• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Nej, han svarar och frågar på helt rätt inlägg. Däremot är det ett litet missförstånd 🙂 @Deskdiversthlm kravet var att få bli uppskriven på SkyD, annars görs framtida klockköp någon annanstans
Nu vet jag inte vad @JohanLa har för historik på Nymans. Men rent generellt om jag har en kund utan någon utmärkande historik som kommer in och ställer ett ultimatum "tilldela mig en model x annars..." så vet jag vad jag hade gjort. Med en vinstmarginal på 23% går det att undvika den här typen av kunder.....
......inte så konstigt om AD har en dryg attityd med spekulanter som detta. 🤷🏻‍♂️

Har f ö aldrig nämnt något om kopior så sluta dra långsökta slutsatser off topic.
Jag drar inga långsökta slutsatser. Om du läser inlägget så var det en fråga.
Jag VET att tilldelningen bygger på antalet invånare per land. Hur tilldelningen per butik sker jag har jag inte en aning om. Däremot ändrade Rolex sin strategi för ett par år sedan där bland annat Nymans Västerås mfl. förlorade möjligheten att sälja Rolex. Detta med motiveringen att man inte fanns i en tillräckligt stor ort.
SWC svarade väl på den frågan.

Så jag anser fortfarande att Stockholm, Paris och Warszawa är lika bra markörer för var Rolexmarknaden är påväg. Vissa klockor finns över disk oavsett vad du anser om det. Förändringen har skett. Finns inget mer att tillägga.

Jag drar inga långsökta slutsatser. Om du läser inlägget så var det en fråga.

SWC svarade väl på den frågan.

Så jag anser fortfarande att Stockholm, Paris och Warszawa är lika bra markörer för var Rolexmarknaden är påväg. Vissa klockor finns över disk oavsett vad du anser om det. Förändringen har skett. Finns inget mer att tillägga.
Tack för att du delger dig av dina pålästa och kunniga teorier.

Så nu är premiet över list borta :)

Det enda rimliga långsiktigt är att arbitraget försvinner. Att det skulle ske genom både fallande begagnatpriser och stigande list var väl ganska väntat. Blir intressant att se hur efterfrågan hos AD utvecklas när flera modeller inte längre har ngt säkert premium.

Är kanske möjligt att folk plockar ut klockor de inte vill ha även fortsatt för att upprätthålla en bra relation med AD, så läge vissa modeller är heta. En bra relation har väl ett värde i sig.

Men det är klart att det blir ett annat övervägande om du direkt tappar låt oss säga 10-15%. Känns som att Rolex egna prishöjningar och en fallande begagnatmarknad börjar närma sig varandra, i alla fall på de "svalare" modellerna typ Explorer 1 och 2. Men det är ju inte samma sak som att de kommer ligga i ADn:s fönster till våren.

I känd varm turistort för många under bla december månad lyckades min svåger plocka en 124060 över disk i princip. Dem landade mellandagarna och besökte butiken, säljaren meddelande honom att han kunde hämta den efter årsskiftet innan hemresa, tidigare köphistorik för honom enbart en 116618 - 2020 han har dock besökt butiken lite då och då men enbart för nöje och ej köp.
🤔

Nu vet jag inte vad @JohanLa har för historik på Nymans. Men rent generellt om jag har en kund utan någon utmärkande historik som kommer in och ställer ett ultimatum "tilldela mig en model x annars..." så vet jag vad jag hade gjort. Med en vinstmarginal på 23% går det att undvika den här typen av kunder.....
......inte så konstigt om AD har en dryg attityd med spekulanter som detta. 🤷🏻‍♂️
Jag hade gjort samma som du.

Tackat for den tid som varit och onskat Lycka Till!
Om det nu inte var en av mina basta kunder.
Men da hade denne inte behovt kommentera nagot iofs....

