• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Richard Mille - tråden för oss som förstår

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Alla har olika smak och detta är i allra högsta grad ett subjektivt inlägg – jag har svårt för RM-modeller med stenar och/eller guld eller andra "ordinära" metaller. I min värld äger man inte en RM främst för formspråket, utan för dess teknik (jag vet självklart att många köper den för att det är en klocka som är lätt att känna igen och förknippas med dess pris, vilket självklart lockar många). Få skulle nog säga att de är vackra eller ens smakfulla. Men när man snackar materialutveckling och teknik gör de enastående saker och då vill man väl ha en klocka som är i just någon extrem lättviktskomposit eller dylikt, och inte en gammal metall?

Sen kanske man kan resonera kring att teknik framför estetik är en manlig egenskap, men det tycker jag personligen inte är så intressant.
 

Elias.A

Cartier
EC124E34-9A86-43D7-B17B-D0FEFA16F1ED.jpeg

Några tankar om att obj använde sin RM i Week 1 matchen?
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har ingen koll alls på Richard Mille Vad gör de som är speciellt med material och teknik?
De utvecklar allt möjligt. De använder material som knappt finns inom F1-cirkusen ännu. Konstiga ytbehandlingar, legeringar och kompositer som gör att de kan hålla ner vikt och friktion, och hålla uppe priset ;)
Jag är långt ifrån insatt i allt, och vad jag förstår är en del också hemligt. Men häftigt är det.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
H-E. Inget fan av designen men häftiga klockor helt klart. Och bara 40g! Förstår ju lite att dom är så dyra. Undrar vad en std service kostar. :)
Det är listat på deras hemsida:
https://www.richardmille.com/page/servicing

Just RM50-03 McLaren kostar 3000CHF att serva själva caset, och 10850CHF att serva urverket.
Rekommenderas att man gör den förstnämnda varje år och det sistnämnda var tredje år. Som hittat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har ingen koll alls på Richard Mille Vad gör de som är speciellt med material och teknik?
Främst var det till en början att de var så dyra och udda. Man köpte in verk som såg tuffa ut, och köpte in vissa sjuka verk. Allt eftersom har de släppt koolare och koolare material/urverk till ett väldigt högt pris. Har blivit en riktig statussymbol för dem med mycket pengar och de som inte direkt gillar klassisk klockdesign.
 

lofgreno

Audemars
Det är listat på deras hemsida:
https://www.richardmille.com/page/servicing

Just RM50-03 McLaren kostar 3000CHF att serva själva caset, och 10850CHF att serva urverket.
Rekommenderas att man gör den förstnämnda varje år och det sistnämnda var tredje år. Som hittat.
Haha, fantastiskt. Så på tre år (om man följer rekommendationerna) så ska man alltså pröjsa 3000CHF x 3 + 10 850CHF = 19 850CHF.
Nästan 200 000 spänn.
Håller med. Som hittat! Men köper man en RM50-03 McLaren så bör man ha råd...
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Haha, fantastiskt. Så på tre år (om man följer rekommendationerna) så ska man alltså pröjsa 3000CHF x 3 + 10 850CHF = 19 850CHF.
Nästan 200 000 spänn.
Håller med. Som hittat! Men köper man en RM50-03 McLaren så bör man ha råd...

Ja, och det är en grej jag stör mig på. När man gör såna här fantastiska urverk med exotiska material och lösningar, då borde det ske utifrån premissen att klockan ska bli bättre. Lättare, visst, det är också bättre, men är det på bekostnad av serviceintervall osv så är det ju en dålig sak. Jag vet att det inte spelar någon roll för dem som äger dem, och jag tror ärligt talat inte så många faktiskt servar dem enligt rekommenderat intervall. Rimligtvis fungerar de betydligt längre utan att ta skada eller prestera sämre.
Det går inte jämföra, men Sinn tycker jag gör ett suveränt jobb med att utveckla tekniker som gör att klockorna faktiskt är bättre att äga. Ar, DIAPAL deras tegmenteringsbehandling osv osv osv.
 

