• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

skalman65

Breitling
Datejust ok men Stål Daytona utan att ha en väldigt fin relation med AD:n

Så.. du skulle få köpa en Daytona men tackade nej pga att du inte vill göra som de begär?

Fair enough, men du är medveten om att marknadspriset för en Daytona trots världsläget ändå är ca 3x listpriset (beroende på modell) ?
Vad har med saken att göra att priset är 2-3 ellr 8 gånger ? .... min Rolex Kermit köpte jag för 50 000 .... och nu är den värt 170- 200 ... är det mitt fel ? ...jo jag har den kvar ....
 

RobVintage

Panerai
Är det några andra i forumet som anser att Nymans har gått för långt med alla krav de ställer på folk som ska köpa en Rolex ... man ska alltså ta bilder på alla klockor man har köpt med dagens tidning, klockorna, cert och allt
Jag tror inte att detta gäller "kändisar" eller "goa vänner" till de som jobbar på Nymans
Jag stod i kö i ca 2 år och då gällde inte dessa "nya villkor" som de skyller på ledningen och Rolex HK. De "hävdar att de kan bli av med agenturen om de inte gör så !!!!
Är detta ens lagligt att ändra villkoren.
Haha sätt klockorna på dicken och skicka till dom:p
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fri värld, folk gör vad de vill, men - det som jag förundras över, är hur i x&%#ete folk kan förnedra sig att stå i kö / dra ned brallorna för en AD / bet över list, när det finns annat bättre o roligare att köpa, masspsykosen för handla en Rolex, borde fn forskas i…
Kan inte du lista ett par alternativ, så att folk har något att gå på?

Vad ska man köpa istället för en:

Submariner

GMT

Daytona

Sky-Dweller

Väg gärna in X antal år innan service. Servicekostnad och länkjustering.

Tack!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kan tycka att det är upp till AD. Och om tilldelningen är främst till inhemska kunder så why not? 🤷🏻‍♂️
Jag kan ju välja att gå någon annanstans det är trotts allt en lyxvara vi pratar om och inte en limpa bröd.
Föralldel men jag menar nog att det här väljandet driver en massa dåliga saker. Inte bara mellan turister o locals utan totalt sett.
 

BankAnden

Panerai
Inte för att jag vet exakt vilka klockor de begär att få detta dokumenterat på, men när man tidigare fått köpa en eftertraktad modell hos dem som går att sälja till över listpris, då vill de veta om man har den kvar.
De säljer hellre dessa klockor till samlare som vill ha klockorna, inte till de som bara vill fixa en snabb vinst vid direkt försäljning.
Så, jag är inte förvånad över denna hantering.
Och ja, de har nog tillräcklig bra koll på en del av kunderna som de vet INTE säljer direkt.
Kanske kan det vara så att även klocksamlare justerar i samlingen och inte bara kan addera nytt, nytt, nytt, utan att ibland sälja av. Antingen av ekonomiska skäl, att man inte klickade med en ny klocka, eller helt enkel förändrar preferenser över tid. Att då inte få köpa nytt, låter sisådär i min bok.

”Hej kära kund som köpt klockor för enorma summor över mååånga år och vi tjänat högvis med pengar på. Tydligen sålde du den där heta Rolexen du fick och tjänade pengar - en satans synd och du gillar inte klockor utan är en….trumvirvel…flippare! Nu är du persona non grata hos oss.”

Jag hade brutit kontakten med AD.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kanske kan det vara så att även klocksamlare justerar i samlingen och inte bara kan addera nytt, nytt, nytt, utan att ibland sälja av. Antingen av ekonomiska skäl, att man inte klickade med en ny klocka, eller helt enkel förändrar preferenser över tid. Att då inte få köpa nytt, låter sisådär i min bok.

”Hej kära kund som köpt klockor för enorma summor över mååånga år och vi tjänat högvis med pengar på. Tydligen sålde du den där heta Rolexen du fick och tjänade pengar - en satans synd och du gillar inte klockor utan är en….trumvirvel…flippare! Nu är du persona non grata hos oss.”

