• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex höjer listpriserna med 5% 1 Augusti 2018

De ser väl kanske börsbubblan och inser att de kommer bli ett superpremiumbrand utan att behöva sänka priser om det poppar. :)

HAHA, vi kommer ju just ur den värsta nedgången sen börskraschen 2008. 2016 var väl(?) det värsta året sen 2009 för lyxklocksindustrin och det är väl från de låga nivåerna man ska se uppgången. Jag jobbar rätt mycket i Asien och jag gissar att marknaden i Europa och USA är hyfsat mättad men den stora tillväxten för alla lyxbolag är inte i västvärlden utan Afrika och Asien. Och den utvecklingen lär knappast sluta de närmaste åren ...

Jag är fascinerad över att Rolex inte höjer mer. Men det hedrar dem. Ett mer korttänkande varumärke hade utnyttjat de senaste årens enorma hype och höjt betydligt mer.

Rolex är inte ute efter att tjäna storkovan. Det är en stiftelse för övrigt och deras främsta mål är att främja idrott, utveckling, kunskap genom välgörenhet och donationer. ;)

Fast en handpenning borde ju vara en del av det aktuella priset (dvs när handpenning läggs) borde inte detta priset gälla fram tills du får klockan? Eller dem frånskriver sig alla eventuella prishöjningar?

Nej normalt sett binder handpenning inte det aktuella priset. Höjer t.ex Rolex under tiden man väntar på sin klocka får man betala det som gäller när man hämtar.. Om inte man avtalat något annat med säljaren...

HAHA, vi kommer ju just ur den värsta nedgången sen börskraschen 2008. 2016 var väl(?) det värsta året sen 2009 för lyxklocksindustrin och det är väl från de låga nivåerna man ska se uppgången. Jag jobbar rätt mycket i Asien och jag gissar att marknaden i Europa och USA är hyfsat mättad men den stora tillväxten för alla lyxbolag är inte i västvärlden utan Afrika och Asien. Och den utvecklingen lär knappast sluta de närmaste åren ...

Så är det säkerligen. Finns definitivt mer potential där än här. Helt enkelt bättre utgångsläge. Är personligen lite kluven över om nedgången för vår skull är färdig eller om vi är i en bulltrap. Men skitsamma. OT as hell!

Kul med en höjning! :D

Fast en handpenning borde ju vara en del av det aktuella priset (dvs när handpenning läggs) borde inte detta priset gälla fram tills du får klockan? Eller dem frånskriver sig alla eventuella prishöjningar?
Nej normalt sett binder handpenning inte det aktuella priset. Höjer t.ex Rolex under tiden man väntar på sin klocka får man betala det som gäller när man hämtar.. Om inte man avtalat något annat med säljaren...
Jag frågade om just detta och fick som svar att det är det nya priset som blir aktuellt men att man kan få tillbaka handpenningen om man önskade :)

Jag frågade om just detta och fick som svar att det är det nya priset som blir aktuellt men att man kan få tillbaka handpenningen om man önskade :)
Varför har dom då tagit handpenning? Som jag ser det kan man bara ta handpenning när man beställer en vara och då får man ju det pris som råder vid beställningstillfället.

Varför har dom då tagit handpenning? Som jag ser det kan man bara ta handpenning när man beställer en vara och då får man ju det pris som råder vid beställningstillfället.
Nu svarar jag med osäkerhet men har fått höra att handpenning inte ger någon fördel såsom köföreträde eller liknande. Jag har därför inte lämnat handpenning på modellerna jag står i kö på :)

Jag är kallsinnig till (mindre) prishöjningar på redan dyra lyxvaror generellt, enda anledningen till att man reagerar på höjt/sänkt pris är att man känner till listpriserna och förhåller sig till dem.
Men visst, på en 116618LN blir det ju en slant extra.

Jag har tröttnat lite. Alldeles för mycket hets. Alldeles för många som bara vill köpa och sälja dyrare.

Är lite benägen att hålla med, sedan att man inte bara kan gå in och köpa det man vill ha hos den lokala AD:n. Utan det är köer, handpenningar, långa väntetider och inte fulla skyltfönster så man kan klämma och känna. Jag är rätt spontan, så vänta på en klocka 6 månader till 2 år till att inte få någon alls är helt galet. Sedan att betala 40-100k över list dagen efter någon har plockat ut en klocka är något jag personligen inte skulle göra.

Börjar känna likadant. Har stått i kö länge för en 114060 och söker en just nu för tillfället men känner att ju mer tiden går desto mer tappar jag lusten.
Det finns ju nya på c24 från välrenommerade säljare för runt listpris. Vet du att modellen passar dig kan du få hem en till helgen om du köper nu. :)

Det finns ju nya på c24 från välrenommerade säljare för runt listpris. Vet du att modellen passar dig kan du få hem en till helgen om du köper nu. :)
Tack för tipset! Har kollat litegrann på c24 men ej vågat handla. Har ingen koll på vilka som är att lita på och inte. Har en som ska höra av sig till mig i veckan så vi får se om det blir affär. Som sagt börjar tröttna lite på ”hype:n”.

Alla dessa diskussioner om pris, kötider etc. triggar min köplust något så kopiöst. Helt plötsligt så har jag glömt anledningarna till att jag sålde min 114060.
Skrämmande.
Verkligen, jag kunde inte motstå och köpte en 2017:a för inte jättemånga lappar ifrån det nya listpriset o_O (eller ja, inte riktigt av samma anledningar, mer att jag vill ha en Sub i samlingen och vill inte att den ska bli ännu dyrare att införskaffa än vad den redan är).

Tillbaka
Topp