• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex höjer listpriserna med 5% 1 Augusti 2018

+1 på de! Förr när priserna var rimliga så var det kul att köpa en Rolex för att använda och slita. Nu köper folk en Rolex som en investering och egentligen utan något klockintresse överhuvudtaget.
Jag tycker mig uppleva ett paradigmskifte. Entusiaster går andra vägar, opportunister väljer Rolex.

Det ironiska är att opportunisternas bana en gång är plogad av entusiaster. Entusiaster som knoppat av när samma bit stål fem år senare kostar det dubbla.

Senast ändrad:
Jag tycker mig uppleva ett paradigmskifte. Entusiaster går andra vägar, opportunister väljer Rolex.

Det ironiska är att opportunisternas bana en gång är plogad av entusiaster. Entusiaster som knoppat av när samma bit stål fem år senare kostar det dubbla.
Håller med, men tycker det gäller fler märken än typ Rolex. AP och Patek börjar bli lite samma sak..

Verkligen, jag kunde inte motstå och köpte en 2017:a för inte jättemånga lappar ifrån det nya listpriset o_O (eller ja, inte riktigt av samma anledningar, mer att jag vill ha en Sub i samlingen och vill inte att den ska bli ännu dyrare att införskaffa än vad den redan är).
Alla mina försök att skapa en samling (två klockor eller fler) har renderat i att jag har funnit en favorit som jag har burit i princip non-stop. Det dåliga samvetet har gjort att jag sålt de klockor som inte brukats.

Alla mina försök att skapa en samling (två klockor eller fler) har renderat i att jag har funnit en favorit som jag har burit i princip non-stop. Det dåliga samvetet har gjort att jag sålt de klockor som inte brukats.
Mjo, jag försöker tänka i kategorier istället. Typ en dress, en dykare, en kronograf (eller vad man nu vill ha/har behov av). Två dykare är ju meningslöst imo, då bär jag bara den jag tycker mest om.

Förr köpte man en Rolex för att man hade råd att äga och kunna torska 30% utan att bryr sig nämnvärt. Nu förtiden köper man gärna en dyr Rolex men räknar kronor och öre samt låta plasten sitta kvar för att inte förlora några kronor.

Det är fortfarande möjligt om du köper en TT referens istället med PCL och plastar av direkt, då har du genast ett värdetapp på ett antal kronor. Är TT numera det möjliga valet för entusiasten som inte köper för att bara tjäna enkla pengar :woot:

Det är fortfarande möjligt om du köper en TT referens istället med PCL och plastar av direkt, då har du genast ett värdetapp på ett antal kronor. Är TT numera det möjliga valet för entusiasten som inte köper för att bara tjäna enkla pengar :woot:
Man kan väl fortfarande köpa Exp1&2, OP, DJ och få värdetapp? Sen har vi väl Air-King som den riktiga entusiastklockan :)

Tycker inte 5% är så farligt, ligger bara strax över inflationsmålet om senaste ökningen var 2016.
Omegas 8% däremot som någon nämnde!

Hur funkar det generellt med valutakurser, är det handlaren som står för risken här eller har de möjlighet att prisjustera?

Fast en handpenning borde ju vara en del av det aktuella priset (dvs när handpenning läggs) borde inte detta priset gälla fram tills du får klockan? Eller dem frånskriver sig alla eventuella prishöjningar?

Handpenningen är baserad på det avtalade priset vid köpets ingående. För att annat skall gälla så måste detta friskrivas i villkoren och så klart meddelas avtalsparten. Annars gäller det avtalade priset.

Nej normalt sett binder handpenning inte det aktuella priset. Höjer t.ex Rolex under tiden man väntar på sin klocka får man betala det som gäller när man hämtar.. Om inte man avtalat något annat med säljaren...

Om inget annat avtalats eller om villkoren stipulerar någon friskrivning så gäller det avtalade priset och handpenningen. Så handpenningen generellt sätt binder avtalspriset om inget annat framgår.

