• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Programmering mm.

haha, missade att ditt fel dök upp vid windows update :)

Jag hade strul med en dator som skulle uppdateras från win 8 --> 8.1.
Problemet var att när jag uppgraderade windows som tog ca 2 timmar med nedladdning av paketet (detta var man tvungen att för varje gång, ren idioti) så hängde sig windows update som inte kunde installera vissa uppdateringar och därefter startade hela snurran om igen.
Jag fick ändra om om inställningar i datorn att vara Kernel mode (här har jag dålig koll) och då funkade windows update.

Ibland så installeras inte en uppdatering och det kanske kan vara det som strular hos dig, kolla i windows update-loggen om det är några uppdateringar som inte har installerats korrekt och testa köra dem igen?

Ska testa att kolla loggen.
Får nog även kolla serven och se vad den loggen säger. Har för mig den gjorde en uppdatering för 2-3 veckor sedan. ( jobbar mot servern och alla 3 datorerna börja ju strula samtidigt. Kanske där problemet ligger? )

Finns det några bra webbaserade kurser för att lära sig C# som någon har erfarenhet av? Har kikat lite på Youtube men det är lite svårt att hitta något med bra kvalitet. :)

Chansar att ni som skriver här har koll
Ska skaffa en iPad att ha i jobbet när jag reser/semester
Tänker främst för att maila och använda andra webbaserade system vi har
Är det iPad mini folk använder då?

Chansar att ni som skriver här har koll
Ska skaffa en iPad att ha i jobbet när jag reser/semester
Tänker främst för att maila och använda andra webbaserade system vi har
Är det iPad mini folk använder då?

Mini funkar fint om du inte har så stora krav på prestanda, utan bara vill täcka basbehoven. :)

En fråga till er som har koll på det där med datorer och program.

Har 3 arbetsdatorer som "fryser"/ "hänger" sig efter windowsuppdateringar ( ca 2-3 veckor sedan ) Finns det något jag kan göra?

Kör Windows 7, Dell Precision T3610 och det händer varje dag efter uppstart 2-3 minuter och pågår i 3-4 minuter. Sen funkar allt som vanligt igen.

Vore tacksam för input.
Jag misstänker att service försöker nå någon server men misslyckas och att processen tajmar ut. Du kan kolla i Windows systemlog efter diverse warnings och errors och försöka kolla på tidsstämplarna. Jag sitter på mobilen och har inte exakt koll på vad loggen heter - det finns ett par olika.

hej. har kört fast totalt...

håller på med min slutuppgift.

jag ska skapa en simulerad "läskback" i form av en vektor med 24 platser.. denna ska man kunna behandla på olika vis med hjälp utav en switch case meny. man ska exempelvis kunna fylla den med läsk. öl eller vatten. slumpa innehåll, ta bort, räkna ut värde av backen, skriva ut innehåll, sortera och söka i backen(vektorn)

Detta kan lösas lätt genom att göra en vektor av typen string och bara lagra med färdiga "strings" så som cocacola, fanta, pripps,ramlösa etc. Men jag vill göra dessa "flaskor" som objekt. med tre värden, pris, namn och typ, ex, 5kr, cocacola, läsk. och sedan kunna ha dessa som färdiga objekt att välja i min meny för att sedan lagra i vektorn(backen) men jag ahr klört fast totallt i skapandet av dessa objekt och även att skapa en vektor för objekt.. har tidigare bara gjort vektor av typen string, int och double. Vilkjet inte är några problem. jag ahr försökt att lösa detta genom ( struct ) men får det fasen inte att fungera.. kan någon vänlig själ hjälpa mig med hut jag lättast löser detta.. Min kod består redan utav två klasser. en som är själva vektorn och en som kör programmet, vet ej om det är relevant men dats it...

mvh

jag ska skapa en simulerad "läskback" i form av en vektor med 24 platser.. denna ska man kunna behandla på olika vis med hjälp utav en switch case meny. man ska exempelvis kunna fylla den med läsk. öl eller vatten. slumpa innehåll, ta bort, räkna ut värde av backen, skriva ut innehåll, sortera och söka i backen(vektorn)

Detta kan lösas lätt genom att göra en vektor av typen string och bara lagra med färdiga "strings" så som cocacola, fanta, pripps,ramlösa etc. Men jag vill göra dessa "flaskor" som objekt. med tre värden, pris, namn och typ, ex, 5kr, cocacola, läsk. och sedan kunna ha dessa som färdiga objekt att välja i min meny för att sedan lagra i vektorn(backen) men jag ahr klört fast totallt i skapandet av dessa objekt och även att skapa en vektor för objekt.. har tidigare bara gjort vektor av typen string, int och double. Vilkjet inte är några problem. jag ahr försökt att lösa detta genom ( struct ) men får det fasen inte att fungera.. kan någon vänlig själ hjälpa mig med hut jag lättast löser detta.. Min kod består redan utav två klasser. en som är själva vektorn och en som kör programmet, vet ej om det är relevant men dats it...

mvh
Programmeringsspråk?

mvh

Om du har en klass som heter Bottle. Så skapar du ett nytt objekt genom:
var bottle = new Bottle(5kr, Coca-Cola, Läsk);

Sen lägger du in det i din lista som håller Bottle:
var bottles = new List<Bottle>();
bottles.add(bottle);

bottles.add(bottle);

hmm, lista. har kört fast totalt på denna uppgift, har försökt en massa olika så¨min kod är väldigt rörig just nu. håller på och försöker fylla vektorn med mina flaskor men antar jag löst det på helt fel vis., får den itne att lägga till det jag väljer, loopar inte heller tebax till att fortsätta välja vad jag ska lägga till utan hela vägen tillbaka till första menyn... ser ut såhär atm:
Källkod:
using System;

namespace sodacrate
{

}
public class Flaska
{
    private string namn = "";
    private string typ = "";
    private int pris = 0;

public Flaska(string nyttNamn, string nyTyp, int nyttPris)
    {
        namn = nyttNamn;
        typ = nyTyp;
        pris = nyttPris;
    }

class Sodacrate

{

private Flaska[] min_back = new Flaska[24];
        private int antal_flaskor = 0;
        public int minback_värde = 0;

public void Run()
        {

int temp = 0;
            do
            {

Console.WriteLine("");
                Console.WriteLine("Welcome to the awesome Sodacrate-simulator");
                Console.WriteLine("");
                Console.WriteLine("what would u like to do? Enter the number of choice!");
                Console.WriteLine("");
                Console.WriteLine("1: Add soda to your crate!?");
                Console.WriteLine("2: show the containt of your crate!?");
                Console.WriteLine("3: Calculate the value of your crate!?");
                Console.WriteLine("4: Find a special soda in your crate!?");
                Console.WriteLine("5: Sort the sodas in your crate!?");
                Console.WriteLine("6: Exit this supermegaawzum simulator?!");
                Console.WriteLine("");
                temp = int.Parse(Console.ReadLine());
                switch (temp)
                {
                    case 1: add_soda();
                        break;
                    case 2: print_crate();
                        break;
                    case 3: calc_total();
                        break;
                    case 4: find_soda();
                        break;
                    case 5: sort_sodas();
                        break;
                    case 6: temp = 0;
                        break;
                    default: Console.WriteLine("choose a number between 1-6 please!");
                        break;

}

} while (temp != 0);
  }

public void add_soda()
        {
            int meny = 0;
            do
            {
                Console.WriteLine("");
                Console.WriteLine("What kind of Soda would u like to add?");
                Console.WriteLine("1: CocaCola! 10kr");
                Console.WriteLine("2: Fanta! 10kr");
                Console.WriteLine("3: pripps! 15kr");
                Console.WriteLine("4: Ramlösa! 5kr");
                Console.WriteLine("5: Randomly fill your crate with sodas!");
                Console.WriteLine("6: go back to mainmenu!");

