• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Aldrig förstått det där med att köpa något man inte har pengar till
Jag tänker som dig, men hittills har generationerna 90 och framåt bevisat mig motsatsen. Det finns, så som jag uppfattat det, ingen rädsla för att vara belånad hos merparten och en ekonomisk övertro mycket tack vare bostadsmarknad i storstadsregionerna där många gjort sig en hacka genom 2-3 försäljningar på en ständigt stigande marknad. Hur sociala medier påverkat livsvalen ska jag inte ens spekulera i.

Jag tror mer det handlar om känslan att de har råd, och kommer att ha råd som överstiger rädslan kring ev belåning.

En liten anekdot angående snorkiga AD.
1998 klev jag in på Douglas Krook (nuvarande Bergströms) på Gustav Adolfs Torg i Malmö. Motorcykeln parkerade jag utanför. Jag gick runt i den lilla butiken en lång stund och tittade på Rolex. Jag hade bestämt mig för att köpa antingen en Rolex Submariner (som var rätt gubbiga på den tiden) eller en Breitling Chronomat GT. Expediten, en kvinna i övre medelålder, ignorerade mig totalt, kanske var det min långa hästsvans som gjorde mig ovärdig. Inte ett ord utväxlades mellan oss. Jag klev ut, startade motorcykeln och körde bort till NK-huset och gick in till Huke. Det tog inte många sekunder förrän Ralf Huke själv frågade vad han kunde hjälpa mig med. En liten stund senare tog jag upp mitt kuvert ur fickan och betalade drygt 30.000kr kontant (ungefär vad en stål-Sub också kostade då) och klev ut med en alldeles ny Chronomat GT på armen, och en box i ryggsäcken. Jag körde direkt bort till Douglas Krook och flashade klockan för damen bakom disken, minns inte vad hon svarade men hon såg ganska snopen ut.

Senast ändrad:
Jag tänker som dig, men hittills har generationerna 90 och framåt bevisat mig motsatsen. Det finns, så som jag uppfattat det, ingen rädsla för att vara belånad hos merparten och en ekonomisk övertro mycket tack vare bostadsmarknad i storstadsregionerna där många gjort sig en hacka genom 2-3 försäljningar på en ständigt stigande marknad. Hur sociala medier påverkat livsvalen ska jag inte ens spekulera i.

Jag tror mer det handlar om känslan att de har råd, och kommer att ha råd som överstiger rädslan kring ev belåning.
Instämmer helt i det du säger! Större mängden som har belånat hus för lycprodukter nu inser nog att det börjar bli dyrt att ha dem, dessutom nu specifikt på Rolex där dem sjunker i värde

Bra poäng faktiskt, folk har sin mental accounting att den klockan var minsan köpt med pengar ifrån bankkontot, medans man på nästa rad på banksaldot har 4 miljoner i lån.
Fast med den logiken så lånar man ju till all konsumtion om man har bolån. Mat, kläder, bensin och Netflix - är det också köpt med lånade pengar om man råkar ha bolån?

En liten anekdot angående snorkiga AD.
1998 klev jag in på Douglas Krook (nuvarande Bergströms) på Gustav Adolfs Torg i Malmö. Motorcykeln parkerade jag utanför. Jag gick runt i den lilla butiken en lång stund och tittade på Rolex. Jag hade bestämt mig för att köpa antingen en Rolex Submariner (som var rätt gubbiga på den tiden) eller en Breitling Chronomat GT. Expediten, en kvinna i övre medelålder, ignorerade mig totalt, kanske var det min långa hästsvans som gjorde mig ovärdig. Inte ett ord utväxlades mellan oss. Jag klev ut, startade motorcykeln och körde bort till NK-huset och gick in till Huuke. Det tog inte många sekunder förrän Ralph Huuke själv frågade vad han kunde hjälpa mig med. En liten stund senare tog jag upp mitt kuvert ur fickan och betalade drygt 30.000kr kontant (ungefär vad en stål-Sub också kostade då) och klev ut med en alldeles ny Chronomat GT på armen, och en box i ryggsäcken. Jag körde direkt bort till Douglas Krook och flashade klockan för damen bakom disken, minns inte vad hon svarade men hon såg ganska snopen ut.
Får mig att tänka på pretty women (fast med mc och hästsvans då) 😉

1672736483595.gif

Enligt SEB minskade julhandeln med -10%. Tittar man på reala världen såsom kronans förändring och inflationen ser det rätt så illa ut. Vet inte när det minskade med såna siffror senast. Under finanskrisen 2008 ökade julhandeln väldigt knappt.

Sorry för OT men måste verkligen fråga: Varför skriver du alltid utan ÅÄÖ?
Även om du råkar ha ett utländskt tangentbord på datorn så måste det väll rimligen vara lätt att göra en enklare inställning för att skriva med svenskt alfabet?
Den fragan har jag svarat pa ett flertal ganger.
Har inga svenska/europeiska tecken pa mitt tangentbord. Ar val for dum och ointresserad for att begripa hur man staller om.
Telefonen ar jag tyvarr for lat för att alltid Peta in prickar med även om det går.

Du far ha överseende med det. Eller låta bli att läsa om det är för jobbigt för dig.

