• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 50th anniversary - 16610LV

Compiss

Patek
2-Faktor
Har själv en nästan nos 16610lv -09 som jag är för snål för att använda till vardags så funderar på att köpa en till.
Mitt cert är ju plast med utskrivet lv efter 16610 men papperscerten saknar ju detta. Min oro är nu att jag köper en vanlig 16610 med enbart lv's bezel, visare o tavla. Ju dyrare de blir, ju mer lönsamt blir de ju att göra om.
2 frågor:
1. hur vet jag att det är en äkta lv och inte en customized 16610?
2. Med den vetskapen, borde inte de 16610lv med plast cert öka mer i värde?
Tavla/visare/insert till LV är fan inte billigt. Svårt att tro att en ändring skulle löna sig
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Lades ut i går kväll. Bara att gratulera någon Malmöbo som är snabb


IMG_2856.PNG
 

MattNatt

Cartier
Tavla/visare/insert till LV är fan inte billigt. Svårt att tro att en ändring skulle löna sig
Men någon dag går (eller har gått...) det breakeven för kostnad av utbyte kontra värdeökning.
Full set vanlig 16610 ligger på runt 50k o en lv ligger runt 80k. Svårt att tro att du behöver betala mer än 30k för insert o tavla+visare. Framförallt beggad. Oavsett det så blir differens högre för varje dag som går då lv'n har bättre andrahandsvärde så med tiden kommer det tjänas mer pengar på att göra om dem och resultatet blir mer o mer fejk versioner av lv'n med pappers cert om man inte i övrigt kan se skillnad på serienumret el. lik.
Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Har själv en nästan nos 16610lv -09 som jag är för snål för att använda till vardags så funderar på att köpa en till.
Mitt cert är ju plast med utskrivet lv efter 16610 men papperscerten saknar ju detta. Min oro är nu att jag köper en vanlig 16610 med enbart lv's bezel, visare o tavla. Ju dyrare de blir, ju mer lönsamt blir de ju att göra om.
2 frågor:
1. hur vet jag att det är en äkta lv och inte en customized 16610?
2. Med den vetskapen, borde inte de 16610lv med plast cert öka mer i värde?

På svensksålda 16610LV med papperscert står det bara 16610 på certet. På U.S.A sålda med papperscert står det oftast 16610LV.
Även på det gröna hologrammet på bakboetten står det bara 16610 på svensksålda klockor.
På tidiga serier med papperscert är det bara på den vita ytterkartongen och swimpruf taggen som det står 16610LV.
Dom senare serierna (sena Z, M, V, G & randomserier) har plastcert och då står det 16610LV.

En bild på ytterkartongen och taggen till min tidiga z-serie med papperscert som jag köpte ny 2007.
036(2).jpg
 
Senast ändrad:

MattNatt

Cartier
På svensksålda 16610LV med papperscert står det bara 16610 på certet. På U.S.A sålda med papperscert står det oftast 16610LV.
Även på det gröna hologrammet på bakboetten står det bara 16610 på svensksålda klockor.
På tidiga serier med papperscert är det bara på den vita ytterkartongen och swimpruf taggen som det står 16610LV.
Dom senare serierna (sena Z, M, V, G & randomserier) har plastcert och då står det 16610LV.

En bild på ytterkartongen och taggen till min tidiga z-serie med papperscert som jag köpte ny 2007.
42e5e3f5-2a4a-4257-9153-b6f14b8f2084_zpsmzke8xn0.jpg
Din swimprof tag borde i min värld vara riktigt vädefull. Ytterkartong skyddet är ju inte berikat med serienumret så den är inte unik.
 

MattNatt

Cartier
På svensksålda 16610LV med papperscert står det bara 16610 på certet. På U.S.A sålda med papperscert står det oftast 16610LV.
Även på det gröna hologrammet på bakboetten står det bara 16610 på svensksålda klockor.
På tidiga serier med papperscert är det bara på den vita ytterkartongen och swimpruf taggen som det står 16610LV.
Dom senare serierna (sena Z, M, V, G & randomserier) har plastcert och då står det 16610LV.

En bild på ytterkartongen och taggen till min tidiga z-serie med papperscert som jag köpte ny 2007.
42e5e3f5-2a4a-4257-9153-b6f14b8f2084_zpsmzke8xn0.jpg
Har du något bra tips hur man kan se att den jag är ute efter är en äkta eller inte? Han har så klart (suck...) inte swimprof tagen och inte kartongskyddet.
 

MattNatt

Cartier
Håller helt med till 100%! Bara där så föll mitt förtroende för killen. Om det skulle vara en individ med inte helt ärliga intentioner så är det ju, med ovan info., lätt att köpa en aftermarket tavla o insert för under 5k. Börja kalla hans full set 16610 (utan swin tagen) för 16610lv o chasha hem 25k mer...
Låter kanske en smula cyniskt och konspiratoriskt men kanske därför jag aldrig har ägt en premium dinka utan full set.
 

Dexter86

Cartier
Hallå bromsa och stanna lite nu innan ni börjar fantisera för mycket
Den där är inköpt på Bergströms och det finns även kvitto på detta
Budet är på 72.000 och ingenting annat
En bra bit till 80 därifrån i en vanlig värld

Punkt.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Hallå bromsa och stanna lite nu innan ni börjar fantisera för mycket
Den där är inköpt på Bergströms och det finns även kvitto på detta
Budet är på 72.000 och ingenting annat
En bra bit till 80 därifrån i en vanlig värld

Punkt.
Har aldrig sagt att det inte är en original 16610LV och står det på kvittot så är det inga problem. Men ska jag betala premium vill jag ha tillbehör eller kvitto som styrker att det är en original 16610LV och inte en 16610 men bytt tavla och bezel.
 

MattNatt

Cartier
Chilla Dejan. Det är ju kanon! Är det du som är säljare till dinkan och dessutom forumsmedlem är ju ytterligare ett plus. Inga anklagelser här :)
 
Topp