• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radium-noja

Dondon

Cartier
Hej,
Tappade den här lilla biten idag efter att jag tränat varpå baklocket gick upp och hela verket landade på marken med tavlan nedåt.
IMG_20190806_140002.jpg

Mest bekymrad över klockan tog jag den halvt i panik och la in det i boetten, lite slarvigt, nuddade definitivt nederkanten på tavlan vid klockan 6. Svinnöjd över att den inte tagit skada och fungerade och samtidigt lite sur på mina stora händer att jag inte fick in det i boetten utan att nudda tavlan.

Nu, 12 timmar senare inser jag att jag inte tvättade händerna direkt efter eller så. Hade inte en tanke på att det lär vara radium på tavlan. Får skylla på att jag höll på att köpa hus samtidigt. Är snusare med ovan på allt så nu sitter jag med stora radiumnojan här. Någon som varit liknande klantig som kan lugna mig eller något?
Hade ju varit smutt om man kunde testa om man fått i sig någon skit.

Vill minnas att det fanns en tråd där andra nojat men hittar den inte nu.
 

Kamelen

Cartier
Ser ut att vara en målad tavla utan radium, även om radium inget att vara sömnlös över.
Kanske inte suga på tummen under sömnen och tvätta händerna för att sova bättre.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej,
Tappade den här lilla biten idag efter att jag tränat varpå baklocket gick upp och hela verket landade på marken med tavlan nedåt.
IMG_20190806_140002.jpg

Mest bekymrad över klockan tog jag den halvt i panik och la in det i boetten, lite slarvigt, nuddade definitivt nederkanten på tavlan vid klockan 6. Svinnöjd över att den inte tagit skada och fungerade och samtidigt lite sur på mina stora händer att jag inte fick in det i boetten utan att nudda tavlan.

Nu, 12 timmar senare inser jag att jag inte tvättade händerna direkt efter eller så. Hade inte en tanke på att det lär vara radium på tavlan. Får skylla på att jag höll på att köpa hus samtidigt. Är snusare med ovan på allt så nu sitter jag med stora radiumnojan här. Någon som varit liknande klantig som kan lugna mig eller något?
Hade ju varit smutt om man kunde testa om man fått i sig någon skit.

Vill minnas att det fanns en tråd där andra nojat men hittar den inte nu.

Ge noga akt på om du känner av följande symtom:..

Nä, skoja bara. Som nån redan sagt, det ser inte ut att vara nån lysmassa alls på den tavlan och så farligt är det inte.
 
Köp en radiummätare och kontrollera klockan. En billig lösning för att få ro. Det där med att vifta bort radium som en icke-hälsorisk är inte att rekommendera.
Är man nojig skulle jag inte bära klockan överhuvudtaget. Strålningen går väl genom både glas och metall och givetvis hud, den ackumelerade dosen kan bli ett problem. Finns massa att läsa om detta. t.ex.
https://wornandwound.com/new-study-warns-against-radium-dialed-watches/
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Intressant lik min tavla. Jag tror som tidigare nämnts att radium användes bara som lysmassa. Den tavlan har ingen lysmassa. Du kan vara lugn och jag också :). Är det någon som verkligen vet och inte antar?
IMG_3217.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Köp en radiummätare och kontrollera klockan. En billig lösning för att få ro. Det där med att vifta bort radium som en icke-hälsorisk är inte att rekommendera.
Är man nojig skulle jag inte bära klockan överhuvudtaget. Strålningen går väl genom både glas och metall och givetvis hud, den ackumelerade dosen kan bli ett problem. Finns massa att läsa om detta. t.ex.
https://wornandwound.com/new-study-warns-against-radium-dialed-watches/
Vad är det för mening med att skrämma upp nån med radiumnoja över en klocka som inte ens har nån lysmassa på tavlan, en med lackerade siffror och visare?
 

Dondon

Cartier
Tack, känner mig lugnare ändå. Håller med om att det inte ska viftas bort och fick mig nog en tankeställare nu i alla fall.
Funkar de här geigermätarna man kör i 3,5mm-jacket på telefonen? Hittade någon tråd där @tdn-dk hade en sådan. Kanske räcker om man inte måste veta exakt tänker jag, förutsatt att de fungerar.
 

