• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rabatt hos AD?

CLT

Rolex
Du ska och får köpa var du vill. En AD ska ta emot din klocka men de är fria att ta vilket pris de vill. Konsekvensen av att AD:s tappar affär är att de tvingas ta ordentligt betalt av de som köpt av annan handlare.

Personligen så njuter jag när en snåljävel får betala en förmögenhet för skittjänster.
Det är därför man köper lokalt. Tjänsterna du får på köpet utav klockan är värt i det långa loppet!
 

SFS

Omega
Har full förståelse för "båda" synsätten, särskilt när det kommer till så homogena produkter som klockor.

Service, bemötande, respekt och andra "mjuka värden" är självklart viktiga och väldigt trevliga. Många, inkl mig själv, uppskattar det sättet att göra affärer på. Priset är självklart viktigt, man vill inte känna sig lurad, men inte det absolut viktigaste.

Vissa tycker dock inte dessa mjuka värden är värda något. Särskilt inte på produkter som är identiska värden över. Jag kan till viss del förstå tankesättet. Vi googlar priser på precis allt idag, varför skulle det vara någon skillnad med klockor?

För en duktig säljare är priset ingenting, för en dålig säljare är priset allt!
Håller med! Men kan hålla med som det sagts tidigare, att ber man om bästa pris så ska man vara beredd att handla. Dessutom tycker jag att det är väl inget att skämmas över att prova med att seriöst pruta lite? Det är ju dyra saker vi pratar om.
Det hör nästan till, tycker jag.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
"Varför skiljer det sig så mycket i pris mellan en gråhandlare i tex Italien jämfört med AD i Sverige?"

Just den frågan har jag grunnat på sedan vecka 39.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Driver du med mig, kan du inte klura ut det med skatt, momssatser, löne och krav från tillverkare att hålla vissa priser... Tror inte en svensk AD vill ha in dig för att korta en länk eller någon annan mer eller mindre gratistjänst du förväntar dig..

Nej, jag driver verkligen inte med dig! Bolagsskatten i Italien är 27,5% och momsen 22% det innebär inga stora skillnader mot Se. Den skillnad som finns i lönekostnader motiverar knappast en prisskillnad på 10 000 per klocka! Alltså återstår att klocktillverkarna vill att ADs ska hålla högre pris.

Köper gråhandlare klockor från AD till inköpspris eller var får de tag i klockorna?

PS. Känner ibland att tonen när denna typ av frågor diskuteras blir väldigt hård. Jag tycker det är tråkigt eftersom det känns som en rimlig frågeställning att diskutera.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nej, jag driver verkligen inte med dig! Bolagsskatten i Italien är 27,5% och momsen 22% det innebär inga stora skillnader mot Se. Den skillnad som finns i lönekostnader motiverar knappast en prisskillnad på 10 000 per klocka! Alltså återstår att klocktillverkarna vill att ADs ska hålla högre pris.

Köper gråhandlare klockor från AD till inköpspris eller var får de tag i klockorna?

PS. Känner ibland att tonen när denna typ av frågor diskuteras blir väldigt hård. Jag tycker det är tråkigt eftersom det känns som en rimlig frågeställning att diskutera.


Du missar att italienarna inte betalar den skatt du hänvisar till...

http://www.fokus.se/2010/02/ett-land-av-skattesmitare/
 

Korsvold

Omega
Tycker det här är intressant, trodde inte prutning var så utbrett. Nu snackar vi ju visserligen en relativt hög prisklass och tunga handlare gällande Rolex, men personligen känns ju det ju lite "löjligt" att gå in till den lokala handlaren och be om 5 % rabatt på typ en Longines för 15-20 papp såvida man är en helt ny kund. Är det vanligt?
 
  • Like
Reactions: SFS

alfgren

Rolex
2-Faktor
Prutning är genuint det värsta jag vet så jag letar upp en handlare som håller rätt prisbild och handlar där utan diskussion istället.

Vad är det för "relation" jag ska ha till AD som så många pratar om? Är det för att kunna köpa 10 klockor till överpris för att få den sista med rabatt och den där söta lilla gröna påsen? Jag förstår verkligen inte lockelsen i det.
Det är ju klockan jag vill ha, inte handlaren.

Länkar kortar man själv om man är normalintelligent och kan hantera en skruvmejsel. Mina servicepengar har ADs aldrig haft svårt att ta emot oavsett vart jag köpt klockan ;)
 

point1

Cartier
Tycker bara din inställning är så jäkla tråkig. Du befinner dig på ett entusiastforum där kanske landets bästa AD för Rolex och flertalet andra populära märken är forumsponsor och bidrar med massor av bra evenemang och även förmånliga priser för oss aktiva medlemmar. Det är tråkigt att du ska förespråka att man bara ska gå in och häva ur sig och pruta, och om det inte går bara gå vidare till nästa. Ja, jag vet att du inte smutskastat Rob E direkt, men av respekt för både Rob E och Nymans som vi talar om i detta fallet(Stockholm är väl enda staden med två Rolex-AD's?) så anser jag att approachen att vara trevlig och försöka bygga upp en bra kontakt är mer värd än ett par extra tusenlappar i plånboken. Min personliga åsikt - men jag vill understryka att vi befinner oss på ett nördforum och inte på ett prut/snabba deals-forum.


