med detta. För samma modell alltså, Vintage är en helt annan femma, det har betalats över 2 miljoner för en Speedy från 1958 (extremfallet) och generellt har äldre (sånt som varit dyrare än en ny) kanske sjunkit? Vintage Heuer har definitivt fallit i pris.

Jag tror kineserna utgör en stor del av varumärkenas omsättning även utomlands i lyxsegmentet. Varje gång man går in eller passerar en återförsäljare av Rolex, LV, Cartier, Hermes etc. Märken som globalt sätt är välkända i övre lyxsegmentet så ser man att många av besökarna är Kineser och de tittar bara inte. De är där för att handla. Butikerna har anställt folk som kan språket sedan flera år tillbaka. Så om försäljningen minskar i Kina så bör försäljningen även i butikerna utanför Kina också minska om Corona viruset nu gör att man ställer in eller helt stoppar flyg en tid av rädsla för spridning. Vidare så kanske man inte är lika benägen till att resa i samma utsträckning under en period där man vill säkerställa konsekvenserna. Man är ju inte direkt sugen på att ta ett flyg till Kina/Asien för tillfället själv. Vet själv bekanta som arbetar mot Kina och de är väldigt avvaktande just nu.

Konsekvenser får det. Hur långvarigt är frågan.

Jag tror kineserna utgör en stor del av varumärkenas omsättning även utomlands i lyxsegmentet. Varje gång man går in eller passerar en återförsäljare av Rolex, LV, Cartier, Hermes etc. Märken som globalt sätt är välkända i övre lyxsegmentet så ser man att många av besökarna är Kineser och de tittar bara inte. De är där för att handla. Butikerna har anställt folk som kan språket sedan flera år tillbaka. Så om försäljningen minskar i Kina så bör försäljningen även i butikerna utanför Kina också minska om Corona viruset nu gör att man ställer in eller helt stoppar flyg en tid av rädsla för spridning. Vidare så kanske man inte är lika benägen till att resa i samma utsträckning under en period där man vill säkerställa konsekvenserna. Man är ju inte direkt sugen på att ta ett flyg till Kina/Asien för tillfället själv. Vet själv bekanta som arbetar mot Kina och de är väldigt avvaktande just nu.

Instämmer och hur långvarigt det blir styra nog hur det påverkar oss konsumenter. Företag som Patek, Rolex, Omega osv bör ha tillräckligt bra kassa för att härda ut några månaders minskad försäljning.

Den har stigit ganska exakt 10k sedan sommaren 2018 när den höjdes första gången på ett antal år. Sen har den höjts 2 ggr till efter det. Men ja, begpriserna har gått upp med detta. För samma modell alltså, Vintage är en helt annan femma, det har betalats över 2 miljoner för en Speedy från 1958 (extremfallet) och generellt har äldre (sånt som varit dyrare än en ny) kanske sjunkit? Vintage Heuer har definitivt fallit i pris.

Generellt gäller nog lite samma på vintage som modernt. De mest hajpade har fallit, men mycket har faktiskt fortsatt stiga om än inte lika snabbt. Crisp condition har fortfarande starka köpare och man flippar lätt en crisp vintage Omega för 8k internationellt som man kan köpa på svenska mindre genomlysta auktioner för 4k. Zenith El Primero A384 har länge varit undervärderade och har nu hoppar upp 50-100% men de var helt enkelt fel prissatta. Sanningen är att det fortfarande finns riktigt fina köp på vintagesidan (ekonomiskt) om man vågar gå före massan istället för efter.

Men vintage speedy har varit lika hajpade som modernt sportstål och när alla followers redan följt strömmen finns det färre köpare kvar, iaf för det som inte är "collector grader".

Dock kvarstår den gerella regeln att trevligt vintage i superskick har starka köpare även om alla regler såklart har undantag.

Personligen upplever jag vintagemarknaden som mindre trög än i höstas. I höstas hade jag svårt att sälja även fint skick till dealers (när jag vill köpa nytt) men nu skickar dem meddelanden igen och frågar om jag vill sälja. Sedan handlar det för visso generellt om "billiga" men fina vintageklockor.

Eftersom mina inlägg inte alltid uppskattas vill jag tillägga att det än mina uppfattningar och inte nödvändigtvis sanningen.