Handpenningen är baserad på det avtalade priset vid köpets ingående. För att annat skall gälla så måste detta friskrivas i villkoren och så klart meddelas avtalsparten. Annars gäller det avtalade priset.
Handpenningen är ju också avtalad, vad menar du, skulle något utgöra en universell sanning och inte vara ett avtalsvillkor? :)

Dock förstår jag ju att priset vid uttaget är det som gäller, annars skulle ju butiken behöva stå för mellanskillnaden mot Rolex.

Handpenningen är ju också avtalad, vad menar du, skulle något utgöra en universell sanning och inte vara ett avtalsvillkor? :)

Dock förstår jag ju att priset vid uttaget är det som gäller, annars skulle ju butiken behöva stå för mellanskillnaden mot Rolex.
På Rob E står det i alla fall på kvittot, att man betalar det pris som klockan är värd den dagen man plockar ut den

Så börjar det igen: "Rolex ägare bryr sig inte om klockor". Förut för att Rolex var flashigt, nu (tydligen) för att det skulle utgöra nån investering. Hur många av de som köper Rolex tror ni är medvetna om hypen på stålsport-klockor och ser investeringspotential? Min gissning är att det ytterst få och begränsat till ett fåtal modeller (keramisk Daytona, BLNR, BLRO).

Handpenningen är baserad på det avtalade priset. För att skydda sig mot prisändringar så måste detta då framgå i villkoren (vilket det oftast gör då de flesta verksamheter har formulerat sina köpvillkor utifrån gällande lag). Annars gäller det avtalade priset och ja, då får AD betala mellanskillnaden till tillverkaren.

Så börjar det igen: "Rolex ägare bryr sig inte om klockor". Förut för att Rolex var flashigt, nu (tydligen) för att det skulle utgöra nån investering. Hur många av de som köper Rolex tror ni är medvetna om hypen på stålsport-klockor och ser investeringspotential? Min gissning är att det ytterst få och begränsat till ett fåtal modeller (keramisk Daytona, BLNR, BLRO).
80%.

Handpenningen är baserad på det avtalade priset. För att skydda sig mot prisändringar så måste detta då framgå i villkoren (vilket det oftast gör då de flesta verksamheter har formulerat sina köpvillkor utifrån gällande lag). Annars gäller det avtalade priset och ja, då får AD betala mellanskillnaden till tillverkaren.
För att du har avtalat så ja. Du skulle kunna avtala att handpenningen är ett fast belopp också, eller vad som helst, avtala om att inte ha handpenning. Det är lite konstiga idéer om hur avtal fungerar på detta forum ibland, som att det inte är möjligt att ändra en eller flera delar av avtalet, för att avtalets tekniska uppbyggnad IDAG ser ut på ett visst sätt som inte skulle rimma med en sådan justering.

Står i skrivande stund inne på Gassan i Schiphol och de har inte höjt priserna. Herrn i butiken visste inte ens att det var idag utan bara "att det skulle hända". Skynda fynda 5%!
I övrigt har de än så länge fått 6 nya stål GMT Pepsi (orkar inte leta upp ref, ni vet vilken jag menar) sen lanseringen.
Dagens utbud:
IMG_20180801_160727.jpg
IMG_20180801_160628.jpg
IMG_20180801_160223.jpg

För att du har avtalat så ja. Du skulle kunna avtala att handpenningen är ett fast belopp också, eller vad som helst, avtala om att inte ha handpenning. Det är lite konstiga idéer om hur avtal fungerar på detta forum ibland, som att det inte är möjligt att ändra en eller flera delar av avtalet, för att avtalets tekniska uppbyggnad IDAG ser ut på ett visst sätt som inte skulle rimma med en sådan justering.

Man får bita sig i tungan när en lekman börjar rabbla hur det ligger till. :D

Tillbaka
Topp