Flaska flaska = null;
                int input = int.Parse(Console.ReadLine());

switch (meny)
                {
                    case 1:
                        flaska = new Flaska("CocaCola", "läsk", 10);

break;
                    case 2:
                        flaska = new Flaska("Fanta", "läsk", 10);
                      break;
                    case 3:
                        flaska = new Flaska("Pripps", "öl", 15);
                        break;
                    case 4:
                        flaska = new Flaska("Ramlösa", "Vatten", 5);
                        break;
                        /*case 5:/*  Random slump = new Random();
            for (int x = 0; x < min_back.Length; x++) ;
            {
                int apa = slump.Next();
                 min_back[x] = flaska;*/

case 6:
                        meny = 0;

break;
                }
 for (int i = 0; i < 24; i++)
                {
                    if (antal_flaskor == 24)
                    {
                        Console.WriteLine("Din back är full!");
                        continue;
                    }
                    else
                    {
                        antal_flaskor++;
                        break;

}
                }
            } while (meny != 0);

}

public void print_crate()
        {
            foreach (var Flaska in min_back)
            {
                if (Flaska != null)
                    Console.WriteLine(Flaska);
                else
                    Console.WriteLine("Tom plats");
            }

}

public int calc_total()
        {
            Console.WriteLine("här kommer det totala värdet att skrivas ut");
            return (1);
            //kod här
            //Tänk på att inte räkna med tomma positioner i vektorn
        }

public void find_soda()
        {
            //Betyg C

//Man ska kunna söka efter ett namn
            //Man kan använda string-metoderna ToLower() eller ToUpper() 
        }

public void sort_sodas()
        {
            //Betyg A-C

//Man ska kunna sortera vektorn med flaskor och med bubble sort
            //Det är mycket svårt att sortera efter bokstavsordning - är inte flaskorna egna objekt utan bara strängar...
            //... går det bra att sortera efter längden på namnet istället. 
        }

class Program
        {
            public static void Main(string[] args)
            {
                //Skapar ett objekt av klassen Sodacrate som heter sodacrate
                var sodacrate = new Sodacrate();
                // flaska flaskor = new flaska();
                sodacrate.Run();

Console.Write("Press any key to continue . . . ");
                Console.ReadKey(true);
            }

}

}
}

[code]

bottles.add(bottle);

får ej använda lista, bara vektor :p struligt.. men kolla mitt inlägg ovan. har gjort mitt bästa för att skapa samma uppgift med enklare kod, haha misslyckas dock även där.. något struligt när den räknar när den ska lägga in i vektorn och samma sak när den ska räkna ut värdet av vektorn.

• Like
Reactions: sol
Tänkte bumpa den här gamla tråden lite :D Jag behöver ett ärligt svar från er som är insatta i programmering.

Är det överhuvudtaget möjligt att lära sig programmering på fritiden och sedan få ett jobb inom det? Med viss erfarenhet inom C# och VB från gymnasietiden så är jag väldigt sugen på att lära mig antingen Python och C#.

Det är ju en ganska stor uppoffring att lägga större delen av sin fritid på att läsa, så det vore trevligt om det faktiskt kan ge några jobbmöjligheter.

Är det överhuvudtaget möjligt att lära sig programmering på fritiden och sedan få ett jobb inom det?

Ja, men det kräver dels att du faktiskt blir bra (och kan visa att du är bra), dels att du hittar in på rätt första jobb.

Djupare:

Det är länge sen jag själv var programmerare men jag har suttit på andra sidan bordet och anställt några genom åren. Duktiga programmerare, liksom också duktiga personer inom angränsande områden som testning eller systemadministration, är eftertraktade. Detta speciellt i större städer.

Min erfarenhet säger att självlärda programmerare ofta ses som lite "smalare" än de som gått på en högskola - den med en "riktig" utbildning har ofta fler verktyg i verktygslådan medans den självlärde har lite färre strängar på lyran. Då pratar jag inte enbart om programmeringsspråk utan snarare mer om problemlösningstekniker, algoritmförståelse och ... tja allmän bredd i kunskapen.

Andra saker, som erfarenhet av felsökning, optimering, lösningar som är riskfyllda i praktiken tenderar att komma mer med lång erfarenhet snarare än med formell utbildning. Och minns att datasvängen är ett område där du aldrig blir färdig med lärandet, du måste utvecklas hela tiden eftersom tekniken rör på sig.

Och gudarna ska veta att bara för att nån har en utbildning så behöver hon inte vara en bra programmerare. Och även om du är hygglig på programmering så är det inte säkert du är en bra medarbetare ändå - kan du samarbeta, kan du lösa problem, kan du umgås i fikarummet utan att uppfattas som konstig? :)

Jag tror att nyckeln är första jobbet, att hitta in på ett ställe som vågar tro på att du kan det som de behöver. Det är kanske inte alla företag som vågar satsa på en självlärd person utan referenser. Så... förutom att bli bra på själva programmeringen tror jag att denna väg kräver att man lägger en del energi på att hitta rätt kontakter bland företagen som kan vara första arbetsgivaren.

Ett sätt att visa att man kan det man säger man kan är ju att göra egna projekt eller delta i andras projekt som är publika / open source. En github-länk som visar dina bidrag är då en viktig del av ditt CV.

Detta är mina tankar. Andra får gärna fylla på, speciellt om ni inte håller med. :)

Ja, men det kräver dels att du faktiskt blir bra (och kan visa att du är bra), dels att du hittar in på rätt första jobb.

Djupare:

Det är länge sen jag själv var programmerare men jag har suttit på andra sidan bordet och anställt några genom åren. Duktiga programmerare, liksom också duktiga personer inom angränsande områden som testning eller systemadministration, är eftertraktade. Detta speciellt i större städer.

Min erfarenhet säger att självlärda programmerare ofta ses som lite "smalare" än de som gått på en högskola - den med en "riktig" utbildning har ofta fler verktyg i verktygslådan medans den självlärde har lite färre strängar på lyran. Då pratar jag inte enbart om programmeringsspråk utan snarare mer om problemlösningstekniker, algoritmförståelse och ... tja allmän bredd i kunskapen.

Andra saker, som erfarenhet av felsökning, optimering, lösningar som är riskfyllda i praktiken tenderar att komma mer med lång erfarenhet snarare än med formell utbildning. Och minns att datasvängen är ett område där du aldrig blir färdig med lärandet, du måste utvecklas hela tiden eftersom tekniken rör på sig.

Och gudarna ska veta att bara för att nån har en utbildning så behöver hon inte vara en bra programmerare. Och även om du är hygglig på programmering så är det inte säkert du är en bra medarbetare ändå - kan du samarbeta, kan du lösa problem, kan du umgås i fikarummet utan att uppfattas som konstig? :)

Jag tror att nyckeln är första jobbet, att hitta in på ett ställe som vågar tro på att du kan det som de behöver. Det är kanske inte alla företag som vågar satsa på en självlärd person utan referenser. Så... förutom att bli bra på själva programmeringen tror jag att denna väg kräver att man lägger en del energi på att hitta rätt kontakter bland företagen som kan vara första arbetsgivaren.

Ett sätt att visa att man kan det man säger man kan är ju att göra egna projekt eller delta i andras projekt som är publika / open source. En github-länk som visar dina bidrag är då en viktig del av ditt CV.

Detta är mina tankar. Andra får gärna fylla på, speciellt om ni inte håller med. :)
Tack för ett utförligt svar. Jag har också fått känslan av att det hänger på första jobbet man får.

Funderar också på att lära mig Linux och gå mer åt systemadminstratörshållet. Decisions decisions..

Tack för ett utförligt svar. Jag har också fått känslan av att det hänger på första jobbet man får.

Funderar också på att lära mig Linux och gå mer åt systemadminstratörshållet. Decisions decisions..

Drivs du av att lösa problem och är analytiskt lagd så är programmering guld.

Första 5 månaderna för mig var en extrem uppförsbacke med allt man behövde kunna men det blir lättare med tiden dock blir man aldrig fullärd utan finns alltid något mer att lära sig.

Någon stjärna på Wordpress här månne?

Får detta när jag försöker aktivera Vimeography plug-in :(

Fatal error: Class 'Vimeography\Exception' not found in /home/tomorrow/domänenX.com/wp-content/plugins/vimeography/vendor/vimeo/vimeo-api/src/Vimeo/Vimeo.php on line 28

Hur ser rad 28 i Vimeo.php ut? Skulle nämligen kunna vara samma problem som i första träffen på världens bästa hemsida; Stackoverflow: https://stackoverflow.com/questions/10000539/php-exception-not-found

Tillbaka
Topp