• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Burnman

Audemars
2-Faktor
Gott nytt alla spåkungar i tråden! Undra hur många som avstår köp för att kliva in hos AD nästa år och tro att dem kan köpa sub, gmt daytona över disk lär ju bli ännu längre väntetider pga detta 😁

DCFE12BF-4FE4-4AFB-AD29-65E82E0BC903.jpeg


Den ligger förövrigt i köps tråden, så passa på inom några timmar höjs priserna 🤟😂
Jag tror inte så jättemånga personer på riktigt förväntar sig att kunna köpa daytona eller gmt över disk hursomhelst. Men de lite mindre attraktiva modellerna är absolut inte omöjligt tror jag. Eller vet du något ingen annan vet??
Bergströms t.ex. hade ju en Explorer 1 tillgänglig över disk i veckan. Så min gissning är att tiden när man med lätthet kunde göra 40k på en vanlig stålsub är passé. Men vet du något ingen annan vet så föreslår jag att du håller din någon dag till så du kan höja priset ytterligare efter den kommande prishöjningen som eventuellt kommer.

Gott nytt 💥
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Jag tror inte så jättemånga personer på riktigt förväntar sig att kunna köpa daytona eller gmt över disk hursomhelst. Men de lite mindre attraktiva modellerna är absolut inte omöjligt tror jag. Eller vet du något ingen annan vet??
Bergströms t.ex. hade ju en Explorer 1 tillgänglig över disk i veckan. Så min gissning är att tiden när man med lätthet kunde göra 40k på en vanlig stålsub är passé. Men vet du något ingen annan vet så föreslår jag att du håller din någon dag till så du kan höja priset ytterligare efter den kommande prishöjningen som eventuellt kommer.

Gott nytt 💥
Subben listar 115 ish i skrivande stund så 40k vet jag inte vad du får ifrån 😀

Hade även lite glimten i ögat i inlägget 😅😉
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Subben listar 115 ish i skrivande stund så 40k vet jag inte vad du får ifrån 😀

Hade även lite glimten i ögat i inlägget 😅😉
Ok. Kollade bara lite snabbt på din och fick för mig att det var en no date och har för mig att den listar ca 100k.
Har faktiskt dålig koll på Rolex listpriser nuförtiden då de för ett tag sedan passerade vad jag personligen tycker de är värda. När de på andrahandsmarknaden däremot är tillbaka på ca -30% under list börjar de närma sig vad jag kan tänka mig att betala 😬.
 

JohanLa

Omega
Ställde mig i kö på en svart stålsub hos svensk AD för 2 år sen. Hade lite köphistorik (ej Rolex) då.

Nu har jag hunnit köpa två klockor i 70-90k klassen från dem (annat märke) och dessutom servat några klockor sedan dess. Gav till slut upp och plockade bort mig själv från listan för några veckor sen. :p

Hämta ut en svart stål sub julveckan. Har tidigare köpt en DJ41, Seamaster och en Tudor GMT. Stått i kö cirka 1,5 år. Dem skrev upp mig på Sky Dweller vi får väl se hur lång tid den tar 👍
 

David71

Rolex
2-Faktor
Stor skillnad i procentuella prisökningar, Explorer och AK höjs marginellt men OP höjs rejält. Sub och DJ mittemellan.
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Kanske är helt ute och cyklar nu, men låg inte priset på en OP36 runt strax under 60k på deras egen site förut? Ligger alltså på 69250:- nu.
 

allanos

Breitling
Det här med orättvisor hos AD har nog nämnts många gånger men är det ens värt att bygga upp en relation nu förtiden?

Jag har köpt 3 olika klockor hos Nymans men att skriva upp mig på en lista är det ingen av säljarna som vill, känns som det alltid är olika säljare också..

Gällande Warszawa så har jag aldrig varit med om någon mer otrevligare AD, och där sa dem ens att det bara är glömma listor för dem finns inte…
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hämtade ut min sub 126613lb 12 augusti för 159.100:- nu ligger den för 177.800:- 😅
Så nu är premiet över list borta :)

Det enda rimliga långsiktigt är att arbitraget försvinner. Att det skulle ske genom både fallande begagnatpriser och stigande list var väl ganska väntat. Blir intressant att se hur efterfrågan hos AD utvecklas när flera modeller inte längre har ngt säkert premium.
 

BankAnden

Panerai
Det här med orättvisor hos AD har nog nämnts många gånger men är det ens värt att bygga upp en relation nu förtiden?

Jag har köpt 3 olika klockor hos Nymans men att skriva upp mig på en lista är det ingen av säljarna som vill, känns som det alltid är olika säljare också..

Gällande Warszawa så har jag aldrig varit med om någon mer otrevligare AD, och där sa dem ens att det bara är glömma listor för dem finns inte…
Låter märkligt av Nymans. Får jag fråga under hur lång tid dessa tre köptes och vilken modell du vill skriva upp dig på?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det här med orättvisor hos AD har nog nämnts många gånger men är det ens värt att bygga upp en relation nu förtiden?
Handlar väl om vad man har köpt och hur de bedömer en som kund. Om de tror att man kommer att sälja direkt eller om det är en populärare model så är köphistorik inte en garant för att de ska vilja skriva upp någon.
 

JohanLa

Omega
Det här med orättvisor hos AD har nog nämnts många gånger men är det ens värt att bygga upp en relation nu förtiden?

Jag har köpt 3 olika klockor hos Nymans men att skriva upp mig på en lista är det ingen av säljarna som vill, känns som det alltid är olika säljare också..

Gällande Warszawa så har jag aldrig varit med om någon mer otrevligare AD, och där sa dem ens att det bara är glömma listor för dem finns inte…
Det behöver ju vara rimligt också, diskuterade Stål Daytona kommer inte ihåg vilken färg på urtavla dem får iallafall tilldelat cirka 1 per år. Sky-Dweller med blå urtavla skrev dem upp mig på med ultimatumet om att jag annars köper mina klockor någon annanstans. Konstatera detta på ett schysst sätt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det behöver ju vara rimligt också, diskuterade Stål Daytona kommer inte ihåg vilken färg på urtavla dem får iallafall tilldelat cirka 1 per år. Sky-Dweller med blå urtavla skrev dem upp mig på med ultimatumet om att jag annars köper mina klockor någon annanstans. Konstatera detta på ett schysst sätt.
Jag missar något? Bad du att få skriva upp dig på en Daytona men de skrev upp dig på en Sky Dweller hos Nymans med överenskommelsen att du köper dina andra klockor någon annanstans? 😳

Om kravet är att du köper dina andra klockor där känns det väl som en OK mot prestation? Det är väl knappast så att Nymans eller någon annan AD säljer exklusiva utan att vilja försöka maximera vinst och belöna bra kunder?
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Jag missar något? Bad du att få skriva upp dig på en Daytona men de skrev upp dig på en Sky Dweller hos Nymans med överenskommelsen att du köper dina andra klockor någon annanstans? 😳

Om kravet är att du köper dina andra klockor där känns det väl som en OK mot prestation? Det är väl knappast så att Nymans eller någon annan AD säljer exklusiva utan att vilja försöka maximera vinst och belöna bra kunder?
Du blandar nog ihop medlemmarna här på ks
 
Topp