• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Lövet

Omega
Blivit med OQ. Coolare rolle får man nog leta efter.
 

Bilagor

  • 19B54C97-1F39-45C3-8690-34ED2E927281.jpeg
    19B54C97-1F39-45C3-8690-34ED2E927281.jpeg
    172 KB · Visningar: 93

sjstrm

Cartier
Halloj, har en skarp 17014. Vad ligger priset på dem idag ? Svårt att hitta relevanta annonser om ej chrono där allt känns trissat..
 

lappy17

Omega
Hittade och köpte en fin 17000 i tyskland. Den var så fin att jag glömde fråga om den ens gick....vilket jag till min förskräckelse upptäckte att den inte gjorde när jag fick den. Hoppade som tur var igång efter batteribyte hos Nymans....problemet är dock att den har gått ca fem sekunder för fort sedan jag fick tillbaka den igår. Ngn som har en aning om det kan vara ngt annat än ett generellt servicebehov? Fel batteri? Magnetiserad?
20201215_130138.jpg
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Hittade och köpte en fin 17000 i tyskland. Den var så fin att jag glömde fråga om den ens gick....vilket jag till min förskräckelse upptäckte att den inte gjorde när jag fick den. Hoppade som tur var igång efter batteribyte hos Nymans....problemet är dock att den har gått ca fem sekunder för fort sedan jag fick tillbaka den igår. Ngn som har en aning om det kan vara ngt annat än ett generellt servicebehov? Fel batteri? Magnetiserad?
20201215_130138.jpg
Larvigt fin! NOS? får man fråga vad du gav? säg till om du tröttnar på den!
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Hittade och köpte en fin 17000 i tyskland. Den var så fin att jag glömde fråga om den ens gick....vilket jag till min förskräckelse upptäckte att den inte gjorde när jag fick den. Hoppade som tur var igång efter batteribyte hos Nymans....problemet är dock att den har gått ca fem sekunder för fort sedan jag fick tillbaka den igår. Ngn som har en aning om det kan vara ngt annat än ett generellt servicebehov? Fel batteri? Magnetiserad?
20201215_130138.jpg
Jag ser det som otroligt att Nymans inte vet vilket batteri dom ska peta i. Magnetisering ser jag inte heller att ska vara orsaken då den saknar balansfjäder. Gången går att justera med en skruv på verket men det är nog inget du ska prova dig på själv om du inte vet vad du gör.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hittade och köpte en fin 17000 i tyskland. Den var så fin att jag glömde fråga om den ens gick....vilket jag till min förskräckelse upptäckte att den inte gjorde när jag fick den. Hoppade som tur var igång efter batteribyte hos Nymans....problemet är dock att den har gått ca fem sekunder för fort sedan jag fick tillbaka den igår. Ngn som har en aning om det kan vara ngt annat än ett generellt servicebehov? Fel batteri? Magnetiserad?
20201215_130138.jpg
Har Nymans åtgärdat problemet med avvikelsen? Om ja - Vad var det som var fel?

Detta är sånt som får mig att hålla mig något på avstånd från quartz verk. Känslan av att inte ha kontroll, så som med ett mekaniskt verk. Känslan kan efterliknas den man känner när man ligger i tandläkarstolen.
 

lappy17

Omega
Har Nymans åtgärdat problemet med avvikelsen? Om ja - Vad var det som var fel?

Detta är sånt som får mig att hålla mig något på avstånd från quartz verk. Känslan av att inte ha kontroll, så som med ett mekaniskt verk. Känslan kan efterliknas den man känner när man ligger i tandläkarstolen.
Dom bytte bara batteri. Skulle jag be dom åtgärda avvikelsen lär det bli full service. Lite konstigt förresten att urmakaren inte satte klockan i timingmaskinen och upptäckte detta.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Dom bytte bara batteri. Skulle jag be dom åtgärda avvikelsen lär det bli full service. Lite konstigt förresten att urmakaren inte satte klockan i timingmaskinen och upptäckte detta.
Har du ens frågat om ruckning? Du är naturligtvis inte tvingad att göra en service bara för det. Om det inte är så att verket är kass och i behov av det.
 
