• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rabatt hos AD?

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu är det dags att göra premiär i detta forum!
Jag ska snart utvidga klockfamiljen hemma och göra ett inköp från en AD. AD'n i fråga har jag en bra relation med då jag haft min omega på reparation där bl.a. och han har antytt att det finns möjlighet att pressa priset. Jag tittar främst på Breitling och då står jag och väger mellan superocean och colt.
Vad ni tycker om prutning har jag redan läst och det är en fråga för sig. Min fråga är, ni som har prutat. hur många procent har ni lyckats få ner priset med? I min värld känns inte 10% helt vansinnigt, kanske rent av 13.
Ska tillägga att jag kommer köpa klockan i vilket fall som helst. Men en bra deal är alltid intressant.
Allt jag skriver är subjektivt. Det utgår bara ifrån hur jag tänker. Du måste själv hitta din stil. Ärligt talat, pengar har inget med vänskap att göra. Den som kopplar ihop vänskap med pengar, tror jag aldrig jag vill kalla min vän. Vänskap står över alla pengar på jorden. I det hår fallet är det dina pengar som du vill byta mot en pryl. Butiken sitter på en produkt som är mer eller mindre priskänslig. Det finns säkert klockmärken som de inte behöver pruta på, andra märken finns det prututrymme på. Jag skulle också tro, precis som någon skrev ovan, att Bretling går att få ner priset på. Till syven och sist handlar det om hur mycket mer du vill betala för att du ska köpa den av en AD. Hur mycket är det vårt, tycker du? Jag personligen, behöver ha ner priset minst 10 %, annars bemödar jag mig med att köpa en resa utomlands. Det tror jag alla inblandade är medvetna om. Lycka till! PS. Det finns en Bretling aerospace här på köp och sälj, som ligger på 22000 kr, i nyskick. DS.
 

don.h

Cartier
Tack för bra svar. då ska jag höja ribban lite.
Givetvis ska man vara trevlig och ödmjuk för att bättra oddsen.
 

don.h

Cartier
Tack för bra svar. då ska jag höja ribban lite.
Givetvis ska man vara trevlig och ödmjuk för att bättra oddsen.


Då kan jag äntligen ge er resultatet(jävla jobb och resor som tar tid från klockköp).
Jag besökte igår min klockhandlare för att lägga en beställning på en breitling superocean. Vi hade ett trevligt snack och jag påpekade att jag var i början av mitt samlande så det skulle komma att bli fler affärer och förslog en rabatt på 15%. Vilket inte var några problem alls.

Jag tycker butiken skötte det väldigt bra och nu har dom en väldigt nöjd kund som definitivt kommer göra kommande inköp där.
Nu väntar bara någon veckas väntan innan den levereras..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Då kan jag äntligen ge er resultatet(jävla jobb och resor som tar tid från klockköp).
Jag besökte igår min klockhandlare för att lägga en beställning på en breitling superocean. Vi hade ett trevligt snack och jag påpekade att jag var i början av mitt samlande så det skulle komma att bli fler affärer och förslog en rabatt på 15%. Vilket inte var några problem alls.

Jag tycker butiken skötte det väldigt bra och nu har dom en väldigt nöjd kund som definitivt kommer göra kommande inköp där.
Nu väntar bara någon veckas väntan innan den levereras..

Försök förhandla lite till.
 
Ja det hade säkert gått med 20% också men det var en avvägning kontra hur hårt jag ville pressa relationen

15% är ju bra om man inte har någon speciell relation med butiken tidigare, visst man kan säkert ha fått mer på vissa modeller, men du kunde å andra sidan inte fått något alls på vissa...

% gäller ju inte bara som ett streck över alla modeller, oftast så är det ju så att ju dyrare klocka man köper destå mer villiga är butiken att rabttera, eller om det är modeller som ligger och samlar damm....och vissa så väljer butiken att inte rabattera alls för dom vet att dom får sålt dom ändå, ev rabatt då är ju bara goodwill från butikens sida...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag har tom fått 20% på Breitling utan att ens ha försökt pruta... Jag kunde säkert pruta lite till..
 

don.h

Cartier
Jag har tom fått 20% på Breitling utan att ens ha försökt pruta... Jag kunde säkert pruta lite till..

Sjysst! som någon tidigare nämnde är det nog lätt att få mer om man köper en dyrare ovanligare/mer svårsåld modell.

Jag köpte en väldigt vanlig i form av en superocean. Men det hade säkert gått att få mer
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Definitivt då 15 procent är en dålig rabatt på Breitling. Han är knappast bunden av sin order.

Det må så vara att man inte är bunden. Men om man förväntar sig att handlaren ska vara reko så tycker jag att man ska vara detsamma tillbaka, har man lagt en beställning så får man stå sitt kast - även om andra säger att man kunnat pruta mer.All heder åt don.h som verkar tycka samma!
Givetvis en helt annan sak om han tipsats om detta tidigare och därför gått hårdare in i förhandlingen.

Men... Det är bara vad jag tycker!
 

Kairo

Panerai
Möjligt. Vissa försäljare hos vissa AD här (nymans) behandlar en som att man inte har råd bara för att man är ung och inte är klädd i kostym. Det är tråkigt att de tror att de kan förutse en ekonomisk situation hos en potentiell kund genom att endast döma på utseende. Oftast blir man bra bemött, stod hos Rob E med forumets favoritsäljare igår och talade vitguldssubbar och platina-DD's som om det vore den mest naturliga saken i världen. Det är så man vill bli bemött, avspänt och med en självklarhet att man verkligen är en potentiell kund.

