• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, over and out?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det snackas ju om att fodralen till ipads har starka magneter och kan påverka klockor. Tydligen orkar de hålla upp paddan på kylskåpet i alla fall.
screen-shot-2012-07-10-at-18-12-45.jpg
 
Kul läsning om de skilda åsikterna om vad som är problem och ickeproblem. För den som jobbar i kostym är nog starka magnetfält ett ickeproblem. Lite annorlunda för dem som jobbar inom tung industri. Men det är kanske inte meningen att en industriarbetare ska ha en premiumklocka på jobbet?

Fast JAG har ingen aning om vilka klockor som klarar och inte klarar miljön i energiintensiv industri. Inte heller hur mycket magnetism man utsätts för i såna miljöer, men ser gärna lite mer infallsvinklar där än kylskåpsmagneter och hemelektronik.
 

UncleBear

Panerai
Som brudmagnet har jag haft svårt att hålla tiden till övriga möten. Den här tråden ger bra förklaring. Skall ge f*n i att rasta Rolex när det finns risk att det täcka könet kan se mig.
image.jpg

Förutom problem med missade möte känner jag mig dessutom utnyttjad.

Nä, aldrig mera Rolex för min del. Tack!;););)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Grymt kul tråd, och grymt nyttigt med nördar för att hålla kvalité på disskusionen.

Är vi verkligen berättigade att dömma tex @Undersköterskan till evig isolering i fanboyszonen när vi övriga är så sjukt insnöad och blinda. Han kommer iaf med en del praktiska fakta. En Rolexfanboy har ju i regel inga faktiska och praktiska sanningar att komma med förutom att Rolex alltid är Rolex.

Det finns folk som betalar hundra tusentals kronor för stålklockor som endast visar tid/datum, nån slänger 20-30' till för att få reda på i vilken fas månen ligger i. Det finns småbarnsföräldrar som som på som höjd badar sina barn men betalat premium för att ha en ISO-certifierad dykare.
Folk är så rädda att de inte tvättat händerna med en klocka som bara är specad till 60m wr.

Jag tycker det är berättigat att ta upp magnetism, även om de flesta inte drabbats så de vet om det, så finns det många risker.. och magnetkällorna blir knappast färre i våra hem

Är övertygad om att tex Rolex kommer ta hänsyn till detta vid utvecklandet av nya verk.

Och att Milgauss ev säljer dåligt har inte att göra med dess anti-magnetiska karaktär, utan endast pga att den är fruktansvärt ful.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 4412

Guest
Rolex är ett märke jag alltid kommer tillbaka till. Vet inte hur många gånger man har försökt intala sej allt möjligt skit om märket men likt förbaskat saknar man märket så fort man inte har någon.
Och vad gäller Rolex versus Omega så har säkerligen nya Omegor? bättre verk som tål microvågsugnar och f@n vet vad men vem bryr sej?
 
D

Deleted member 4412

Guest
Men åter till ämnet om att Rolex skulle vara ute? Näe knappast..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Om vi håller oss till Rolex, så har man ju två gånger tidigare försökt lansera antimagnetiska klockor och bestämt sig för att lägga ned dem för att de sålde dåligt. Och jag får för mig att deras tredje försök (den nuvarande) inte heller säljer så bra. Det visar, tycker jag, att Rolex vanliga klockor inte har något direkt problem. Om det hade varit ett reelt problem hade Milguassen varit en storsäljare. Nu köper man den nog mest för att den har klockvärldens saltaste sekundvisare........



Eller för att den blir jäkligt snygg om man modifierar den lite?
Den där klockan påminner oss gitarrister om ibanez jem77 i början på 90-talet. Gitarren var grym, top of the line, men klockan känns inte riktigt lika kul.
101_1036.jpg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Varför vill du mekaniskt frikoppla dem? ;)
Du vill ju inte leda ner vibrationer i golvet som kan skapa missljud. Om du har en heltäckningsmatta (som spikes egentligen är till för att användas mot) så är det dock okej. Har du parkett är det Sonic Design eller liknande mjuka fötter som gäller!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du vill ju inte leda ner vibrationer i golvet som kan skapa missljud. Om du har en heltäckningsmatta (som spikes egentligen är till för att användas mot) så är det dock okej. Har du parkett är det Sonic Design eller liknande mjuka fötter som gäller!
Och varför finns det risk för att du leder ned vibrationer i golvet? ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Dagens (ja jag har klockan utanpå tröjan, har varit på/är på långpromenad med familjen och det var kallt när vi gick ut så jag hade handskar på mig då vilket gör det mycket lättare att kolla klockan när den sitter utanpå kläderna)

image.jpeg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Enkel fysik min vän. :) Ta en pinne och peta på en 2kg sten vid dina fötter så flyttar den sig, gör detsamma med ett rep och du får ett annat resultat.
Ok anledningen till att du får ner vibrationer i golvet är för att lådan vibrerar, du har alltså resonans i lådan.


EDIT:// dock är jag så puckad att jag lyckas lägga en klockbild i fel tråd (denna tråd) :p
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi lever i en tid där människor är sina egna varumärkesbyggare och hellre filmar via Bambuser vid bilolyckor än att hjälpa till. Människan blir allt räddare för att vara utanför gruppen, få är så starka att man helt gör sina egna val. Det här gynnar Rolex eftersom fler och fler utgår ifrån att det viktigaste i livet är min egna ekonomi och att inte bli sedd som en individ utanför gruppens normer.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ok anledningen till att du får ner vibrationer i golvet är för att lådan vibrerar, du har alltså resonans i lådan.


