• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reverso

Dhx

Omega
Ultra thin Duo face boutique blue, någon annan som sitter på en sån? Tänker att jag ev byter till ett brunt band så småningom...


123652072_697256987859809_1194773159481461623_n.jpg
123700633_400188934496248_7385141458934028943_n.jpg
 

Drakens

Omega
Här har jag försökt sammanställa olika storlekar av Reverso med info/mått tagna rakt av från Wikipedia:

Classic 36x22
Ur-Reverson 37x23x8,2
Lady ultra thin/Grande Reverso 40x24
Medium thin 40x24,4
Grande Taille (GT) 42,4x26
Classic small second medium/Duoface 42,9x25,5
Classic small second large 45,6x27,4
Reverso Grande/Extra Grande Taille (XGT) 46,5x29
Ultra thin grande Reverso 46,8x27,4
Classic small second large Duoface 47x28,3
Grande Reverso 48,5x30
Complication Grande Reverso 55x37,7
Stämmer det, utöver små skillnader beskrivna ovan, att GT bygger lite mer på höjden jämfört med dagens medium small seconds samt ”saknar” ”curved lugs”? Hittar height 9,5 på GT och 7,5 på medium small sec men källorna känns inte helt pålitliga.
 

Laplander

Rolex
Stämmer det, utöver små skillnader beskrivna ovan, att GT bygger lite mer på höjden jämfört med dagens medium small seconds samt ”saknar” ”curved lugs”? Hittar height 9,5 på GT och 7,5 på medium small sec men källorna känns inte helt pålitliga.
Reverson är väl en klocka som helst ska vara tunn för att riktigt komma till sin rätt, men nog är det kul med Duoface också även om den bygger lite på höjden... 🤔
 

Drakens

Omega
Reverson är väl en klocka som helst ska vara tunn för att riktigt komma till sin rätt, men nog är det kul med Duoface också även om den bygger lite på höjden... 🤔
Tänkte mer på nuvarande modellen medium jämför ”föregångaren” Grand taille (ej duo). Förutom tavlan och urverk verkar det som att Grand taille var lite tjockare?
 

Drakens

Omega
Ur-reverson tycks ha kört index på tavlan medan de flesta av dagens modeller, exkl ”tribute” har arabiska siffror. Någon som vet hur nytt påfund arabiska siffror är?
 

Laplander

Rolex
Jag velar fortfarande mellan monoface eller duoface Reverso Classic Small Second ...
Jag har ett par monoface sparade på C24, men jag har ännu inte tryckt av. Tunn och smidig, men viklås tillkommer ju, några tusenlappar till på priset innan man är nöjd.
Duoface vore ju iofs roligt när man ändå kan vända på boetten, men kommer inte använda den som någon GMT när jag är ute och reser, till det har jag bättre klockor.
Nyårslöftet var ju en Reverso detta år, och nu är det tio månander kvar... Hur tusan ska man göra? 🙄
 

Putteman

Cartier
Jag håller som bäst på att botanisera marknaden på modeller, priser och varianter utav bl.a. Reverso.

Nåt som förvånar mig lite är att kollar på på typ C24 så verkar ju kvarts och manuell vara i samma prisklass?

Hur hade ni värderat prisklasserna på Reverso om man jämför kvarts, manuell och automat?

Och varför är så få automatare? Är dom tjockare än manuell eller?

Personligen så hade jag haft svårt att slanta +30K för ett kvartsur. Är manuell det "klassiska" verket i Reverson?

Nån förresten som har nåt exempel på kostnad för service på en "vanlig" classic manuell?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Är ruggigt sugen på en Tribute Duo för att få lite variation mellan den fantastiska blå tavlan och en mer traditionell silver/vit tavla.

D924D26C-1765-47E6-98D7-59ADC864A23E.jpeg


Den är dock inte jätteliten med sina 47mm och har ingen AD i närheten för att prova..
Den kommer bäras mer sportigt (t-shirt) än elegant (kostym) vilket kanske gör storleken lite mer förlåtande.
Som jämförelse är här en 41mm AT med 47,5mm lug to lug:

647239BF-0382-402C-8CB2-55B3A7868901.jpeg


Tror ni det skulle kunna gå utan att se på tok för stort ut?
 
Topp