• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Prutar ni vid köp av klocka.

Jonazid

Basic
Prutar ni vid köp av klocka.

Gäller det då bara begagnade ur eller även i butiker?

Skickat från min LG-P500 via Tapatalk 2

För det mesta ja, men det beror såklart på vad utgångspriset är vid begköp men generellt så vill man ju ha ett så bra pris som möjligt, speciellt om man som i mitt fall har en extremt begränsad budget.

Prutar när man känner att det finns möjlighet, det gäller allt och inte bara klockor.
Är dock priset redan bra från början gör jag det inte.

Har inte så stor erfarenhet men när jag gjorde mitt sista inköp i butik så prutade jag. Frågade bara om jag fick ett bättre pris vilket jag fick, sen var det inte mer än så. Fick ner det en del, gick säkert att få mer, plus att fick en extra rem.

Jag "prutar" alltid vid köp av kapitalvaror/sällanköpsvaror. Ber om offerter från minst 3 olika och sätter upp dom mot varandra. Sen är det inte per. automatik givet att jag handlar hos den som har det absolut lägsta priset, personlig kontakt och erfarenheten med butiken/handlaren är också viktiga faktorer vid val av inköpsställe.

Jag är också alltid mån om att alltid vara vänlig och professionell, det är viktigt att den man köper av också är nöjd med affären.

Ursäkta om det är 111 tråden om ämnet. Eftersom sidan krånglar kan jag inte kolla upp detta.

Jag själv skäms nästan över att pruta. Jag är så grymt dålig på det. Medans jag nästan tycker synd om folk som prutar emot mig, och går på snyftade historier om att de har lite pengar.

Ursäkta om det är 111 tråden om ämnet. Eftersom sidan krånglar kan jag inte kolla upp detta.

Jag själv skäms nästan över att pruta. Jag är så grymt dålig på det. Medans jag nästan tycker synd om folk som prutar emot mig, och går på snyftade historier om att de har lite pengar.

Vad krånglar?

Det är självklart från fall till fall. Vid nyköp har jag aldrig prutat, vid beg.köp däremot så finns det ju alltid viss prutmån.

Ärligt talat, hur orkar ni svara i en tråd om att frågan/ämnet redan tagits upp? Svara inte om ni inte vill svara igen och om det är förbjudet att ta upp ett ämne som tagits upp förr, så kommer nog ämnena ta slut och forumet dö vad det lider..

Tänkte exakt samma sak häromdagen. Tycker det skapar lite tråkig stämning att direkt slänga in hänvisningar till gamla trådar. Jag glömmer i princip idag vad som skrevs igår.

Klart man ska fråga! Men som tidigare nämnts på ett trevligt sätt utan att själv sätta en siffra. Både beg och nytt...

Intressant om någon kunde redogöra för när och varför det blev "fult" att pruta i detta nödiga/prettoland. Det var - vad jag vet - inte fult förr i tiden i Sverige. Har det med jantelagen att göra?

• Like
Reactions: jhm
Ärligt talat, hur orkar ni svara i en tråd om att frågan/ämnet redan tagits upp? Svara inte om ni inte vill svara igen och om det är förbjudet att ta upp ett ämne som tagits upp förr, så kommer nog ämnena ta slut och forumet dö vad det lider..
Där blev det väldigt fel känner jag. Ville bara visa Jonazid vad som skrivits förut :)

Absolut om det är läge. Är priset rimligt är dock chansen stor att någon annan kniper den om man skall pruta. Men om ett objekt legat ute ett tag så skadar det inte att fråga. Skulle aldrig heller ta illa upp över ett bestämt nej.

Vad jag däremot hatar är om man skriver "Jag tar den!" Eller "se den som såld" för att få första tjing på en klocka med flera intressenter för att sedan börja pruta. Då tar man bara säljarens tid och energi.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Till frågan så försökte jag just pruta på en begagnad klocka och fick tvärnobben..:confused:. Finns en del marknadsmekanismer att tänka på kring detta. Om säljaren sagt ja så hade jag köpt klockan direkt. Och det var inget skambud, ca 7,5% ned. Hade han mött på ca 3,5-3.75% hade det till 99% blivit affär. Nu kan det bli det men klart osäkert. Men han säljer väl till angett snart och är glad..:bag:. Eller så ligger den och möglar..:cigar:

Måste ge dig rätt där!

Jag har faktiskt aldrig ens reflekterat över att pruta. Jag har hittat något jag velat ha, sen har jag köpt det. Antingen på en gång eller när jag sparat ihop slantarna. Det kostar vad det kostar på något sätt, sen är/ har det varit upp till mig att bestämma om jag tycker att det är värt det eller inte.

Man kanske skulle slänga in ett: Skulle du kanske kunna göra något på priset?

Självklart är priset alltid en diskussion! Men både köpare och säljare ska ju vara nöjda med affären! Och då är det många andra faktorer som spelar in, personlig kontakt, bemötande, tillit och så vidare... Men givetvis vill man ju inte betala mer än nödvändigt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tillbaka
Topp