• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Halloj. Något novis på OQ klockorna men alltid haft ögona uppe med jämna mellanrum sedan jag såg den bäras i filmen Big Short.

Stämmer det att folk köper de för runt 45-55' i dagsläget? (OQ 17000).

Minns när jag la upp en sökes-annons för något år sedan. Blev erbjuden en i OK skick för 29' tror jag det var. Missförstå mig rätt nu, jag älskar OQ klockorna och vill verkligen ha en - men känns inte runt 50' väl högt?

Ha det gott.

Jag är lite i samma spår som tidigare inlägg, vad skulle ni säga är vettigt pris numera för en 17013 med skarp boet och servad i närtid men inga krav på box eller liknande?
Det är svårt att få en prisbild utifrån endast chrono.. Det känns också som de flesta exen med bra pris finns i USA? Det kanske är värt att invänta till man kan resa igen och skaffa en där borta...
Jag tar också gärna tips på vad man bör kolla efter på en oq förutom just kvalitet på eventuell slipning?

Takk for en veldig fin og innholdsrik tråd! :) Mange flotte klokker, og samlinger.. Nickas, wow.. Sjeldne og flotte tavler også.

Jeg hadde lenge ønsket meg en OQ, men hadde lagt det litt i skuffen, jeg hadde ikke funnet anledningen til å skaffe meg en. Men så ble jeg overrasket av min kone på min bursdag, uten å ane noe på forhånd kunne jeg pakke opp en finfin 17000. Brukt og med noen merker her og der, men så absolutt en keeper for meg.
OQWS.jpg

• Like
Reactions: PJZ
Kollar Gift vid första ögonkastet på Svt. Visst är det en oysterquartz den ena killen (läkaren) har? Dålig bild men kanske någon annan som såg det.

6852ED3E-3338-4EAE-8882-8290153FD6B5.jpeg

EEE41306-8B0C-4ECA-96C4-274052C3CCE2.jpeg

Senast ändrad:
Ibland har man tur.

En längre tid har jag funderat på att skaffa en Oysterquartz. Men först i torsdags nådde jag fram till det noga avvägda beslutet att vad jag vill ha är en 17000 med den i mitt tycke cleanaste urtavlan, en svart MK1. Dessutom ville jag att den skulle vara från 1978, mitt födelseår.

Mindre än ett dygn senare dyker den upp på K&S. Jag skyndar mig att svara. Efter en smidig affär med @Dbrasco hade jag den i min hand. Jag kunde inte vara nöjdare. Inte sylvass, men ändå en verklig skönhet med en tillfredsställande närvaro på handleden.

Det vore ju roligt att skämta om att den tickar högt, men nej, tickandet hörs bara om jag för handen mot örat, och då är jag orimligt ljudkänslig. Kort och gott en helt fantastisk årsklocka.

F55A0D76-FC46-4091-8BA0-EEC2D4C0FE26.jpeg

Ibland har man tur.

En längre tid har jag funderat på att skaffa en Oysterquartz. Men först i torsdags nådde jag fram till det noga avvägda beslutet att vad jag vill ha är en 17000 med den i mitt tycke cleanaste urtavlan, en svart MK1. Dessutom ville jag att den skulle vara från 1978, mitt födelseår.

Mindre än ett dygn senare dyker den upp på K&S. Jag skyndar mig att svara. Efter en smidig affär med @Dbrasco hade jag den i min hand. Jag kunde inte vara nöjdare. Inte sylvass, men ändå en verklig skönhet med en tillfredsställande närvaro på handleden.

Det vore ju roligt att skämta om att den tickar högt, men nej, tickandet hörs bara om jag för handen mot örat, och då är jag orimligt ljudkänslig. Kort och gott en helt fantastisk årsklocka.

F55A0D76-FC46-4091-8BA0-EEC2D4C0FE26.jpeg

Ser grym ut på dig, håll i den där nu.
Årsklockor ska man inte sälja, gjort det och blir förbannad fortfarande när jag tänker på det.

Plockade fram den här gobiten idag. En nära på NOS 17013 p-serie med slate jubilee serti dial tillverkad år 2000 och såld 2001.
Jag köpte denna av sonen till förste ägaren som fick den i 75-års present av sin fru. Han avled dock kort därefter och hann aldrig bära den.
IMG_3553.jpg
IMG_3586.jpg
IMG_3806.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp