• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

loevhagen

Patek
2-Faktor
Var hardcore Rolexfan i mange år. Etter noen år med kun Rolex i samlingen, så har jeg rotert mer og mer mot GS. Rolex er flotte klokker og ikke minst veldig praktiske, men GS er langt mer interessante totalt sett. Det betyr IKKE at Rolex er dårlig på noen som helst måte. Det betyr bare at GS er finishmessig bare så utrolig mye bedre.

Mange klokkeinteresserte er enten "Rolex er best" eller "Rolex suger". Jeg synes Rolex er bra og vil alltid eie en eller flere Rolex, samtidig som jeg vil eie andre klokkemerker. Det herlige med GS er at det ikke finnes noen tråder ever som heter: "Grand Seiko - Tråden där ni diskuterar värdeökning, listor, orättvisor och spåkulor"

GS-livet er bare såååå mye mer gledespredende enn Rolexlivet. Come over to the japanese side.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Var hardcore Rolexfan i mange år. Etter noen år med kun Rolex i samlingen, så har jeg rotert mer og mer mot GS. Rolex er flotte klokker og ikke minst veldig praktiske, men GS er langt mer interessante totalt sett. Det betyr IKKE at Rolex er dårlig på noen som helst måte. Det betyr bare at GS er finishmessig bare så utrolig mye bedre.

Mange klokkeinteresserte er enten "Rolex er best" eller "Rolex suger". Jeg synes Rolex er bra og vil alltid eie en eller flere Rolex, samtidig som jeg vil eie andre klokkemerker. Det herlige med GS er at det ikke finnes noen tråder ever som heter: "Grand Seiko - Tråden där ni diskuterar värdeökning, listor, orättvisor och spåkulor"

GS-livet er bare såååå mye mer gledespredende enn Rolexlivet. Come over to the japanese side.
GS länkarna gör dock ingen glad 🥲
 

ScubaKing

Audemars
Var hardcore Rolexfan i mange år. Etter noen år med kun Rolex i samlingen, så har jeg rotert mer og mer mot GS. Rolex er flotte klokker og ikke minst veldig praktiske, men GS er langt mer interessante totalt sett. Det betyr IKKE at Rolex er dårlig på noen som helst måte. Det betyr bare at GS er finishmessig bare så utrolig mye bedre.

Mange klokkeinteresserte er enten "Rolex er best" eller "Rolex suger". Jeg synes Rolex er bra og vil alltid eie en eller flere Rolex, samtidig som jeg vil eie andre klokkemerker. Det herlige med GS er at det ikke finnes noen tråder ever som heter: "Grand Seiko - Tråden där ni diskuterar värdeökning, listor, orättvisor och spåkulor"

GS-livet er bare såååå mye mer gledespredende enn Rolexlivet. Come over to the japanese side.

Ja helt fantastiska klockor för vad dem kostar! Denna modell är väldigt stor men jag har rätt stora handleder. Finish på den undre var bland det bästa jag sett.

Armbandsur (11).jpg

Armbandsur (26).jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tänker inte ens bemöda mig att svara på det där. Ditt svar säger så mycket mer om dig än om mig. Du har heller inte läst vad jag skrivit då du svarar helt felaktigt. Du bör läsa vad en person skriver innan du svarar. Jag har inte skrivit någonstans om bättre klockor, jag har skrivit att det finns andra alternativ.
Vad rörigt det blev!

Svårt att argumentera när du editerar och lägger till text.

Folk kan i alla fall läsa originalen i mina citeringar.

Allt jag frågade efter var alternativ. Om man påstår något så kan det vara bra att backa upp detta?

Länkjustering = On the fly. Inte sitta hemma och skruva
 

ScubaKing

Audemars
Vad rörigt det blev!

Svårt att argumentera när du editerar och lägger till text.

Folk kan i alla fall läsa originalen i mina citeringar.

Allt jag frågade efter var alternativ. Om man påstår något så kan det vara bra att backa upp detta?

