• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 5513 genom tiderna

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Texten på tavlan är skriven med guldfärg, om jag uppfattat det rätt. Tavlan på gilt är också mer glossy och inte matt.
Ska man hårddra det så är det inte guldfärg. Tavlan är behandlad på något smuffrigt sätt innan den svarta lacken är lagd. Sedan läggs klarlacken på den svarta färgen. Guldtexten ligger mao under den svarta färgen. Inte över som man kan tro. :)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
hur ser prisbilden ut för de olika varianterna? (ca såklart)

Omöjligt att svara på för varje enskild variant pga skick etc etc. Men räkna med att ett ut i ok skick med länk börjar runt 30k för de sena med vitguldsindex och upp till 140-150k för de ovanligare pjäserna med gilttavla och fullset. Och sen finns det säkert de mer rara fåglarna som betingar mer än så.
(Blir gärna rättad om jag har fel.)
 

max

Dancing Queen
hur ser prisbilden ut för de olika varianterna? (ca såklart)

Extremt svårt att generalisera, prisbilden är ju dessutom regionspåverkad och utvecklas med tiden.
Men skulle säga att en fin vitguldare går på omkring 35
En med målade index går från 40
Priset sjunker med utbytestavla, oservat, poleringsgrad och kvalité på poleringen osv.
Priserna höjs även med historia, boett, lägre poleringsgrad än vad som kan förväntas på en 30+ år gammal klocka, tillbehör och speciella tavlor.
Tillgången på riktigt fina exemplar sinar i en eskalerande hastighet och sålunda stiger också priset på dem snabbast och dyker motsvarande om något händer med dem.
Gilt har jag inte full koll på men minst 80 skulle jag ändå säga att man får räkna med.

Det florerar en hel del exemplar där både det ena och det andra är bytt, vilket inte är något fel om man betalar därefter men vill gärna säga att man bör vara extremt noggrann i köp av vintage så man kan undvika osämja och missnöje i största möjliga mån.

I slutänden så är rätt pris, det man är villig att betala för en klocka.
Letar man i ett halvår och tillslut lyckas hitta en extremt fin 5513 med fullset, den tavla man söker, en bra säljare man litar på och allt bara känns rätt så tycker jag att ett premiumpris är ok för den inre tillfredsställelsen och friden, istället för att betala 5k mindre till en svajig säljare och en klocka som känns ok men inte mer.
 

Hardy

Thug
Omöjligt att svara på för varje enskild variant pga skick etc etc. Men räkna med att ett ut i ok skick med länk börjar runt 30k för de sena med vitguldsindex och upp till 140-150k för de ovanligare pjäserna med gilttavla och fullset. Och sen finns det säkert de mer rara fåglarna som betingar mer än så.
(Blir gärna rättad om jag har fel.)


och de sena är från vilket år? 80-tal?
 

Hardy

Thug
Extremt svårt att generalisera, prisbilden är ju dessutom regionspåverkad och utvecklas med tiden.
Men skulle säga att en fin vitguldare går på omkring 35
Fin med målade index går från 40
Priset sjunker med utbytestavla, oservat, poleringsgrad och kvalité på poleringen osv.
Priserna höjs även med historia, tillbehör och speciella tavlor.
Tillgången på riktigt fina exemplar sinar i en eskalerande hastighet och sålunda stiger också priset på dem snabbast och dyker motsvarande om något händer med dem.
Gilt har jag inte full koll på men minst 80 skulle jag ändå säga att man får räkna med.

Det florerar en hel del exemplar där både det ena och det andra är bytt, vilket inte är något fel om man betalar därefter men vill gärna säga att man bör vara extremt noggrann i köp av vintage så man kan undvika osämja och missnöje i största möjliga mån.

I slutänden så är rätt pris, det man är villig att betala för en klocka.
Letar man i ett halvår och tillslut lyckas hitta en extremt fin 5513 med fullset, den tavla man söker, en bra säljare man litar på och allt bara känns rätt så tycker jag att ett premiumpris är ok för den inre tillfredsställelsen, istället för att betala 5k mindre till en svajig säljare och en klocka som känns ok men inte mer.


bra svar max! jag ska göra lite research!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Men värt att tänka på är att även en "moderniserad/uppdaterad" tidigare vaniljsub rasslar ner i pris - vitguld är tveklöst andrasortering i på vintage-Submariner.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna tåls verkligen att bumpas, en fantastisk tråd! :)

Är det någon som har info gällande pre-comex, vilka skillnaderna är etc?
 

BOTL

Panerai
Jag ber om att få tacka för detta fantastiska du gjort. Att orka samla ihop så mycket information och bilder är guld värd speciellt för mig som inte hittar så lätt i djunglen och jag skulle önska att man kunde klistra trådar likt denna i nån form en nykomlingsforum.

Stort tack, väldigt rolig läsning.
 

Ninen79

Audemars
Denna tåls verkligen att bumpas, en fantastisk tråd! :)

Är det någon som har info gällande pre-comex, vilka skillnaderna är etc?
Sträcket i bokstaven f och bokstaven t i feet ska vara på samma höjd på pre comex dial, du kan även kolla efter om textraden 600ft=200m ligger mycket mer åt vänster sidan om textraden submariner så är det nog en pre comex dial.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Bumpar denna lärorika tråd med en fråga!

Tillverkades feet first och meters first samtidigt under en period!
För att förtydliga, om det står feet first på en sub som är tillverkad 1967 - är detta då en utbytestavla?

Vad jag har läst mig till i tråden så är det meters first som gäller om man skall äga en 5513 från -67
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar denna lärorika tråd med en fråga!

Tillverkades feet first och meters first samtidigt under en period!
För att förtydliga, om det står feet first på en sub som är tillverkad 1967 - är detta då en utbytestavla?

Vad jag har läst mig till i tråden så är det meters first som gäller om man skall äga en 5513 från -67


Nej ft first och m first tillverkades inte samtidigt.

Antaligen utbytt tavla om den har serie runt 1.8-1.9 och är ft first.
 
Topp