Dondon

Cartier
Vad är det för mening med att skrämma upp nån med radiumnoja över en klocka som inte ens har nån lysmassa på tavlan, en med lackerade siffror och visare?
Undra om någon varit och målat på fyran och femman, ser så jävla kladdigt ut där mot resten av tavlan. Fan vad mycket bättre hela klockan ser ut när den inte är inzoomad :)
 

Dondon

Cartier
Tack @Per
Nu släpper jag det och lär av mina misstag. Å andra sidan är det tredje klockan jag drar i golvet efter träning dock den första där glaset klarat sig så att lära mig av mina misstag går sådär.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Köp en radiummätare och kontrollera klockan. En billig lösning för att få ro. Det där med att vifta bort radium som en icke-hälsorisk är inte att rekommendera.
Är man nojig skulle jag inte bära klockan överhuvudtaget. Strålningen går väl genom både glas och metall och givetvis hud, den ackumelerade dosen kan bli ett problem. Finns massa att läsa om detta. t.ex.
https://wornandwound.com/new-study-warns-against-radium-dialed-watches/
Det var ingen trevlig läsning, men viktig.
 

trumpetera

Panerai
Om det hade varit skadliga mängder radium i armbandsur från 30-talet, hade alla som köpt dom nya varit döda vid det här laget....;)!

Skämt åsido, urisar verkar leva lika länge som resten av befolkningen, och dom hanterar/hanterade dylika tavlor timligen och stundligen.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Om det hade varit skadliga mängder radium i armbandsur från 30-talet, hade alla som köpt dom nya varit döda vid det här laget....;)!

Skämt åsido, urisar verkar leva lika länge som resten av befolkningen, och dom hanterar/hanterade dylika tavlor timligen och stundligen.

Ja, radiumet var som bekant främst ett problem vid tillverkning och applicering. Urmakarna är nog medvetna om risken och hanterar det därefter. En jag följer på tuben (Richard Perret) brukar nämna att han är speciellt försiktig med eventuella pyttesmå flagor som kan ha lossnat när han demonterar klockor och försäkra sig om att han inte råkar dra ner det i lungorna. (Det gäller f.ö. även tritium, som är ofarligt från "utsidan", men man ska helst inte få det i sig.)

Därmed inte sagt att man ska handskas lättsinnigt med det som användare av klockor. Min gamla fysiklärare avrådde från att sova med klockan på... (på 70-talet, när rätt många såna klockor fortfarande var i bruk).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Dagens filmtips: Radium girls. Här inte sett den själv än, men kommer att göra det!

Här är min oprofessionella input (av vad jag läst mig till):

Att ha på sig en klocka med radium är i princip ofarligt. Det som kan vara farligt är att öppna klocka och sniffa i sig eller äta delar av lysmassan, så ända gången man borde vara försiktig skulle jag säga är när man öppnar en gammal klocka som potentiellt kan ha radium (eller annat radioaktivt material i sig).

Lite info från Wikipedia:

"Radium sönderfaller genom alfastrålning till radon. Eftersom fler snabba sönderfall följer, uppstår även beta- och gammastrålning."

"Alfastrålning stoppas mycket lätt av material i dess väg. Dess räckvidd är cirka 10 cm i luft, och den stoppas av ett papper. Den kan exempelvis inte tränga igenom det yttersta lagret hud."

Alfastrålning stoppas med andra ord av ett papper, ingen större fara när lysmassan är i klockan!

"Betapartiklar med en energi på 2 MeV har en räckvidd på ungefär en centimeter i vävnad och 10 meter i luft. Betapartiklar i stor mängd kan orsaka cancer eller vara dödande. Betastrålning kan enkelt skärmas med plåt eller glasrutor, men för gammastrålningen som bildas i samband med betasönderfall behövs det tyngre avskärmning."

Frågan är hur mycket betastrålning som avges från radium i en klocka, och vilken energi denna har. Det finns säkert mer information och hämta, men gissar att mängden inte är speciellt hög. Tror även att det mesta stoppas av boett/glas.

"Gammastrålning är den mest genomträngande formen av strålar som förekommer i samband med radioaktivitet. Gammastrålning finns i den kosmiska strålningen. Den kan stoppas med hjälp av en betongvägg eller bly."

Gamma strålningen kan man med andra ord inte göra något åt ifrån en klocka (om man inte vill klä in den i bly eller betong eller för den delen ta bort den gamla lysmassan). Jag tror inte heller att mängden gammastrålning från lysmassan är speciellt hög.

Jag har också läst att halten radon som avges från gamla klockor med radium kan bli rätt hög om man har många klockor som har detta i sig (i ett dåligt ventilerat rum). Skall se om jag hittar källan igen.

Så med andra ord:
- Slicka inte på tavlan/visarna på gamla klockor som kan ha radium i sig.
- Iaktag försiktighet när du arbetar med gamla klockor
- Ha den gamla klocka på armen, men det är onödigt att sova med den utan glas direkt mot kroppen

:cigar:

Källor:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Radium
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alfastrålning
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gammastrålning
 
Topp