• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Är inte detta ett tecken på att det börjar lugna sig? Tänker även ex på att denna funnits på KS ett bra tag: https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-124270.117246/

Visst det skiljer väl c:a 7k mot listpriset men det är ju ingen helt galen premium på en Explorer 1:a.

Sedan ytterligare en reflektion (jag har dock inte följt detta tidigare), men visst är det väldigt många ”Daytonas” till salu på Blocket just nu?
Ja eller så går man in hos en AD och köper en exp1 för list:) (sett en senast i veckan) Min upplevelse är att det är en klocka som varit lättillgänglig hela tiden.

Ja eller så går man in hos en AD och köper en exp1 för list:) (sett en senast i veckan) Min upplevelse är att det är en klocka som varit lättillgänglig hela tiden.
Knappast hos AD. Ganska många här på forumet som fått vänta eller som fortfarande står i kö. Fick vänta 9mån på min.
Hur det ser ut nu vet jag inte. Sedan kan det ju bero på vart i landet man befinner sig. I mitt fall så var en av orsakerna till väntetiden att man lyfte över alla från 39mm listan till 36mm när den kom🤷🏻‍♂️

Var inne på Engströms i veckan. De hade en Explorer 1 hemma samt en Air King och en Yacht-Master i two tone roseguld.

Knappast hos AD. Ganska många här på forumet som fått vänta eller som fortfarande står i kö. Fick vänta 9mån på min.
Hur det ser ut nu vet jag inte. Sedan kan det ju bero på vart i landet man befinner sig. I mitt fall så var en av orsakerna till väntetiden att man lyfte över alla från 39mm listan till 36mm när den kom🤷🏻‍♂️

Om vi utgår från de energi priser och den massiva flyktingström som drabbat Polen under det senste året som grund men även ser till hur de påverkas av andra geopolitiska faktorer så är inte den Polska ekonomin den starkaste. Bland annat har Polen en stor tillverkningsindustri som drabbats av allt från komponentbrist till minskad efterfrågan.

Det faktum att det finns OP tillgängligt är ett tydligt tecken på detta.

Om vi utgår från de energi priser och den massiva flyktingström som drabbat Polen under det senste året som grund men även ser till hur de påverkas av andra geopolitiska faktorer så är inte den Polska ekonomin den starkaste. Bland annat har Polen en stor tillverkningsindustri som drabbats av allt från komponentbrist till minskad efterfrågan.

Det faktum att det finns OP tillgängligt är ett tydligt tecken på detta.
På senare år har Polen haft högre ekonomisk tillväxt än EU som helhet. Deras ekonomi var 2019 bland de snabbast växande i hela EU. Polen är inte som det var för 20 år sedan. Men visst, Ukrainakriget påverkar.

Min uppfattning av Warszawa är att det är mer lyx och flärd än Stockholm. Större inkomstklyftor absolut, men samtidigt väldigt många med mycket pengar. I östläder skäms man inte för att man har pengar vilket gör att lyxvaror går som smör. Jag tror att tilldelningen av Rolex klockor i Polen är mindre än folk som har råd att köpa dem. Inte så konstigt med en befolkning på 40 miljoner.

Så, ja jag tycker det är ett bra riktmärke likväl som att OP fanns på hyllan i Paris för två veckor sedan.

Under veckan har jag besökt varje Rolex AD i Stockholm och frågat om det är rimligt att tro att jag kan få tag på en Explorer 1 inom 2 år. Svaret var ”nae, högst tveksamt” från samtliga. Vad gäller Nymans så hade jag inte litat på ett ord oavsett eller köpt en klocka från deras nonchalant och usla säljare, men övriga förvånade mig. En av dessa AD har jag köpt 2 klockor av tidigare (så ”viss” historik). Blir att hoppas på ett spontantfynd utomlands istället.

