• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ringar utanför vigsel?

Psykel

Patek
Nej tanken är att den ska borstas så fort den kommer till butiken :) ingen gravering på denna. Trivs jag i den så blir det en i 18k som ska graveras med monogram
Alright! Skulle sitta fint med en monogramerad guldring, men nöjer mig med silver så länge. Jag kör ju endast vintageklockor, så gamla silverringar passar fint till. Just nu försöker jag hitta en solid silverklackring utan sten, för gravering. Vägrar betala 500 kr för en ny! :D
 
Känns som en för smal tråd, accessoarer i stort borde funka bättre som tråd. Själv kör jag både klocka, armband, ringar och halsband, men aldrig samtidigt. Har mina egna regler jag följer här.:)

Men för att hålla sig till ämnet så körde jag förlovningsring ett tag, men förhållandet brakade, och förlovningsring/vigselring är inget jag direkt vill ha på mig. Den enda ring jag ibland använder nu är en liten silversak med Diver Down-flagga på.
ring.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

laketwig

Patek
2-Faktor
Inget märkvärdigt men ett kul minne i alla fall. Gick ut ekonomiskt gymnasium 1973 tillsammans med en kille vars far var chef för GIA, dvs Guldsmedernas InköpsAktiebolag. Han lät tillverka graverade EG-ringar åt alla i klassen till det facila priset om 130:-/st. 8 gr gult och vitt guld, så det var nog en bra investering, utöver att vara ett lite småunikt minne. När jag använder den har jag den på höger hand.

EG-ring 2019-07-03.jpg
 

Psykel

Patek
Just nu är den för stor på alla fingrar så måste fixas till. @Strindberg är det lätt gjort?

Tack!
Ja, den är fin. Var många juvelerare i bland annat New Delhi som dreglade över den kommer jag ihåg. Gissar att den är antik.
Mja, tänker mer på hur den bärs snarare än fingerstorleken. Om klacken och stenen är mer chunky så kan det se lite obalanserat ut på lillfingret.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Just nu är den för stor på alla fingrar så måste fixas till. @Strindberg är det lätt gjort?

Tack!
Ja, den är fin. Var många juvelerare i bland annat New Delhi som dreglade över den kommer jag ihåg. Gissar att den är antik.
Silver? Silverringar med sten är omständigare att ändra i storlek än vad folk vanligtvis tror. ”Komplikationen” är att hela ringen måste hettas upp. Antingen måste stenen ur (och alltså fattas om), eller så får man laserlöda skarven.
Med så snygg patina skulle jag rekommendera laserlödning. Vi gör inte det på plats, men har så klart bra samarbetspartners.
Och KS-pris. ;)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Silver? Silverringar med sten är omständigare att ändra i storlek än vad folk vanligtvis tror. ”Komplikationen” är att hela ringen måste hettas upp. Antingen måste stenen ur (och alltså fattas om), eller så får man laserlöda skarven.
Med så snygg patina skulle jag rekommendera laserlödning. Vi gör inte det på plats, men har så klart bra samarbetspartners.
Och KS-pris. ;)
Kontaktar nog dig när jag får tummen ur :)
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
7B4F9763-BD2F-4260-B500-47FD162CA02D.jpeg
D87AF7F2-DC7E-4F0D-ADCB-5CFC2D0D1915.jpeg
Har denna från efva attling som jag i princip alltid använder.




Det står ”Human”, ibland behöver man kanske påminnas om att man inte är mer än människa :)

Har samma storlek på pek och långfinger, idag sitter den på pekfingret.

Har En pusselring i 14k från Turkiet i en låda hemma någonstans också, men används sällan, den är rätt schysst egentligen men det blir bara.. inte av.

Gillar man klackringar och släktvapen bör man kolla in coasthandworks på instagram, sjukt duktig!

Mvh robin
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Har, i och med att jag precis tagit examen, fått möjligheten att via skolan köpa en civilingenjörsring. Den är alltid tvåton ( :wtf: ) men går att få i vit/gulguld så det inte är enorma skillnader mellan metallerna. Vad säger panelen? Lökigt eller härligt?
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Funderar på en klackring i guld, vet bara inte hur mycket den kommer användas. Funderar på 14 karat, något ljusare vad jag förstått och kanske passar stålklockorna bättre. (Kanske slår till på en hög hatt med)
signet-ring-definition-rebus-signet-ring-800x533.jpg

gold_cufflinks_gold_signet-ring_1.jpg

Signet-Rings-tatler-14jun17-rex_b.jpg

TSRC_Male_signet_ring_large.jpg

480115_actual.jpg

Beställde en sådan här förra veckan :) dock blev det en helpolerad då denna som är borstad hade utgått
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1488314006.jpeg
Inga problem att borsta ytan i efterhand. Det gäller bara att man bestämmer hur ytan ska se ut.
Färgen på guld hänger inte helt ihop med karathalten utan vilka metaller man sätter i legeringen. T.ex. procentfördelningen av guld, silver och koppar. Rött 18k är 75% guld, resterande 25% är de som kan fördelas på silver och koppar. Mer silver ger gulare metall, mer koppar ger rödare .
 

zzaphod

Cartier
Har, i och med att jag precis tagit examen, fått möjligheten att via skolan köpa en civilingenjörsring. Den är alltid tvåton ( :wtf: ) men går att få i vit/gulguld så det inte är enorma skillnader mellan metallerna. Vad säger panelen? Lökigt eller härligt?
Klart du skall ha en examensring om det finns!
 

Lolle

Panerai
Normalt så är jag lite tveksam till andra ringar men har en klackring i guld med mina initialer som jag ärvt av min morfar (Atlantic:en på handleden är för övrigt ärvd också). Den ringen åker på lite då och då när jag känner att tillfället är rätt...
C99E8B59-2563-433A-94AF-0777EBA26C83.jpeg
2484CE60-7B45-45E3-A19F-ECB13F9A2969.jpeg
 
Topp