• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 5513 genom tiderna

FineTime

Cartier
Det er en utrolig flot gennemgang og et imponerende stykke arbejde. Tak for det.

Dit indlæg burde ligge øverst på vintage siden, som et "sticky" indlæg.
 

FineTime

Cartier
Det kunne i øvrigt være interessant med lignende indlæg for både 1680, 1675 etc., men det er jo et stort og tidskrævende arbejde.
 

10past10

Omega
Jag lyter på hatten och säger tack för denna ambigösa, och generösa, genomgång.

Du får Martin Skeet och Nick Urul att framstå som två dyslektiska förskolebarn iförda lätt nerkissade shorts, och med vaniljglass över hela ansiktet.
 

Sond

Patek
Strålande artikel. Någon som vet om det på Svenska eller Engelska finns något liknande för Explorer I. Den blir väl lite kortare då jag inte tror lika mycket har hänt..:)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Verkligen en bra sammanställning !
Om man skulle köpa en 5513 med en budget på Max 35000 kr, skulle ni köpa en så gammal som möjligt fast kanske med utbytt tavla, visare, etc eller skulle ni köpa en nyare som är i originalskick? Typ en sen 80 talare .

Tänker då bl a på det som en investering .
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Knappast en med utbytt tavla, sett ut investeringssynpunkt. Skulle dock kunna tänka mig en så för att det kan vara snyggt gjort, som Vaniljglass till salu här. En sen 80-talare skulle jag personligen skippa iom vitguldsindex och glossy tavla - känns inte vintage.
 

max

Dancing Queen
Grymt intressant. En fråga: om man söker 5513 på chrono24 står det iaf på en 36mm i storlek, är detta en felskrivning eller finns den i denna storlek?

Tackar :)

Den finns bara i 40mm (eg 39,5) så det är ett skrivfel.
Finns äldre subbar(med andra referensnr) som är mindre men 5513 har alltid varit samma storlek.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket trevlig lärorik läsning!

Max! Stora och små kronor till subbar. Till vilka modeller tillverkade Rolex stora kronor!
Är total nybörjare på Rolex - så ursäkta en kanske dum fråga.

/Fixoflex
 

max

Dancing Queen
Fixoflex Inte helt säker på vad du är ute efter, twinlock är 6mm och triplock är 7mm. Triplock kom omkring 1972.
Är inte säker på hur det är med moderna subbar, men tror att de har 7mm-kronor de också. Har även något i bakhuvudet att dipsyn (ingen sub men ändå) har en 8mm-krona men moderna rollar har jag tyvärr inte någon vidare koll på så kan vara ute och cykla med det måttet.

Sen finns det ju vintagerolexar med "big crown" (8mm), tex 6200, 5510 och 6538 (finns säkert någon som jag missat) men 5513 har mig veterligen bara levererats med kronor om 6mm respektive 7mm.

Missförstod jag frågan eller fick du svar på det du undrade?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fixoflex Inte helt säker på vad du är ute efter, twinlock är 6mm och triplock är 7mm. Triplock kom omkring 1972.
Är inte säker på hur det är med moderna subbar, men tror att de har 7mm-kronor de också. Har även något i bakhuvudet att dipsyn (ingen sub men änså) har en 8mm-krona men moderna rollar har jag tyvärr inte någon vidare koll på så kan vara ute och cykla med det måttet.

Sen finns det ju vintagerolexar med "big crown" (8mm), tex 6200, 5510 och 6538 (finns säkert någon som jag missat) men 5513 har mig veterligen bara levererats med kronor om 6mm respektive 7mm.

Missförstod jag frågan eller fick du svar på det du undrade?
Tack max för svaret!

/Fixoflex
 

adamskater

Breitling
En av brukarna på norska Tidssonen.no länkade in till denna, så räknar med tung trafik in till vad som är en superbra post.
Tackar som delar!
 
Topp