• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Milgauss -65 ref.6541

Du som är i Rolexsvängen och börjar ställa motfrågor till mig, borde ju vara trygg med dig och dina kunskaper. Han har deklarerat att han inte ska sälja och vad du tror spelar ju ingen roll. Läckert ur att bära och inte förvara i ett bankfack. Jag skulle inte vara det minsta bekymrad att bära ett sådant ur. Du ser bara pengarna i detta, jag ser något annat.... Men det kanske kommer framöver som flickan sade :D
Antar att min ekonomi är bräckligare än din. :)

Är väl snarare tanken på att den går sönder och det inte går att fixa med tavla osv som.är största skräcken om man skulle bära den. om man nu inte bryr sig om värdet.

Detta är en del av klockvärlden som jag aldrig kommer begripa. Att en klocka i det bedrövliga skicket anses vara "värd" 1.5 miljoner, är för mig inget annat än ett bevis på människans aldrig sinande girighet och habegär i kombination med dyrkan av materialism.
Sorry TS det är inte personligt menat, men ser ingen att kejsaren vandrar omkring spritt språngande naken ?
Sälj klockan så fort som möjligt, man vet aldrig när förståsigpåarna haussar upp priset på något annat objekt och du står där med (vad det egentligen är) en sliten gammal klocka i handen utan pengastinna investerare drägglandes runtomkring.

Detta är en del av klockvärlden som jag aldrig kommer begripa. Att en klocka i det bedrövliga skicket anses vara "värd" 1.5 miljoner, är för mig inget annat än ett bevis på människans aldrig sinande girighet och habegär i kombination med dyrkan av materialism.
Sorry TS det är inte personligt menat, men ser ingen att kejsaren vandrar omkring spritt språngande naken ?
Sälj klockan så fort som möjligt, man vet aldrig när förståsigpåarna haussar upp priset på något annat objekt och du står där med (vad det egentligen är) en sliten gammal klocka i handen utan pengastinna investerare drägglandes runtomkring.
Håller med om att priserna såklart är galna. Men förvisso med all rätt? Klart att saker som är svåra att få tag på blir dyra. Men skulle värdet sjunka så dramatiskt att det skulle räknas som en förlust på en modell som är super-rare och svår att få tag i för att "förståsigpåarna" hetsar över modellen just nu?

Typ alla vintagerolex med fräck patina i sällsynt mängd ökar ju konstant i pris. Eller håller sig någorlunda på samma höga plats. Att klockan inte går som den ska och att vridringen inte snurrar är ju bara en professionell service borta med största sannolikhet. Kejsaren har full mundering på sig.

Håller med om att priserna såklart är galna. Men förvisso med all rätt? Klart att saker som är svåra att få tag på blir dyra. Men skulle värdet sjunka så dramatiskt att det skulle räknas som en förlust på en modell som är super-rare och svår att få tag i för att "förståsigpåarna" hetsar över modellen just nu?

Typ alla vintagerolex med fräck patina i sällsynt mängd ökar ju konstant i pris. Eller håller sig någorlunda på samma höga plats. Att klockan inte går som den ska och att vridringen inte snurrar är ju bara en professionell service borta med största sannolikhet. Kejsaren har full mundering på sig.
Saker blir dyra först när folk får för sig att de till varje pris måste ha dem.

Saker blir dyra först när folk får för sig att de till varje pris måste ha dem.
Såklart, men priset kommer ju inte sjunka till mindre än att han kommer kunna köpa tex en fabriksny bil för pengarna som blir om han säljer. Och det känns väl bra nog. Antingen säljer han nu, och kan få sig värdet av en Italiensk sportbil. Eller om priset skulle rasa till hälften (sjukt liten risk och fortfarande en stor vinst för ägaren) så kan han fortfarande köpa en ny Volvo.

Observera att jämförelsen kunde ha handlat om vad som helst; sommarstugor, jordenruntresor eller tennisracketar. Mycket pengar även om hypen släpper och värdet halveras.

Jätte kul att TS delar med sig. Affektionsvärdet som ägaren har kan ju vara högre än 1.5m.. Jag hoppas han behåller den för evigt :D

Såklart, men priset kommer ju inte sjunka till mindre än att han kommer kunna köpa tex en fabriksny bil för pengarna som blir om han säljer. Och det känns väl bra nog. Antingen säljer han nu, och kan få sig värdet av en Italiensk sportbil. Eller om priset skulle rasa till hälften (sjukt liten risk och fortfarande en stor vinst för ägaren) så kan han fortfarande köpa en ny Volvo.

Observera att jämförelsen kunde ha handlat om vad som helst; sommarstugor, jordenruntresor eller tennisracketar. Mycket pengar även om hypen släpper och värdet halveras.
Allt du säger stämmer, jag tycker ändå det är sjukt ;)
Men det är som sagt bara min åsikt och jag är väl medveten om att de flesta (läs: de som sitter på 'dyrgriparna') inte håller med mig.

