• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Men de erbjuder finansiering.. finns det verkligen folk som köper en överprisad lyxprodukt på avbetalning?
Folk har ju tagit SMS lån för att dra på krogen ett stenkast därifrån. 🤷🏻‍♂️
LW må ha en bra adress men i slutänden är det ”lipstick on a pig”.

Tidigare marknadsförde de sina butiker i NYC och Berlin. Någon som besökt dem? Försökte googla på dem men inget som dök upp.

Det skulle kännas konstigt att bära en klocka som signalerar välstånd och framgång, samtidigt som man har lånat pengar till den. Obegripligt.
Ärligt talat så tror jag det är just folk som vill signalera välstånd och framgång, som är beredda att låna för detta…

Lite som back in the days (kanske fortfarande, har inte koll) när hälften av alla fräsiga bilar på tennisveckan var hyrda.

Inte mycket som förvånar mig längre, när det kommer till finansierad livsstil.

Att du anser det vara obegripligt är lite naivt 🙂🙂 Men du kanske menar obegripligt i eget tyckte och agerande, vilket jag håller helt med om.

Ärligt talat så tror jag det är just folk som vill signalera välstånd och framgång, som är beredda att låna för detta…

Lite som back in the days (kanske fortfarande, har inte koll) när hälften av alla fräsiga bilar på tennisveckan var hyrda.

Inte mycket som förvånar mig längre, när det kommer till finansierad livsstil
På den tiden jag bodde i LA fanns det många som hade en hyrd Porsche/BMW/Ferrari, Klockan och kläderna på avbetalning och som levde i en sliten en-rummare utan möbler levandes på Kellogs och snabb nudlar men i ”rätt område och med rätt riktummer”. Sjukt och oförståligt då tyckte man.

När jag flyttade tillbaks till Sverige fanns det program som Lyxfällan, SMS lån och dokusåpa kändisar i överflöd.
Antar att det idag är mer ”normaliserat” men klientelet är detsamma.

Så att de finns de som vill ge ”rätt” intryck en kväll på krogen eller på middagen med kompisar med en klocka med ett 100% påslag och en effektiv ockerränta på 45% är föga förvånande. Det är ju denna kundkrets som många gråisar lever på.

På den tiden jag bodde i LA fanns det många som hade en hyrd Porsche/BMW/Ferrari, Klockan och kläderna på avbetalning och som levde i en sliten en-rummare utan möbler levandes på Kellogs och snabb nudlar men i ”rätt område och med rätt riktummer”. Sjukt och oförståligt då tyckte man.

När jag flyttade tillbaks till Sverige fanns det program som Lyxfällan, SMS lån och dokusåpa kändisar i överflöd.
Antar att det idag är mer ”normaliserat” men klientelet är detsamma.

Så att de finns de som vill ge ”rätt” intryck en kväll på krogen eller på middagen med kompisar med en klocka med ett 100% påslag och en effektiv ockerränta på 45% är föga förvånande. Det är ju denna kundkrets som många gråisar lever på.
Men det är det troligtvis slut på nu 😁

Väldigt trögt på K&S nu, en toppfräsch Batman från i år säljs inte ens för 165. Blir nästan lite förvånad, även om vi tenderar att vara snåla här 🙂

Undrar vad en gråis betalar för denna nu, 150-160?

En sekunds sökning här i Hongkong och första träffen är en oanvänd Batman med skyddsplatsen på för 158k SEK på dagens valutakurs här i Hongkong ifrån gråis. Gråis i HK betalar garanterat inte 150k SEK iaf..

Ar det bara klockor som faller under Konstigt kategorin?
Eller ska Bilar Bostader Resor Hemelektronik och allt annat folk lanar till ocksa anses konstigt och obegripligt?
Sorry för OT men måste verkligen fråga: Varför skriver du alltid utan ÅÄÖ?
Även om du råkar ha ett utländskt tangentbord på datorn så måste det väll rimligen vara lätt att göra en enklare inställning för att skriva med svenskt alfabet?

Det kommer finnas Rolex hos AD som inte folk hämtar ut framöver. Champagnen drar de nog in på :) På med blåstället o arbetsskor o glid in o köp en Rolle på lunchen och kräv rabatt. Det är "tuffa tider" för att referera till Per Gessle.

