Om man applicerar idéerna från den här artikeln från dagens SvD, hur skulle det se ut när vi ska pruta på klockor?
Några tankar som jag får:
Är det lättare att pruta om man snackar med säljaren?
Om man svarar på en annons konkurrerar man med flera köpare. Hur kan man vända p kultingen så man är en köpare där flera säljare slåss om att få sälja?
För att pruta behöver man kunskap. Vart och hur blir man mer kunnig? Vilka vägval göra man för att bli bästa köparen?
Vilka faktorer behöver man känna igen för att se var den största prutmånen finns?
Behöver man skämmas för att bjuda mindre?
Vad vinner man på att vänta?
Hur blir man bättre på att stå emot impulsköp och därmed bli bättre p att köpa vid rätt tidpunkt?
Hur skulle din prutskola lära ut till sina elever som vill lära sig köpa till bästa möjiga pris?
Andreas prutar på allt: ”Lyckas nästan alltid”
”Det handlar framförallt om att kunna snacka med människor”, säger Andreas Ivarsson om sitt prutande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Mat, vitvaror och billeasing. Andreas Ivarsson prutar på allt och har gjort det i tio år. Genom att ha bra argument och grundlig research lyckas han nästan alltid.
Lovisa Eklund
Publicerad 14:34
Följ skribent Sluta följa
Stäng
Dela artikeln:
Andreas prutar på allt: ”Lyckas nästan alltid”
Andreas Ivarsson från Hässelby i Stockholm prutar på alltifrån mat, till hemelektronik och tjänster.
– Jag lyckas nästan alltid. Det handlar framför allt om att kunna snacka med människor, vilket jag gillar.
Allt började för tio år sedan, i samma veva som intresset för vardagsekonomi och matlagning växte fram.
– Jag retade mig på att så mycket mat slängs helt i onödan. Butikerna har blivit bättre på matsvinn, men det är fortfarande dåligt.
Han pekar på att det kan räcka med att en enda tomat i storpack har fått sig en liten smäll – då antar butiken att ingen vill köpa den och hela förpackningen slängs.
”När min fru är med skäms hon.” Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
”När min fru är med skäms hon.” Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
– Att pruta på färskvaror med små skråmor är en vinst för mig, men i vissa sammanhang är det också en vinst för butiken som inte behöver kasta, och så är det så klart bättre för miljön.
Tycker du aldrig att det är pinsamt?
– Nej, jag tycker det är kul. Och så får jag kickar av att göra saker som jag är lite obekväm med. Maten handlar jag nästan alltid själv, men när min fru är med skäms hon och går iväg när jag prutar, säger Andreas.
– Det är lite roligt när jag säger ”ursäkta” för att pruta på en vara, men personalen tror att jag ska fråga något i stil med ”var hittar jag bananerna?”.
Personalen är ofta ovana med prutande kunder i matbutikerna, men det är just där Andreas Ivarsson prutar mest.
Prutandet har nästan blivit som en sport, till exempel att försöka hitta kött som håller på att gå ut.
– Jag försöker leta bland förpackningarna längst under. Även om butikspersonalen är noggranna, så kanske de inte har upptäckt att bäst före datumet håller på att gå ut. Dessutom är nötkött ofta bättre när det gått ut, det är mörare då.
Bra argument och research är Andreas nycklar till ett lyckat prutande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
Bra argument och research är Andreas nycklar till ett lyckat prutande. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
På frågan vad som är hemligheten bakom ett framgångsrikt prutande, är det framför allt två saker Andreas lyfter fram: Ha bra argument, och gör research på det som ska handlas.
Sedan är det lättare att lyckas i större butikskedjor som framställer sig som lite mer premium, säger han. I lågprisbutikerna kan det vara svårare att få kontakt med personalen. Och han undviker att pruta i mindre butiker som kanske kämpar för att gå runt ekonomiskt.
– Man får ha med sig att de flesta ändå vill vara till lags och hjälpa andra människor, och om man gör det på ett schysst sätt så går det oftast.
En annan taktik är att planera inköpen, och skriva ner hur mycket man sparar på att pruta, eftersom det ökar motivationen.
På restauranger går det också att spara pengar och minska på matsvinnet, enligt Andreas Ivarsson.
– Kommer man nära stängning, eller efter lunchtid, kan man säga: Det kommer troligen inga mer kunder, ingen kommer att köpa det här, kan jag få halva priset, eller en extra portion att ta med hem.
Om man inte vill pruta kan man istället be om att få extra tillbehör, säger Andreas Ivarsson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
Om man inte vill pruta kan man istället be om att få extra tillbehör, säger Andreas Ivarsson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Även om det är på maten som Andreas prutar oftast, så är det på andra håll det finns mest pengar att tjäna som kund.
– För mig är det självklart att pruta på alla stora inköp. Varför ska jag betala fullt pris, när säljaren har provision och handlaren har stora marginaler?
Vitvarorna i köket som renoverades nyligen hör till de dyrare produkterna som Andreas har prutat på nyligen, liksom billeasingen som han lyckades få ner kostnaden på med 20 procent, plus att han fick extra utrustning.
Andreas Ivarsson säger att det gäller att vara påläst och hålla sig uppdaterad om man ska pruta framgångsrikt. Inte minst eftersom marknaden förändras.
– Inom bilhandeln har det till exempel skett en drastisk förändring till följd av bristen på bilar. Nyligen såldes begagnade bilar dyrare än nya, eftersom de kunde levereras direkt. Det gör det svårare att pruta på ny bil. Som alternativ kan man fråga om man kan få tillbehör på köpet.
Taktiken att be om att få något på köpet går även att applicera på tjänster. Till exempel om man inte lyckas få ned priset för abonnemanget, då kan man be om extra tv-kanaler, eller några extra fria månader, tipsar Andreas.
Han framhåller att marginalerna kan skilja sig åt mellan olika produkter. Ska man till exempel köpa en Iphone på en butikskedja är det svårt att pruta, eftersom handlaren inte har så stor intjäning på den, utan mer på tillbehören.
– Då kan man i stället fråga om man kan få med ett skärmskydd, och ett schysst skal så att telefonen håller längre.
Och när det gäller teknikprylar kan man fundera över om man i stället kan tänka sig att köpa den näst senaste modellen.
– När det släpps nytt vill butikerna bli av med det gamla så fort som möjligt. Butiken kanske redan räknar med en förlust, och att varan inte går att sälja alls. Då är det lättare att pruta, säger Andreas Ivarsson.
Lovisa Eklund