Va? Det är väl knappast speciellt kontroversiellt att säga att man kan försöka pruta om man vill. Jag springer ogärna runt hos olika butiker för att hitta en bra deal, men jag ser inte heller problemet med att pruta när man ska köpa en klocka. Jag har gjort det själv utan att ha varit inne i butiken innan. Det gick alldeles utmärkt att pruta, detta var på en butik i centrala Paris (AD), dock inte på en Rolex.
 

Apansson

Torpare
Va? Det är väl knappast speciellt kontroversiellt att säga att man kan försöka pruta om man vill. Jag springer ogärna runt hos olika butiker för att hitta en bra deal, men jag ser inte heller problemet med att pruta när man ska köpa en klocka. Jag har gjort det själv utan att ha varit inne i butiken innan. Det gick alldeles utmärkt att pruta, detta var på en butik i centrala Paris (AD), dock inte på en Rolex.

Det jag menar är att jag tycker att det är fult att glida runt mellan flertalet handlare och haggla efter "bästa pris kompis". Självklart går det alltid att fråga om ett pris förutsatt att du har ett bud som ligger någonstans inom gränserna för vad som är rimligt. Är man artig och för en seriös och sansad diskussion är det inget problem, men att som förespråkas i den post jag refererade till, att enbart gå in och häva ur sig en prisbild och sen bastant vända på klacken om det inte passar tycker jag enbart är ohyfsat. Det går att pruta med stil och klass också, var god att göra så om du ska pruta.
 

Mille79

Trollungen
Det jag menar är att jag tycker att det är fult att glida runt mellan flertalet handlare och haggla efter "bästa pris kompis". Självklart går det alltid att fråga om ett pris förutsatt att du har ett bud som ligger någonstans inom gränserna för vad som är rimligt. Är man artig och för en seriös och sansad diskussion är det inget problem, men att som förespråkas i den post jag refererade till, att enbart gå in och häva ur sig en prisbild och sen bastant vända på klacken om det inte passar tycker jag enbart är ohyfsat. Det går att pruta med stil och klass också, var god att göra så om du ska pruta.

Tycker det är lite märkligt att du kommenterar såpass grundläggande pruttips.

Artig, respekt, intresserad är väl självklarheter.

Vem f@n börjar med frasen "din j@@vla AD, kan man få 50% på den eller ska jag behöva gå nån annanstans"
 

point1

Cartier
Det jag menar är att jag tycker att det är fult att glida runt mellan flertalet handlare och haggla efter "bästa pris kompis". Självklart går det alltid att fråga om ett pris förutsatt att du har ett bud som ligger någonstans inom gränserna för vad som är rimligt. Är man artig och för en seriös och sansad diskussion är det inget problem, men att som förespråkas i den post jag refererade till, att enbart gå in och häva ur sig en prisbild och sen bastant vända på klacken om det inte passar tycker jag enbart är ohyfsat. Det går att pruta med stil och klass också, var god att göra så om du ska pruta.


Oroa dig inte över min still eller klass om jag ska pruta, det är inte jag som har en guld Rolex med diamanter ;p

Det smidigaste sättet man kan göra det på är att fråga om det går att göra något med priset, om de inte kan det så får man bara acceptera det, så finns egentligen inte så mycket att diskutera.
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Sommelier...du kanske kan bidra med veckans vintips på Lifestyledelen?:)
Det skulle i alla fall jag uppskatta mycket!

Tog mig friheten att skriva några rader om mitt favoritvin! mer uppdateringar kommer! Har även ett spännande Naturvin från Bourgogne som det definitivt kommer komma upp någonting om! All input är välkommen, även kommentarer om prisnivå på vinerna etc är välkommna! In och njut nu!

https://klocksnack.se/threads/veckans-vintips-v-49.32527/
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Som vanligt spårar det ut när rabatt ska diskuteras [emoji2] Låt oss sammanfatta, förvänta dig inget så kan du bli glatt överraskad. Slå till om du gillar priset, gillar du inte erbjudandet kan du om du är kortsiktig kanske komma billigare undan men frågan är vad det är värt i långa loppet. Tänker du enbart på kronor och ören är webben din kompis men räkna inte med samma engagemang från AD om du får problem. Låsa tråden någon? [emoji12]
 

Whedda

Rolex
MEN.... Det känns ju rätt äckligt att vi ska behöva pruta som galningar för att kunna få samma priser som man kan få på andra ställen ute i europa.... Har visserligen inte haft och göra med rob engström (har läst väldigt bra saker om dom) men har varit på nymans, bergströms mm och ingen av dom har övertygat mig vf jag ska betala överpris till just dom som ny kund..

