• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reverso

Rymdhamstern

Panerai
Reverso idag även här.
20221205_165435.jpg
 

Psykel

Patek
Aha, nej jag menar "tjockleken" så att säga.
Jag kollar på en Duo-Face som på ett ställe nämns som 10mm hög och en annan uppgift säger att den är 13mm...
Aha, DEN höjden! Som @carlmartin säger så bör den nog testas först. Personligen hade jag inte skaffat en fyrkantig klocka över centimetern tjock.
Min Reverso från '32 är 6-7mm. Mer än så känns rätt knubbigt! :pompus:
 

Laplander

Rolex
Tror jag hoppar en duo-face, tunnare är definitivt elegantare.
Vad tror ni om den här på C24, en GT med viklås, och dessutom i Sverige. Ser ut att vara i fint skick. Är det ett rimligt pris?

Chrono24
 

Psykel

Patek
Kan tänka mig det, nog värt att skicka in den till jlc om det behövs.. och om den skulle få för sig att leta nytt hem så ställer jag gärna upp :cool:
Mja, vet inte om JLC skulle serva den, då den inte har ett JLC-verk. Den tillverkades till och med runt fem år innan JLC ens existerade (Jaeger och LeCoultre gick ihop 1937 efter samarbetet med Reverson).
Sitter ett Tavannes-verk i, vilket Reverson hade första åren, 1931-32. 1933 hade LeCoultre utvecklat ett eget formverk som passade i Reverson och dom bytte till det.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vad är det som drar mig till Reverso? Aldrig ägt någon. Alltid haft dykare typ. Reverso är lättrepad, inte vattentät och dyr. Men ändå… Fattar att man inte har den i poolen, men är den en rimlig daglig driver? Känns den elegant-dressig och mest för en pianobar?
 

Laplander

Rolex
Vad är det som drar mig till Reverso? Aldrig ägt någon. Alltid haft dykare typ. Reverso är lättrepad, inte vattentät och dyr. Men ändå… Fattar att man inte har den i poolen, men är den en rimlig daglig driver? Känns den elegant-dressig och mest för en pianobar?
Önskar en Reverso för att den har en intressant historia bakom sej och ligger under radarn för influencers, ungefär som "de som vet, de vet"...
 

Rymdhamstern

Panerai
Vad är det som drar mig till Reverso? Aldrig ägt någon. Alltid haft dykare typ. Reverso är lättrepad, inte vattentät och dyr. Men ändå… Fattar att man inte har den i poolen, men är den en rimlig daglig driver? Känns den elegant-dressig och mest för en pianobar?
Jag kan bara tala för mig men Reverso tycker jag är långt mer mångsidig än bara pianobarer och cocktail mingel. Den funkar till det mesta, förutom på stranden. Designen är klassisk, stilren men ändå skriker den inte "dress klocka", den var ju från början en sportklocka. Dessutom känns den grymt välbyggd och kvaliteten känns topp notch. Det tog mig över ett år från att jag hade nästan bestämt mig för att jag behövde en Reverso tills jag skaffade en, nu efter att haft den i ett år är det nog klockan som sitter säkrast i samlingen. Den är grymt bra helt enkelt!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Vad är det som drar mig till Reverso? Aldrig ägt någon. Alltid haft dykare typ. Reverso är lättrepad, inte vattentät och dyr. Men ändå… Fattar att man inte har den i poolen, men är den en rimlig daglig driver? Känns den elegant-dressig och mest för en pianobar?
Jag tycker den är bäst som mer casual klocka. Dels till mer ledig klädsel men också med något band som bryter när man väl när den till tex kostym. Jag har kört tribute ganska mycket på mocka när jag klätt upp mig vilket såklart är fel men också rätt 😊
 
Senast ändrad:

Luminor

Cartier
2-Faktor
Mja, vet inte om JLC skulle serva den, då den inte har ett JLC-verk. Den tillverkades till och med runt fem år innan JLC ens existerade (Jaeger och LeCoultre gick ihop 1937 efter samarbetet med Reverson).
Sitter ett Tavannes-verk i, vilket Reverson hade första åren, 1931-32. 1933 hade LeCoultre utvecklat ett eget formverk som passade i Reverson och dom bytte till det.
Kanske inte men kan vara värt att prova om önskan finns. Exempelvis så kollade jag på Chrono och såg ex ett från 1931 som lyckats få ett Extract from the Archives av JLC och tänker att om dom sträcker sig dit så tar de säkert gladeligen emot en service.
IMG_4305.jpeg

(Bild skamlöst screenad från Chrono24)
 

Psykel

Patek
Kanske inte men kan vara värt att prova om önskan finns. Exempelvis så kollade jag på Chrono och såg ex ett från 1931 som lyckats få ett Extract from the Archives av JLC och tänker att om dom sträcker sig dit så tar de säkert gladeligen emot en service.
IMG_4305.jpeg

(Bild skamlöst screenad från Chrono24)
Intressant! Ja, vem vet? Får höra mig för.
 
Topp