Länkjustering = On the fly. Inte sitta hemma och skruva

Finns inget påstående i min text, återigen får du läsa igen. Det var min personliga åsikt om jakten på Rolex och vad som driver denna. Jag förklarade min åsikt om Rolex och varför jag valt att inte längre köpa eller äga Rolex. Jag skrev även flera olika märken jag tittar på, just nu IWC, Grand Seiko och Omega. Återigen, detta betyder inte att dem märken jag tittar på är bättre, det är alternativ som passar mig bättre och till ett pris som jag finner mer attraktivt för vad man får och köper. Till exempel tycker jag finish på Grand Seiko är helt överlägsen Rolex, bra finish är attraktivt för mig och därav jag väljer det märket före en Rolex.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Tråden är intressant men förstår inte detta med Rolex. Det är OK klockor, inget mer. Absolut inte värda det priset dem idag betingar.

Jag har haft dem flesta av deras modeller tidigare i livet utom Cellini, tror jag postat bilder på dem flesta jag haft under åren. Allt ifrån Daytona till Explorer 2 och Datejust.

Har helt slutat med Rolex, mycket på grund av att klockorna inte lever upp till prislappen men även för Rolex och Rolex AD sätt att arbeta med listor, köer, behålla cert, krav på andra köp före, snorkiga attityder m,m

Det finns med andra ord så otroligt mycket bra klockor på samma nivå och till en vettigare prislapp. Jag har svårt att förstå vad som får folk att finna sig i detta för att få en klocka?

Är det att kunna få något som är eftertraktat, den absoluta jakten, något som "kanske" kommer fortsätta stiga i pris (vilket kanske tyder på att man aldrig hade råd med klockan från första början)?

Samma sak gällande denna jakt på plastklockan från Swatch med Omega märkning. Måste vara att få något som inte alla andra kan ha, jakten osv.

Armbandsur (3).jpg

29920558_369832060185588_634183759_n.jpg
Rolex är Rolex helt enkelt 😁
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Finns inget påstående i min text, återigen får du läsa igen. Det var min personliga åsikt om jakten på Rolex och vad som driver denna. Jag förklarade min åsikt om Rolex och varför jag valt att inte längre köpa eller äga Rolex. Jag skrev även flera olika märken jag tittar på, just nu IWC, Grand Seiko och Omega. Återigen, detta betyder inte att dem märken jag tittar på är bättre, det är alternativ som passar mig bättre och till ett pris som jag finner mer attraktivt för vad man får och köper.
Tolkar jag detta fel då?

290A37F1-B510-4854-9B1F-9BAD5A69A8B7.jpeg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja du tolkar det helt fel. Det finns enligt mig så otroligt mycket bra klockor på samma nivå som Rolex till en vettigare prislapp. Till exempel Grand Seiko. Men detta är mina personliga åsikter, vad du tycker om Rolex och andra märken är helt upp till dig. Det som förvånar mig är jakten och hetsen på märket.
Och jag var således nyfiken på alternativen, om man nu ska försöka vägleda folk till de "bättre" valen.

Typ, en Submariner / Daytona
 

ScubaKing

Audemars
Och jag var således nyfiken på alternativen, om man nu ska försöka vägleda folk till de "bättre" valen.

Typ, en Submariner / Daytona

En Grand Seiko diver till exempel. Eller den Grand Seiko jag postade bild på ovan. Eller en Panerai, IWC diver. Alla intressanta märken med historia. Breitling nya inhouse Chronomat B01. Eller någon av Omegas nya dykare.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Tråden är intressant men förstår inte detta med Rolex. Det är OK klockor, inget mer. Absolut inte värda det priset dem idag betingar.

Jag har haft dem flesta av deras modeller tidigare i livet utom Cellini, tror jag postat bilder på dem flesta jag haft under åren. Allt ifrån Daytona till Explorer 2 och Datejust.

Har helt slutat med Rolex, mycket på grund av att klockorna inte lever upp till prislappen men även för Rolex och Rolex AD sätt att arbeta med listor, köer, behålla cert, krav på andra köp före, snorkiga attityder m,m

Det finns med andra ord så otroligt mycket bra klockor på samma nivå och till en vettigare prislapp. Jag har svårt att förstå vad som får folk att finna sig i detta för att få en klocka?