Vill man ha klockan till priset den kostar någon annanstans i världen är man ju fri att l
Köpa den där. Dock får man ju då leva med nackdelarna som att betala för kortning av länk eller liknande. Man kan inte både få kakan och äta den. Att klockor kostar olika i olika delar av världen beror på en rad faktorer som moms, tull och valuta.

Men framför allt, varför skall AD:s bedriva ideell verksamhet och rabattera klockor som säljer till fullpris ändå? Om du är trogen kund har du bevisat att du är villig och handla och då kan det säkert vara värt en mindre marginal per klocka.

Folk får gråköpa eller hedgea mellan olika AD:s om de vill men jag tror inte det lönar sig i långa loppet. Varken ekonomiskt eller servicemässigt.
 

don.h

Cartier
Nu är det dags att göra premiär i detta forum!
Jag ska snart utvidga klockfamiljen hemma och göra ett inköp från en AD. AD'n i fråga har jag en bra relation med då jag haft min omega på reparation där bl.a. och han har antytt att det finns möjlighet att pressa priset. Jag tittar främst på Breitling och då står jag och väger mellan superocean och colt.
Vad ni tycker om prutning har jag redan läst och det är en fråga för sig. Min fråga är, ni som har prutat. hur många procent har ni lyckats få ner priset med? I min värld känns inte 10% helt vansinnigt, kanske rent av 13.
Ska tillägga att jag kommer köpa klockan i vilket fall som helst. Men en bra deal är alltid intressant.
 

Apansson

Torpare
Nu är det dags att göra premiär i detta forum!
Jag ska snart utvidga klockfamiljen hemma och göra ett inköp från en AD. AD'n i fråga har jag en bra relation med då jag haft min omega på reparation där bl.a. och han har antytt att det finns möjlighet att pressa priset. Jag tittar främst på Breitling och då står jag och väger mellan superocean och colt.
Vad ni tycker om prutning har jag redan läst och det är en fråga för sig. Min fråga är, ni som har prutat. hur många procent har ni lyckats få ner priset med? I min värld känns inte 10% helt vansinnigt, kanske rent av 13.
Ska tillägga att jag kommer köpa klockan i vilket fall som helst. Men en bra deal är alltid intressant.
Hej och välkommen! Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med just Breitling som märke - men jag har i alla fall lyckats trycka ned pris på Omega med typ 20% tre gånger på tre olika butiker. Det bör gå att göra samma med Breitling och är nog i alla fall värt ett försök. Glöm inte bort att vara trevlig och inte för pushig så kan det nog gå!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu är det dags att göra premiär i detta forum!
Jag ska snart utvidga klockfamiljen hemma och göra ett inköp från en AD. AD'n i fråga har jag en bra relation med då jag haft min omega på reparation där bl.a. och han har antytt att det finns möjlighet att pressa priset. Jag tittar främst på Breitling och då står jag och väger mellan superocean och colt.
Vad ni tycker om prutning har jag redan läst och det är en fråga för sig. Min fråga är, ni som har prutat. hur många procent har ni lyckats få ner priset med? I min värld känns inte 10% helt vansinnigt, kanske rent av 13.
Ska tillägga att jag kommer köpa klockan i vilket fall som helst. Men en bra deal är alltid intressant.

Om det är någon klocka det finns prutmån på så är det Breitling. Pratade med en bartender som just köpt en. Han fick 20 på Franks utan att själv behöva nämna ordet prut.
 

svesam

Rolex
Nu är det dags att göra premiär i detta forum!
Jag ska snart utvidga klockfamiljen hemma och göra ett inköp från en AD. AD'n i fråga har jag en bra relation med då jag haft min omega på reparation där bl.a. och han har antytt att det finns möjlighet att pressa priset. Jag tittar främst på Breitling och då står jag och väger mellan superocean och colt.
Vad ni tycker om prutning har jag redan läst och det är en fråga för sig. Min fråga är, ni som har prutat. hur många procent har ni lyckats få ner priset med? I min värld känns inte 10% helt vansinnigt, kanske rent av 13.
Ska tillägga att jag kommer köpa klockan i vilket fall som helst. Men en bra deal är alltid intressant.

Halloj,

Kul att du tittar på Breitling :)
Tror inte det är några större problem att få
mellan 15 - 20% om du redan har en etablerad
kontakt med ADn i fråga.
 
Topp