• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Hittade denna i arkivet :)
117.JPG

Sjukt bra kvartett det där. Roliga modeller och fantastiskt skick.

Två frågor:

1. Någon som vet när ”Registered design” (Rd) ändrades till nedan, se bild (p-serie)? Både min N-serie och 58-serie har Rd.

2. Finns vikterna, i gram, på alla OQ modeller listade någonstans?

9779D4A6-7037-4AB8-86EE-8995F003EC74.jpeg

Bilagor

• E6FDC3B9-BDC3-457E-AC7A-4861F5DF8CC3.jpeg
    E6FDC3B9-BDC3-457E-AC7A-4861F5DF8CC3.jpeg
    147.5 KB · Visningar: 3
Två frågor:

1. Någon som vet när ”Registered design” (Rd) ändrades till nedan, se bild (p-serie)? Både min N-serie och 58-serie har Rd.

2. Finns vikterna, i gram, på alla OQ modeller listade någonstans?

1. Ändrades 1996/1997 på T eller U-serien. W-serier 1995 har registered design. U-serier 1997 har orig rolex design.

2. Vet ej om/vart vikterna på OQ finns listade.

Har varit nära att slå till på en OQ några ggr. Ni som har behövt serva era, hur har erfarenheten varit? Svårt? Dyrt? Långsamt?

Har varit nära att slå till på en OQ några ggr. Ni som har behövt serva era, hur har erfarenheten varit? Svårt? Dyrt? Långsamt?

Min vän fick vatten i sin och behövde byta hela urverket nyligen på sin OQ och det gick bra, gjordes via Rolex AD i Singapore för ca 20-25tkr vill jag minnas inklusive reguljär service såklart. Men kommer man kunna göra det om 10-20 år? Vågar man tro att de kan servas i all framtid av Rolex?
9C1DF73E-BD64-4FDE-8B4C-966EC615DE68.jpeg

Servade en av mina OQ DJ förra året. Vanlig service utan polering kostade mig drygt 5000 kr och tog mindre än en vecka. Ungefär samma pris som för en vanlig automat mao.

Min vän fick vatten i sin och behövde byta hela urverket nyligen på sin OQ och det gick bra, gjordes via Rolex AD i Singapore för ca 20-25tkr vill jag minnas inklusive reguljär service såklart. Men kommer man kunna göra det om 10-20 år? Vågar man tro att de kan servas i all framtid av Rolex?
9C1DF73E-BD64-4FDE-8B4C-966EC615DE68.jpeg

20-25k?? Då är gränsen för längesedan passerad. Ser att reguljär service ligger på runt 7k. Förutom att OQ är en väldigt spännande klocka så är det svårt att motivera den när man kan få fina GS Quartzar för samma eller mindre pengar. Serviceintervall på 50 år om allt vill sig väl och går det snett innan dess lär dom gå att serva minst inom våran livstid. Med det sagt så tror jag Rolex kommer fortsätta serva OQ också, men frågan är var prislapparna landar och om till slut behöver använda alternativa delar/verk.

Hej!
Jag är väldigt novis på klockor och behöver er hjälp och råd!
3ED2FC4A-7587-4309-BD10-4BFE0506BEA4.jpeg
Jag har nyligen blivit ägare till en Oysterquartz 17000.
Klockan köptes via Chrono24, av en sedan många år godkänd handlare med goda omdömen ”Le Sabre”.
Med klockan följde box, men inga papper. Jag gissar att lådan tyvärr inte är original till denna klockan.

Även om jag inte har anledning att tro annat, så skulle jag vilja få bekräftat att den är äkta.
Och så känns det rimligt med en service, eftersom jag inte vet något om klockans inre skick och tidigare underhåll.

Vem/vilka rekommenderar ni?
Jag bor nära Göteborg.

Tack på förhand!

Hej!
Klockan köptes via Chrono24, av en sedan många år godkänd handlare med goda omdömen ”Le Sabre”.
Med klockan följde box, men inga papper. Jag gissar att lådan tyvärr inte är original till denna klockan.

Även om jag inte har anledning att tro annat, så skulle jag vilja få bekräftat att den är äkta.
Och så känns det rimligt med en service, eftersom jag inte vet något om klockans inre skick och tidigare underhåll.

Jag bor nära Göteborg.

Tack på förhand!
Tror inte du behöver tänka på service innan batteriet är slut, då kan urmakakren göra en bedömning. Tycker klockan ser fin ut och har inte hört talas om någon fejk OQ som varit trovärdig så du kan nog vara lugn.

Här har du en bild på min 17000:

20190620_104417.jpg

Hej!

Jag bor nära Göteborg.

Tack på förhand!
Precis som @jabla säger kan du vänta med service tills det är dags för batteribyte. Rekommenderar Nymans ur i Stockholm. Dom är kunniga på OQ och urmakaren Peder är grym på polering.

Nymans har en OQ i lager om någon letar. 55k. Nyservad dock. Såg fin ut när jag testade men ingen expert på skarphet.
6002581E-5AEC-4CAE-8A4B-1F7FD510F326.jpeg

• Like
Reactions: HSK
Tillbaka
Topp