Och slutligen vill jag tillägga att allt som kan ge avkastning har risker (vilket jag försökt säga) så även om jag tror massa kan det bli tvärt om. Men man kan väl tänka att sådant som gått upp flera hundra procent på några år också bär stor risk. Det är så världen fungerar och är man med i leken får man leken tåla.

Allra sista tillägget är att jag INTE köper klockor som investering och inte har ngt att vinna på prisfall (mer än alla andra som gillar klockor) men tycker ändå marknader och risk är allmänt intressant.

Nu tror jag att jag pensionera mig från tråden innan jag blir helt hatad här.

Läste nånstans att Richemont och Swatch (tror jag det va) har 10-11% av sin omsättning från Hongkong. (Det mesta lär vara kineser). Det säger en del om hur viktig kina är som marknad!

Läste nånstans att Richemont och Swatch (tror jag det va) har 10-11% av sin omsättning från Hongkong. (Det mesta lär vara kineser). Det säger en del om hur viktig kina är som marknad!

Hongkong hade en finansiell kris för ca 20 år sedan och det fick konsekvenser. Det var 20 år sedan och sedan dess har Kinas ekonomiska betydelse bara ökat och som sagt vi ser kineser överallt idag när vi är ute och reser i världen. Stoppar hjulen snurra så kommer vi att märka av det. Så frågan är hur snabbt man kan få bukt på det här.

Som alltid när det uppstår osäkerhet så finns det möjligheter också. Så allt måste inte ses som negativt.

Hongkong hade en finansiell kris för ca 20 år sedan och det fick konsekvenser. Det var 20 år sedan och sedan dess har Kinas ekonomiska betydelse bara ökat och som sagt vi ser kineser överallt idag när vi är ute och reser i världen. Stoppar hjulen snurra så kommer vi att märka av det. Så frågan är hur snabbt man kan få bukt på det här.

Som alltid när det uppstår osäkerhet så finns det möjligheter också. Så allt måste inte ses som negativt.

Av allt jag läst om Coronaviruset så är det motsvarande en influensa. Fattar att det är knas om du är gammal eller har nedsatt immunförsvar. Men folk tycks tro att det är en ny böldpest som drar fram...

Av allt jag läst om Coronaviruset så är det motsvarande en influensa. Fattar att det är knas om du är gammal eller har nedsatt immunförsvar. Men folk tycks tro att det är en ny böldpest som drar fram...
Tror du med all respekt ska läsa mer. Det är illa. Inte som en vanlig influensa.

Fundera på om Kina hade stannat typ hela ekonomin, satt miljoner och åter miljoner i karantän, byggt enorma sjukhus på 2 veckor och deklarerat Force Majeur för första gången på en LNG leverans om det var ett vanligt virus.

Ingen vet hur illa det är men det är illa.

Nu snackade jag inte priser så tänker arr det gick bra trots min pension... :)

Kan bara rekommendera dig att titta på rätt data. Det är inte så illa just nu, men vi vet fortfarande allt för lite och det sprider sig fortfarande exponentiellt. Produktion i Kina är väldigt påverkad. Fabriker stänger ner i månader. Spridningen förväntas avta i sommar. Inte oroad så länge ingen allvarlig mutation sker mellan människor. Dock helt OT.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Tror du med all respekt ska läsa mer. Det är illa. Inte som en vanlig influensa.

Fundera på om Kina hade stannat typ hela ekonomin, satt miljoner och åter miljoner i karantän, byggt enorma sjukhus på 2 veckor och deklarerat Force Majeur för första gången på en LNG leverans om det var ett vanligt virus.

Ingen vet hur illa det är men det är illa.

Nu snackade jag inte priser så tänker arr det gick bra trots min pension... :)

Utgått från officiell information typ denna:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...onavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/

Haha tror inte du ska oroa dig för att lufta dina synpunkter. Ingen av oss vet ju hur priserna kommer utvecklas - det är ju just det som är intressant med en här tråden; att ta del av andras synpunkter och tankar!

Utgått från officiell information typ denna:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...onavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/

Haha tror inte du ska oroa dig för att lufta dina synpunkter. Ingen av oss vet ju hur priserna kommer utvecklas - det är ju just det som är intressant med en här tråden; att ta del av andras synpunkter och tankar!
Frågan där är ju bara för vilka parametrar vi oroar oss för. Smitta hemma i Sverige? Idag väldigt liten. Handlar du med kinesiska leverantörer, rätt stor. Vi fick precis meddelande om betydande leveransförseningar. Miljoner arbetare beordras stanna hemma i månader. Smittan började i november, så den överbevakas väldigt noga av världens mest avancerade överbevakningssystem.