Är det att kunna få något som är eftertraktat, den absoluta jakten, något som "kanske" kommer fortsätta stiga i pris (vilket kanske tyder på att man aldrig hade råd med klockan från första början)?

Samma sak gällande denna jakt på plastklockan från Swatch med Omega märkning. Måste vara att få något som inte alla andra kan ha, jakten osv.

Armbandsur (3).jpg

29920558_369832060185588_634183759_n.jpg
Vad är det som gör att klockorna inte lever upp till prislappen ?

1. E väll världens mest kända tillverkare ( kanske har fel )

2. Märket uppvisar ”en viss status”

3. Bra investering

4. Kvalité

Tror även du förstår att detta är grejen med Rolex 😁
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Är det några andra i forumet som anser att Nymans har gått för långt med alla krav de ställer på folk som ska köpa en Rolex ... man ska alltså ta bilder på alla klockor man har köpt med dagens tidning, klockorna, cert och allt
Jag tror inte att detta gäller "kändisar" eller "goa vänner" till de som jobbar på Nymans
Jag stod i kö i ca 2 år och då gällde inte dessa "nya villkor" som de skyller på ledningen och Rolex HK. De "hävdar att de kan bli av med agenturen om de inte gör så !!!!
Är detta ens lagligt att ändra



Nymans!
När man köpte en klocka för 3år sedan! Och då var den i skyltfönstret!
TT datejust wimbel!! Alltså inte alls poppis!
Får ej köpa rolex från Nymans/krons för klockan finns ej kvar längre😂🤦‍♂️

3AF45099-53A7-4CA1-89C6-E5308F83814D.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Och jag var således nyfiken på alternativen, om man nu ska försöka vägleda folk till de "bättre" valen.

Typ, en Submariner / Daytona
Bättre är väl en definitionsfråga.
Jag personligen tycker att Daytona är helt okej. Pluspoäng för automatisk och 100m wr men annars tycker jag att Omega Speedmaster och Zenith chronomaster är roligare och bättre alternativ.
Dykarmässigt är BP FF gärna 40mm modell för min del coolare än en modern sub men oklart om bättre klocka, samma gäller Cartiers dykare.
När det kommer till GMT finns det bara en klocka och färgkombination gvs pepsi.

Mina preferenser har mycket avspegling i historian bakom klockorna vilket kanske genomsyras tydligt.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Kan inte du lista ett par alternativ, så att folk har något att gå på?

Vad ska man köpa istället för en:

Submariner

GMT

Daytona

Sky-Dweller

Väg gärna in X antal år innan service. Servicekostnad och länkjustering.

Tack!
Jag har haft alla ovanstående, och det är bara göra egen efterforskning, efter tycke, smak o plånbok, då det finns mååånga alternativ, ofta bättre specade och billigare från bla: Blancpain, Omega, JLC, GS, IWC och Breitling för nämna några - de flesta kan köpas utan AD förnedring, för de som ej är masochister 😉
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har haft alla ovanstående, och det är bara göra egen efterforskning, efter tycke, smak o plånbok, då det finns mååånga alternativ, ofta bättre specade och billigare från bla: Blancpain, Omega, JLC, GS, IWC och Breitling för nämna några - de flesta kan köpas utan AD förnedring, för de som ej är masochister 😉
Lite trött på denna typ av svar. Du är liksom inte den första som påstår att det finns många bättre alternativ, och så kan du inte ens lista en enda klocka...

Visst ska man göra research. Det skadar dock inte med lite vägledning och tips?

