tack för all hjälp, Fick: B i slutbetyg på kursen.. har nu pluggat Programmering 1 = C# i en vecka och ska göra mina första inlämningsuppgifter. Har gjort två st. "prov" med frågor och exempel man ska svara på , vilket jag naila.. Nu kom uppdragen och jag fatta fan nada.. HaHA känner mig helt eftrbliven. TOTALT sär..
ÄR iof för att dem inte nämner vilka typer av variabler mm. och använder text så jag blir helt lost.. det är iaf tre uppgifter. Vet man inte ska låta andra göra dem osv.. Men om någon kan göra exempel eller leda mig in på rätt spår så kanske jag kan börja förstå
haha.. uppgifterna är följande:
1:
Pension Denna uppgift handlar (minst) om
Två variabeltyper
Matematiska uträkningar
Hantera utskrifter
I denna uppgift ska du fråga användaren efter personens förnamn och efternamn, samt vidare personens ålder.
Dessa värden ska lagras i lämpliga variabler. Därefter ska det skrivas ut hur många år det är kvar till pensionen, tillsammans med användarens för- och efternamn.
Det innebär att om personen skriver in åldern 25 så ska det stå att personen har 40 år kvar till pensionen (65-25).
Tänk på hur utskrifterna ser ut – programmet ska se trevligt ut helt enkelt.
Utskriften i slutet kan exempelvis se ut så här: Hej Martin Persson! Det är nu 22 år kvar till du går i pension.
2:
Denna uppgift handlar om flyttal och att avrunda sådana.
Uppgiften går ut på att du ska be användaren skriva in ett tal med decimaler.
Därefter ska ni be användaren skriva in hur många decimaler användaren vill ha.
Din kod ska avrunda talet enligt ovan, men också med ett på förbestämt antal decimaler (exempelvis tre).
Exempel:
Användaren skriver in talet 1,3457322 och 5 för antal decimaler. Talet redovisas dels med så många decimaler som användaren valt (1,34573), samt även med tre decimaler (1,346).
Ni kan alltså prova att jobba med avrundning på mer än ett sätt.
Detta är en uppgift där ni delvis får söka lösning på problemet på nätet eller andra böcker. Många är vana vid att söka på nätet men det är viktigt att alla vänjer sig vid detta arbetssätt.
3:
”Gissa talet” Följande moment ingår i denna uppgift:
1. Slumptal
2. Heltal
3. Loop med do och while
4. Villkor med if och else
Beskrivning :
Användaren ska gissa ett tal som slumpats fram. När programmet startar ska lämplig text skrivas ut till användaren och ett tal slumpas i bakgrunden.
Detta tal ska vara mellan 1 och 100, och detta tal ska lagras i en variabel.
För att slumpa ett tal mellan 1 och 100 används följande kod: Random randomerare = new Random(); int slump_tal = randomerare.Next(1, 100);
Notera att du inte behöver begripa den koden ännu, men längre fram och med mer kunskap kommer du också förstå vad som händer i koden.
Så i detta läge får man helt enkelt svälja att det är så man skriver för att lagra ett slumptal mellan 1 och 100 i variabeln slump_tal.
Prova gärna att göra ett enkelt program som skriver ut 10 olika slumptal i en loop för att dels öva på loopar och dels se att slumptalet fungerar som det ska.
Nu ska en loop inledas och i den loopen ska användaren få skriva in ett tal. Om talet är mindre än det hemliga slumpade talet ska användaren noteras om detta, och samma sak om talet är för stort.
Loopen ska snurra ända till användaren lyckas skriva in det hemliga talet. Då ska en lämplig text skrivas ut.
Tänk på att göra ett snyggt (textmässigt) och tydligt program.
Göra det svårare Du får gärna föra uppgiften lite svårare om du vill. Här kommer några förslag:
1. Håll reda på hur många gånger du behövde gissa innan du prickar rätt och skriv ut detta
2. Om man är nära att gissa rätt kan man få en text att det ”bränner” eller något liknande. Det kan vara om man är ett visst antal nummer ifrån det hemliga talet.