• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Nästkommande 6mån blir intressanta, hoppas såklart på mer nedgång så man köpa :), har funnits lite motstånd här o där men går sakta men säkert nedåt.

Någon som varit på engströms i jkpg senaste tiden o vet om de har något tillgängligt?

Jag sticker ut hakan då, blir max 0.25 höjning nästa gång, kanske höjning uteblir helt. Sen vänder det redan q2 23 så smått, både hus, börs och rolex :)

Brukar generellt gå fortare än alla lycksökare önskar.

Men lycka till att hitta botten!
Själv lånar jag så mycket jag kan och köper så mycket jag kan. Är det kräftgång några år till så sitter jag bara still och är bitter. 😁👌

Var inne hos Bergströms i Göteborg tidigare i veckan och kikade runt lite, möjligheterna kring en Rolex var enligt personal i stort sett no-go oavsett modell.
En äldre dam var inne och frågade om en DJ 36, oklart vilken men även där var det stängt.
Misstänker att det snart ändras. Många kommer tacka nej till sina klockor de väntat på pga. situationen vi sitter i just nu. Mindre attraktiva modeller kommer du lätt kunna köpa snart!

Misstänker att det snart ändras. Många kommer tacka nej till sina klockor de väntat på pga. situationen vi sitter i just nu. Mindre attraktiva modeller kommer du lätt kunna köpa snart!
Men kommer nagon vilja kopa "Mindre attraktiva modeller" hos AFs om dessa kan kopas med 10-20-30% rabatt hos Grais?
Upplever det inte som svart redan idag att kopa tex PM 26mm PM Skydwellers YMII Pearlmasters eller TT DJ med strosseltavlor

Precis så lät det i våras också. Då var det bara dagar kvar tills att man kunde få rabatt på listpriset, butikerna skulle vara välfyllda och listor var ett minne blott.
Vi får väl se helt enkelt.

Vad får man betala för en fin 16750 eller en 1655 med historik (minst) Klockan ska helst vara från 83, om det har någon betydelse, om det året är nåt speciellt eller så.

Nån som vet? (Nån som har..?) 😌
16550 (cream) från 200” och 1655 runt 300” så gissningsvis mindre än 200” för en 16750 beroende på tavelfärg bl a.

Mer spaning om 16570:

Sök här:

Senast ändrad:
Precis så lät det i våras också. Då var det bara dagar kvar tills att man kunde få rabatt på listpriset, butikerna skulle vara välfyllda och listor var ett minne blott.
Precis, de har nämnts ett par gånger men tyvärr inte sett det själv. Tror aldrig vi kommer komma till den nivån när man kan gå in till AD och köpa stål sub, gmt , daytona rätt över disk

Ställde mig i kö på en svart stålsub hos svensk AD för 2 år sen. Hade lite köphistorik (ej Rolex) då.

Nu har jag hunnit köpa två klockor i 70-90k klassen från dem (annat märke) och dessutom servat några klockor sedan dess. :-D

Ställde mig i kö på en svart stålsub hos svensk AD för 2 år sen. Hade lite köphistorik (ej Rolex) då.

Nu har jag hunnit köpa två klockor i 70-90k klassen från dem (annat märke) och dessutom servat några klockor sedan dess. Gav till slut upp och plockade bort mig själv från listan för några veckor sen. :p
Fler pannor åt Azcii 💪

Priserna gnetar på neråt. Under året så kommer euron stärkas mot dollarn. Förhoppningsvis hakar också vår skräpvaluta med på tåget och börjar bli värt något. Då är helt plötsligt många begpriser nära list och då blir det spännande att se om folk med ökande kostnader och osäkerhet är sugna på att spela med 100-200k för att ev göra sig 10% profit.

