Laddar...

Radium-noja

Diskussion i 'Vintage' startad av Dondon, 15 augusti 2019.

1. Dondon
    Trådstartare

Dondon Tantal

Från:
    Sörmland
    Hej,
    Tappade den här lilla biten idag efter att jag tränat varpå baklocket gick upp och hela verket landade på marken med tavlan nedåt.
    IMG_20190806_140002.
    Mest bekymrad över klockan tog jag den halvt i panik och la in det i boetten, lite slarvigt, nuddade definitivt nederkanten på tavlan vid klockan 6. Svinnöjd över att den inte tagit skada och fungerade och samtidigt lite sur på mina stora händer att jag inte fick in det i boetten utan att nudda tavlan.

Nu, 12 timmar senare inser jag att jag inte tvättade händerna direkt efter eller så. Hade inte en tanke på att det lär vara radium på tavlan. Får skylla på att jag höll på att köpa hus samtidigt. Är snusare med ovan på allt så nu sitter jag med stora radiumnojan här. Någon som varit liknande klantig som kan lugna mig eller något?
    Hade ju varit smutt om man kunde testa om man fått i sig någon skit.

Vill minnas att det fanns en tråd där andra nojat men hittar den inte nu.

2. Kamelen

Kamelen Tantal

Ser ut att vara en målad tavla utan radium, även om radium inget att vara sömnlös över.
    Kanske inte suga på tummen under sömnen och tvätta händerna för att sova bättre.

3. Equilibrium

Equilibrium Diamant

Från:
    Munkgruvan
    Fp

Senast ändrad: 15 augusti 2019
  4. Dondon
    Trådstartare

Dondon Tantal

Från:
    Sörmland
    Ja hur ser man det egentligen? Om det är Radium dvs.
    IMG_20190815_230201. IMG_20190815_230136.

5. URsinne

URsinne Silver

Ge noga akt på om du känner av följande symtom:..

Nä, skoja bara. Som nån redan sagt, det ser inte ut att vara nån lysmassa alls på den tavlan och så farligt är det inte.

6. Dondon
    Trådstartare

Dondon Tantal

Från:
    Sörmland
    Bifogade två bilder ovan om det är till någon hjälp?

7. timetravelpilot

timetravelpilot Titan

Köp en radiummätare och kontrollera klockan. En billig lösning för att få ro. Det där med att vifta bort radium som en icke-hälsorisk är inte att rekommendera.
    Är man nojig skulle jag inte bära klockan överhuvudtaget. Strålningen går väl genom både glas och metall och givetvis hud, den ackumelerade dosen kan bli ett problem. Finns massa att läsa om detta. t.ex.
    https://wornandwound.com/new-study-warns-against-radium-dialed-watches/

8. Scipio

Scipio Diamant

Intressant lik min tavla. Jag tror som tidigare nämnts att radium användes bara som lysmassa. Den tavlan har ingen lysmassa. Du kan vara lugn och jag också :). Är det någon som verkligen vet och inte antar?
    IMG_3217.JPG

URsinne gillar detta.
  9. URsinne

URsinne Silver

Vad är det för mening med att skrämma upp nån med radiumnoja över en klocka som inte ens har nån lysmassa på tavlan, en med lackerade siffror och visare?

10. Dondon
    Trådstartare

Dondon Tantal

Från:
    Sörmland
    Tack, känner mig lugnare ändå. Håller med om att det inte ska viftas bort och fick mig nog en tankeställare nu i alla fall.
    Funkar de här geigermätarna man kör i 3,5mm-jacket på telefonen? Hittade någon tråd där @tdn-dk hade en sådan. Kanske räcker om man inte måste veta exakt tänker jag, förutsatt att de fungerar.

11. Equilibrium

Equilibrium Diamant

Från:
    Munkgruvan
    En äkta geiger mätare skall innehålla ett Geiger-Müller rör, det tvivlar jag starkt på att de där manickerna gör.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Geiger–Müller_tube

12. Dondon
    Trådstartare

Dondon Tantal

Från:
    Sörmland
    Undra om någon varit och målat på fyran och femman, ser så jävla kladdigt ut där mot resten av tavlan. Fan vad mycket bättre hela klockan ser ut när den inte är inzoomad :)

13. Equilibrium

Equilibrium Diamant

Från:
    Munkgruvan
    @Per har koll på detta område. Rådfråga dig med honom.

14. timetravelpilot

timetravelpilot Titan

"Skrämma upp"?
    Jag har ingen aning om huruvida denna klocka strålar eller ej. Det har inte trådskaparen heller.

15. Per

Per Björklövens finest

Som redan nämnt så ser inte klockan ut att ha någon lysmassa. Därav inget radium eller annat elände.

Snusningen är nog en större hälsorisk än din klocka.

bbits, Diogenes, curler2 och 5 andra gillar detta.
  16. Dondon
    Trådstartare

Dondon Tantal

Från:
    Sörmland
    Tack @Per
    Nu släpper jag det och lär av mina misstag. Å andra sidan är det tredje klockan jag drar i golvet efter träning dock den första där glaset klarat sig så att lära mig av mina misstag går sådär.

17. Scipio

Scipio Diamant

Det var ingen trevlig läsning, men viktig.

Mollstedt