Att bara droppa ett par märken och sedan säga "googla" hjälper typ ingen
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag har haft alla ovanstående, och det är bara göra egen efterforskning, efter tycke, smak o plånbok, då det finns mååånga alternativ, ofta bättre specade och billigare från bla: Blancpain, Omega, JLC, GS, IWC och Breitling för nämna några - de flesta kan köpas utan AD förnedring, för de som ej är masochister 😉
Och @KenKun , tycker att du själv med fördel kan youtuba runt dessa modeller och aternativ, din frågeställning blir lite pinsam om du med fullt allvar tror att Rolex är bäst från en faktabaserad logik, om man väger in prestige (Rolex största köpargument för de flesta utanför klocksvängen) så är det en annan sak…
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Och @KenKun , tycker att du själv med fördel kan youtuba runt dessa modeller och aternativ, din frågeställning blir lite pinsam om du med fullt allvar tror att Rolex är bäst från en faktabaserad logik, om man väger in prestige (Rolex största köpargument för de flesta utanför klocksvängen) så är det en annan sak…
Rolex är inte bäst, men blir alltid löjligt när "duktiga" användare ska gå in i Rolex trådar och veva och försöka visa hur "finare" de är genom att säga att det finns bättre märken...

Och så kan de inte ens lista alternativ till de populära Rolex modellerna 🤣
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Lite trött på denna typ av svar. Du är liksom inte den första som påstår att det finns många bättre alternativ, och så kan du inte ens lista en enda klocka...

Visst ska man göra research. Det skadar dock inte med lite vägledning och tips?

Att bara droppa ett par märken och sedan säga "googla" hjälper typ ingen
Jag ödslar inte tid på detta, då detta är för obvious, enkelt…avdelning trött frågeställning..vidga dina vyer, eller köp o köa för Rollar, fri värld o demokrati..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Bättre är väl en definitionsfråga.
Jag personligen tycker att Daytona är helt okej. Pluspoäng för automatisk och 100m wr men annars tycker jag att Omega Speedmaster och Zenith chronomaster är roligare och bättre alternativ.
Dykarmässigt är BP FF gärna 40mm modell för min del coolare än en modern sub men oklart om bättre klocka, samma gäller Cartiers dykare.
När det kommer till GMT finns det bara en klocka och färgkombination gvs pepsi.

Mina preferenser har mycket avspegling i historian bakom klockorna vilket kanske genomsyras tydligt.
Speedy är en ikon. Har en. Känner dock inte att spec:sen är likadana. Speedyn börjar dessutom bli dyr nu...

Zenith har väl ingen länkjustering?

BP är cool, men hög? 😅

Gillar Cartier. Har dock noll koll om deras divers 😅
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Lite trött på denna typ av svar. Du är liksom inte den första som påstår att det finns många bättre alternativ, och så kan du inte ens lista en enda klocka...

Visst ska man göra research. Det skadar dock inte med lite vägledning och tips?

Att bara droppa ett par märken och sedan säga "googla" hjälper typ ingen
Det är mkt bra…..du visar glöd och passion…slåss nu för ditt hjärtans fabrikat. Släpp loss fan boyen på riktigt 👍

Jag tilldelar dig en DJ 31 med strössel för leverans 2039

Ps……bild på era bef Rolex måste bifogas ihop med cert och kopia på den dagens tidning

Mvh Lokala Rolex butiken.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Speedy är en ikon. Har en. Känner dock inte att spec:sen är likadana. Speedyn börjar dessutom bli dyr nu...

Zenith har väl ingen länkjustering?

BP är cool, men hög? 😅

Gillar Cartier. Har dock noll koll om deras divers 😅
Den bp ff 40mm som Cristian på forumet har satt som en dröm när jag provade.

Zenith har länkjusteting. Denna wos limited är riktigt bra
Screenshot_20230128_075414_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20230128_075235_Samsung Internet.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är mkt bra…..du visar glöd och passion…slåss nu för ditt hjärtans fabrikat. Släpp loss fan boyen på riktigt 👍

Jag tilldelar dig en DJ 31 med strössel för leverans 2039

Ps……bild på era bef Rolex måste bifogas ihop med cert och kopia på den dagens tidning

Mvh Lokala Rolex butiken.
Spontant känns det bara som att vissa vill känna sig duktiga och samla internetpoäng 😅
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Snälla Söta rara, jag tänker ej lista 100 tals alt, jag nämde exempel på märken som alt, bara gå in på en av dessa hemsidor under dykare tex, och sedan köpa men det kan man ej göra med Rolex, för där finns ingen transparens om kötid och ev AD krav, jag uppskattar Rolex men märket går fetbort pga ovan
 
Topp