• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radium-noja

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu har jag mätt, denna var klart värst.
Antar att det är uS/h man ser. Fick lite olika värden, antar att det är hur man håller den mot klockan.
Klockan är ett fickur från ca 1918. Har en del färg kvar på siffrorna, antar att det är de som strålar (visarna har ingen färg).
Mätte även på lite andra vanliga armbandsur från 40-60-talet, var något förhöjt på någon enstaka men inte nämnvärt högt på någon av de andra.
Skall ta och läsa på lite till i manualen, fanns lite olika sätt och mäta...

20200827_153936.jpg
20200827_170405.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu har jag mätt, denna var klart värst.
Antar att det är uS/h man ser. Fick lite olika värden, antar att det är hur man håller den mot klockan.
Klockan är ett fickur från ca 1918. Har en del färg kvar på siffrorna, antar att det är de som strålar (visarna har ingen färg).
Mätte även på lite andra vanliga armbandsur från 40-60-talet, var något förhöjt på någon enstaka men inte nämnvärt högt på någon av de andra.
Skall ta och läsa på lite till i manualen, fanns lite olika sätt och mäta...

20200827_153936.jpg
20200827_170405.jpg
Hur mycket strålar det om du mäter genom boettlocket? Skärmar det av allt, eller syns det fortfarande strålning?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Flippa runt den fick exakt samma värde, får nog köra flera gånger dock. Gamma strålning skall ju lätt ta sig igenom boetten, så är inte speciellt förvånad. Är nog en slump att jag fick exakt samma värde dock. Står i manualen att man skall köra ca 10 gånger, men det har jag inte gjort än.
Jag har heller inte mätt bakgrundstålningen, man kan göra det också. Återkommer med mer resultat, intressant iallafall :angel:
20200827_195715.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Flippa runt den fick exakt samma värde, får nog köra flera gånger dock. Gamma strålning skall ju lätt ta sig igenom boetten, så är inte speciellt förvånad. Är nog en slump att jag fick exakt samma värde dock. Står i manualen att man skall köra ca 10 gånger, men det har jag inte gjort än.
Jag har heller inte mätt bakgrundstålningen, man kan göra det också. Återkommer med mer resultat, intressant iallafall :angel:
20200827_195715.jpg
Gamma är ofarlig och beta är den man ska passa sig för, eller hur var det?
 

Psykel

Patek
Jag skulle nog säga att det radon radiumet i klockan bildar är farligare än strålningen, eftersom det är en gas som man andas in, vilket kan leda till cancer.
Men som sagt blir det endast farligt om man har ett stort antal klockor med radium (nu snackar vi nog hundratal, om det inte handlar om dykarklockor med mycket radium på tavla och visare) i ett rum med dålig ventilation. Men bara man vädrar då och då så borde det inte vara nån fara alls.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag skulle nog säga att det radon radiumet i klockan bildar är farligare än strålningen, eftersom det är en gas som man andas in, vilket kan leda till cancer.
Men som sagt blir det endast farligt om man har ett stort antal klockor med radium (nu snackar vi nog hundratal, om det inte handlar om dykarklockor med mycket radium på tavla och visare) i ett rum med dålig ventilation. Men bara man vädrar då och då så borde det inte vara nån fara alls.
Ja. Jag tror iofs att det finns rapporter om påverkan på handleden, men då handlar det om åratals exponering. Och som jag nämnt någon gång, min gamla fysiklärare (på 70-talet) avrådde från att ha klockan på när man sover. Ligga med den nära huvudet natt efter natt är kanske inte en bra idé.

Men annars är radiumet främst ett problem vid hantering, vid tillverkningen (som ju är välkänt), och sedan för urmakare och andra som meckar med klockorna. Att få i sig ett fint radiumdamm är inte nyttigt...
 

Psykel

Patek
Ja. Jag tror iofs att det finns rapporter om påverkan på handleden, men då handlar det om åratals exponering. Och som jag nämnt någon gång, min gamla fysiklärare (på 70-talet) avrådde från att ha klockan på när man sover. Ligga med den nära huvudet natt efter natt är kanske inte en bra idé.