Priserna gnetar på neråt. Under året så kommer euron stärkas mot dollarn. Förhoppningsvis hakar också vår skräpvaluta med på tåget och börjar bli värt något. Då är helt plötsligt många begpriser nära list och då blir det spännande att se om folk med ökande kostnader och osäkerhet är sugna på att spela med 100-200k för att ev göra sig 10% profit.
Gillar ändå din optimism gällande SEK 👍

Gillar ändå din optimism gällande SEK 👍
Eventually vänder det. Kan absolut ta ett år till. Att tro dollarn kan gå mot 9kr känns inte omöjligt. 10.16 för någon vecka sedan och USA har ganska så stökiga underliggande problem. När världen lugnar sig så lär man söka sig till fler valutor än usd.

Men vem vet… 🤷‍♂️

Höga lokala rolexpriser pga en krisande sek är inget att hoppas på.

Eventually vänder det. Kan absolut ta ett år till. Att tro dollarn kan gå mot 9kr känns inte omöjligt. 10.16 för någon vecka sedan och USA har ganska så stökiga underliggande problem. När världen lugnar sig så lär man söka sig till fler valutor än usd.

Men vem vet… 🤷‍♂️

Höga lokala rolexpriser pga en krisande sek är inget att hoppas på.
Blir spännande nästa år! Man ska nog vara ödmjuk inför att 2022 blev långt ifrån vad de flesta räknade med, och 2023 är mkt oklart redan på förhand.

SEK är kraftigt undervärderad, och jag tenderar att tro att det mesta är mean reverting, så jag tror också USDSEK ska ned på sikt, men tajmingen är ju alltid svår. So far laggar ju vi USA vad gäller ”inflation” (KPI/CPI) så ur den aspekten bör vi höja räntan längre än USA (vissa tror att USA har gjort sista höjningen, men konsensus är väl ett par till). Ur den aspekten borde sek stärkas i närtid mot usd givet att vi höjer när fed har pausat. Samtidigt tror jag att vi snabbare kommer nå KPI nära/under målet då våra hushåll är väldigt räntekänsliga, och inte alls har samma lönespiral som de har i usa. Vidare har inte usa en energikris på samma vis så de har mer över till konsumtion (allt annat lika), samt har inte samma baseffekter på energi (el, gas, bränsle) som vi har.

Tror alltså att vår ekonomi knäcks innan USA, vilket bör vara negativt sek både ur förtroendet samt potentiella snabba räntesänkningar. Dessutom kommer vi ha stora baseffekter på energi och jag tror el/gas kommer normaliseras framgent så då drar det isf ner kpi ytterligare.

Spontant skulle vi alltså kunna få lite starkare sek en stund för att sedan få dollarn på typ 12 innan resan mot 8 tar fart någon gång 2024. Om man får dra en vild gissning som förmodligen blir tokfel :)

Stackars Engströms! Telefonen lär ringa konstant och mailkorgen svämma över

Är inte detta ett tecken på att det börjar lugna sig? Tänker även ex på att denna funnits på KS ett bra tag: https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-124270.117246/

Visst det skiljer väl c:a 7k mot listpriset men det är ju ingen helt galen premium på en Explorer 1:a.

Sedan ytterligare en reflektion (jag har dock inte följt detta tidigare), men visst är det väldigt många ”Daytonas” till salu på Blocket just nu?

Är inte detta ett tecken på att det börjar lugna sig? Tänker även ex på att denna funnits på KS ett bra tag: https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-124270.117246/

Visst det skiljer väl c:a 7k mot listpriset men det är ju ingen helt galen premium på en Explorer 1:a.

Sedan ytterligare en reflektion (jag har dock inte följt detta tidigare), men visst är det väldigt många ”Daytonas” till salu på Blocket just nu?
Möjligen att det blir lite moms o tull på refererad klocka då den finns utanför EU?

Bara löjligt utav säljaren att fortsätta bumpa annonsen i flera månader sådär.. Sänk priset eller dra tillbaka annonsen, är väl ett tydligt tecken när klockan förblir osåld.

Senast ändrad:

Jepp och LW samt Jälmers verkar sitta på ett bra lass Daytonas

Tillbaka
Topp