Konstigt, jag har alltid bemötts fantastiskt bra på Nymans. Även när jag var 18 och vandrade in i jeans, converse och t-shirt. Du måste ha mött en säljare med en dålig dag, som oprofessionellt nog, lät det gå ut över kunden.
 

Apansson

Torpare
Konstigt, jag har alltid bemötts fantastiskt bra på Nymans. Även när jag var 18 och vandrade in i jeans, converse och t-shirt. Du måste ha mött en säljare med en dålig dag, som oprofessionellt nog, lät det gå ut över kunden.

Det har hänt flertalet gånger att man mött ointresserade säljare på Nymans. David, Jesper och butikschef Federico är dock riktiga äss. Nymans har sportat upp sig på sistonde, men finns fortfarande några där som inte är klockrena tyvärr.
 
Jag tycker att man får känna av stämningen lite innan man försöker pressa ner priset som om man vore på en marknad i Asien.
Det händer ju dessutom oftast att AD'n själv är intresserad av att sälja och ger dig ett erbjudande för att bjuda in till diskussion.

Jag och min sambo var ute på en promenad för ett tag sedan och svängde in på Jarl Sandin i Göteborg. Trots min svettiga panna och träningskläder fick vi ett grymt mottagande och efter lite handledsprovkörningar erbjöd säljaren att gå ner 10% och att slänga med ett gummi med viklås på en Avenger II GMT. Detta utan att jag ens nämnt något angående priset.

Summan av kardemumman, var trevlig och visa intresse så kommer du få bra service och en relation som står sig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har aldrig känt mig dåligt bemött på Nymans. Tvärtom, jag har alltid känt mig väl bemött oavsett var i köpprocessen jag befunnit mig. Jag är kundtypen som är väldigt reserverad då jag vill känna utan påverkan. Det har känts ok.
 

Rusty

Omega
2-Faktor
Har inte heller blivit dålig behandlad på Nymans, ibland kan jag få vänta lite när det är mycket folk.
Var inne förra veckan för att byta ett armband, fixades på 10 min utan kostnad.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag fick ett hej när jag steg in på Nyman Sthlm, men det aldrig fram någon och frågade om jag undrade över något när jag kikade på klockorna. Jag stod till och med och kikade på Tudor montern, som ligger precis vid utgången, där alla säljarna står... Noll respons!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag jobbar inte i klockbranschen, men jag kan tänka mig hur det kan vara. En del kommer in och tror de är kungar för att de frågar efter lite dyrare ur och förväntar sig ett bemötande av en betjänt. Här tror jag det kan bli lite frostigt. Jag brukar utgå ifrån att det finns en giltig anledning till att jag får vänta, och det kan jag leva med. Jag förväntar mig inte att någon ska stå på tå och göra allt för att jag ska känna mig extra viktig. Det räcker om jag får hjälp och normal ömsesidig respekt. Om jag inte ser människan i personen jag har framför mig, kommer den personen att ha svårt att se min.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Bumpar en gammal tråd med dryga inlägg om ett uttjatat ämne... Men hellre det än att skapa en ny likadan. :D:p

Har en Rolex för ca 100-tusen på ingång. Funderar på att samtidigt köpa en kronograf från Sjöö Sandström. Hur mkt rabatt tror ni man kan få på SS:en? Brukar SS ha någon prutmån att tala om?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Bumpar en gammal tråd med dryga inlägg om ett uttjatat ämne... Men hellre det än att skapa en ny likadan. :D:p

Har en Rolex för ca 100-tusen på ingång. Funderar på att samtidigt köpa en kronograf från Sjöö Sandström. Hur mkt rabatt tror ni man kan få på SS:en? Brukar SS ha någon prutmån att tala om?
Köper du Rolexen samtidigt, på samma butik?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, det är tanken. Borde kunna bli lite mer rabatt om köpet sker samtidigt kanske?
Du tänker så! Hade jag läst korrekt hade jag uppfattat det med...

Jag vet inte faktiskt. Det känns ju logiskt, men är ju samtidigt olika varumärken med olika förpliktelser... Jag ska inte ens svara för jag vet inte alls! :)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Bumpar en gammal tråd med dryga inlägg om ett uttjatat ämne... Men hellre det än att skapa en ny likadan. :D:p

Har en Rolex för ca 100-tusen på ingång. Funderar på att samtidigt köpa en kronograf från Sjöö Sandström. Hur mkt rabatt tror ni man kan få på SS:en? Brukar SS ha någon prutmån att tala om?
Med en trvlig ton och smidig förhandling tror jag definitivt att du kan pruta på SS'en :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar en gammal tråd med dryga inlägg om ett uttjatat ämne... Men hellre det än att skapa en ny likadan. :D:p

Har en Rolex för ca 100-tusen på ingång. Funderar på att samtidigt köpa en kronograf från Sjöö Sandström. Hur mkt rabatt tror ni man kan få på SS:en? Brukar SS ha någon prutmån att tala om?
Säg att du köper Rolexen till fullpris om du får inköpspris på SSen. :)
 
Topp