En nätt höjning om 48% för Sub ND sedan början på 2019…bra fart på Schweizarna nu
Omegas höjningar ligger väl inte långt efter och det har ju funkat för dem. Skillnaden är väl att ingen köper en Omega för att lägga den i ett bankfack eller tjäna pengar på den. Ändå lite svårt att bedöma hur stor effekt lågkonjunkturen kommer att ha på Rolex och tillgången till klockor, men tillgången på begagnatmarknaden och hos gråhandlare börjar bli löjligt stor. Att döma av annonserna här på Handla/Säljes är de inte särskilt lättsålda längre. I varje fall inte till de priser som begärs.

Omegas höjningar ligger väl inte långt efter och det har ju funkat för dem. Skillnaden är väl att ingen köper en Omega för att lägga den i ett bankfack eller tjäna pengar på den. Ändå lite svårt att bedöma hur stor effekt lågkonjunkturen kommer att ha på Rolex och tillgången till klockor, men tillgången på begagnatmarknaden och hos gråhandlare börjar bli löjligt stor. Att döma av annonserna här på Handla/Säljes är de inte särskilt lättsålda längre. I varje fall inte till de priser som begärs.
Jag har dålig koll på Omega, men tycker ofta jag hör att dom säljs till mycket hög rabatt. Om det är fallet, vet jag inte om jag håller med om att prishöjningarna har fungerat för dom. Rolex prisökningar har bevisligen fungerat bra, so far.

Helt enig - finns stora lager som ska säljas och många tecken på trögare och trögare.

Jag har dålig koll på Omega, men tycker ofta jag hör att dom säljs till mycket hög rabatt. Om det är fallet, vet jag inte om jag håller med om att prishöjningarna har fungerat för dom. Rolex prisökningar har bevisligen fungerat bra, so far.

Helt enig - finns stora lager som ska säljas och många tecken på trögare och trögare.
Min uppfattning är att man inte lika säkert har kunnat plocka ut en Omega till 25% rabatt de senaste året/åren.
Visst kanske det händer fortfarande men Omega har nog vidtagit en del åtgärder för att stävja prisdumpning.

Omega har samtidigt inte höjt lika mycket som Rolex det senaste året. Om prishöjningarna funkat för dem eller ej vet jag inte. Men de måste ju höja sina priser i takt med inflation och växelkurs som alla andra.

Rabatterna är väl i princip borta, men tidigare hängde de väl med och låg på runt 15-20% på det rekommenderade priset. Jag tror inte att det är så att rabatterna har blivit större till följd av att Omega höjt priserna för mycket. Tvärtom vad det verkar. För fyra år sen kostade en Seamaster runt 37 000 och man kunde räkna med en rabatt på runt 15-20% på det. Idag kostar den 65 000 och man får nog vara rätt glad om man får nån rabatt alls. I nya Boutiquen på Biblioteksgatan lär man i varje fall inte få en enda procent. Kanske att de bjuder på ett gummi.

Huruvida Rolex prisökningar har funkat eller inte kan man ju alltid diskutera, men nånting har ju gått väldigt fel med hela försäljningsmodellen och exakt hur fel lär vi väl få se den närmsta tiden om marknaden svämmas över av klockor som köpts av folk med andra motiv än att bära dem på handleden. Även om Rolex naturligtvis inte har förlorat det allra minsta ekonomiskt på den utvecklingen, så finns det nog en risk för att varumärket kan ha tagit skada. För att inte tala om hur det påverkar synen på märket när folk som har råd och vill köpa sig sin första Rolex blir behandlade som skit av AD:s. Samtidigt fortsätter AD:s gladligen att sälja till folk som redan har köpt på sig 10 klockor. Ibland kan det vara bra att vårda morgondagens fans och kunder också. Annars lär de hitta nåt annat att lägga pengarna på än nåt så otidsenligt som mekaniska klockor.