lofgreno

Audemars
Ja, och det är en grej jag stör mig på. När man gör såna här fantastiska urverk med exotiska material och lösningar, då borde det ske utifrån premissen att klockan ska bli bättre. Lättare, visst, det är också bättre, men är det på bekostnad av serviceintervall osv så är det ju en dålig sak. Jag vet att det inte spelar någon roll för dem som äger dem, och jag tror ärligt talat inte så många faktiskt servar dem enligt rekommenderat intervall. Rimligtvis fungerar de betydligt längre utan att ta skada eller prestera sämre.
Det går inte jämföra, men Sinn tycker jag gör ett suveränt jobb med att utveckla tekniker som gör att klockorna faktiskt är bättre att äga. Ar, DIAPAL deras tegmenteringsbehandling osv osv osv.
+1 på det resonemanget.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, och det är en grej jag stör mig på. När man gör såna här fantastiska urverk med exotiska material och lösningar, då borde det ske utifrån premissen att klockan ska bli bättre. Lättare, visst, det är också bättre, men är det på bekostnad av serviceintervall osv så är det ju en dålig sak. Jag vet att det inte spelar någon roll för dem som äger dem, och jag tror ärligt talat inte så många faktiskt servar dem enligt rekommenderat intervall. Rimligtvis fungerar de betydligt längre utan att ta skada eller prestera sämre.
Det går inte jämföra, men Sinn tycker jag gör ett suveränt jobb med att utveckla tekniker som gör att klockorna faktiskt är bättre att äga. Ar, DIAPAL deras tegmenteringsbehandling osv osv osv.
Snäva serviceintervall är en gemensam nämnare för alla komplicerade urverk. Inte ovanligt med 2-3 år och att servicen tar 1/2 år... Sedan ska servicekostnaden räknas om till en procent av nypris för att vara relevant i dessa sammanhang.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
I denna fråga är jag totalt ening med dig @Aurum!
Andra gången du svarar på ett ämne som blev avhandlat för två veckorsedan.

Angående diskussionen om service tycker jag inte det är konstigt att de har tighta intervaller. Avancerade urverk kräver mer omsorg, och avancerade materialval behöver väl sig tydligen också det.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Snäva serviceintervall är en gemensam nämnare för alla komplicerade urverk. Inte ovanligt med 2-3 år och att servicen tar 1/2 år... Sedan ska servicekostnaden räknas om till en procent av nypris för att vara relevant i dessa sammanhang.

Anledningen till att dyra klockor är dyra är oftast för att man behöver slänga väldigt mycket komponenter som inte blir bra i produktionen tills man till slut har en komplett klocka. Richard Mille är sannolikt inte ett undantag där. Men att ta isär urverket och olja det ska inte innebära att fler delar behöver tillverkas och därför bör inte servicekostnaden vara relevant i förhållande till tillverkningskostnaden på något annat sätt än hur avancerad den är att ta isär och sätta ihop.

Självklart behöver avancerade urverk servas oftare. Det säger sig självt. Men frågan är hur mycket mer avancerat urverket i en RM egentligen är. En tourbillon är knappast ny teknik. De gör fina urverk, inget snack, men det är ju inga jätteunika grejer vi snackar om, komplikationsmässigt talat. Men med tanke på hur avancerade material de använder så är uppsidan obefintlig om man inte tycker vikt är överlägset viktigast för ägandeupplevelsen.

Det kan klart vara så att RM mer eller mindre byter hela urverket, men det listas inte på deras hemsida:
Dismantling of the case
Reconditioning case, strap and buckle
Removal of crystals and gaskets
Removal of the dial and hands
Dismantling of the movement (and carriage of tourbillon if any)
Cleaning, oiling and rebuilding the movement (and carriage of tourbillon if any)
Updating if necessary
Assembly of the dial and hands
Measurement of the running and power reserve
Checkup control case rebuilt
Water resistance check
Assembly of the strap and reconditioning of the buckle
Technical and aesthetic final inspection
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Andra gången du svarar på ett ämne som blev avhandlat för två veckorsedan.

Angående diskussionen om service tycker jag inte det är konstigt att de har tighta intervaller. Avancerade urverk kräver mer omsorg, och avancerade materialval behöver väl sig tydligen också det.
bra du håller räkningen. Jag svarade på kommentaren kring att herrar kan bära diamanter. Det kom upp för 9 min sedan som notis i mitt flöde.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Andra gången du svarar på ett ämne som blev avhandlat för två veckorsedan.

