Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En av de bättre jag sett, fin!Min duo.
![]()
TackarEn av de bättre jag sett, fin!
GMT, 3-9-12 och grått perlon flirtar ju näästan med en slags toolighet.
Diametern på klockan är i det här fallet irrelevant. Det måttet du ska kontrollera är lug2lug-måttet. GT är en utgången modell, ersatt med ”large”. Romerska siffror är inte Art Deco och därför både ovanligt (och rätt fult IMO). Kolla en Classic Large/Medium small seconds om du ska köpa nytt, är trevliga dinkor.Kan någon vara juste o ge mig en crash course i modeller? Det finns ju en myriad av varianter. Det jag tror jag söker är en med slät baksida, tunn, small second och i storlek som förhåller sig som en vanlig rund klocka i ca 36-38 Är det isf en classic? Vad utmärker GT? Romerska verkar ovanligt? Dvs vad är det för typisk modell jag bör leta efter tro? Behöver både lite mer kunskap o även inspiration så kom gärna med idéer. Dock är jag helt säker på att den skall vara relativt liten och ha slät baksida.![]()
Tack! Jo såklart inte diameter är relevant men jag tänkte jämförelse i "upplevd storlek". Många verkar vara 38mm i längd. Är det classic eller classic medium tro? Köper det du säger om Romerska! Det är nog fel på Reverso!Diametern på klockan är i det här fallet irrelevant. Det måttet du ska kontrollera är lug2lug-måttet. GT är en utgången modell, ersatt med ”large”. Romerska siffror är inte Art Deco och därför både ovanligt (och rätt fult IMO). Kolla en Classic Large/Medium small seconds om du ska köpa nytt, är trevliga dinkor.
Jag kör Classic Large och har 18 cm handlederKan någon vara juste o ge mig en crash course i modeller? Det finns ju en myriad av varianter. Det jag tror jag söker är en med slät baksida, tunn, small second och i storlek som förhåller sig som en vanlig rund klocka i ca 36-38 Är det isf en classic? Vad utmärker GT? Romerska verkar ovanligt? Dvs vad är det för typisk modell jag bör leta efter tro? Behöver både lite mer kunskap o även inspiration så kom gärna med idéer. Dock är jag helt säker på att den skall vara relativt liten och ha slät baksida.![]()
Prova flera. Det finns en risk att de som du tycker har rätt mått upplevs för pluttiga irl. Jag hade en som var 48 mm lug to lug på en 17,5 mm handled. Den tycker jag satt bra.Tack! Jo såklart inte diameter är relevant men jag tänkte jämförelse i "upplevd storlek". Många verkar vara 38mm i längd. Är det classic eller classic medium tro? Köper det du säger om Romerska! Det är nog fel på Reverso!
Låter rimligt, men är lite osäkerTack! Bra referenser. Är classic 38 lång? Det verka vara den "vanliga" storleken när man letar på C24 iaf. . Det låter som det skulle kunna bli bra!
Synd att bandet blev lite väl långt, så spännet hamnar knas. Borde se om det går att korta.
![]()
![]()
/B
Skulle vilja sticka ut min runda haka och säga lite groft och oräknat att medium är som 35-37 mmKan någon vara juste o ge mig en crash course i modeller? Det finns ju en myriad av varianter. Det jag tror jag söker är en med slät baksida, tunn, small second och i storlek som förhåller sig som en vanlig rund klocka i ca 36-38 Är det isf en classic? Vad utmärker GT? Romerska verkar ovanligt? Dvs vad är det för typisk modell jag bör leta efter tro? Behöver både lite mer kunskap o även inspiration så kom gärna med idéer. Dock är jag helt säker på att den skall vara relativt liten och ha slät baksida.![]()
Tack! Jag gjorde det med mitt förra band men av någon anledning har tanken inte ens slagit mig denna gång.Du kan prova att vända på bandet. Då hamnar viklåset på andra sidan på handleden och det kan funka bättre. Jag gjorde det med min Reverso och det gick från ganska obekvämt till helt ok.
Vilken sida sätter du vikningen emot?Du kan prova att vända på bandet. Då hamnar viklåset på andra sidan på handleden och det kan funka bättre. Jag gjorde det med min Reverso och det gick från ganska obekvämt till helt ok.