Senast ändrad:

NicTan

Breitling
Hej! Har en snabb fråga bara, min OQ behöver service, den går ≈10 min för långsamt per dag, bytte batteri för 1 vecka sedan och trodde det var pga därför det var sån stor tidsskillnad/dag, vad tror ni det är för fel på den?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hej! Har en snabb fråga bara, min OQ behöver service, den går ≈10 min för långsamt per dag, bytte batteri för 1 vecka sedan och trodde det var pga därför det var sån stor tidsskillnad/dag, vad tror ni det är för fel på den?
Hej, lite sent svar - har du lämnat in klockan för felsökning? Finns en del faktorer som kan vara orsaken men en komplett service är den bästa lösningen.
 

HDK303

Omega
Jag hämtade ut min 17000 i dag från Bergströmsur i Göteborg.
Den har varit inlämnad för batteribyte.
(Första gången jag behövt lämna in den, köptes i juni 2020).

Jag blev positivt överraskad när expediten berättade att Rolex står för batteribytet!
0kr 😀

Är det standard hos auktoriserade Rolex-återförsäljare?
 

NicTan

Breitling
Hej, lite sent svar - har du lämnat in klockan för felsökning? Finns en del faktorer som kan vara orsaken men en komplett service är den bästa lösningen.
Hej! Japp, lämnade in den, Nymans rekommendera full service vilket jag såklart gick med på! Dom tyckte även att kronan var sliten så dom byter ut den också
 
  • Love
Reactions: JLW

NicTan

Breitling
Jag hämtade ut min 17000 i dag från Bergströmsur i Göteborg.
Den har varit inlämnad för batteribyte.
(Första gången jag behövt lämna in den, köptes i juni 2020).

Jag blev positivt överraskad när expediten berättade att Rolex står för batteribytet!
0kr 😀

Är det standard hos auktoriserade Rolex-återförsäljare?
Nymans tar 500 för batteribyte! 😁
 

lappy17

Omega
Jag hämtade ut min 17000 i dag från Bergströmsur i Göteborg.
Den har varit inlämnad för batteribyte.
(Första gången jag behövt lämna in den, köptes i juni 2020).

Jag blev positivt överraskad när expediten berättade att Rolex står för batteribytet!
0kr 😀

Är det standard hos auktoriserade Rolex-återförsäljare?
Nymans i stockholm plockade 500 av mig för ett batteribyte. Hade en klump i magen när den var inlämnad, dom gillar att byta krona....
 

lappy17

Omega
Fattar inte, såklart byter dom inte krona bara för att du vill ha batteriet bytt eller missförstår jag dig?
Jag har servat många Rolex hos dom och tycker mig skönja ett mönster i att dom ofta säger att kronan MÅSTE bytas. Droppen för mig var följande: för ca 2 år sedan lämnade jag in en Datejust 1601 på service, den behövde ganska mkt fix och slutade på ca 10k i servicekostnad. Inte ett ord om kronan dock. Nu precis innan servicegarantin gick ut lämnade jag in den igen eftersom sekundvisaren hackade lite konstigt ibland istf att flyta på jämnt. Till saken hör att jag knappt använt klockan och absolut inte slagit i kronan. Fick beskedet att dom fixat sekundvisaren men att kronan "måste" bytas pga en stötskada. Sluatde på 2700:-, orkade inte tjafsa. Det blir watchguy.co.uk eller liknande i framtiden, orkar inte med detta mer. Dessutom fattar jag inte varför det inte går att laga en eventuellt skadad krona, utan att vara expert så känns det som att ska ingå i en urmakares jobb att klara det.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Jag har servat många Rolex hos dom och tycker mig skönja ett mönster i att dom ofta säger att kronan MÅSTE bytas. Droppen för mig var följande: för ca 2 år sedan lämnade jag in en Datejust 1601 på service, den behövde ganska mkt fix och slutade på ca 10k i servicekostnad. Inte ett ord om kronan dock. Nu precis innan servicegarantin gick ut lämnade jag in den igen eftersom sekundvisaren hackade lite konstigt ibland istf att flyta på jämnt. Till saken hör att jag knappt använt klockan och absolut inte slagit i kronan. Fick beskedet att dom fixat sekundvisaren men att kronan "måste" bytas pga en stötskada. Sluatde på 2700:-, orkade inte tjafsa. Det blir watchguy.co.uk eller liknande i framtiden, orkar inte med detta mer. Dessutom fattar jag inte varför det inte går att laga en eventuellt skadad krona, utan att vara expert så känns det som att ska ingå i en urmakares jobb att klara det.
Låter onekligen märkligt. Det är väl en enkel nödraket att dra för att sälja lite mer. Det är ju svårt att ifrågasätta att det behövs...
 
Topp