• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Castros Kuba

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt kul historia och härlig klocka!
Jag har en tidigare granne som också jobbade AlfaLaval (Peru/Lima) i ledningen under sent 70-tal tidigt 80-tal.
Han har ingen klocka som jag känner till från den tiden däremot en rikitgt fin cigarrlåda som han fått från Mr. Castro.
Skulle vara kul att se bilder på GMT'n också, tack för att du delar med dig.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Winston Churchills roségulds DJ, måste vara en VIW. Detta var Rolex 100 000e tillverkade klocka, en gåva till sir Winston, vilken även fick en graverad baksida föreställande sir Winston vapensköld.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Sorry för Off-topic.
Någon som vet vart detta ur befinner sig nu ?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Måste nog säga att jag tycker detta är hur coolt som helst! Mer bilder o gärna på GMT:n :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Bilder på GMTn kommer :) jag är hemma nu men min kompis är kvar ytterligare 2 veckor :(

När jag såg att det var en notis från dig i denna tråden blev jag lite spralligt men får väl vänta tålmodigt som man fick göra som liten när man väntade med att öppna paketen på julafton. :)
 

Trulli

Cartier
Det är möjligt för om jag uppfattade det rätt så lämnades den in för renovering/service för ca 5 år sedan. Jag ska kolla upp det närmare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alltså hur ser man sånt? Aldrig fattat det
Det står bara "swiss" på tavlan.
På äldre tavlor med tritium står det alltid T eller T<25. På Rolex oftast T swiss made T eller T SWISS T.

Tavlan är alltså en nyare med luminova.
Riktigt gamla GMTs har dessutom liten GMT-visare

Edit: Grov generalisering kanske jag ska nämna så jag slipper få Rolexmaffian på mig. :)

image.jpg
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Det står bara "swiss" på tavlan.
På äldre tavlor med tritium står det alltid T eller T<25. På Rolex oftast T swiss made T eller T SWISS T.

Tavlan är alltså en nyare med luminova.
Riktigt gamla GMTs har dessutom liten GMT-visare

Edit: Grov generalisering kanske jag ska nämna så jag slipper få Rolexmaffian på mig. :)
Ah ok är med en bit på vägen nu iaf! Ska grunda vidare inom det! Tack för svar @yonsson :pompus:
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
För övrigt tråkigt om en AD inte föreslår att man ska behålla tavla, visare och insert vid service av vintage-Rolex.
Vad jag har förstått är det Rolex filosofi att klockan ska se ut "som ny" efter en service. Därmed byter de alla slitna delar (efter godkänt kostnadsförslag) om man inte specifikt säger till.
 
Topp