Att köpa rena lyxprodukter på kredit är lite sorgligt, det kan ju inte kännas bra hela vägen.

Ar det bara klockor som faller under Konstigt kategorin?
Eller ska Bilar Bostader Resor Hemelektronik och allt annat folk lanar till ocksa anses konstigt och obegripligt?

Att folk lånar pengar till bruksprodukter har jag full förståelse för, bil, bostad, tv, et.c.
Det är lyxkonsumtion på kredit som är skrämmande, att man vill skina för lånade pengar.

Att folk lånar pengar till bruksprodukter har jag full förståelse för, bil, bostad, tv, et.c.
Det är lyxkonsumtion på kredit som är skrämmande, att man vill skina för lånade pengar.
Jag tycker inte det är konstigare att låna till en klocka än en tv eller bil?
Anta att det finns ett genuint klockintresse och du drömmer om tex en Submariner, varför inte låna till den likväl som att låna till sportbilen, båten eller en ny tv?

Anta att det finns ett genuint klockintresse och du drömmer om tex en Submariner, varför inte låna till den likväl som att låna till sportbilen, båten eller en ny tv?
Håller med, iaf med exemplet TV. En fet TV är väl typ lika mycket en lyxprodukt som en klocka? Speciellt i dagens läge.

Så länge man har koll på läget, ordnat ekonomi och inte lånar till ocker-ränta ser jag inget problem med att låna till konsumption. Den mesta konsumption har sin tid och plats, sportbil när man är 25-30 är bra mycket roligare än när man är 45. Kanske kan de va samma för klockor för vissa, att kunna ha en Rolex när man är 26 kanske gör någon överlycklig var dag, medans om man först köpte den när man är 45 är det lika intressant som ett par nya löpardojjor.

Helt ärligt så pratar alla om något som ska komma (kris) jag vet att många har det tufft och flesta branscher påverkas.
Men ser inget av det, fullsmetat med folk på NK i Stockholm, fortfarande omöjligt att till och med köpa en tudor klocka, ser ingen skillnad på gråmarknaden

är allt en fasad eller fattar jag inte vad kris/sämre tider innebär?

Det kommer finnas Rolex hos AD som inte folk hämtar ut framöver. Champagnen drar de nog in på :) På med blåstället o arbetsskor o glid in o köp en Rolle på lunchen och kräv rabatt. Det är "tuffa tider" för att referera till Per Gessle.
Det gjorde jag 2019 på bergströms, efterfrågade en sub i helguld och en i stål dem kollade på mig som att jag va dum i huvudet 😂 kanske värt att göra igen 😁

Om det inte är så konstigt att låna till lyxprylar så vore det intressant att se hur många här på KS som velat säga att de lånat till sin klocka. Och TV, vem lånar till en tv? 🤨😆

Så länge man har koll på läget, ordnat ekonomi och inte lånar till ocker-ränta ser jag inget problem med att låna till konsumption.
Instämmer med ovan. Det viktigaste är väl att man klarar sina utgifter och åtaganden speciellt om man har familj.

Ironin är väl iof att många drar sina egna slutsatser och har sina fördomar när de ser någon med en Rolex eller generellt dyrare klocka. För den oinvigde till KS måste det verka som att 90% är miljonärer. Men egentligen är det inte konstigare än någon annan hobby. Ex. samla på och laga bilar. Men med klockor kommer en slags flärd. I slutänden handlar det om prioriteringar.

Sedan kan jag instämma med att hela fenomenet att vilja ge intryck av att ha helt andra tillgångar än man egentligen har är rätt skruvat. Likväl att handla för pengar som inte finns. Men om folk väljer att betala 200% priset och en ockerränta ovanpå det. Och nu försöka sälja av sin ”investering” är det deras problem. Jag i min tur har ju sovit gott hela tiden istället för att fundera på vilken burkmat jag ska varva med.

Aldrig förstått det där med att köpa något man inte har pengar till
Bostad behöver man ju och det är ju få som kan köpa den med egna pengar. Även en del annat kan ju vara rimligt att låna till som sommarställe och i vissa fall bil men rena lyxprylar förstår inte jag heller att man väljer att skuldsätta sig för.

Tillbaka
Topp