• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Radium-noja

Psykel

Patek
Ursäkta om det blir lite OT här... Men det där är den första klockan jag ser med högerställd text ,men ändå placerad centrerat på urtavlan. o_O Det måste väl vara väldigt ovanligt, eller?
Hakar på OT... Ser ut som endast "Divette" är högerställt, och rätt säker på att det är Sherpa Divette-loggan som är utformad så. Kollar man andra varianter av modellen så är det rätt uppenbart.
Men för att komma back on track: Du har nog inget att oroa dig över, @christer12. Det krävs många år av konstant bärande för att det ska bli farligt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_0869.jpg


Kan radium-noja tränga ut ur skärmen?
Denna är nog den av mina klockor som jag tror tickat högst om man satt den i en mätare.
Plexit är tokigt gulnat över visarna.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Alfastråning stoppas av ett papper, Beta av glas, Gammastrålning stoppas endast av 10cm betong eller bly, så lite strålning kan nog ta sig ur den där. Sedan är ju frågan hur mycket den strålar.
 

Mukt

Cartier
Har en fundering. Skulle gissa att jag är överdrivet nojjig men tråden heter ju radium-nojja :)
För ett tag sedan öppnade jag en klocka för ett tag sedan och lite lysmassa(radium) lämnade tavlan. Hade inte riktigt koll på hur försiktig man borde vara osv osv. Rensade givetvit underlägget, torkade av bordet och dammsög osv. Visst borde det räcka? Eller hur brukar ni som gå mecka gå till väga?
Allt gott hörni
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har en fundering. Skulle gissa att jag är överdrivet nojjig men tråden heter ju radium-nojja :)
För ett tag sedan öppnade jag en klocka för ett tag sedan och lite lysmassa(radium) lämnade tavlan. Hade inte riktigt koll på hur försiktig man borde vara osv osv. Rensade givetvit underlägget, torkade av bordet och dammsög osv. Visst borde det räcka? Eller hur brukar ni som gå mecka gå till väga?
Allt gott hörni
Det är så jag gör, dammsuger samt torkar av med vått papper. Antar att artiklarna är hygsat stora då de sitter ihop med lysmassa så det borde räcka. Sedan sitter man ju såklart inte och arbetar vid köksbordet...
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Snubblade över den här för ett tag sedan och tänkt att den kanske kan vara av intresse här. En liten översikt över olika radioaktiva lysmassor o.dyl., historik, egenskaper, stråldoser, osv.

 

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Den nya Enicar Sherpa Seapearl från 1958.
Ca 5.5 mikrosievert / h = ca 5.5 gångr högre än bakgrundsstrålningen.
enicar_radium.jpg
mikrosievert/h = ca 55 gånger högre än bakgrundsstrålningen
 

Jo.Jo

Omega
Nyfiken som jag är efter @Staafen s fråga om denna har radium kvar eller utbytt, vad tror expertisen?
Det ska ju ha varit radium från början då tavlan är märkt swiss ra made

Uv
20211105_131342.jpg


Vanligt
20211105_131348.jpg
Screenshot_20211105-131727_Instagram~2.jpg
Är du orolig eller vill veta kan du alltid köpa en geigermätare
Faran ligger som samlare inte i själva radiumet
Det är sönderfall till Radon som kan vara farligt om du förvarar i ett stängt utrymme och du andas in
Har själv flera olika radium klockor jag förvarar i ett enkelt Ikea glasskåp
Vår fastighet radonmättes och trotts att pucken låg ovanpå just det skåpet blev den halten godkänt som säker
Mina ur snittar ganska högt på en mätare med 48 uSV/h men strålningen är irugular och åt alla håll från källan vilket ger helt ofarliga värden på en armlängds avstånd
Fotnot för att mäta en källa med geigermätare som räknar gammastrålning behövs ingen dyr variant, men vill du kunna mäta beta eller alfa blir det mer avancerad utrustning
Vad man ska tänka på är att aldrig öppna själv en sådan klocka
Att på textur säga att det är radium är svårt att köpa en mätare så man är säker känns ganska bra
EE01AA40-C3BA-486D-A5C5-ECB84A882ADD.jpeg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är du orolig eller vill veta kan du alltid köpa en geigermätare
Faran ligger som samlare inte i själva radiumet
Det är sönderfall till Radon som kan vara farligt om du förvarar i ett stängt utrymme och du andas in
Har själv flera olika radium klockor jag förvarar i ett enkelt Ikea glasskåp
Vår fastighet radonmättes och trotts att pucken låg ovanpå just det skåpet blev den halten godkänt som säker
Mina ur snittar ganska högt på en mätare med 48 uSV/h men strålningen är irugular och åt alla håll från källan vilket ger helt ofarliga värden på en armlängds avstånd
Fotnot för att mäta en källa med geigermätare som räknar gammastrålning behövs ingen dyr variant, men vill du kunna mäta beta eller alfa blir det mer avancerad utrustning
Vad man ska tänka på är att aldrig öppna själv en sådan klocka
Att på textur säga att det är radium är svårt att köpa en mätare så man är säker känns ganska bra
EE01AA40-C3BA-486D-A5C5-ECB84A882ADD.jpeg
Tack för infon! Jag är egentligen bara mest nyfiken, allt har ju sin historia och då jag ej är hemma på detta område passar jag på att lära mig av forumets expertis. Tycker det är kul att vidga vyerna på sånt jag egentligen har noll koll på :)

Och som jag förstått av tidigare sökningar så är ju att öppna klockan det största problemet med radiumbelagda ur, men det gör jag ändå inte så jag känner mig någorlunda trygg i det 😄
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Mäta radioaktivitet är komplicerat...
Tänkte det här kunde vara intressant, en kanal jag snubblade över för nåt år sedan:
 

Aetos

Breitling
Ett litet bidrag till det här med strålning:
Mina två Atlantic från slutet av 40-talet resp början av 60-talet var anledningen till att jag mailade Strålsäkerhetsmyndigheten, och fick följande svar.

