• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, over and out?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
^^+100
Jäklar vad folk är fartblinda ibland! Detta är ett riktigt stort teknologiskt framsteg inom klockvärlden. Ett av de största i historien till och med. Som @Chrisse säger, sluta störa er på (och dissa) @Undersköterskan 's fanboyism och läs vad han skriver istället.
Sen om detta är fullständigt meningslöst för medelsvensson, osv osv, har inte med saken att göra. Om ni inte är intresserade är det väl bara att "move along..."?
Jag har en oljefylld Sinn UX som är specad till 5000m. Den kommer aldrig utsättas för mer än plask och lek vid strandkanten. Ändå tycker jag det är asballt med 5000m. Meningslöst?
3568853.jpg

Det är alltid uppskattat när teknisk information kommer fram men när det känns som att man är på ett väckelsemöte så går ju folk igång lite vilket inte är så konstigt.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Om man lägger det tekniska åt sidan så finns ett annan typ av värde som jag ser det. Om jag tittar på en Rolex med några år på nacken, så har den (tycker jag) åldrats med en värdighet som få andra klockor gör. Svårt att beskriva, men jag kan nästan tycka att det slitage som en Rolex uppvisar är tilltalande på något sätt. Känslan att den iofs blir äldre, men att den där känslan som en Rolex besitter snarare blir starkare. Plockar jag upp en Omega med tio år på nacken infinner sig inte denna typ av känsla, snarare känslan av att det finns nyare och fräshare grejer i butiken. Det är väl å andra sidan därför Rolex håller andrahandsvärdet så bra antar jag...

Jag funderar ofta på hur en klocka som jag köper kommer att kännas om 20 år då jag när en naiv vision om att jag då kommer att ha den kvar den i lådan. Med Rolex känner jag i själen att denna kommer att göra mig glad långt in i framtiden. En Omega, hur eleganta lösningar den än besitter, känns fantastisk nu men om 20 år? För mig är de inte där än hur bra klockorna än är.

Dock - de är på en resa och kanske blir deras klockor så tidlösa som Rolex är i framtiden. Bra är de helt klart.

Extremt subjektivt och mina egna tankar, men ändå.
 
Hehe exakt.. Kan ju läggas fram lite smidigare. :)
Lite onödigt att blanda in Rolex.

Nja, jag tycker det är omöjligt att låta bli. Rolex har en enda modell som marknadsförs just som särskilt motståndskraftig mot magnetism. Och den är minst 15 gånger sämre än vilken random Omega som helst med kaliber 8500G eller motsvarande. Det är fakta. Vad som också är fakta är att Omega i ett slag har eliminerat ett problem som sysselsatt tillverkarna i årtionden - och man gör det dessutom på ett synnerligen elegant sätt med okonventionella metoder, till exempel genom att helt frångå den traditionella Faraday-buren.

Sedan är jag lite överraskad över att en del medlemmar helt avfärdar magnetism som ett icke-problem. Visst hör det till ovanligheterna med magnetiserade klockor och många har aldrig blivit drabbade, men vi är några här på forumet som har blivit det. Faran finns där och den kommer att bli mer påtaglig i framtiden i takt med att magnetfälten blir fler och starkare. Alla tillverkare är förstås medvetna om detta, vi kan titta på JLC's hemsida som ett exempel där konsumenterna uppmanas undvika starka magnetfält i vår vardagsmiljö:

http://www.jaeger-lecoultre.com/LB/en/content/magnetism

Att Omega i ett nafs eliminerat magnetism som hot mot ett mekaniskt urverks gångprecision är stort, riktigt stort. It's a watchmaking revolution, för att citera Alexander Linz, sedan många år en ansedd skribent hos Watch Time. Det blir hatten av från min sida. Well done, Omega ! :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Brodeur

Omega
Vad är innebär prisvärt och vad innefattar det?
I övrigt verkar det inte vara ett stort problem med magnetism...

Att argumentera för att en rolex är prisvärd är lika fruktlöst SOm att argumentera för att en Ferrari är det Som bil. Hell deras marknadspositionering bygger på att de inte är prisvärda utan väldigt exklusiva.
 

MartinSWE

Omega
^^+100
Jäklar vad folk är fartblinda ibland! Detta är ett riktigt stort teknologiskt framsteg inom klockvärlden. Ett av de största i historien till och med. Som @Chrisse säger, sluta störa er på (och dissa) @Undersköterskan 's fanboyism och läs vad han skriver istället.
Sen om detta är fullständigt meningslöst för medelsvensson, osv osv, har inte med saken att göra. Om ni inte är intresserade är det väl bara att "move along..."?
Jag har en oljefylld Sinn UX som är specad till 5000m. Den kommer aldrig utsättas för mer än plask och lek vid strandkanten. Ändå tycker jag det är asballt med 5000m. Meningslöst?

Klart det är meningslöst..,

Om man är intresserad av innovation inom urverk så är inte Omega kanske det mest spännande klockhuset enligt mig...
 

Rookien

Panerai
Att argumentera för att en rolex är prisvärd är lika fruktlöst SOm att argumentera för att en Ferrari är det Som bil. Hell deras marknadspositionering bygger på att de inte är prisvärda utan väldigt exklusiva.
Har inte argumenterat för varken det ena eller det andra, frågan va vad som menas med prisvärt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vem är mest fan-boy , den som argumentera med teknisk fakta eller den som näää spelar ingen roll på min Rolle ?
Det beror ju på om den tekniska faktan har någon betydelse. För oss som inte jobbar med att serva högtalare eller hårtorkar känns magnetism inte som något större problem.
 
Son lokförare utsätts man för stora mängder ekektrimagnetisk strålning men alla mina mekaniska klockor har klarat det utan problem. (Seiko, Tudor, Omega, Magrette, Tag Heuer)

En kollega har en safir-sub och den blev magnetiserad direkt så den kan han inte använda på jobbet.
Lite märkligt kan jag tycka.
 

Brodeur

Omega
Lägger du din klocka på en högtalare och spelar musik (varför man nu skulle göra det) så blir det rejält magnetiserande. Lägger du den nära en inbyggd nätdel i en dator kan du smygmagnetisera. Klantigheter kan göra att detta händer så risken finns i vardagen utan att man är kranförare på en skrot.

Funderar på om inte min gamla vmp emage de gauser löser problemet om olyckan varit framme.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Son lokförare utsätts man för stora mängder ekektrimagnetisk strålning men alla mina mekaniska klockor har klarat det utan problem. (Seiko, Tudor, Omega, Magrette, Tag Heuer)

En kollega har en safir-sub och den blev magnetiserad direkt så den kan han inte använda på jobbet.
Lite märkligt kan jag tycka.
Berätta gärna mer! Hur utsätts klockan av mer magnetism än för den generella tågresenären?
 
Vem är mest fan-boy , den som argumentera med teknisk fakta eller den som näää spelar ingen roll på min Rolle ?
Å andra sidan skulle nog både Rolex och Omegas fanboys både explodera och implodera om nån skulle drista sig till att påpeka att rent pragmatiskt funktionellt spöar Casio skiten av båda. Då lär nog båda sidor föredra en filosofisk diskussion framför en naturvetenskaplig.

Så det som gör underhållningsvärdet så stort på en sån här tråd är att den ger en indikation om hur det skulle kunna se ut om Jehovas Vittnen och Scientologerna skulle diskutera jordens skapelse och arternas uppkomst.
 

Riley

Panerai
Berätta gärna mer! Hur utsätts klockan av mer magnetism än för den generella tågresenären?
Framförallt tidsmässigt då lokföraren tenderar att spendera mer tid i tåget än den generella tågresenären.
Trist nog är elektrifierad järnväg en dålig plats om man vill hålla sig ifrån elektromagnetiska fält.
 

JohnDoe

Rolex
Undrar hur det går med alla som åker pendeltåg, tunnelbana, spårvagn här i världen. Kan inte vara en klocka som går rätt då. Stockholms urmakare borde ha ziljoner magnetiserade klockor att fixa varje dag. Det borde stå en urmakare vid varje station, eller....
 

Riley

Panerai
Undrar hur det går med alla som åker pendeltåg, tunnelbana, spårvagn här i världen. Kan inte vara en klocka som går rätt då. Stockholms urmakare borde ha ziljoner magnetiserade klockor att fixa varje dag. Det borde stå en urmakare vid varje station, eller....
Hur stor exponering krävs för att magnetisera en klocka?
Under hur lång tid behöver den exponeras?
Är väl ingen i tråden som har larmat om en direkt fara med att åka tåg och bära klocka, men då tråden berör ämnet och faktumet är att lokförare (tillsammans t.ex. teknikingenjörer och svetsare) tillhör yrkesgrupperna som utsätts för mest magnetfält så är det väl ingen konstighet att någons klocka blir drabbad av detta och att det nämns i den här tråden.
Verkar ändå som att merparten resenärer och lokförare klarar av att både att vistas i tåg och ha klocka.
Har heller aldrig hört om någon kollega som avstått att bära klocka av den nämnd anledning, för oss är det mest intressant ur en långvarig hälsoaspekt.
 
Undrar hur det går med alla som åker pendeltåg, tunnelbana, spårvagn här i världen. Kan inte vara en klocka som går rätt då. Stockholms urmakare borde ha ziljoner magnetiserade klockor att fixa varje dag. Det borde stå en urmakare vid varje station, eller....

Som sagt gällde detta ett äldre loktåg som alstrar starka elektromagnetiska fält i loket.
I vagnarna finns inga likströmsmotorer eller transformatorer.
 

Kojan

Omega
Innovation i all ära men är inte hela grejen med denna hobby bakåtsträvande, skulle vi som entusiaster alltid välja den klockan som var bäst på pappret skulle vi inte då alla välja en quartzare? Att Omega lockar med 8500-verken som anti magnetiska skiter jag fullständigt i däremot tycker jag 8500 är ett väldigt prisvärt och häftigt urverk. Tycker hela diskussionen är kvasi då en stor charm med denna hobby är variationen som vi har i klockvärden. Nu kanske jag låter som en jävla trädkramare men vi som entusiaster måste uppskata alla märken då det är konkurrens som driver klockbranschen framåt, se quartz-krisen som exempel.
 

LJS

Omega
Skulle välja en GS alla dagar i veckan istället för en Rolex i val av dykare. De har modeller som faktiskt visar de fantastiskt vackra urverken inuti istället för att täcka upp det som Rolex gör. När det kommer till hantverk vinner även GS där med hästlängder då de faktiskt utför arbete med sina händer för ett lägre pris. Rolex har dock övertaget i användning av 904L stål istället för 316L, huruvida det har en märkbar effekt eller inte. I mitt fall beror det väl att jag inte ser en klocka som en statussymbol vilket gör det lönlöst för mig att äga Rolex då man betalar en viss premium för att ha Rolex på armen, och för att deras design inte talar till mig. Är väl tabu att nämna status i denna Rolex-djungel men jag har svårt att tro att det inte är en del av beslutet när man bestämmer sig, oavsett hur mycket man älskar deras design och historia, bla bla. Rolex gör dock snyggare modeller rent generellt än GS, det måste jag ge dem. ;)
 
Topp