Min uppfattning av Warszawa är att det är mer lyx och flärd än Stockholm. Större inkomstklyftor absolut, men samtidigt väldigt många med mycket pengar. I östläder skäms man inte för att man har pengar vilket gör att lyxvaror går som smör. Jag tror att tilldelningen av Rolex klockor i Polen är mindre än folk som har råd att köpa dem. Inte så konstigt med en befolkning på 40 miljoner.
Absolut visst har de haft en stor tillväxt. Har själv frekvent till Polen senaste 10åren så visst är det så att det finns en annan kultur både där och i öst Europa generellt sett.
Men flärd och lyx är ju endast yttre attribut. Det säger ingenting om köpkraften.

Tilldelningen från Rolex bygger på antalet invånare så de borde får mer än Sverige i det hänseendet.

Under veckan har jag besökt varje Rolex AD i Stockholm och frågat om det är rimligt att tro att jag kan få tag på en Explorer 1 inom 2 år. Svaret var ”nae, högst tveksamt” från samtliga. Vad gäller Nymans så hade jag inte litat på ett ord oavsett eller köpt en klocka från deras nonchalant och usla säljare, men övriga förvånade mig. En av dessa AD har jag köpt 2 klockor av tidigare (så ”viss” historik). Blir att hoppas på ett spontantfynd utomlands istället.
Står ju några inlägg bak att Engströms hade en hemma för direkt försäljning så verkar även gå i Sverige med lite tur.
Tror det beror på vart man befinner sig. Men….. att mycket bygger på tidpunkten. Dvs. AD uppger att det är lång väntetid för de har en lång lista. Samtidigt vill de inte ha några hyllvärmare och inte behöva ringa runt till alla på listan. Så kommer man in i rätt tidpunkt så kan man få tag på en där och då.
Dessutom många som skrev upp sig gjorde nog det för något år sedan när tiderna var bättre. 🤷🏻‍♂️
Dvs. Uppskattad kö-tid och tillgänglighet är (som tur är) olika saker.

Senast ändrad:
Men flärd och lyx är ju endast yttre attribut. Det säger ingenting om köpkraften.

Tilldelningen från Rolex bygger på antalet invånare så de borde får mer än Sverige i det hänseendet.

Ehe... jo, när det gäller just det vi diskuterar i tråden. De köper mycket lyxprylar överlag så köpkraften är stark på just det området. Eller menar du att de springer runt med massa kopior?
Det är ganska uppenbart att det har skett en förändring och flera har påpekat att de kunnat köpa vissa modeller över disk i flera europeiska länder. Självklart inte det mest eftertraktade, men det har helt klart börjat ske en förändring på marknaden.

VET du att tilldelningen bygger på antalet invånare? Känns som det borde vara fler faktorer som kommer före som till exempel just köpkraft mm. Men om det nu skulle vara baserat på antalet invånare så är det väll procentuellt. Så, ja jag tycker fortfarande det är ett adekvat riktmärke.

Ehe... jo, när det gäller just det vi diskuterar i tråden. De köper mycket lyxprylar överlag så köpkraften är stark på just det området. Eller menar du att de springer runt med massa kopior?
Det är ganska uppenbart att det har skett en förändring och flera har påpekat att de kunnat köpa vissa modeller över disk i flera europeiska länder. Självklart inte det mest eftertraktade, men det har helt klart börjat ske en förändring på marknaden.
Välkomna att spekulera och diskutera Rolex värdeökning, hur man bäst tar sig in på listor, vilka modeller som kommer bli discontinued och andra spåkule-funderingar. Kör hårt och have fun!
Det vi diskuterar i tråden är värdeökning/minskning och andra teorier. Visst är flärd, lyx och priorteringar en drivande faktor. Men det säger fortfarande väldigt lite om den faktiska köpkraften dvs, disponibelt belopp. Och oavsett hur man kulturellt lägger pengarna på synlig eller stealth wealth så görs andra prioriteringar när ekonomin går nedåt. Har f ö aldrig nämnt något om kopior så sluta dra långsökta slutsatser off topic.
VET du att tilldelningen bygger på antalet invånare? Känns som det borde vara fler faktorer som kommer före som till exempel just köpkraft mm. Men om det nu skulle vara baserat på antalet invånare så är det väll procentuellt. Så, ja jag tycker fortfarande det är ett adekvat riktmärke.
Jag VET att tilldelningen bygger på antalet invånare per land. Hur tilldelningen per butik sker jag har jag inte en aning om. Däremot ändrade Rolex sin strategi för ett par år sedan där bland annat Nymans Västerås mfl. förlorade möjligheten att sälja Rolex. Detta med motiveringen att man inte fanns i en tillräckligt stor ort.

