• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Helt klart. Men liksom man kommer in i butiken och då kan de väl ändå sätta ut det priset de ska ha och inte något annat pris. Jag har aldrig varit i en butik där priset ökar med 20 procent när man ska betala. Brukar det inte vara tvärtom nu för tiden? 😀
De brukar visa priset + slag när den hamnar i butiken. På internet! Fysiskt så orkar de väl inte ändra etiketten. Men de flesta vet att det tillkommer slagavgift på auktioner.

Helt klart. Men liksom man kommer in i butiken och då kan de väl ändå sätta ut det priset de ska ha och inte något annat pris. Jag har aldrig varit i en butik där priset ökar med 20 procent när man ska betala. Brukar det inte vara tvärtom nu för tiden? 😀
Sedan sa ar det ju oftast inte Kaplans som ager prylarna,sa det gar ju alldeles utmarkt att lamna ett bud vad du tycker en pryl ar vard. Sedan upp till dem (Kaplans alltsa) att ta kontakt med inlamnaren om de anser budet vara relevant.
Men tyvarr ar det ofta ingen aterkoppling,och sa kommer foremalet ut pa ny auktion 3-6man senare till ett pris lagre an mitt davarande bud.
Da kan man ibland fundera hur de tanker....eller om budet aldrig formedlades.

Vad nu detta har att gora med Rolex ;)

Min indikator som baseras på growth/value faktorn på börsen visar fortsatt resa utför. Hittils har det varit en tillförlitlig ledande indikator. Bitcoin som hållt upp högst förvånade bra en period, rasar ju ihop senaste dagaran pga FTX. Så det lär sätta ett till ben nedåt för klockor. Jag tror vi får se mellan-populära Rolex modeller runt listpris till våren. Vore ju trevligt om det fanns lite tillgänglighet över disk till och med!

Min indikator som baseras på growth/value faktorn på börsen visar fortsatt resa utför. Hittils har det varit en tillförlitlig ledande indikator. Bitcoin som hållt upp högst förvånade bra en period, rasar ju ihop senaste dagaran pga FTX. Så det lär sätta ett till ben nedåt för klockor. Jag tror vi får se mellan-populära Rolex modeller runt listpris till våren. Vore ju trevligt om det fanns lite tillgänglighet över disk till och med!
Kanskje krypto-kidsen kjøper Rolex som hedging mot krypto, så da får man en motsatt effekt...

Den var väl inte vit🤔 den var cremefärgad 😋
7D7DC856-9254-45E7-830C-90CB82AAA7BF.jpeg

Det är inte Kaplans själva som ensamma sätter utgångspriset. Det kan vara säljare med grandiosa föreställningar om vad klockan är värd samt att de kan ha lämnat in klockan för flera månader sen när marknadspriset var ett annat.
Det var precis så dom sa när jag var inne häromdagen.
Att många utropspriset sattes redan innan sommaren. Vilket var lite kymigt nu.

Tycker det är samma som bumpas länge. Vissa sen i somras, då kanske det är läge att konstatera att priset är fel. Det nya som kommer ut med bra pris säljs ju relativt snabb eller väldigt snabbt.
Ja det kanske är så, tycker dock att det mesta bumpas och blir osålt.
Jag har dock förståelse för att folk inte går ner i pris men det ska bli intessant att se framöver om någon tar steget.

Intressant att denna inte fick ens lägsta bud, vilket innebar 311,5 tkr inkl provis. Vi vet att C24 värderingar är skeva, men skaplig diff mot deras 371.

Även denna visar på C24 hål-i-huvudet-priser

2022:a för 372 tkr inkl, mot C24 467tkr

Som vi pratat om tidigare - rejält ned på Rolex moderna hypemodeller (även stort tapp Nautilus 5711, visserligen vit tavla, men ändå), medan samlingsobjekt går bra, samt att vanliga fyr- och femsiffriga står emot skapligt, men nedåt,

Senast ändrad:
Intressant att denna inte fick ens lägsta bud, vilket innebar 311,5 tkr inkl provis. Vi vet att C24 värderingar är skeva, men skaplig diff mot deras 371.