Senast ändrad:
Håller med, iaf med exemplet TV. En fet TV är väl typ lika mycket en lyxprodukt som en klocka? Speciellt i dagens läge.
Så länge man har koll på läget, ordnat ekonomi och inte lånar till ocker-ränta ser jag inget problem med att låna till konsumption. Den mesta konsumption har sin tid och plats, sportbil när man är 25-30 är bra mycket roligare än när man är 45. Kanske kan de va samma för klockor för vissa, att kunna ha en Rolex när man är 26 kanske gör någon överlycklig var dag, medans om man först köpte den när man är 45 är det lika intressant som ett par nya löpardojjor.
Precis så här jag ser på det också.
Att har man ordning på ekonomin och naturligtvis inte lever över sina tillgångar kan man ju lika gärna amortera på tex ett klocklån om man nu har ett intresse för klockor. Istället för att sätta på ett konto med ~nollränta.
Men självklart är det en annan helt annan sak att låna tex 400 lök för att köpa en daytona på spekulation.

Här är ju en annan vinkel...

Spännande artikel. Ska bli spännande att följa det nya CPO programmet och hur det kommer att påverka andrahandsmarknaden samt AD. Vill även hålla med och påstå att det är allt svårare att få tag på en fin vintage klocka och de nämner att det räcker att den är 10 år gammal och är i fint skick. Dessa börjar bli allt mer eftertraktade, rätt så förståligt då dessa oftast förmedlas mellan entusiaster.

Bjuder på en bild på min 5513 från 84. Har velat flippa denna ett tag men så glad att jag aldrig gör det och hoppas verkligen att man kan åldras med denna.

E6D865EB-D1D4-4BBA-9B8B-AE93CB2B8FBA.jpeg

Om man köper från exempelvis LW, Royal watches eller Prestige watches uppe i Lule- Är priserna prutbata eller är det inte lönt att ens försöka? Nån med erfarenhet av Pre-ownedföretagen?

Väldigt trögt på K&S nu, en toppfräsch Batman från i år säljs inte ens för 165. Blir nästan lite förvånad, även om vi tenderar att vara snåla här 🙂

Undrar vad en gråis betalar för denna nu, 150-160?

snackar vi 5% eller är det för optimistiskt? Tycker i mångt och mycket att det är rena ockerpriser på en del därav min undran. Har siktet inställt på en Batman men kommer aldrig att lägga några 200” som LW tror sig kunna få.
Varför köpa från LW eller liknande gråhandlare när du kan få en likadan som är nästintill oanvänd till en mycket billigare peng och dessutom känd forummedlem.

Men svar på din fråga så är 5% inte alls optimistisk.

Varför köpa från LW eller liknande gråhandlare när du kan få en likadan som är nästintill oanvänd till en mycket billigare peng och dessutom känd forummedlem.

Men svar på din fråga så är 5% inte alls optimistisk.
Hos en opportunist som LW som inte skäms över att salta på priset skulle jag inte tveka en sekund att be om minst 10%. Om de sedan hellre vill att den samlar damm till nästa högkonjuktur är en annan sak. 😉

Om man köper från exempelvis LW, Royal watches eller Prestige watches uppe i Lule- Är priserna prutbata eller är det inte lönt att ens försöka? Nån med erfarenhet av Pre-ownedföretagen?
Sjalvklart ska du forsoka pruta sa du skams.
Dum vore du ju annars.

Om du lyckas ar ju en annan femma. Just LW prutade inte en Spann pa satta priser enl saljaren jag talade med.
Detta var iofs ungefar 5ar sedan och jag har inte satt min for dar sedan dess.

Jag skulle säga att det går att förhandla priserna med LW samt Royal. Har varit svårare med Prestige som varit rätt rigid i satta priser. Var iofs i oktober så de kan ju ha vaknat lite. 🤷🏻‍♂️

Bästa sättet är att ge det en chans. Är du likvid så sitter du i en bra sits just nu skulle jag säga.

Senaste åren har iaf LW inte velat gå ned nämnvärt eller i huvudtaget, men maktbalansen ändras fort i en nedåtgående marknad. Pruta och var kylig och beredd att gå därifrån - Batmans dräller det av och kommer fortsätta göra, så du missar inget tillfälle. Q1 blir seeeegt för LW och the likes.

Sjalvklart ska du forsoka pruta sa du skams.
Dum vore du ju annars.

Om du lyckas ar ju en annan femma. Just LW prutade inte en Spann pa satta priser enl saljaren jag talade med.
Detta var iofs ungefar 5ar sedan och jag har inte satt min for dar sedan dess.
Samma sak för mig hos LW i somras. Inte en krona på en naken 118208 som även säljaren tyckte var en hyllvärmare. Jag var tydlig med att jag köper den på stående fot om de kan tänka sig att sänka en aning. Tvär nej, så jag lämnade utan klocka. Såg att den var kvar 4 månader senare så jag knalla förbi igen. Exakt samma visa, blankt nej. De gillar uppenbarligen hyllvärmare.

Samma sak för mig hos LW i somras. Inte en krona på en naken 118208 som även säljaren tyckte var en hyllvärmare. Jag var tydlig med att jag köper den på stående fot om de kan tänka sig att sänka en aning. Tvär nej, så jag lämnade utan klocka. Såg att den var kvar 4 månader senare så jag knalla förbi igen. Exakt samma visa, blankt nej. De gillar uppenbarligen hyllvärmare.
Hur längesedan är detta?

LW kunde gå ner på en hulk dem hade i somras så skall nog inte vara några konstigheter speciellt i tider a som är nu.

bästa är om du säljer du först, cash is king💰

Du och Jag ar bara fel kunder.

Nagon som konsumerat NasGodis och har fickan full med kreditkort ar RattKund.

Inget fel med den affarsideen.
Men jag passar och handlar annorstades.

Tillbaka
Topp