Rolex arbetar långsiktigt och ev. köpkraft genom marknads och konjuturscyckler är tillfälligt. Om du driver ett olistat företag som inte är beroende av kvartarsrapporter och en kortisktig resultaträkning är detta sannolikt det enklaste sättet. Den administration det tar för ett företag att omfördela och arbeta strategiskt beroende på köpkraft och kortsiktiga beräkningar är ganska stor och lönar sig endast om det handlar om att kunna driva upp börsvärde.

Däremot skulle ev. köpkraft tillsammans med antalet invånare varit ett rimligt antagande om man ser till exempel till Swatch group eller liknande där de kortsiktiga resultaten spelar roll. Tydligt exempel är den volym och strategi som Omega valt. Höga volymer och ökade priser (tror de höjde ca. 4-5ggr totalt under 2022).

Senast ändrad:
Jag VET att tilldelningen bygger på antalet invånare per land. Hur tilldelningen per butik sker jag har jag inte en aning om. Däremot ändrade Rolex sin strategi för ett par år sedan där bland annat Nymans Västerås mfl. förlorade möjligheten att sälja Rolex. Detta med motiveringen att man inte fanns i en tillräckligt stor ort.

Tilldelning per land ja. Finns dock butiker runt om i världen på betydligt mindre orter som får ordentlig tilldelning pga hög omsättning.
Finns flertalet byar i t.ex Italien som inte ens har en bensin station men det finns en Rolex AD..

Västerås har aldrig haft konto hos Rolex utan fått tilldelning från Stockholms butiken. Och när tilldelningen från Rolex minskade hos samtliga AD´s tog man helt enkelt bort varumärket i V-ås för att ha mer klockor i Stockholm.

Tilldelning per land ja. Finns dock butiker runt om i världen på betydligt mindre orter som får ordentlig tilldelning pga hög omsättning.
Finns flertalet byar i t.ex Italien som inte ens har en bensin station men det finns en Rolex AD..

Västerås har aldrig haft konto hos Rolex utan fått tilldelning från Stockholms butiken. Och när tilldelningen från Rolex minskade hos samtliga AD´s tog man helt enkelt bort varumärket i V-ås för att ha mer klockor i Stockholm.
Känns rimligt att man fördelar per region/ort/butik. Tack för förtydligandet ang. Västerås. Men utöver det fanns det väl ett gäng andra butiker som förlorade rätten att sälja. I Västerås tur fick man iaf Tudor Corner istället. 🙂

Känns rimligt att man fördelar per region/ort/butik. Tack för förtydligandet ang. Västerås. Men utöver det fanns det väl ett gäng andra butiker som förlorade rätten att sälja. I Västerås tur fick man iaf Tudor Corner istället. 🙂

Den senast som blev av med Rolex i Sverige var Skövde. Anledningen hade inget att göra med att Skövde inte direkt är någon A-location.
Men visst är det ett fåtal AD som rykt runt om i EU pga av dåligt läge, omsättning m.m.
Jag är väldigt förvånad att det inte försvunnit fler om jag ska var ärlig.

Den senast som blev av med Rolex i Sverige var Skövde. Anledningen hade inget att göra med att Skövde inte direkt är någon A-location.
Och då ligger ändå Skövde granne med Vänerns pärla och har en egen högskola 😝
Helt ärligt talat så instämmer jag med dig. Samtidigt så behöver de väl finnas hyfsat representerade. Sedan hur tilldelning etc. ser ut är ju en annan sak.

Gott nytt alla spåkungar i tråden! Undra hur många som avstår köp för att kliva in hos AD nästa år och tro att dem kan köpa sub, gmt daytona över disk lär ju bli ännu längre väntetider pga detta 😁

DCFE12BF-4FE4-4AFB-AD29-65E82E0BC903.jpeg

Den ligger förövrigt i köps tråden, så passa på inom några timmar höjs priserna 🤟😂

Tillbaka
Topp