Även denna visar på C24 hål-i-huvudet-priser

2022:a för 372 tkr inkl, mot C24 467tkr

Som vi pratat om tidigare - rejält ned på Rolex moderna hypemodeller (även stort tapp Nautilus 5711, visserligen vit tavla, men ändå), medan samlingsobjekt går bra, samt att vanliga fyr- och femsiffriga står emot skapligt, men nedåt,
På C24 omvandlas det från Euro. Självklart kommer det vara betydligt dyrare att köpa internationellt när kronan är svag. Addera faktum att säljaren måste betala en avgift vid försäljning så känns det ganska logiskt att priserna i SEK på C24 är höga.

Notera även att du aldrig kan handla på C24 i SEK. Att ens använda C24 och visa priser i SEK är helt missvisande. Inte den summan du kommer betala. Vad du faktiskt kommer betala är din banks kurs för köp av euro den specifika dagen pengarna dras.

Som någon som köpt många klockor "via" C24 kan jag bekräfta att i princip alla säljare är villiga att sälja klockan 10% billigare om du köper den direkt via dem istället för via C24. Är man inte ängslig av sig använder man C24 som en plattform för att hitta säljare och exemplar, sen kontaktar man säljaren direkt via deras instagram eller whatsapp och dealar till sig ett förmånligt pris.

På C24 omvandlas det från Euro. Självklart kommer det vara betydligt dyrare att köpa internationellt när kronan är svag. Addera faktum att säljaren måste betala en avgift vid försäljning så känns det ganska logiskt att priserna i SEK på C24 är höga.

Notera även att du aldrig kan handla på C24 i SEK. Att ens använda C24 och visa priser i SEK är helt missvisande. Inte den summan du kommer betala. Vad du faktiskt kommer betala är din banks kurs för köp av euro den specifika dagen pengarna dras.

Som någon som köpt många klockor "via" C24 kan jag bekräfta att i princip alla säljare är villiga att sälja klockan 10% billigare om du köper den direkt via dem istället för via C24. Är man inte ängslig av sig använder man C24 som en plattform för att hitta säljare och exemplar, sen kontaktar man säljaren direkt via deras instagram eller whatsapp och dealar till sig ett förmånligt pris.
Väl medveten om svag krona och effekten av det, både vid att titta priser och vid köp. Är ju en självklarhet. Precis som att C24 priser kan röra sig mycket i SEK enbart pga fx-rörelser och inte faktiska marknadspriser. Jag har inga som helst problem att titta i SEK, då jag alltid har koll på SEK vs EUR/USD och kan filtrera diffar i huvudet, samt att det är den längre trenden jag är intresserad av och inte dagspris.

Effekten av svag krona har du väl även om du kontaktar utanför C24.

Hursom, så vet du nog både att många använder C24 priser som en (medvetet dyr) benchmark, samt att deras modell för uppskattat marknadspris är skev och ger för höga priser. Det är iaf min åsikt och om du tycker C24 har rimliga priser, så får vi enas om att ha olika syn 🙂

Väl medveten om svag krona och effekten av det, både vid att titta priser och vid köp. Är ju en självklarhet. Precis som att C24 priser kan röra sig mycket i SEK enbart pga fx-rörelser och inte faktiska marknadspriser. Jag har inga som helst problem att titta i SEK, då jag alltid har koll på SEK vs EUR/USD och kan filtrera diffar i huvudet, samt att det är den längre trenden jag är intresserad av och inte dagspris.

Effekten av svag krona har du väl även om du kontaktar utanför C24.

Hursom, så vet du nog både att många använder C24 priser som en (medvetet dyr) benchmark, samt att deras modell för uppskattat marknadspris är skev och ger för höga priser. Det är iaf min åsikt och om du tycker C24 har rimliga priser, så får vi enas om att ha olika syn 🙂
1. Du citerar priset på C24 i SEK vilket inte är vad du faktiskt hade betalt.
2. Motsvarande Daytona på C24 kostar ca 340k SEK
3. Kaplans exemplar är i sämre skick än förväntat av en klocka från 2017. Nagg i safirglas och överlag väldigt använt skick.

Köper du nu C24 exemplaret för 10% under deras listade C24 pris hade du alltså betalt cirkus 306k. Dvs en klocka i bättre skick till billigare pris. Det scenariot är fullt realistiskt. Utöver det har de flesta professionella handlare betydligt bättre garantier än Kaplans.

Tillbaka
Topp