Långa sidan vid 6Vilken sida sätter du vikningen emot?![]()
Jag bytte lite snabbt, och precis som du skrev i Jaeger-tråden, så blev det nog tamigfan rätt bra! Känns väldigt skumt med att ha vikningen åt "fel" håll. För mig i alla fallLånga sidan vid 6
Edit: dvs andra sidan från det du har
Du kanske vänjer sig, testa ett tag så ser du hur det känns.Jag bytte lite snabbt, och precis som du skrev i Jaeger-tråden, så blev det nog tamigfan rätt bra! Känns väldigt skumt med att ha vikningen åt "fel" håll. För mig i alla fall![]()
Vilken sida sätter du vikningen emot?![]()
Risken för förfalskningar är minimal, och gällande storlekar kan du scrolla upp på denna sida och seHej!
Hoppas det är ok att ställa en fråga i denna tråd?
Jag är grön på klockfronten, men har under en tid dragits mer och mer mot en Reverso. Dock har jag ganska snabbt upptäckt att det verkar finnas oändligt antal varianter (jmf t ex med en submariner eller speedmaster där man ganska snabbt kan få en överblick över model- och varianthistorik). Har ni några tips på hur jag skall göra eller vad jag ska läsa för att få någon översikt? Är den ens möjligt eller handlar det om en mer abstrakt känsla man med envishet kan tillskansa sig efter åratal av intresse?
Vidare; kan man säga något om hur stor risken är för förfalskningar på Reverso i förhållande till andra klockor och är det något särskilt man ska hålla ögonen öppna för när man köper begagnat (jag har hittills inte vågat ta mig över den tröskeln)?
Tack!
Hej!
Hoppas det är ok att ställa en fråga i denna tråd?
Jag är grön på klockfronten, men har under en tid dragits mer och mer mot en Reverso. Dock har jag ganska snabbt upptäckt att det verkar finnas oändligt antal varianter (jmf t ex med en submariner eller speedmaster där man ganska snabbt kan få en överblick över model- och varianthistorik). Har ni några tips på hur jag skall göra eller vad jag ska läsa för att få någon översikt? Är den ens möjligt eller handlar det om en mer abstrakt känsla man med envishet kan tillskansa sig efter åratal av intresse?
Vidare; kan man säga något om hur stor risken är för förfalskningar på Reverso i förhållande till andra klockor och är det något särskilt man ska hålla ögonen öppna för när man köper begagnat (jag har hittills inte vågat ta mig över den tröskeln)?
Tack!
Risken för förfalskningar är minimal, och gällande storlekar kan du scrolla upp på denna sida och se
mitt inlägg från tidigare idag.
happy hunting
Enklare är att kliva in hos närmsta AD för JLC
och pröva det de har inne från reverso.
Alla har olika referenser men som sagts tidigare så gillar jag personalen och bemötandet jag får hos bla Krons och Nymans.
Reverso Medium eller large small sek är uppskattad av många! Sedan så kan du välja mono face eller dou face. Alltså två tavlor eller en med en baksida. @Margarinkungen har en riktigt snygg baksida på hans mono.
Bjuder du på en bild kungen av Margarin?
Vackert!!![]()
såklart, allt gott
Enklare är att kliva in hos närmsta AD för JLC
Det är förvisso helt rätt att känna så.Jag är alltid lite obekväm med att ta folks tid i anspråk när jag inte planerar att köpa något av dem (av ekonomiska skäl blir det nog en begagnad, köpt på detta eller annat klockforum).
Tack! Låter som medium kan vara rätt. Meen frågan är då ifall medium = classic = 38mm lång? Isf verkar det koka ihop till att det är rätt för min lite tunnare arm. Snygg klocka fövSkulle vilja sticka ut min runda haka och säga lite groft och oräknat att medium är som 35-37 mm
Large är som 40-42 mm.
Det är min åsikt.
Jag valde själv mellan medium small sek och large small sek.
Men då jag oftast klär mig i jeans och piké eller likade så blev L mer sportig. Jag har 18.5 mm handled.
Som ses nedan så tycker jag att klarar av de flesta tillfällen. Kostym. Stickad tröja. Jobb, fritid osv...
Gå in och pröva på tex Krons. De har varit väldigt hjälpsamma när jag valde och velade.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()