• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Richard Mille - tråden för oss som förstår

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Låter mycket för en femma. Man kan hitta RM010 för under 600 med lite tur. Hade inte betalat mer för en RM005.

Edit: Missade att det var RG. :)
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Framtiden är ju svår att sia i, men RM har ju hittills gått väldigt mycket uppåt senaste åren. Hade absolut inte köpt en 005 själv. Varken i investerings eller smaksyfte. Men jag kan inte säga om det är rätt eller fel.

Ser ditt ex på bilden där inte lite mjuk ut?

Edit: @SWC priset? Bu/bä?

Priset är aningen högt.
Dock har även dessa dogs gått upp som allt annat från RM.
 

catken09

Omega
Framtiden är ju svår att sia i, men RM har ju hittills gått väldigt mycket uppåt senaste åren. Hade absolut inte köpt en 005 själv. Varken i investerings eller smaksyfte. Men jag kan inte säga om det är rätt eller fel.

Ser ditt ex på bilden där inte lite mjuk ut?

Edit: @SWC priset? Bu/bä?
Tack!! bilden är från säljare i HK, det är 38x45 passa bra min hand tror jag men man vill inte tappa så mycket pengar på klocka. Men är det någon som kan hitta gamla list pris på rm005 om den ha tappa sin max pris eller om den var mycket billigare nu är vid köpet. Det är 2010/08
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tack!! bilden är från säljare i HK, det är 38x45 passa bra min hand tror jag men man vill inte tappa så mycket pengar på klocka. Men är det någon som kan hitta gamla list pris på rm005 om den ha tappa sin max pris eller om den var mycket billigare nu är vid köpet. Det är 2010/08
Tror absolut inte den listade (eller såldes beg heller för den delen) 680k år 2010.

Men jag tycker fortfarande den ser mjuk ut på högersidan, ingen annan som håller med? Är kanske bara fotot. Tyckte bara den såg lite luddig ut.
 

Oew

Rolex
Tror absolut inte den listade (eller såldes beg heller för den delen) 680k år 2010.

Men jag tycker fortfarande den ser mjuk ut på högersidan, ingen annan som håller med? Är kanske bara fotot. Tyckte bara den såg lite luddig ut.
Håller med men svårt att se på fotot. Skulle oavsett aldrig köpa utan att se den fysiskt, och cert är ett krav. Dessutom håller jag med om att 005 är småtråkig. Skulle hellre lägga till och köpa 067 om du vill ha en mindre klocka!
 

M.U

Rolex
Tror absolut inte den listade (eller såldes beg heller för den delen) 680k år 2010.

Men jag tycker fortfarande den ser mjuk ut på högersidan, ingen annan som håller med? Är kanske bara fotot. Tyckte bara den såg lite luddig ut.
Kan vara vinkeln men tycker det ser ut att vara rundare på höger än vänster sida..
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Negativa saker är förbjudna, så estetiken lämnar jag helt därhän – men ingenjörskonsten! Det är ingen annan som pushar material, utformning och tillverkningsmetod som Richard Mille gör. Att bära en ska (vad jag hört) vara så beroendeframkallande att det är svårt att bära något annat sedan. En helt annan nivå! Branschen borde följa efter materialutvecklingen i större utsträckning tycker jag. Sinn har ju gjort lite på temat med sin Diapal-teknik, argonfyllda hus och kopparsaltsavfuktare men annars är det väldigt tamt vad gäller åtgärder som gör klockor bättre, lättare, tunnare, mer bruksvänliga. Bättre ur ett tekniskt perspektiv, alltså. Det finns givetvis märken som aldrig borde göra något modernare än en tourbillon.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack!! bilden är från säljare i HK, det är 38x45 passa bra min hand tror jag men man vill inte tappa så mycket pengar på klocka. Men är det någon som kan hitta gamla list pris på rm005 om den ha tappa sin max pris eller om den var mycket billigare nu är vid köpet. Det är 2010/08

Minns inte listpriset däremot minns jag att dom såldes långt under list på den tiden..
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Håller med men svårt att se på fotot. Skulle oavsett aldrig köpa utan att se den fysiskt, och cert är ett krav. Dessutom håller jag med om att 005 är småtråkig. Skulle hellre lägga till och köpa 067 om du vill ha en mindre klocka!
Helt enig!
Kan vara vinkeln men tycker det ser ut att vara rundare på höger än vänster sida..
ja, mycket möjligt. Men ja. Den ser mjuk ut där. Hade jag varit @catken09 hade jag verkligen köpt ett ex jag kan kolla på irl före köp.
Minns inte listpriset däremot minns jag att dom såldes långt under list på den tiden..
Det var bättre förr!
 
  • Like
Reactions: M.U

Trulli

Cartier
Tack!! bilden är från säljare i HK, det är 38x45 passa bra min hand tror jag men man vill inte tappa så mycket pengar på klocka. Men är det någon som kan hitta gamla list pris på rm005 om den ha tappa sin max pris eller om den var mycket billigare nu är vid köpet. Det är 2010/08

Jag testade en RM005 RG på Nymans (då de sålde RM) och om jag inte minns helt fel, så listade den 350tkr.
Som Hexagon påpekade så ser den lite rund ut på kanterna men det kan lika väl vara bilden. Dock så verkar den i alla fall varit inne på service och fått delar utbytta. De tidigare 005orna hade lite barnsjukdomar som åtgärdades. Det kan man se genom att titta på stenen/rubinen som sitter klockan 4.
Röd sten = ej åtgärdad
Vit sten = åtgärdad

Exempelbilder
383_1.jpg

richard_mille_rm005_full_rose_gold_case_1534853762_bd55193c.jpg
 
Senast ändrad:

Trulli

Cartier
Om jag inte minns fel så kom 005an endast på läder. Sett många eftermonterade med gummi men de sitter inte riktigt perfekt. Man ser att det glappar mellan boett och band. Syns det mindre när den sitter armen tro? Vet du om det är ett gummi från en 010a?
 
Senast ändrad:

Trulli

Cartier
Haha va? Nu hänger jag inte med. Är det någon som misstrott honom och har han inte bara fått fler bilder från säljaren som han nu lagt upp här?
Så kan det förstås vara :)
Ingen annan som tycker glappet mellan band och boett är för stort? När man köper en klocka för dessa pengar vill jag att allt ska vara perfekt. Men som sagt, det kanske inte syns när den sitter på armen?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Så kan det förstås vara :)
Ingen annan som tycker glappet mellan band och boett är för stort? När man köper en klocka för dessa pengar vill jag att allt ska vara perfekt. Men som sagt, det kanske inte syns när den sitter på armen?
Syns mindre uppifrån garanterat. Men jag hade inte velat ha det så.

Kan faktiskt inte uttala mig mer om boetten än tidigare trots nya bilder heller. Vissa bilder ser den fortfarande lite mjuk och sådärig ut.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har svårt för den mindre kronan. Skulle bara kännas som en kompromiss för mig. Även skeletoneringen känns tråkig jämfört med tian. Jag förstår att det är något mindre pengar men när man är uppe och nosar på 680 så tror jag att jag i förlängningen hatat att man inte löpte linan ut. Jag hade hellre köpt en 010 i titan än en 005 i roseguld.

Som tur är så får alla tycka som de vill. Men ovan är hur jag resonerat.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har svårt för den mindre kronan. Skulle bara kännas som en kompromiss för mig. Även skeletoneringen känns tråkig jämfört med tian. Jag förstår att det är något mindre pengar men när man är uppe och nosar på 680 så tror jag att jag i förlängningen hatat att man inte löpte linan ut. Jag hade hellre köpt en 010 i titan än en 005 i roseguld.

Som tur är så får alla tycka som de vill. Men ovan är hur jag resonerat.
Mkt välresonerat imo.
 

catken09

Omega
Hej, svara på fundering, klocka ha jag bara lag handpenning ska åka till HK imorgon och titta på den, men innan så är klocka inte min. Mer uppdatering kommer efter HK besök om det blir av. Men som ni ser på bilder. Jag undra om certifikat är original ? Och om vad bör jag känna till vid köpt av denna klocka. Vart ska jag kolla extra? Tack för alla info.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hej, svara på fundering, klocka ha jag bara lag handpenning ska åka till HK imorgon och titta på den, men innan så är klocka inte min. Mer uppdatering kommer efter HK besök om det blir av. Men som ni ser på bilder. Jag undra om certifikat är original ? Och om vad bör jag känna till vid köpt av denna klocka. Vart ska jag kolla extra? Tack för alla info.
Det där A4 pappret kan väl inte vara CERT? @SWC


Hade aldrig köpt en utan cert om så är fallet. inte om priset dessutom är i högkant
 
D

Deleted member 11690

Guest
Förstod inte alls grejen förut men RM har börjat kännas jäkligt tilltalande helt plötsligt.. känns som ett naturligt steg hela vägen ner i fördärvet. Är det vansinnigt höga servicekostnader generellt lr? :D
 
Topp