• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pruta hos AD?

När jag först kom in för att titta på en klocka i butiken jag sen köpte klockan av så sa säljaren/ägaren att typ: "-kom in när du bestämt dig så kan vi förhandla om ett bra pris".
När jag återkom och hade bestämt mig så sa jag att: "klockan finns på nätet neråt xxxx kr".
Då lade han fram ett förslag som var nära det, vilket jag direkt var nöjd med.
Kanske hade jag kunnat pruta mer men tyckte inte det behövdes. Jag kan gärna betala ett par eller några hundralappar mer åt en lokal säljare eftersom jag uppskattar att det faktiskt finns en lokal seriös urmakare.
Behöver nån liten justering på en klocka jag köpt där göras så kan jag nog som kund också räkna med att få det utan kostnad.
Jag tänker också på att stora nätkedjor av och till rear ut modeller så mycket att det känns ojust att kräva att en lokal liten handlare ska gå så lågt för att jag ska acceptera det.
Det är nog svårt för en enskild urmakare att konkurrera med stora kedjor.

Senast ändrad:
"Prutade" på en klocka förra året då jag såg att på deras hemsida att den hade fått 20% rabatt och jag var snabb nog att haja till att detta inte borde stämma. Så gick in till butiken och köpte den direkt och sa att det ska vara 20% på denna. De hade fått något fel i deras system tydligen, men dem stod för detta och nöjd blev jag =)

Beror på vad butiken säljer. Inte på Ica lol.

Nu var det längesen jag köpte en klocka i butik men självklart frågar man snällt om det går att göra något på priset.
Onlinebutik - köper ändå när det är rea så prutning känns rätt meningslöst.

Mot privatpersoner kan det hända att jag försöker pruta lite men som > @Compiss skriver gör jag inte det om priset är rimligt satt.

Senast ändrad:
Beror på vad butiken säljer. Inte på Ica lol.

Nu var det längesen jag köpte en klocka i butik men självklart frågar man snällt om det går att göra något på priset.
Onlinebutik - köper ändå när det är rea så prutning känns rätt meningslöst.

Mot privatpersoner kan det hända att jag försöker pruta lite men som @vaniljglass skriver gör jag inte det om priset är rimligt satt.
Glassen har väl inte skrivit i tråden?

Absolut det hör till! Jag prutade ner min fd Seiko save the ocean med 20%, de är väl i ungefär samma prisklass om DS action om jag minns rätt:)

Klart man ska pruta. Bara dåliga försäljare som inte kan rubba på priset.

Brukar alltid ifrågasätta varför de inte vill sälja? Ni har ju marginal och går med vinst, vad är problemet.

De brukar alltid bli lite sura men ger sig oftast. Lite vinst är bättre än ingen vinst, så enkelt är det.

Klart man ska pruta. Bara dåliga försäljare som inte kan rubba på priset.

Brukar alltid ifrågasätta varför de inte vill sälja? Ni har ju marginal och går med vinst, vad är problemet.

De brukar alltid bli lite sura men ger sig oftast. Lite vinst är bättre än ingen vinst, så enkelt är det.
Håller med om att man ska försöka pruta, men jag förstår inte hur man automatiskt blir en dålig försäljare bara för att man inte har mandat att påverka priset.

Bilagor

• BB300DF3-F72B-4BD5-BFCE-B61BEFA7EF28.jpeg
    BB300DF3-F72B-4BD5-BFCE-B61BEFA7EF28.jpeg
    20.6 KB · Visningar: 5
Håller med, ingen affär utan förhandling! Även om det många gånger tar emot och jag många gånger inte gör det så tycker jag att det inte borde vara något konstigt med att pruta.

I butik frågar jag alltid vad de kan göra på priset. Förra våren blev jag erbjuden 50 % på en klocka jag köpte, trots att det fanns äldre modeller i butw
Beror såklart lite på märke/trevlighet/återkommande kund men visst finns det skäl att diskutera priset

Jag tror de flesta urmakare är villiga att åtminstone gå ned ett par eller några hundralappar för att få eller behålla dig som kund. Speciellt i mindre orter där de är beroende av lokala kunder för sin överlevnad. Jag gissar att det är liknande som med en liten matbutik: de kan inte alltid gå ned till internationella storkedjors kampanjpriser, men lite kan de gå ned. Om man uppskattar en lokal butik och fördelarna det medför att kunna se på klockor och lämna in dem på service istället för att behöva skicka dem med post så kan man handla från den lokala butiken utan att kräva att den ska vara billigast. Ett bra sätt tror jag är att säga neråt vilken prisnivå en modell finns på nätet och fråga om de kan sänka en aning. Om en urmakare inte kan tänka sig det så är han ju inte brydd om sina affärer!

Jag har någon form av ”premiumbutik” (ganska lite klockor dock), och jag ger gärna lite rabatt.
För mig är dock en sak avgörande för prutmöjligheten, och det är ”tjafskvoten”. Om en kund krånglar i en timme så har ju min förtjänst på den önskade produkten minskat avsevärt.

Självklart spenderar jag gärna en timme med en trevlig kund och en kopp kaffe, men när den timmen till 90% består av trist attityd och oväsentligheter så känns det ovärt.