EDIT:// dock är jag så puckad att jag lyckas lägga en klockbild i fel tråd (denna tråd) :p
Det är dock skillnad på vibrationer som skapas av att lådan rör sig pga rörelseenergi i elementen till att försäkra resonanser inne i lådan. Resonanser innuti vill du undvika så mycket det går. :)
Nu hamnade vi dock lite väl OT så jag nöjer mig där och låter tråden återgå till ämnet som ska diskuteras.
 

_jonte

Patek
Grymt kul tråd, och grymt nyttigt med nördar för att hålla kvalité på disskusionen.

Är vi verkligen berättigade att dömma tex @Undersköterskan till evig isolering i fanboyszonen när vi övriga är så sjukt insnöad och blinda. Han kommer iaf med en del praktiska fakta. En Rolexfanboy har ju i regel inga faktiska och praktiska sanningar att komma med förutom att Rolex alltid är Rolex.

Det finns folk som betalar hundra tusentals kronor för stålklockor som endast visar tid/datum, nån slänger 20-30' till för att få reda på i vilken fas månen ligger i. Det finns småbarnsföräldrar som som på som höjd badar sina barn men betalat premium för att ha en ISO-certifierad dykare.
Folk är så rädda att de inte tvättat händerna med en klocka som bara är specad till 60m wr.

Jag tycker det är berättigat att ta upp magnetism, även om de flesta inte drabbats så de vet om det, så finns det många risker.. och magnetkällorna blir knappast färre i våra hem

Är övertygad om att tex Rolex kommer ta hänsyn till detta vid utvecklandet av nya verk.

Och att Milgauss ev säljer dåligt har inte att göra med dess anti-magnetiska karaktär, utan endast pga att den är fruktansvärt ful.
^^+100
Jäklar vad folk är fartblinda ibland! Detta är ett riktigt stort teknologiskt framsteg inom klockvärlden. Ett av de största i historien till och med. Som @Chrisse säger, sluta störa er på (och dissa) @Undersköterskan 's fanboyism och läs vad han skriver istället.
Sen om detta är fullständigt meningslöst för medelsvensson, osv osv, har inte med saken att göra. Om ni inte är intresserade är det väl bara att "move along..."?
Jag har en oljefylld Sinn UX som är specad till 5000m. Den kommer aldrig utsättas för mer än plask och lek vid strandkanten. Ändå tycker jag det är asballt med 5000m. Meningslöst?
 
Grymt kul tråd, och grymt nyttigt med nördar för att hålla kvalité på disskusionen.

Är vi verkligen berättigade att dömma tex @Undersköterskan till evig isolering i fanboyszonen när vi övriga är så sjukt insnöad och blinda. Han kommer iaf med en del praktiska fakta. En Rolexfanboy har ju i regel inga faktiska och praktiska sanningar att komma med förutom att Rolex alltid är Rolex.

Det finns folk som betalar hundra tusentals kronor för stålklockor som endast visar tid/datum, nån slänger 20-30' till för att få reda på i vilken fas månen ligger i. Det finns småbarnsföräldrar som som på som höjd badar sina barn men betalat premium för att ha en ISO-certifierad dykare.
Folk är så rädda att de inte tvättat händerna med en klocka som bara är specad till 60m wr.

Jag tycker det är berättigat att ta upp magnetism, även om de flesta inte drabbats så de vet om det, så finns det många risker.. och magnetkällorna blir knappast färre i våra hem

Är övertygad om att tex Rolex kommer ta hänsyn till detta vid utvecklandet av nya verk.

Och att Milgauss ev säljer dåligt har inte att göra med dess anti-magnetiska karaktär, utan endast pga att den är fruktansvärt ful.
Mycket bra skrivet. Fanboys är fanboys och detta forum blir extra kul i trådar där fanboys irriterar sig på andra fanboys för att de är fanboys.

Grejen är ju att i alla dessa Rolex vs Omegatrådar så skulle nästan alla irriterade svar och gillaklick varit omvända om orden Rolex och Omega bytt plats. Objektivititet är inget ord som hör ihop med fanboys.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är som när personen från handels ska prata filosofi med filosofen. Det låser sig. De kommer aldrig att nå varandra så länge de inte förstår att de ingenting vet om vad den andre vet. :banghead:
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Rolex är ett märke jag alltid kommer tillbaka till. Vet inte hur många gånger man har försökt intala sej allt möjligt skit om märket men likt förbaskat saknar man märket så fort man inte har någon.
Och vad gäller Rolex versus Omega så har säkerligen nya Omegor? bättre verk som tål microvågsugnar och f@n vet vad men vem bryr sej?

De som är intresserad av urverk och utveckling kanske bryr sig?
 
D

Deleted member 4412

Guest
De som är intresserad av urverk och utveckling kanske bryr sig?
Absolut och det har jag respekt för men JAG personligen tycker ju tom att det var bättre förr så det här med utvecklingen av urverk är inte min kopp té och inte skälet till att jag väljer mina klockor.
Tror även att majoriteten väljer sin klocka med hjärtat och inte om den tål en microvågsugn eller inte;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Men visst, en vacker dag kanske även jag vänder kappan och väljer klocka efter urverk och det som ligger i framkant så ska inte sticka ut hakan för mycket haha.
Och sen så skulle jag nog heller inte spendera en förmögenhet på en klocka med Eta verk även om det inte är något fel på dessa slitvargar..
Men återigen, vem vet. Det enda jag är säker på att JAG alltid återvänder till Rolex. PUNKT
 
Topp