• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Explorer II - The TRÅD

Jag har inte kunnat riktigt bestämma mej för om jag vill ha Vit lr Svart tavla på detta Ur, även fast det alltid har vart liiite fördel svart... Men NU har jag bestämt! :) Tack för dessa fina bilder!
...om någon undra, så är det nu avgjort till Svart fördel :rolleyes:
Säker...
778195E6-E85F-4172-932B-65505DDA67BB.jpeg
234E4D48-83C9-4D56-B6BB-7D4CEA028D43.jpeg

För ett år sedan satt jag hos en AD och skulle köpa min första Rolex. Valde mellan dessa två:
IMG-20171101-WA0005.jpeg

IMG-20171101-WA0003.jpeg

Den dagen valde jag Milgaussen. Jag har inte ångrat valet då den är en fantastiskt snygg och kul klocka, men explorern har ändå hela tiden gäckat mig. Har inte kunnat släppa den.

Så ett år efter första Rolexen är det dags för nästa Satte mig i bilen och gav mig ut på jakt. Milgaussen som nog misstänkte att det vankades konkurrens lade sig till med sitt allra charmigaste utseende.
20181016_095152.jpg

Väl framme fick den möta sitt nya syskon!
20181016_130553.jpg

Otroligt sjysst klocka alltså! Supersnygg och sitter så skönt på handleden! Är så nöjd med att äntligen ha båda mina favoritklockor! Här på läder:
20181106_135508.jpg

Ursäkta bildspammandet men så himla glad över att vara med i 216570 klubben!

2 bra och fina klockor. Inte så mainstream:)

Nästan färdigservad IWC Portofino Chrono, ska bara ruckas ner lite. Självklart 216570 på handleden.

746BF4AC-936B-4449-B102-341D85320F45.jpeg
Kom på en urmakarfråga som jag klurat på ett tag men glömt att ställa...
Jag har både hört och läst att man skall dra upp klockan manuellt ett par varv om den stannat och sedan låta automaten ta över.
Intrycket jag fick var att man inte bara skall ta på sig klockan när gångreserven är slut, utan verkligen dra upp den lite innan, precis som om det fanns risk för att någonting inte skulle må så bra av det.
Tankar?

Kom på en urmakarfråga som jag klurat på ett tag men glömt att ställa...
Jag har både hört och läst att man skall dra upp klockan manuellt ett par varv om den stannat och sedan låta automaten ta över.
Intrycket jag fick var att man inte bara skall ta på sig klockan när gångreserven är slut, utan verkligen dra upp den lite innan, precis som om det fanns risk för att någonting inte skulle må så bra av det.
Tankar?
Jag brukar dra upp ca 40 varv när den legat ett tag...gör jag alltid på mina Rolex...rätt eller fel?

Automatiska verk är väl oftast reglerade för att gå så jämnt som möjligt när de är nära fullt uppdragna? Eftersom de oftast är nära fullt uppdragna när de bärs då de hela tiden toppas upp av rörelse.
Nackdelen med att låta de gå igång av sig själva utan att ge dem en vettig reserv är som jag ser det att de skulle gå mer fel då det kan ta ett tag för den att dra upp sig själv till nära fullt.

Automatiska verk är väl oftast reglerade för att gå så jämnt som möjligt när de är nära fullt uppdragna? Eftersom de oftast är nära fullt uppdragna när de bärs då de hela tiden toppas upp av rörelse.
Nackdelen med att låta de gå igång av sig själva utan att ge dem en vettig reserv är som jag ser det att de skulle gå mer fel då det kan ta ett tag för den att dra upp sig själv till nära fullt.

De är oftast inte specifikt reglerade, men effekten av en automat som är igång är att fjäderhuset håller sig max maximalt uppdrag.
Så sluteffekten av det är detsamma!

Tillbaka
Topp