En annan sak som funkar på mig är att vara ett jävla as, otrevlig och kräva rabatt. Då erbjuder jag gärna rabatt för att få ut idioten.
Dock har man ju för alltid sabbat sina chanser att få någon typ av service alls, så där får man avgöra om det är värt det.
Det är å andra sidan kul att prata med en sådan kund nästa gång och gå från försäljarleende till slå-på-käften-min och säga med låg röst att vi tyvärr inte kan hjälpa till just nu.

Point taken, kan vi återgå till ämnet eller? Mina övriga punkter tycker jag gäller fortfarande.. rasist eller inte :)
Jag återgår gärna till ämnet! Är det rimligt att fråga efter ett pris 1000-2000 högre än vad jag kan få klockan om jag går grey? Eller anser ADs generellt att dom kan ta ut högre priser än så?

Jag återgår gärna till ämnet! Är det rimligt att fråga efter ett pris 1000-2000 högre än vad jag kan få klockan om jag går grey? Eller anser ADs generellt att dom kan ta ut högre priser än så?
Jag hade börjat att säga det du kan få den för på gråmarknaden, och låta dem kontra med ett erbjudande. Därefter får ni väl försöka komma fram till ett pris som båda är nöjda med, och annars får du väl köpa av gråhandlaren🙂

Efter att ha gjort ett uppenbarligen dåligt försök till att vara raljant och det landat fel, så återgår jag som jag själv föreslog till ämnet med lite seriösare svar:

Jag tycker det är fullt rimligt att erbjuda ett pris runt eller strax över gråis-priset.
AD'n har stenkoll på marknaden, Chrono24 osv och säljer till kunder (jag har själv erfarenhet av detta från flera AD) för att matcha iallafall någotsånär C24-pris.

C24-priser (”inkl frakt, inom EU, Ny/Oanvänd") brukar vara rätt så rättvisande för vad AD'n har i marginaler på den modellen och nyprisvärde i allmänhet.

Glöm dock inte inte "support your local store"-principen. Jag stöttar gärna min lokala handlare med ett par tusen över C24-pris för att de ska överleva. Men blir det för stora skillnader i pris så...

Senast ändrad:
Efter att ha gjort ett uppenbarligen dåligt försök till att vara raljant och det landat fel, så återgår jag som jag själv föreslog till ämnet med lite seriösare svar:

Jag tycker det är fullt rimligt att erbjuda ett pris runt eller strax över gråis-priset. AD'n har stenkoll på marknaden, Chrono24 osv och säljer till kunder (jag har själv erfarenhet av detta från flera AD) för att matcha (iallafall någotsånär) C24-pris.
C24-priser (inkl frakt, inom EU, "Ny/Oanvänd") brukar vara rätt så rättvisande för vad AD'n har i marginaler på den modellen och nyprisvärde i allmänhet.

Glöm dock inte inte "support your local store"-principen. Jag stöttar gärna min lokala handlare med ett par tusen över C24-pris för att de ska överleva. Men blir det för stora skillnader i pris så...
Aa men snyggt, lite det jag tänkte också. Jag är som sagt absolut OK med att betala lite över vad jag kan hitta hos gråhandlare då jag gärna ser att dessa ADs kan få finnas kvar. Men känns orimligt att lägga för mycket ”bara för att”.

Om man applicerar idéerna från den här artikeln från dagens SvD, hur skulle det se ut när vi ska pruta på klockor?

Några tankar som jag får:
Är det lättare att pruta om man snackar med säljaren?
Om man svarar på en annons konkurrerar man med flera köpare. Hur kan man vända p kultingen så man är en köpare där flera säljare slåss om att få sälja?
För att pruta behöver man kunskap. Vart och hur blir man mer kunnig? Vilka vägval göra man för att bli bästa köparen?
Vilka faktorer behöver man känna igen för att se var den största prutmånen finns?
Behöver man skämmas för att bjuda mindre?
Vad vinner man på att vänta?
Hur blir man bättre på att stå emot impulsköp och därmed bli bättre p att köpa vid rätt tidpunkt?

Hur skulle din prutskola lära ut till sina elever som vill lära sig köpa till bästa möjiga pris?

Höga inflationen

Andreas prutar på allt: ”Lyckas nästan alltid”​

”Det handlar framförallt om att kunna snacka med människor”, säger Andreas Ivarsson om sitt prutande.

”Det handlar framförallt om att kunna snacka med människor”, säger Andreas Ivarsson om sitt prutande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Mat, vitvaror och billeasing. Andreas Ivarsson prutar på allt och har gjort det i tio år. Genom att ha bra argument och grundlig research lyckas han nästan alltid.
under-strecket.svg

Lovisa Eklund
Publicerad 14:34
Följ skribent Sluta följa
Stäng
Dela artikeln:

Andreas prutar på allt: ”Lyckas nästan alltid”​

Andreas Ivarsson från Hässelby i Stockholm prutar på alltifrån mat, till hemelektronik och tjänster.
– Jag lyckas nästan alltid. Det handlar framför allt om att kunna snacka med människor, vilket jag gillar.
Allt började för tio år sedan, i samma veva som intresset för vardagsekonomi och matlagning växte fram.
– Jag retade mig på att så mycket mat slängs helt i onödan. Butikerna har blivit bättre på matsvinn, men det är fortfarande dåligt.

Han pekar på att det kan räcka med att en enda tomat i storpack har fått sig en liten smäll – då antar butiken att ingen vill köpa den och hela förpackningen slängs.
”När min fru är med skäms hon.”

”När min fru är med skäms hon.” Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
”När min fru är med skäms hon.” Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

– Att pruta på färskvaror med små skråmor är en vinst för mig, men i vissa sammanhang är det också en vinst för butiken som inte behöver kasta, och så är det så klart bättre för miljön.

Tycker du aldrig att det är pinsamt?
– Nej, jag tycker det är kul. Och så får jag kickar av att göra saker som jag är lite obekväm med. Maten handlar jag nästan alltid själv, men när min fru är med skäms hon och går iväg när jag prutar, säger Andreas.
– Det är lite roligt när jag säger ”ursäkta” för att pruta på en vara, men personalen tror att jag ska fråga något i stil med ”var hittar jag bananerna?”.
Personalen är ofta ovana med prutande kunder i matbutikerna, men det är just där Andreas Ivarsson prutar mest.
Prutandet har nästan blivit som en sport, till exempel att försöka hitta kött som håller på att gå ut.
– Jag försöker leta bland förpackningarna längst under. Även om butikspersonalen är noggranna, så kanske de inte har upptäckt att bäst före datumet håller på att gå ut. Dessutom är nötkött ofta bättre när det gått ut, det är mörare då.
Bra argument och research är Andreas nycklar till ett lyckat prutande.

Bra argument och research är Andreas nycklar till ett lyckat prutande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
Bra argument och research är Andreas nycklar till ett lyckat prutande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

På frågan vad som är hemligheten bakom ett framgångsrikt prutande, är det framför allt två saker Andreas lyfter fram: Ha bra argument, och gör research på det som ska handlas.
Sedan är det lättare att lyckas i större butikskedjor som framställer sig som lite mer premium, säger han. I lågprisbutikerna kan det vara svårare att få kontakt med personalen. Och han undviker att pruta i mindre butiker som kanske kämpar för att gå runt ekonomiskt.
– Man får ha med sig att de flesta ändå vill vara till lags och hjälpa andra människor, och om man gör det på ett schysst sätt så går det oftast.
En annan taktik är att planera inköpen, och skriva ner hur mycket man sparar på att pruta, eftersom det ökar motivationen.
På restauranger går det också att spara pengar och minska på matsvinnet, enligt Andreas Ivarsson.
– Kommer man nära stängning, eller efter lunchtid, kan man säga: Det kommer troligen inga mer kunder, ingen kommer att köpa det här, kan jag få halva priset, eller en extra portion att ta med hem.
Om man inte vill pruta kan man istället be om att få extra tillbehör, säger Andreas Ivarsson.

Om man inte vill pruta kan man istället be om att få extra tillbehör, säger Andreas Ivarsson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
Om man inte vill pruta kan man istället be om att få extra tillbehör, säger Andreas Ivarsson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Även om det är på maten som Andreas prutar oftast, så är det på andra håll det finns mest pengar att tjäna som kund.
– För mig är det självklart att pruta på alla stora inköp. Varför ska jag betala fullt pris, när säljaren har provision och handlaren har stora marginaler?
Vitvarorna i köket som renoverades nyligen hör till de dyrare produkterna som Andreas har prutat på nyligen, liksom billeasingen som han lyckades få ner kostnaden på med 20 procent, plus att han fick extra utrustning.
Andreas Ivarsson säger att det gäller att vara påläst och hålla sig uppdaterad om man ska pruta framgångsrikt. Inte minst eftersom marknaden förändras.
– Inom bilhandeln har det till exempel skett en drastisk förändring till följd av bristen på bilar. Nyligen såldes begagnade bilar dyrare än nya, eftersom de kunde levereras direkt. Det gör det svårare att pruta på ny bil. Som alternativ kan man fråga om man kan få tillbehör på köpet.
Taktiken att be om att få något på köpet går även att applicera på tjänster. Till exempel om man inte lyckas få ned priset för abonnemanget, då kan man be om extra tv-kanaler, eller några extra fria månader, tipsar Andreas.
Han framhåller att marginalerna kan skilja sig åt mellan olika produkter. Ska man till exempel köpa en Iphone på en butikskedja är det svårt att pruta, eftersom handlaren inte har så stor intjäning på den, utan mer på tillbehören.
– Då kan man i stället fråga om man kan få med ett skärmskydd, och ett schysst skal så att telefonen håller längre.
Och när det gäller teknikprylar kan man fundera över om man i stället kan tänka sig att köpa den näst senaste modellen.
– När det släpps nytt vill butikerna bli av med det gamla så fort som möjligt. Butiken kanske redan räknar med en förlust, och att varan inte går att sälja alls. Då är det lättare att pruta, säger Andreas Ivarsson.
Lovisa Eklund

Tillbaka
Topp