Faktum kvarstår dock, om jag som klocktok skulle avstå nyköp bara för att jag inte hade viljat besöka butiken fysiskt? Nej! Hade köpt på distans om möjligt. Oavsett kommer Corona skada försäljningen i asien, dock väldigt intressant hur och hur många som kommer investera miljoner dollar för att undersöka hur den kommer påverka.

Vogue business har gjort en analys av effekterna på lyxmode:

https://www.voguebusiness.com/companies/coronavirus-china-luxury-manufacturing

• Analysts forecast limited commercial impact on luxury labels, but brands that depend on the country for manufacturing could face months of operational delays as holiday closures have been extended to 9 February.

• E-commerce could grow further as consumers stay at home and spend time online to fight boredom, anxiety and frustration.

”Once this illness is eradicated, we will be likely to see a big increase in consumer spending,”

Stämmer nog bra om det inte blir för allvarligt. Men om det sänker Kinas ekonomi (inte omöjligt) skulle vi ju kunna få en global lågkonjunktur. Även om det inte blir så allvarligt kan detta få stora konsekvenser för Kina då företag kan ändra produktion så den inte bara är i Kina tex. Om folk blir av med sina jobb slitar dem köpa dyra klockor.

Säger inte att det blir så, men analysen ovan bygger på att det är ett kortsiktigt event utan långsiktiga konsekvenser.

Jag hör allt från "vanlig influensa" till flera miljoner kommer dö. Antar det blir ngt emellan, men ännu har vi verkligen för dålig koll.

Bara en sak man kan tänka på när folk säger att dödligheten är låg:
1. När man har en exponentiellt tillväxt i insjuknande och det tar ca 2 he kor innan vissa dör, blir det missvisande att kolla på dödlighet som döda nu / smittade nu. Snarare bör man kanske kolla på döda nu / smittade för 2 veckor sedan.
2: SARS som slutade på 10% dödlighet var på ca 2% när det var i samma stadie som Corona. Eftersom Corona har mycket högre R0 sprider det sig mycket snabbare. Om dödligheten slutar nära SARS har vi nog en global lågkonjunktur men det får vi hoppas inte blir verklighet (och inte heller vad jag tror).

Helt enkelt vet vi ännu för lite för att vara tvärsäker på något :)

Edit: Som @Aurum och Vogue Business har konstaterat är hemmavarandet inget problem för konsumtionen av lyxvaror. Så om kineserna kände sig trygga med att det var en vanlig influensa hade de väl njutit av den extra ledigheten och köpt hajpRollar på nätet? Särskilt nu när det verkar vara kraftig rabatt.

Media kan såklart blåsa upp en fjäder till en höna, men om något brukar Kina tona ner problem snarare än motsatsen, och deras åtgärder är otroligt kraftiga.

Senast ändrad:
Frågan där är ju bara för vilka parametrar vi oroar oss för. Smitta hemma i Sverige? Idag väldigt liten. Handlar du med kinesiska leverantörer, rätt stor. Vi fick precis meddelande om betydande leveransförseningar. Miljoner arbetare beordras stanna hemma i månader. Smittan började i november, så den överbevakas väldigt noga av världens mest avancerade överbevakningssystem.

Faktum kvarstår dock, om jag som klocktok skulle avstå nyköp bara för att jag inte hade viljat besöka butiken fysiskt? Nej! Hade köpt på distans om möjligt. Oavsett kommer Corona skada försäljningen i asien, dock väldigt intressant hur och hur många som kommer investera miljoner dollar för att undersöka hur den kommer påverka.

Kineser är inte klocktokar dock... de är bara köpgalna. Kan man inte visa upp sin rikedom är det heller inte så intressant för dem. Försäljningen kommer lida över hela världen då det är resande kineser som står för majoriteten av klockhandlandet världen över just nu. Ett stålbad väntar och det är nog på tiden.