Angående diskussionen om service tycker jag inte det är konstigt att de har tighta intervaller. Avancerade urverk kräver mer omsorg, och avancerade materialval behöver väl sig tydligen också det.
och din ton är alltid lite märklig, sist jag kollade var jag aktiv på detta forum året innan du ens blev medlem... ;-)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Anledningen till att dyra klockor är dyra är oftast för att man behöver slänga väldigt mycket komponenter som inte blir bra i produktionen tills man till slut har en komplett klocka. Richard Mille är sannolikt inte ett undantag där. Men att ta isär urverket och olja det ska inte innebära att fler delar behöver tillverkas och därför bör inte servicekostnaden vara relevant i förhållande till tillverkningskostnaden på något annat sätt än hur avancerad den är att ta isär och sätta ihop.

Självklart behöver avancerade urverk servas oftare. Det säger sig självt. Men frågan är hur mycket mer avancerat urverket i en RM egentligen är. En tourbillon är knappast ny teknik. De gör fina urverk, inget snack, men det är ju inga jätteunika grejer vi snackar om, komplikationsmässigt talat. Men med tanke på hur avancerade material de använder så är uppsidan obefintlig om man inte tycker vikt är överlägset viktigast för ägandeupplevelsen.

Det kan klart vara så att RM mer eller mindre byter hela urverket, men det listas inte på deras hemsida:
Dismantling of the case
Reconditioning case, strap and buckle
Removal of crystals and gaskets
Removal of the dial and hands
Dismantling of the movement (and carriage of tourbillon if any)
Cleaning, oiling and rebuilding the movement (and carriage of tourbillon if any)
Updating if necessary
Assembly of the dial and hands
Measurement of the running and power reserve
Checkup control case rebuilt
Water resistance check
Assembly of the strap and reconditioning of the buckle
Technical and aesthetic final inspection
Det där är tyvärr inte korrekt. En dyrare maskin är alltid dyrare att serva. Det finns många anledningar där komponentpris, komponentskörhet men även inbyggda risken när man hanterar dyra varor. Med det sagt är inte den kvot jag nämnde linjär, men kan inte säga att jag är speciellt förvånad över servicepriserna.

Sedan slänger man inte massa delar i produktion, mer att vissa tar lång tid att bearbeta. Andra dyra att ta fram.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Det där är tyvärr inte korrekt. En dyrare maskin är alltid dyrare att serva. Det finns många anledningar där komponentpris, komponentskörhet men även inbyggda risken när man hanterar dyra varor. Med det sagt är inte den kvot jag nämnde linjär, men kan inte säga att jag är speciellt förvånad över servicepriserna.

Sedan slänger man inte massa delar i produktion, mer att vissa tar lång tid att bearbeta. Andra dyra att ta fram.
Så jag har fel, men du bekräftar mitt resonemang.
Och självklart slänger man delar. Delar som fått felaktig ytbehandling, som inte klarar toleranserna, som hanterats felaktigt osv osv osv. Nu förutsätter jag att RM inte har lika mycket handpolering och utsmyckning gjord för hand som ex. Lange, men det är likväl produktionsprocesser som utan tvivel kommer generera komponenter som inte uppfyller kraven av en extremt hög kvalitetsnivå. De kastas givetvis! Jag såg en rundtur i Lange & Söhnes fabrik på youtube i förra året, och de talar i storleksordningen 5000 försök för att få fram ett par hundra exemplar per år.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
bra du håller räkningen. Jag svarade på kommentaren kring att herrar kan bära diamanter. Det kom upp för 9 min sedan som notis i mitt flöde.
Är två veckorsedan den diskussionen pågick. Du fick nog notiser om urverk och serviceintervall.
och din ton är alltid lite märklig, sist jag kollade var jag aktiv på detta forum året innan du ens blev medlem... ;-)
Och? Det jag menade var att jag inte ville dra upp den idiotiska diskussionen angående kön och ädelstenar igen som verkligen var irrelevant till tråden. Som du nu kommenterade två gånger. Släckte bara en eld.
 
Topp