• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rån!

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Trots att vi vet att polisen inte kan vara överallt så var det trots allt Nobelvecka och samma dag som den stora Nobelfesten ochutdelningen i Konserthuset några hundra meter därifrån, så jag tycker nog att polisen borde haft mer snabba resurser att få fast rånarna straxt efter om inte annat, då de borde kunnat få upp vägspärrar runt om hela det området inom någon minut.

Nobelpristagarna var i konserthuset redan kl.10 för att öva inför utdelningen, så nog borde polisen varit mer på alerten......kan jag tycka.....nu hoppas jag att det löser sig med övervakningsfilmerna och självklart att någon berättar vilka det är.


Jag förstår inte kommentaren om att någon "rackare skulle vara avundsjuk o tjalla" för vem fan vill gå omkring med stulen klocka på sig.

Det är väl snarare så att risken att man får en stulen klocka för att dessa jävlar, försöker prångla ut stöldgodset till någon som tror sig göra en god affär, och det slutar med att man får något skit i form av stöldgods....nej, anmäl direkt om någon känner igen dem!
Du kan ju ge dig fan på att rånarnas kompisar inte bryr sig om klockan kommer med varken kvitto eller låda :)
 
P

Philippe Stern

Guest
Det finns klipp på Aftonbladet nu där man ser 2 av dem reka runt butiken innan rånet. Man ser också ansiktet på dem så ut och spana!! Ser faktiskt ut som de skulle kunna heta Kalle,Svenne eller Bertil men mitt tips är ngt mer östklingande namn...
Igor, Boris och Vladimir? Eller Lidingönamn: Carl-Johan, Gustaf och Jacob?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Du kan ju ge dig fan på att rånarnas kompisar inte bryr sig om klockan kommer med varken kvitto eller låda :)
Håller med dig, självklart.....men när kompisenskompiskompis sedan har missat att den är sne och säljer den som äkta vara, dock utan papper o låda....det är då det kan gå fel.

Jag har köpt flera klockor utan vare sig låda eller cert, MEN som jag räknar med är helt OK ändå då de är kontrollerade av pantbank innan de sålts....det var därför jag menar att ju färre snea klockor som kommer ut på marknaden desto bättre är det.....förvisso är det olika marknader just nu, men ibland blandas som sagt marknaderna.......svart blir vitt .....så tjalla på så vi slipper dessa klockor.
 

sweedee

Cartier
Det enda dem var intresserade av, samt fick med sig. Var förteckningen över deras Patek kunder.
Så detta hände faktiskt? Helt galet om sant. Hur fan vet dom ens vart denna är och hur kan dom lyckas få tag på den. Om bristande rutiner så borde väl butiken i fråga ha släppt något utlåtande att det är ordnat eller liknande?
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Det enda dem var intresserade av, samt fick med sig. Var förteckningen över deras Patek kunder.
Man ser ju på övervakningsfilmen att de bryter upp montrarna och plockar på sig klockor. Så att de endast vart intresserade av en förteckning med Patek-kunder har jag svårt att tro. Nu ser man inte riktigt vad alla tre gärningsmän pysslar med i butiken men man ser att två av dom plockar på sig klockor och inte letar efter någon lista...
 

månljus

Panerai
Det enda dem var intresserade av, samt fick med sig. Var förteckningen över deras Patek kunder.
Där har du nog fel, för kollar man på filmen som finns så verkar rånarna väldigt intresserade av klockorna i butiken då det är dom som åker ner i väskorna. Finns en annan tråd om storyn i Alex och Sigges podcast. https://klocksnack.se/threads/inbrott-i-exklusiv-klockbutik-inte-en-enda-klocka-stulen.66729/
Tror för övrigt inte på storyn. Eller tror snarare inte att det har skett på det sättet i alla fall.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det enda dem var intresserade av, samt fick med sig. Var förteckningen över deras Patek kunder.
De plockar ju uppenbart med sig klockor, det ser man på övervakningsklippen.
Oavsett om dom tog (det nu mera ö/okända) patek-registret eller inte, så var det inte bara det dom var ute efter.
 
  • Like
Reactions: JLW

Ministern

Founder
2-Faktor
Man ser ju på övervakningsfilmen att de bryter upp montrarna och plockar på sig klockor. Så att de endast vart intresserade av en förteckning med Patek-kunder har jag svårt att tro. Nu ser man inte riktigt vad alla tre gärningsmän pysslar med i butiken men man ser att två av dom plockar på sig klockor och inte letar efter någon lista...

Vilken övervakningsfilm och var skedde det?
 

Jimmie

Breitling
Vad kan man göra med stulna Lyxklockor? säljer man dom i delar? Dom måste ju vara svårsålda och ingen lär ju betala speciellt mycket för en stulen klocka?
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
I denna tråden diskuterar vi rånet mot Rob E som skedde i december. @Yoshi säger att det var under det rånet listan med Patek-kunder stals och att rånarna inte var intresserade av något annat.
Övervakningsfilmen visar att rånarna länsar montrarna på klockor och inte letar efter någon lista eller dylikt.

Som jag forstått det så misstänks det skett ett ev. inbrott där en lista med patek-kunder stals. Alltså inte under rånet som skedde mot Rob E.
Tråden för det misstänkta inbrottet finns här https://klocksnack.se/threads/inbrott-i-exklusiv-klockbutik-inte-en-enda-klocka-stulen.66729/
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad kan man göra med stulna Lyxklockor? säljer man dom i delar? Dom måste ju vara svårsålda och ingen lär ju betala speciellt mycket för en stulen klocka?
Är ganska lätt att sälja en klocka på blocket eller här utan box och papper. Jag har själv både köpt och sålt klockar som inte varit kompletta under åren som jag varit intresserad av klockor.
 

Jimmie

Breitling
Ja ok du menar så. Men det låter riskabelt att sälja helt nya och stulna klockor utan papper.
Om köparen tar den till en butik så ser dom ju med en gång att den är stulen.
Om jag skulle köpa en klocka utan papper så skulle jag ju se till att den fick någon typ av intyg eller att affären gjordes hos en riktig butik
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Vad kan man göra med stulna Lyxklockor? säljer man dom i delar? Dom måste ju vara svårsålda och ingen lär ju betala speciellt mycket för en stulen klocka?
Dom går säkert på export till ett land där det inte är så noga med ursprunget.
Finns nog många runt om i världen som glatt skulle köpa en sprillans ny Rolex mm. för en billig peng med no questions asked.
 
Topp