Litt aritmetikk. :) Sveitsisk eksport av armbåndsur kan sees på slik i fordeling av produksjon:
  • Asia ca. 50%
  • Europa ca. 30%
  • Amerika ca. 20%
  • Afrika <1%
Hvis man antar Rolex lager 800.000 armbåndsur per annum, og man samtidig har en sterk tro på at DJ, DD, OP, YM, SD og slikt utgjør brorparten (80%) av produksjonen, så kan man - uten å ta heeeeelt feil - si at resterende fordeler seg på:
  • Submariners
  • GMT Masters II
Da betyr det at 80.000 Submariners og 80.000 GMT-Master II skal fordeles rundt kloden. Fordelingen blir da slik:
  • Asia 40.000 Submariners og like mange GMT Master II per kalenderår
  • Europa 24.000 stk av hver modell
  • Amerika 16.000 av hver modell
Vi vet også at SS-utgaver utgjør en brøkdel av disse, så hver geografisk del får selvsagt enda færre SS-utgaver. Men, la oss for enkelthetsskyld si alle er i stål og ser man på folketallet i hver del, så er dette:
  • Asia ca. 4.500.000.000 mennesker
  • Europa 800.000.000 mennesker
  • Amerika 1.000.000.000 mennesker
Det betyr at for hver boksny SS Submariner i Asia så er det mange flere enn 60.000 potensielle kjøpere. I Europa så skal man fordele langt færre enn 24.000 Submariners til 40 land. Det er i snitt 600 Submariners pr. land.

Ikke rart det blir ventelister av slikt - og hvorfor skulle prisene gå ned. :rolleyes:

Senast ändrad:
När epidemin är över så finns det ett uppdämt behov av konsumtion. Då kommer allt bli som vanligt igen. Glöm inte det.

Instämmer. Giganterna kanske märker ett försämrat kassaflöde under en period, men sen tar försäljningen fart igen. Sen är ju dock frågan om hur lång den perioden är.

Stämmer nog bra om det inte blir för allvarligt. Men om det sänker Kinas ekonomi (inte omöjligt) skulle vi ju kunna få en global lågkonjunktur. Även om det inte blir så allvarligt kan detta få stora konsekvenser för Kina då företag kan ändra produktion så den inte bara är i Kina tex. Om folk blir av med sina jobb slitar dem köpa dyra klockor.

Säger inte att det blir så, men analysen ovan bygger på att det är ett kortsiktigt event utan långsiktiga konsekvenser.

Jag hör allt från "vanlig influensa" till flera miljoner kommer dö. Antar det blir ngt emellan, men ännu har vi verkligen för dålig koll.

Bara en sak man kan tänka på när folk säger att dödligheten är låg:
1. När man har en exponentiellt tillväxt i insjuknande och det tar ca 2 he kor innan vissa dör, blir det missvisande att kolla på dödlighet som döda nu / smittade nu. Snarare bör man kanske kolla på döda nu / smittade för 2 veckor sedan.
2: SARS som slutade på 10% dödlighet var på ca 2% när det var i samma stadie som Corona. Eftersom Corona har mycket högre R0 sprider det sig mycket snabbare. Om dödligheten slutar nära SARS har vi nog en global lågkonjunktur men det får vi hoppas inte blir verklighet (och inte heller vad jag tror).

Helt enkelt vet vi ännu för lite för att vara tvärsäker på något :)

Edit: Som @Aurum och Vogue Business har konstaterat är hemmavarandet inget problem för konsumtionen av lyxvaror. Så om kineserna kände sig trygga med att det var en vanlig influensa hade de väl njutit av den extra ledigheten och köpt hajpRollar på nätet? Särskilt nu när det verkar vara kraftig rabatt.

Media kan såklart blåsa upp en fjäder till en höna, men om något brukar Kina tona ner problem snarare än motsatsen, och deras åtgärder är otroligt kraftiga.

Vad jag förstår är det lyxskatt på klockor och annat i Kina och det är därfår dom handlar som galna utomlands och antar att dom glömmer att skatta när dom kommer hem.
Går man runt i finbutikerna i Ginza Tokyo talar väldigt få japanska.
Om Kineser slutar resa kommer det att drabba försäljningen i klockaffärer i hela världen under tiden.
Och tror inte dom handlar samma vararor på nätet.

Kollade med en av de kändare klocksamlarna i Hongkong om priserna rasat och eller det är lätt att få loss Patek med kort väntetid.

Svaret?

”Absolute rubbish, gotta love fake news”

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp