• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 114060, Date vs NoDate?

Bonazzi

Omega
Som rubriken lyder, vad är att föredra? Date eller NoDate? Jag har bestämt mig för att gå för en 114060, och föredrar nog NoDate varianten men är väldigt nyfiken på att höra snacket hos er andra klockfanatiker?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Man behöver datum, så jag säger submariner date.

Sedan för övrigt så påminner jag om att det heter "submariner" och "submariner date". Finns inget "no date". Vi kan väl hjälpas åt att få stopp på detta ofog ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Den där bubblan är karaktäristisk och ger lite extra Rolex-vibbar, men jag tycker inte att det ser speciellt bra ut. Därför kör jag på utan datum. Men jag är bara i början av Rolex tillvänjningsfasen... :)

DSC_0648-01.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Men vänta nu. 114060 finns inte med datum. Är det en stålsub med datum så heter den 116610LN.
För att svara på frågan så ställde jag mig den själv för ett tag sen. Jag ville ha en sub med datum, men tycker att bubblan gör att den skriker lite mycket "Titta på mig - jag har en Rolex!!", så det slutade med en Sea-Dweller 116600 för min del. Mycket nöjd, och klockan har suttit på armen all vaken tid sedan köpet.
Lycka till!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Men vänta nu. 114060 finns inte med datum. Är det en stålsub med datum så heter den 116610LN.
För att svara på frågan så ställde jag mig den själv för ett tag sen. Jag ville ha en sub med datum, men tycker att bubblan gör att den skriker lite mycket "Titta på mig - jag har en Rolex!!", så det slutade med en Sea-Dweller 116600 för min del. Mycket nöjd, och klockan har suttit på armen all vaken tid sedan köpet.
Lycka till!
Jag skulle tro att personer som spottar bubblan även skulle kunna rabbla referensen på din SD.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skulle tro att personer som spottar bubblan även skulle kunna rabbla referensen på din SD.
Tror du verkligen det?
Jag pratar ju bara utifrån egen erfarenhet, men jag har förknippat just förstorningsbubblan med Rolex sen jag var typ 7 år och på den tiden hade jag dålig koll på Rolex referenser.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Funderade själv på no date först men använder ofta datum och bubblan är ju härligt karakteristiskt för just Rolex.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
No-date känns mest rätt för mig på en dykarklocka, varför behöver jag veta datumet på 300 meters djup liksom :)
Hur ofta är du på 300 meters djup? Hur många använder ens sin dykarklocka för att dyka? Blir lite konstigt att välja bort datum för att den inte behövs på en klocka som är gjord för dykning när man själv inte ska använda den till det kan jag tycka.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
No date, men det har vuxit fram, sakta, sakta... suben ska enligt mig just nu idag vara 5 siffrig utan datum med lugholes och icke sel
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Vet fortfarande inte vad "no date" är för någonting... Skärp er.

Inget datum precis som det var när klockan kom.

EN SUBMARINER ALLTSÅ!

Nej logines hydroconquest, eller var det inte uppenbart?

Tror att det som menas är att det finns enbart Submariner(i det här fallet 114060) och Submariner Date(116610)... No Date finns alltså ingen modell som heter(egentligen), om jag förstått det hela rätt.
 
Topp