Jag hade brutit kontakten med AD.
Fast AD'n hinner ju bryta innan dig? 😅
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har postat denna tidigare, men minnet är kort och många nya som läser, osv...

32C196CB-553B-4D71-ACE6-0600C7ED524C.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kan inte du lista ett par alternativ, så att folk har något att gå på?

Vad ska man köpa istället för en:

Submariner

GMT

Daytona

Sky-Dweller

Väg gärna in X antal år innan service. Servicekostnad och länkjustering.

Tack!

Fult att lura någon att gå off topic. Posta din fråga i affordables-tråden istället ;)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kanske kan det vara så att även klocksamlare justerar i samlingen och inte bara kan addera nytt, nytt, nytt, utan att ibland sälja av. Antingen av ekonomiska skäl, att man inte klickade med en ny klocka, eller helt enkel förändrar preferenser över tid. Att då inte få köpa nytt, låter sisådär i min bok.

”Hej kära kund som köpt klockor för enorma summor över mååånga år och vi tjänat högvis med pengar på. Tydligen sålde du den där heta Rolexen du fick och tjänade pengar - en satans synd och du gillar inte klockor utan är en….trumvirvel…flippare! Nu är du persona non grata hos oss.”

Jag hade brutit kontakten med AD.

Visst är det så, att man kanske vill eller måste sälja. Men ju längre tid som går desto välvilligare ser de väl på det. Är det inte klart uttryckt så finns det en underförstådd gräns att man ska behålla den åtminstone 2 år. Har man sedan sålt så indikerar det kanske att man inte är så intresserad av märket och det finns andra som bör få chansen att köpa i stället.
 

FlipSwede

Rolex
Visst är det så, att man kanske vill eller måste sälja. Men ju längre tid som går desto välvilligare ser de väl på det. Är det inte klart uttryckt så finns det en underförstådd gräns att man ska behålla den åtminstone 2 år. Har man sedan sålt så indikerar det kanske att man inte är så intresserad av märket och det finns andra som bör få chansen att köpa i stället.
Jag tror mycket kommer styras över till CPO programet för de ÅFs som kommer deltaga.
Tyvärr listan stängd.....Men om du byter in din gamla klocka för vad du betalade,så titta vad vi hittade.
WinWin kanske?
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
At dere ikke blir lei alt Rolex-"tjatet". Kast alle Rolexklokker nederst i skapet. Ta de frem i 2038. Fokuser heller på OWG 2023, 2024, 2025...2035, 2036 og ta..da..2038. Om 15+ år så vil Rolex bli litt "spennende igjen". Nyt de 15 årene. :)
 

ScubaKing

Audemars
Tråden är intressant men förstår inte detta med Rolex. Det är OK klockor, inget mer. Absolut inte värda det priset dem idag betingar.

Jag har haft dem flesta av deras modeller tidigare i livet utom Cellini, tror jag postat bilder på dem flesta jag haft under åren. Allt ifrån Daytona till Explorer 2 och Datejust.

Har helt slutat med Rolex, mycket på grund av att klockorna inte lever upp till prislappen men även för Rolex och Rolex AD sätt att arbeta med listor, köer, behålla cert, krav på andra köp före, snorkiga attityder m,m

Det finns med andra ord så otroligt mycket bra klockor på samma nivå och till en vettigare prislapp. Jag har svårt att förstå vad som får folk att finna sig i detta för att få en klocka?

Är det att kunna få något som är eftertraktat, den absoluta jakten, något som "kanske" kommer fortsätta stiga i pris (vilket kanske tyder på att man aldrig hade råd med klockan från första början)?

Samma sak gällande denna jakt på plastklockan från Swatch med Omega märkning. Måste vara att få något som inte alla andra kan ha, jakten osv.

Armbandsur (3).jpg

29920558_369832060185588_634183759_n.jpg
 
Senast ändrad:

FlipSwede

Rolex
Tråden är intressant men förstår inte detta med Rolex. Det är OK klockor, inget mer. Absolut inte värda det priset dem idag betingar.

Jag har haft dem flesta av deras modeller tidigare i livet utom Cellini, tror jag postat bilder på dem flesta jag haft under åren. Allt ifrån Daytona till Explorer 2 och Datejust.

Har helt slutat med Rolex, mycket på grund av att klockorna inte lever upp till prislappen men även för Rolex och Rolex AD sätt att arbeta med listor, köer, behålla cert, krav på andra köp före, snorkiga attityder m,m

Det finns med andra ord så otroligt mycket bra klockor på samma nivå och till en vettigare prislapp. Jag har svårt att förstå vad som får folk att finna sig i detta för att få en klocka?

Är det att kunna få något som är eftertraktat, den absoluta jakten, något som "kanske" kommer fortsätta stiga i pris (vilket kanske tyder på att man aldrig hade råd med klockan från första början)?

Samma sak gällande denna jakt på plastklockan från Swatch med Omega märkning. Måste vara att få något som inte alla andra kan ha, jakten osv.
Kort svar.
Gratis pengar
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tråden är intressant men förstår inte detta med Rolex. Det är OK klockor, inget mer. Absolut inte värda det priset dem idag betingar.

Jag har haft dem flesta av deras modeller tidigare i livet utom Cellini, tror jag postat bilder på dem flesta jag haft under åren. Allt ifrån Daytona till Explorer 2 och Datejust.

Har helt slutat med Rolex, mycket på grund av att klockorna inte lever upp till prislappen men även för Rolex och Rolex AD sätt att arbeta med listor, köer, behålla cert, krav på andra köp före, snorkiga attityder m,m

Det finns med andra ord så otroligt mycket bra klockor på samma nivå och till en vettigare prislapp. Jag har svårt att förstå vad som får folk att finna sig i detta för att få en klocka?

Är det att kunna få något som är eftertraktat, den absoluta jakten, något som "kanske" kommer fortsätta stiga i pris (vilket kanske tyder på att man aldrig hade råd med klockan från första början)?

Samma sak gällande denna jakt på plastklockan från Swatch med Omega märkning. Måste vara att få något som inte alla andra kan ha, jakten osv.

Armbandsur (3).jpg

29920558_369832060185588_634183759_n.jpg

Kan inte du lista ett par alternativ, så att folk har något att gå på?

Vad ska man köpa istället för en:

Submariner

GMT

Daytona

Sky-Dweller

Väg gärna in X antal år innan service. Servicekostnad och länkjustering.

Tack!
 

ScubaKing

Audemars
Kan inte du lista ett par alternativ, så att folk har något att gå på?

Vad ska man köpa istället för en:

Submariner

GMT

Daytona

Sky-Dweller

Väg gärna in X antal år innan service. Servicekostnad och länkjustering.

Tack!

Tror folk kan tänka själv och göra sina egna val. Tanken med posten är inte att jämföra klockor, utan att säga att jag personligen inte förstår hetsen på dem, och att det finns andra bra klockor på marknaden. Personligen är jag just nu mer intresserad av IWC, Grand Seiko och Omega. Service gör jag när jag känner det finns behov, inte efter märkets egna intervaller. Länkjustering gör jag även själv.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tror folk kan tänka själv och göra sina egna val. Tanken med posten är inte att jämföra klockor, utan att säga att jag personligen inte förstår hetsen på dem, och att det finns andra bra klockor på marknaden. Personligen är jag just nu mer intresserad av IWC, Grand Seiko och Omega.
Jojo. Åsikter och tankar om andras val, men kan samtidigt inte bidra med alternativ till valen, som dessutom ska vara bättre och mer prisvärda 😅
 

ScubaKing

Audemars
Jojo. Åsikter och tankar om andras val, men kan samtidigt inte bidra med alternativ till valen, som dessutom ska vara bättre och mer prisvärda 😅

Tänker inte ens bemöda mig att svara på det där. Ditt svar säger så mycket mer om dig än om mig. Du har heller inte läst vad jag skrivit då du svarar helt felaktigt. Du bör läsa vad en person skriver innan du svarar. Jag har inte skrivit någonstans om bättre klockor, jag har skrivit att det finns andra alternativ.
 
Topp