Nej, det där har du fått om bakfoten. Den ser ut att vara i riktigt bra skick för ett så gammalt bruksur.
Jag äger flera klockor som är äldre än den där och i betydligt bättre skick och ändå bara är värda en spottstyver 'In the eyes of the world"
Tänk vad Milgaussen hade vart värd om den var i nyskick !

Vad är svårt att begripa? Designen är tidlös och klockorna har enormt mycket mer charm än vad moderna klockor har. De har dessutom en historia där de skapades för att faktiskt fylla ett syfte. Tillverkningen är extremt begränsad och de allra flesta har försvunnit eller förstörts under åren. Detta är precis som vilket annat samlande som helst och i ärlighetens namn så är riktigt bra klockor fortfarande för billiga om man jämför med andra lyxprylar som det samlas på.

• Like
Reactions: PJW
Absolut, och hade jag samlat på Rolex hade ju detta ur varit ett som jag absolut satsat på att köpa. Men visst är det som du säger kejsaren är utan kläder....
Bara att höra av dig om du någon gång börjar samla på Rolex. Jag kan hjälpa dig hitta liknande kvalitet den dagen. :)

• Like
Reactions: par
Grymt coolt klocka, och ännu coolare att han bär den! Hoppas han försäkrat den :) Bara att gratulera din vän, och kul att du/han delar med sig!

Ja.. Vad tror du? :)

Om du har en bra deal med ett försäkringsbolag så kostar det ungefär 2% av värdet om året. Blir ingen jätterolig premie om nu någon erbjuder sig att försäkra.

Fast försumbart i sammanhanget skulle jag nog vilja påstå. Om värdet nu är 1,5 miljoner blir premien inte mycket högre än om man hade helförsäkrat en sporthoj som är värd 100´. Så om nu 2% är premien för att försäkra skulle jag tacksamt acceptera.

Fast försumbart i sammanhanget skulle jag nog vilja påstå. Om värdet nu är 1,5 miljoner blir premien inte mycket högre än om man hade helförsäkrat en sporthoj som är värd 100´. Så om nu 2% är premien för att försäkra skulle jag tacksamt acceptera.
Ska jag vara helt ärlig tror jag ingen försäkrar klockor som dessa genom en vanlig försäkring, även om man kunnat. Blir galna pengar helt enkelt. Man bör inte äga lyxartiklar man inte har råd att förlora.

Sist jag pratade med det bolag som erbjöd den dealen så ville de inte försäkra något över 200k. Om nu någon ens skulle överväga att betala 30k/året för att få använda sin vintageklocka. Jag tror inte heller att något bolag är villig att ta risken ens för dubbla den premien.

"Jaha, bezelen ramlade lös och du kan inte hitta igen den? Här har du 200k till en ny. Hoppas den är lika fin"

"Oj, klockan tog in vatten. Låt oss hjälpa dig att hitta en ny klocka"

I highly doubt it. :)

Håller med om att det är helgalet men det finns ju rätt gott om folk som har i stort sätt obegränsat med pengar och dom måste ju ha något att lägga dom på. Det finns ju folk som lägger en mille på en flaska vin och då är ju 1,5 mille på en klocka helt plötsligt riktigt billigt.
Naturligtvis kommer proppen att gå ur till slut och priserna sjunka när klipparna hittar något annat att investera i med större avkastning, för folk som köper klockor av den här kalibern gör det ju knappast för att dom har ett klockintresse utan det är en investering precis som vilken som helst.

Man bör inte äga lyxartiklar man inte har råd att förlora.
Vilket är lite intressant i detta sammanhang eftersom det absolut hade gått försäkra orginalvärdet den hade från början. Värdet har ju skjutit i höjden, utan att ägaren har kunnat påverka det, vilket gör att hans privatekonomi most likely (kan ju ha fel såklart, men vi utgår ifrån att det är så) inte har haft samma utveckling som klockan.

-Betyder det alltså att han måste sälja/slänga klockan eller använda den utan försäkring, för att den har vuxit ur sin ägare i värde?

Håller med om att det är helgalet men det finns ju rätt gott om folk som har i stort sätt obegränsat med pengar och dom måste ju ha något att lägga dom på. Det finns ju folk som lägger en mille på en flaska vin och då är ju 1,5 mille på en klocka helt plötsligt riktigt billigt.
Naturligtvis kommer proppen att gå ur till slut och priserna sjunka när klipparna hittar något annat att investera i med större avkastning, för folk som köper klockor av den här kalibern gör det ju knappast för att dom har ett klockintresse utan det är en investering precis som vilken som helst.
Klockor har en ganska stor fördel och det är att de är små, värdefulla och är lättflyttade. Det gör dem attraktiva på många sätt även om de inte går upp 10% om året. :)

Nu börjar vi dock att tappa ämnet.

• Like
Reactions: PJW
Tillbaka
Topp