Men annars är radiumet främst ett problem vid hantering, vid tillverkningen (som ju är välkänt), och sedan för urmakare och andra som meckar med klockorna. Att få i sig ett fint radiumdamm är inte nyttigt...
Nä, så är det ju naturligtvis. Jag satte det mer i ett samlarsammanhang, som nog är vanligast här på KS. Jag äger många radiumklockor, men bär aldrig samma klocka två dagar på raken. Tenderar att försöka variera mig stilmässigt med klockorna, så är sällan det blir radium flera dagar i följd. Kollar jag dom två senaste veckornas historik så bar jag tre radiumklockor, varav en med sanerad tavla. Den värsta är nog min Bulova från 1931.
42175F12-E0D2-42B2-A9DE-ECF8A99B4CA1.jpeg

Jämför man med dagens, Rolex från 1956, så är det ju nästan ingenting mot Bulovans tavla.
7744C8A2-04EC-4697-A57A-FE397CF7FD5A.jpeg

Men köpte man en dykarklocka med mycket radium ny på 50-talet och bar den 24/7 under 30 år så är det ju en helt annan sak.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag mätte även på dessa klockor samt några fler. Fick som sagt lite förhöjt, på någon (kommer inte ihåg vilken), men dessa är ju senare klockor och jag tror att eftersom man insåg att radium är farligt, så minskade man helt enkelt mängen i färgen.
Jo, kan tänkas att radonmängen kan bli hög om man har för många klockor med mycket radium. Kan också tänkas att man kanske kan få i sig en del av radonet precis då man öppnar en boett man radium i sig.
Återkommer med mer resultat.
20200726_215254.jpg

20200731_112435.jpg
 

Psykel

Patek
Jag mätte även på dessa klockor samt några fler. Fick som sagt lite förhöjt, på någon (kommer inte ihåg vilken), men dessa är ju senare klockor och jag tror att eftersom man insåg att radium är farligt, så minskade man helt enkelt mängen i färgen.
Jo, kan tänkas att radonmängen kan bli hög om man har för många klockor med mycket radium. Kan också tänkas att man kanske kan få i sig en del av radonet precis då man öppnar en boett man radium i sig.
Återkommer med mer resultat.
20200726_215254.jpg

20200731_112435.jpg
Nja, radonet sipprar nog ut ur klockan vare sig den är öppen eller inte.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nu har jag mätt, denna var klart värst.
Antar att det är uS/h man ser. Fick lite olika värden, antar att det är hur man håller den mot klockan.
Klockan är ett fickur från ca 1918. Har en del färg kvar på siffrorna, antar att det är de som strålar (visarna har ingen färg).
Mätte även på lite andra vanliga armbandsur från 40-60-talet, var något förhöjt på någon enstaka men inte nämnvärt högt på någon av de andra.
Skall ta och läsa på lite till i manualen, fanns lite olika sätt och mäta...

20200827_153936.jpg
20200827_170405.jpg
Hur ser fickuret ut?
 

Bulg

Omega
2-Faktor
Postade detta i en annan tråd för ett par dagar sedan, där jag fick svar av @Psykel. Men tänkte att det inte skadar att slänga upp det här också för mer input! Vad tror ni om dessa index, kan det vara radium? Lite nojjig då de är rejäla dessutom...
IMG_20200923_174439__01.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Postade detta i en annan tråd för ett par dagar sedan, där jag fick svar av @Psykel. Men tänkte att det inte skadar att slänga upp det här också för mer input! Vad tror ni om dessa index, kan det vara radium? Lite nojjig då de är rejäla dessutom...
IMG_20200923_174439__01.jpg

Herregud, den kan du inte behålla, ge dig till mig!!! ;)

Kanske innehåller den lite radium. Antagligen inte så mycket då den är från 60-talet? (om det är orginalfärg)? När man insåg att det inte var hälsosamt med radium använde man mindre radium i färgen, så gissningvis gäller detta även för din klocka och därmed borde den inte stråla så mycket. Sov inte med klockan på och var försiktig om du skulle öppna den!
Jag skulle inte vara speciellt orolig med den klockan på armen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Postade detta i en annan tråd för ett par dagar sedan, där jag fick svar av @Psykel. Men tänkte att det inte skadar att slänga upp det här också för mer input! Vad tror ni om dessa index, kan det vara radium? Lite nojjig då de är rejäla dessutom...
IMG_20200923_174439__01.jpg
Skulle inte tro det. Radium glöder oftast mer än lyser under en uv-lampa. Tritium från den eran lyser. Händer ingenting under uv så hade jag inte oroat mig alls.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Postade detta i en annan tråd för ett par dagar sedan, där jag fick svar av @Psykel. Men tänkte att det inte skadar att slänga upp det här också för mer input! Vad tror ni om dessa index, kan det vara radium? Lite nojjig då de är rejäla dessutom...
IMG_20200923_174439__01.jpg
Om det är radium så borde de väl lysa hyfsat fortfarande? Tritium halveras ju på 12 år, så om den är så gammal som den ser ut så borde det inte vara mycket glöd kvar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad har UV med radium att göra?
Inget direkt men min erfarenhet är att det ofta skiljer sig rejält under ev-ljus. Tritium lyser på ett helt annat sätt. Utan en geiger så är det iaf enligt min erfarenhet det enklaste sättet att avgöra vad det är för lysmassa.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inget direkt men min erfarenhet är att det ofta skiljer sig rejält under ev-ljus. Tritium lyser på ett helt annat sätt. Utan en geiger så är det iaf enligt min erfarenhet det enklaste sättet att avgöra vad det är för lysmassa.
Förstår inte riktigt. Om något så bränner radium sönder det fluorescerande ämnet som laddas och avger ljus? Dvs en klocka som inte laddas bra är väl snarare mer trolig att vara en radiumklocka?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förstår inte riktigt. Om något så bränner radium sönder det fluorescerande ämnet som laddas och avger ljus? Dvs en klocka som inte laddas bra är väl snarare mer trolig att vara en radiumklocka?
Ja. Tritium från 60-talet lyser oftast som facklor. Radium lyser sällan på det sättet. Antingen lyser det bara svagt eller så tänder det mer kristallikt upp eller hur man nu ska säga. Radium glöder oftast utan laddning.