Senast ändrad:
Har hämtat ut 6st sport Rolex på 10år. Köpt dessa för användning. Med dagens priser är Rolex ointressant. Förut var en stålsub mycket för pengarna. Nu betalar folk 60k för en op 31mm. Man vill bara spya

Funderat litegrann på en guld-sub senaste tiden, alltså 126618LN. De listar för 304 700 HKD här i Hongkong. Ifrån lokala grå-handlare går det att hitta klockor som de säger är 97-99% nya uthämtade 2021 eller 2022 mellan 274-280 000 HKD. Detta är alltså begärda priser online helt utan prutning, är rätt säker att det finns 5-10 000 till att hyvla av på det priset (minst). En sådan prisbild tyder ju på att en populär klocka som 126618LN i helt mint-skick i bästa fall ligger på exakt listpris här i Hongkong. Måste va rätt mycket klockor som närmar sig list när så är fallet..

• Like
Reactions: PJZ
Rabatterna är väl i princip borta, men tidigare hängde de väl med och låg på runt 15-20% på det rekommenderade priset. Jag tror inte att det är så att rabatterna har blivit större till följd av att Omega höjt priserna för mycket. Tvärtom vad det verkar. För fyra år sen kostade en Seamaster runt 37 000 och man kunde räkna med en rabatt på runt 15-20% på det. Idag kostar den 65 000 och man får nog vara rätt glad om man får nån rabatt alls. I nya Boutiquen på Biblioteksgatan lär man i varje fall inte få en enda procent. Kanske att de bjuder på ett gummi.

Huruvida Rolex prisökningar har funkat eller inte kan man ju alltid diskutera, men nånting har ju gått väldigt fel med hela försäljningsmodellen och exakt hur fel lär vi väl få se den närmsta tiden om marknaden svämmas över av klockor som köpts av folk med andra motiv än att bära dem på handleden. Även om Rolex naturligtvis inte har förlorat det allra minsta ekonomiskt på den utvecklingen, så finns det nog en risk för att varumärket kan ha tagit skada. För att inte tala om hur det påverkar synen på märket när folk som har råd och vill köpa sig sin första Rolex blir behandlade som skit av AD:s. Samtidigt fortsätter AD:s gladligen att sälja till folk som redan har köpt på sig 10 klockor. Ibland kan det vara bra att vårda morgondagens fans och kunder också. Annars lär de hitta nåt annat att lägga pengarna på än nåt så otidsenligt som mekaniska klockor.
För kännedom så köpte jag en ny Omega sent i höstas, fick ca 17% rabatt,
Köptes hos en svensk ÅF som inte kommer att bli av med rättigheterna att sälja Omega även i framtiden.
Sorry för urspårningen - Nu tillbaka till Rolex snacket.

• Like
Reactions: PJZ
Funderat litegrann på en guld-sub senaste tiden, alltså 126618LN. De listar för 304 700 HKD här i Hongkong. Ifrån lokala grå-handlare går det att hitta klockor som de säger är 97-99% nya uthämtade 2021 eller 2022 mellan 274-280 000 HKD. Detta är alltså begärda priser online helt utan prutning, är rätt säker att det finns 5-10 000 till att hyvla av på det priset (minst). En sådan prisbild tyder ju på att en populär klocka som 126618LN i helt mint-skick i bästa fall ligger på exakt listpris här i Hongkong. Måste va rätt mycket klockor som närmar sig list när så är fallet..
I Julas låg det 4 guldrolex till salu i montern på Bergströms. Vitgulds Daytonan gick direkt. Subben verkar svårare (116619LB) att bli av med. Även om de säger att de inte ger rabatt på Rolex är jag övertygad om att du får rabatt om man går in i skarpt läge för köp. Det ska bli intressant under vecka eller nästa och se vilka som ligger kvar där. Du måste ju momsa in klockan till Sverige? Hämtar du den själv och hittar på något så förverkas den av tullen - ifalll att ....,,,,

Tillbaka
Topp