"Alla äldre självlysande klockor innehåller inte radium och den självlysande effekten kan fås på andra sätt, om än inte lika långvarigt. Du kan testa att ha klockan i ett mörkt rum och se om visarna fortfarande lyser efter en viss tid. Då är det troligtvis radium. Tillverkningen av klockor med radiumlysfärg upphörde mer eller mindre under senare delen av 1950- talet, men visst finns det klockor med radium-226 även från 1960-talet. Om man har en klocka som innehåller radium ska man undvika situationer som innebär att man får i sig radium internt (t.ex. inandning av flagande färg, intag via kontamination på händerna eller absorption genom huden via ett öppet sår). Man ska således se till att klockan är hel och inte plocka isär den.

På grund av skillnader i hur klockorna konstruerats så varierar mängden radium i den individuella klockan, det beror på faktorer som storlek, tillverkare, modell, det kan till och med variera från klocka till klocka. Radiumet ger främst alfastrålning (som stoppas av klockans väggar men som alltså kan innebära risker vid intag) men även viss gammastrålning. Gammastrålningen är oftast inte mätbar på lite avstånd och det brukar vara lägre dosrat under boetten som är mot armen, och mer genom glaset som ju är vänt bort från armen. Det går att använda klockorna men som en försiktighetsåtgärd brukar vi avråda att bära den under en längre tid och endast vid speciella tillfällen. Förvara den i en låda eller på en plats som inte är i er omedelbara närhet och se till att den inte är åtkomlig för barn (som kanske kan ta sönder den)."
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ett litet bidrag till det här med strålning:
Mina två Atlantic från slutet av 40-talet resp början av 60-talet var anledningen till att jag mailade Strålsäkerhetsmyndigheten, och fick följande svar.

"Alla äldre självlysande klockor innehåller inte radium och den självlysande effekten kan fås på andra sätt, om än inte lika långvarigt. Du kan testa att ha klockan i ett mörkt rum och se om visarna fortfarande lyser efter en viss tid. Då är det troligtvis radium. Tillverkningen av klockor med radiumlysfärg upphörde mer eller mindre under senare delen av 1950- talet, men visst finns det klockor med radium-226 även från 1960-talet. Om man har en klocka som innehåller radium ska man undvika situationer som innebär att man får i sig radium internt (t.ex. inandning av flagande färg, intag via kontamination på händerna eller absorption genom huden via ett öppet sår). Man ska således se till att klockan är hel och inte plocka isär den.

På grund av skillnader i hur klockorna konstruerats så varierar mängden radium i den individuella klockan, det beror på faktorer som storlek, tillverkare, modell, det kan till och med variera från klocka till klocka. Radiumet ger främst alfastrålning (som stoppas av klockans väggar men som alltså kan innebära risker vid intag) men även viss gammastrålning. Gammastrålningen är oftast inte mätbar på lite avstånd och det brukar vara lägre dosrat under boetten som är mot armen, och mer genom glaset som ju är vänt bort från armen. Det går att använda klockorna men som en försiktighetsåtgärd brukar vi avråda att bära den under en längre tid och endast vid speciella tillfällen. Förvara den i en låda eller på en plats som inte är i er omedelbara närhet och se till att den inte är åtkomlig för barn (som kanske kan ta sönder den)."
Kan tillägga att rådet att undvika situationer där man får i sig materialet även gäller tritium. Det avger ingen gammastrålning alls och har inga aktiva sönderfallsprodukter (till skillnad från radium), utan avger enbart betastrålning med väldigt låg energi. Den stoppas lätt av i princip allt (lite luft, tunt papper, hornlagret i huden, osv), men är extremt skadlig att få in i närkontakt med cellerna (i lungorna t.ex.). Så pilla inte i tritiumklockor heller. (Fast de som har det i små glasrör kan vara ok, om de är hela.)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Har denna Lator, tror ni det är Radium i indexen (ny lume i visarna). Alla andra jag hittar är märkta med T runt Swiss Made men inte denna. Indexen lyser fortsatt i mörker om man ”laddar” dem med ljus innan. Edit: utan laddning så lyser de inte
1645385247413.jpeg
 
Senast ändrad:

WatchM

Panerai
2-Faktor
Har denna Lator, tror ni det är Radium i indexen (ny lume i visarna). Alla andra jag hittar är märkta med T runt Swiss Made men inte denna. Indexen lyser fortsatt i mörker om man ”laddar” dem med ljus innan. Edit: utan laddning så lyser de inte
1645385247413.jpeg
Skulle säga att man kan gå på 2 saker, årtalet på klockan samt mätning. Är det en 50-tals klocka (eller innan) är sannolikheten stor att det är en radium klocka. Men utan en mätning kan det vara svårt att säga, tavlan kan också ha blivit relumad länge sedan.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Skulle säga att man kan gå på 2 saker, årtalet på klockan samt mätning. Är det en 50-tals klocka (eller innan) är sannolikheten stor att det är en radium klocka. Men utan en mätning kan det vara svårt att säga, tavlan kan också ha blivit relumad länge sedan.
Ja, årtal är ju svårt men jag hade ju spontant gissat på 60-tal givet designen… har tyvärr ingen mätare så kan inte kolla själv.
 
Topp