• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex DateJust II - Åsikter...

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med - hade hellre tagit en 36mm 116200 DJ - den är mer balanserad i sin design med bättre proportioner:

Rolex_Datejust_116200_Blue_L.jpg

Gillar Turnographen också. Rött datum, röd visare och räfflad ring. Den känns "halvsportig".
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tittade runt som en galning i helgen och hittade den här då jag tittade på en aqua terra. Jag fastnade för den svarta urtavlan med slät ring. Den räfflade tyckte jag gjorde klockan likt ett damur. Har en känsla av att jag får på käften nu. Jag gillade bara stavindex, de andra varianterna tyckte jag blev röriga, men den här var stilren och klassisk så den lär hålla länge. Efter lång inre kamp står du slaget mellan denna klocka och en panerai (IWC Pilot gick också bort), kanske en med vit urtavla med svart skinnarmband, vi får se.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den blå urtavlan är grymt snygg på bilderna ovan! Vill man byta med skinnband kanske svart är mer användbart?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
DJ II blir snyggare och snyggare, gillade den inte alls från början. Tycker den släta glasringen gör sig bäst till oysterlänk.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
den jag tittade på var länkarna varvade polerade och borstade, är det det som är en oysterlänk? Väldigt snyggt var det men kanske lite opraktiskt i längden för jag antar att om den ska poleras/borsas upp kan det kosta en slant för varje länk måste plockas ner, eller?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Provade båda på Rob E. och tycker båda är mycket snyggare än jag först trodde!
Dock tycker jag att den räfflade ringen slår den släta!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Såg igår den räfflade bezeln för första gången i verkligheten. Ungefär lika diskret som att gå runt med ett stroboskop på armen. Passar måhända för en rapvideo men inte på en gentleman. Det var faktiskt blingigare än vilken stekarbratte som helst.
 

Anders

Breitling
...vet att ni troligen är sjukt trötta på mina åsikter trådar, men vafaaan, något måste vi ju snacka om...

Jag som alla andra gillade inte DJII när den kom ut, men å andra sidan var det ingen som gillade DSSD när den kom heller och nu är den ju populär som faan, ser fler och fler trådar på olika forum om DJII och jag börjar gilla den, speciellt med blå tavla och stickindex...lite som en fetare skyfall och att det är en Rolex :)

Fratello skrev att Rolex fanboys tar till sig nyheter långsamt och det kanske stämmer, kanske var både DJII och DSSD för stora förändringar för Rolexfolket, men nu har man börjat uppskatta dom och 41mm är inte så stort....

http://www.fratellowatches.com/rolex-datejust-ii-the-new-cool/

Jag gillar hursomhelt DJII och det är nog en skönt lite blingig sommarklocka som passar till allt och ingenting, men jag vet inte om jag gillar den släta eller räfflade ringen bäst????

Traditionellt så har man ju haft slät ring till Oysterband och räfflad till Jubilee, så det bör ju vara slät, MEN den blir mer blingig och ser lite fetare ut med räfflad....och den räfflade är ca 15k dyrare :( ....

Vad tycker ni? Räfflad eller slät??? någon som haft en DJII???? Åsikter om DJII i övrigt???

(och RicRob, bara blå tavla är aktuellt, inte SVART ;))

Slät ring...
9E1CE03F-DC78-4D7E-87D2-0C367F838A5E-15451-00001C83DF1B8BC6.jpg


60CB7393-2790-40DE-B6AD-3DC7C8165A2F-15451-00001C83D1486155.jpg


9C1ADFFC-D77B-460C-B485-5F49FE65BFE8-15451-00001C83B1D5C4C1.jpg


DB707B08-D011-45FC-A6ED-6331134F3CAA-9803-000005D0ED10DCBE.jpg



Räfflad ring...
4787808611_47d085bea0.jpg


DJIIOutfitWeb.jpg


attachment.php


8560701043_047d6f381a_c.jpg


DJIIPlateWeb.jpg


DJIIAngleWeb.jpg
Hej. Ny på Forumet. Precis inskaffat en DJII, blå med slät ring. Har haft en svart Milgauss nu i 5 år och den har varit bra men den har inte fyllt behovet av en totalklocka, dvs rätt storlek, ren och klassisk, datum. Lite för mycket specialklocka med orangt och blixten vilket har gnagt lite... Alltid tyckt att den klassiska DJ'n är definitionen av Rolex för mig men 36 mm är bara för litet anser jag. DJII med slät ring är så nära perfekt jag kommer, enda abret är att index'arna är, som någon sa här, lite väl feta om man jämför med originalet. Velade mellan den blå och den silvergrå, men valde den blå för jag gillar mörkare tavlor och jag anser att ljusa tavlor passar bäst på dressklockor. Mot en peng på ca 3.ooo sek så kan man köpa en tavla till såklart och få den bytt utan kostnad...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Pluspoäng på rött datum, sekundvisare samt turn-o-graph text dock! :hungry:

rolex-datejust-turn-o-graph-1.jpg
Är denna modell samma som den vanliga Datejust måttmässigt (finns den både som 36mm och 40-nånting (vad nu Datejust II är))? Skulle ju i så fall gå att sätta en slät ring på den, och få en riktigt snygg klocka med röda inslag.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Är denna modell samma som den vanliga Datejust måttmässigt (finns den både som 36mm och 40-nånting (vad nu Datejust II är))? Skulle ju i så fall gå att sätta en slät ring på den, och få en riktigt snygg klocka med röda inslag.

Turnograph finns bara i 36mm, och har samma storlek som den klassiska DJ'n. Har nog aldrig sett en Turnograph med slät ring dock... Men kanske går att modda lika enkelt som en vanlig DJ?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Turnograph finns bara i 36mm, och har samma storlek som den klassiska DJ'n. Har nog aldrig sett en Turnograph med slät ring dock... Men kanske går att modda lika enkelt som en vanlig DJ?
Är inget stort fan av räfflad ring överhuvudtaget, men om det är samma boett som en vanlig Datejust borde man rimligen kunna smälla på en sån ring. Tycker annars att de röda inslagen lyfter klockan väldigt mycket.
 
Dags att bumpa upp den här tråden då jag är i faggorna att trycka på avtryckaren på en Datejust 2 med räfflad ring, där har jag bestämt mig. Dock är det viss tvekan huruvida den blå, svarta eller möjligen silvertavlan får åka med... En nya tavla var ju dock inte så värst blodigt dyrt så det går ju att byta om andan faller på.

Finns det folk härinne som har riktiga bilder på sina Datejust 2 får ni gärna posta, uppskattas för att jag skall komma helt rätt.

Vad jag förstår är det fler som handlat av Show Commerce i Turin, det är där jag hittat några ex som jag avser att välja bland. Feedback på det uppskattas också. Har skickat en förfrågan och det var raka svar så jag känner mig lugn. :)

Tack.

/gustav
 

Bino

Cartier
Dags att bumpa upp den här tråden då jag är i faggorna att trycka på avtryckaren på en Datejust 2 med räfflad ring, där har jag bestämt mig. Dock är det viss tvekan huruvida den blå, svarta eller möjligen silvertavlan får åka med... En nya tavla var ju dock inte så värst blodigt dyrt så det går ju att byta om andan faller på.

Finns det folk härinne som har riktiga bilder på sina Datejust 2 får ni gärna posta, uppskattas för att jag skall komma helt rätt.

Vad jag förstår är det fler som handlat av Show Commerce i Turin, det är där jag hittat några ex som jag avser att välja bland. Feedback på det uppskattas också. Har skickat en förfrågan och det var raka svar så jag känner mig lugn. :)

Tack.

/gustav
Jag handlade av Show Commerce i mars utan konstigheter :)
 
Dags att bumpa upp den här tråden då jag är i faggorna att trycka på avtryckaren på en Datejust 2 med räfflad ring, där har jag bestämt mig. Dock är det viss tvekan huruvida den blå, svarta eller möjligen silvertavlan får åka med... En nya tavla var ju dock inte så värst blodigt dyrt så det går ju att byta om andan faller på.

Finns det folk härinne som har riktiga bilder på sina Datejust 2 får ni gärna posta, uppskattas för att jag skall komma helt rätt.

Vad jag förstår är det fler som handlat av Show Commerce i Turin, det är där jag hittat några ex som jag avser att välja bland. Feedback på det uppskattas också. Har skickat en förfrågan och det var raka svar så jag känner mig lugn. :)

Tack.

/gustav

Kör svart eller blå tavla, silver blir lite väl intetsägande...
 
Topp