Jag har ingen jätteerfarenhet av annat än Rolex men har du exempel på radium som lyser på samma sätt som 60-talsblandningar med tritium? Dvs reagerar starkt på uv.

Bildexempel på en tavla med radium och senare tim- och minutvisare med tritium från 60-talet.

6E1F05F4-77F0-4E5A-BCBC-7223B528439E.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja. Tritium från 60-talet lyser oftast som facklor. Radium lyser sällan på det sättet. Antingen lyser det bara svagt eller så tänder det mer kristallikt upp eller hur man nu ska säga. Radium glöder oftast utan laddning.

Jag har ingen jätteerfarenhet av annat än Rolex men har du exempel på radium som lyser på samma sätt som 60-talsblandningar med tritium? Dvs reagerar starkt på uv.
Var väl lite det som var min poäng? Kanske bara blev fel i inlägget jag ursprungligen citerade?
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Den här tråden har lyckats göra även mig nojjig, mot bättre vetande säkert, efter att jag öppnade upp senaste klockan tidigare ikväll :rolleyes:
Det kan väl knappast vara radium i denna? Tritium är det väl inte, om jag har förstått det hela rätt så ska tavlan märkas T Swiss Made T om lysmassan är tritium. Känns som att denna rimligen är en 70-talare vilket borde räkna bort radium, men vad är det för lysmassa på tavlan i så fall? Har ingen större koll på detta, så kanske kan lära mig något av nojjan i vilket fall :D
IMG_1481.jpg
 

Psykel

Patek
Den här tråden har lyckats göra även mig nojjig, mot bättre vetande säkert, efter att jag öppnade upp senaste klockan tidigare ikväll :rolleyes:
Det kan väl knappast vara radium i denna? Tritium är det väl inte, om jag har förstått det hela rätt så ska tavlan märkas T Swiss Made T om lysmassan är tritium. Känns som att denna rimligen är en 70-talare vilket borde räkna bort radium, men vad är det för lysmassa på tavlan i så fall? Har ingen större koll på detta, så kanske kan lära mig något av nojjan i vilket fall :D
IMG_1481.jpg
Borde vara tritium. Oklart ifall det var krav att ha T på tavlan eller hur länge om så var fallet. Oavsett så är det den typiska gröna färgen som tritiumlume hade.
Promethium användes också, men tror att det mest var Seiko som använde det.
Radium är det iallafall inte. Var inte många klockor som hade det under 60-talet, och det förbjöds helt 1968. Din är som sagt senare.
Edit: Bland annat Omega PloProf från den tiden hade inga T'n på tavlan, så din klocka är inte ensam om det. Vad det beror på kan jag dock inte svara på.
Edit 2: Okej, råkade visst fastna i det här... Hittade ISO 3157:1975 (kan dock inte hitta en beskrivande text, då den reviderades 1991 och sen drogs tillbaks helt 2018). Däremot fanns det lite info här:
https://www.hautehorlogerie.org/en/...y-of-watchmaking/s/swiss-t-25-t-swiss-made-1/
Saxat ur texten:
"ISO 3157 provides for optional marking of timekeeping devices that emit less than a certain value. This marking can be shown on the dial as follows:

  • tritium-activated deposits: T
  • promethium-activated deposits: Pm
In contrast, devices that emit above this value must be marked as follows:

  • tritium-activated deposits: T 25
  • promethium-activated deposits: Pm 0.5"
Det tolkar jag som att om klockan hade en lägre halt radioaktivt material, dvs i vanliga fall skulle ha T Swiss T på tavlan, så var det inget krav på det, står ju "optional marking". Däremot var det krav på högre halter. Swiss Made T 25 står det väl på gamla Submariner, till exempel. Så min slutsats är att Omega PloProf och din Alfa hade en lägre halt tritium i sin lume och valde därmed att inte ha märkningen på tavlan.
 
Senast ändrad:
Topp