• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Väntar nu på minutröret som jag beställt blir ett 2,30 i ställer för 2,20mm jag tror att det gör att jag får frigång för minutvisaren över indexen på tavlan. Sen har jag mässingsbrickor som jag kommer att använda på timmhjulet för att det inte ska resa sig och sluta fungera då det tappar drivningen eftersom mellan rummet gör att inget håller det på plats. Jag har även beslutat mig för att använda tavelkuddar och "limma" tavlan på plats. Eftersom tavelpinnarna gör att verket blir lite i högsta laget och då får jag inte in ställaxeln. Jag tror jag har löst allt nu, återkommer med bilder under nästa vecka.
Trevlig Christer flygare helg vänner!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Never ending story...
Köpte nytt minutrör och monterade det tillsammans med de nya visarna, funkade fint tills sekundvisaren passerade minutvisaren. Det är som jag trodde, måste fila ned röret någon tiondel.
Jag har också filat upp kronanshål så nu passar kronan i alle fall... Postar fler bilder i helgen

image.jpeg
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har allt jag behöver flr att göra klart den.
Verket blir lite för lågt så jag tvingades modda gängan till kronan. Vilket resulterade i att den lossnade men nu har jag nya och även ställaxlar då den första gick av, men det har varit ett äventyr. Jag kommer att lägga upp bilder inom kort
H
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Filar ned minutröret som jag har skaffat men röret är för högt, sekundvisaren har inte frigång, eftersom det är rätt mycket jobb med att montera och demontera tavlan efter moddning blir det ett nytt försök igen inom kort... Suck... Skulle köpt ett second hjul också så jag kunde monterat det när jag servade verket, ska göra några försök till. Men blir det för tajt har jag inget val. Snart mina vänner, mycket snart...
Kommer att köra på första minut och timmvisarna med röda sekunden, ser riktigt bra ut.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Puh!!
Äntligen!! Kommer att köra med den här några dagar nu.
Fick ihop den till sist, finns lite småsaker som ska justeras, just nu fungerar inte datumet men nu vet ni och jag att det gör att modda en gammal oyster perpetual så den kan leva vidare fast med ett ETA 2824-2 verk.
image.jpeg

Tänkte bjuda på en bild på margarinkungens urmakeri också... Har ju handlat en del prylar till det här projektet
image.jpg
Tack alla som har stöttat och hjälpt till stort tack till dig @rogart-63
 
Senast ändrad:

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej
Moddningen bestod i att fila upp hålet till ställaxeln då trots allt som gjordes för att inte höjden skulle påverkas. Packningen fick tyvärr stryka på foten men med skinnband duschar man ju endå inte med den.
Jag bytte minuthjulet till ett högre då minutvisaren fastnade på indexen. Eftersom som sekundhjulet inte byttes fick fila ned minutröret några 10 delar. För att få till frigången.
Datumhjulet kompletterades med en overlay skiva från eBay som rogart-63 hittade denna limmades på original datumskivan. Så att datumet centrerades i datumfönstret. Tavlan är numera limmad och förhöjd då datumskivan byggde några 10 delar. Jag försökte med tavelfötter men det gjorde bara att totala höjden blev för hög. Så det blev dubbelhäftande kuddar "dots" från Cusins.uk. Visarna är en blandning av gamla Milgause visarna Tim och minut och den orangea nyare (ingen är original Rolex) typen för ETA 2824-2 verket som jag också köpte på eBay. Blev mycket väntan på material men det har varit kul. Nu får vi se vad som blir nästa moddning. Återkommer med fler bilder och kanske någon ytterligare moddning?
 
Topp