• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Rolex är inte bäst, men blir alltid löjligt när "duktiga" användare ska gå in i Rolex trådar och veva och försöka visa hur "finare" de är genom att säga att det finns bättre märken...

Och så kan de inte ens lista alternativ till de populära Rolex modellerna 🤣

Hoppar in i diskussionen med @Watchie men håller delvis med KenKun.

Man hör ofta "bättre specad" - men vad från IWC, Zenit, Breitling, Blancpain eller Omega är bättre specat än en random Sub? Och även om så skulle vara fallet, kan ta mitt eget "hemmamärke" Sinn som smiskar en Sub i två avseenden med tegimenterat stål, (i princip repfritt), och överlägsen vattenresistens, (200atm - Sinn U2), så går det inte att bortse från två extremt viktiga egenskaper för både gemene man och klocknörden, varumärkesstyrka samt det mer subjektiva, dvs estetik. Rolex är ett av världens absolut starkaste varumärken och det blir lite larvigt att låtsas om att det inte skulle spela någon roll bara för att vi hänger på ett klockforum. Dessutom är hållbarhet och serviceintervall/pris generöst, (nya klockor), i förhållande till priset.

Tycker att köpprocessen kring Rolex är vansinnig och att folk helt har tappat all vett och sans när man försvarar hur många AD:s hanterar försäljningarna men det tar inte bort vad man får om man köper en Rolex.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hoppar in i diskussionen med @Watchie men håller delvis med KenKun.

Man hör ofta "bättre specad" - men vad från IWC, Zenit, Breitling, Blancpain eller Omega är bättre specat än en random Sub? Och även om så skulle vara fallet, kan ta mitt eget "hemmamärke" Sinn som smiskar en Sub i två avseenden med tegimenterat stål, (i princip repfritt), och överlägsen vattenresistens, (200atm - Sinn U2), så går det inte att bortse från två extremt viktiga egenskaper för både gemene man och klocknörden, varumärkesstyrka samt det mer subjektiva, dvs estetik. Rolex är ett av världens absolut starkaste varumärken och det blir lite larvigt att låtsas om att det inte skulle spela någon roll bara för att vi hänger på ett klockforum. Dessutom är hållbarhet och serviceintervall/pris generöst, (nya klockor), i förhållande till priset.

Tycker att köpprocessen kring Rolex är vansinnig och att folk helt har tappat all vett och sans när man försvarar hur många AD:s hanterar försäljningarna men det tar inte bort vad man får om man köper en Rolex.
Tack för inspel!

Sinn gör riktigt bra klockor!

Lite osäker på om de kör med länkjustering på deras divers, men bortsett från det så är de riktigt coola.

Den första sparade bilden i mitt klockalbum är...

4AD3B4CF-8F54-4C11-80BD-8B57A0093110.jpeg
 

Spanjoren

Omega
2-Faktor
Om dom tillåter alla ställa sig i kö och inte försöker göra något åt flippande, vad tror ni hade hänt med kön? Alla hade ställt sig i kö så länge marknadspriset är högre än list.

Situationen är knappast optimalt men att helt släppa alla krav och låta vem som helst skriva upp sig skulle fucka klockintresserade än mer. Vi skulle gå från ett par år till ett decennium.

Varför skulle inte mitt barn, min fru, min mormor och min moster ställa sig i kö om dom fick, om dom kan göra 1.5-5x vinst?

Med det sagt är jag själv lite bitter stått i kö nu på krons i 3 år på stål sub och inte hört något, gissar på att de skiter I mig helt enkelt trots att jag köpt annat. Men men.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Hoppar in i diskussionen med @Watchie men håller delvis med KenKun.

Man hör ofta "bättre specad" - men vad från IWC, Zenit, Breitling, Blancpain eller Omega är bättre specat än en random Sub? Och även om så skulle vara fallet, kan ta mitt eget "hemmamärke" Sinn som smiskar en Sub i två avseenden med tegimenterat stål, (i princip repfritt), och överlägsen vattenresistens, (200atm - Sinn U2), så går det inte att bortse från två extremt viktiga egenskaper för både gemene man och klocknörden, varumärkesstyrka samt det mer subjektiva, dvs estetik. Rolex är ett av världens absolut starkaste varumärken och det blir lite larvigt att låtsas om att det inte skulle spela någon roll bara för att vi hänger på ett klockforum. Dessutom är hållbarhet och serviceintervall/pris generöst, (nya klockor), i förhållande till priset.

Tycker att köpprocessen kring Rolex är vansinnig och att folk helt har tappat all vett och sans när man försvarar hur många AD:s hanterar försäljningarna men det tar inte bort vad man får om man köper en Rolex.
Men det var väl det jag skrev ? Inget emot Rolex, tvärtom, det är just köpe process, marknadsläget som är galet, sen kan ingen påstå att majoriteten av köparna inte har prestige som ett av huvudskälen till köp o igen, finns många alt till förnedring av ad / bet överpris
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för inspel!

Sinn gör riktigt bra klockor!

Lite osäker på om de kör med länkjustering på deras divers, men bortsett från det så är de riktigt coola.

Den första sparade bilden i mitt klockalbum är...

4AD3B4CF-8F54-4C11-80BD-8B57A0093110.jpeg

Avsaknaden av justering utan verktyg är den vanligaste invändningen tillsammans med önskan om ett helt nytt lås. Den där bilden är riktigt bra, har den sparad sedan tidigare :)

Men det var väl det jag skrev ? Inget emot Rolex, tvärtom, det är just köpe process, marknadsläget som är galet, sen kan ingen påstå att majoriteten av köparna inte har prestige som ett av huvudskälen till köp o igen, finns många alt till förnedring av ad / bet överpris

Min poäng är att det finns en anledning till att det inte är samma köpprocess kring andra märken/modeller som klarar av samma saker som en Sub eller Daytona, och att det inte har så mycket med spec på klockan att göra vilket gör det svårare att erbjuda ett alternativ till gemene Rolexintressent. Det är svårt att plocka bort det från ekvationen helt enkelt oavsett vad man tycker om det.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
De här två köpte jag och min bror 1987, en vecka efter det stora börsfallet och då fick vi till och med rabatt.
Det var verkligen helt andra tider. Världsbefolkningen passerade 5 miljarder, snart passerar vi 8.
Antalet miljonärer i till exempel Kina och länder som då sågs som u-länder har ju exploderat.
Peking, Shanghai ligger idag på 8 och 9 plats på listan med flest antal dollarmiljonärer och generellt sett har ju de flesta fått det mycket bättre materiellt sett.
Läs Rosling :)
Så egentligen är det ju något positivt.
Så om nu Rolex satt ett tak på att tillverka x antal/år och efterfrågan är större - tja då blir det ju så här.

1674891231434.png
1674891316136.png

Hans är minst sagt en aning mer sliten än min - använd 24/7 sedan dess..
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Speedy är en ikon. Har en. Känner dock inte att spec:sen är likadana. Speedyn börjar dessutom bli dyr nu...

Zenith har väl ingen länkjustering?

BP är cool, men hög? 😅

Gillar Cartier. Har dock noll koll om deras divers 😅
Om vi snackar dykare så tycker jag Tudor BB58 är bra. Formspråk som en äldre submariner. Snyggare än en maxicase sub. Men det är något med länken…tung och säkert dålig justering. Men prismässigt så har verkligen IWC, JLC, Omega och Breitling fått hybris!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Avsaknaden av justering utan verktyg är den vanligaste invändningen tillsammans med önskan om ett helt nytt lås. Den där bilden är riktigt bra, har den sparad sedan tidigare :)



Min poäng är att det finns en anledning till att det inte är samma köpprocess kring andra märken/modeller som klarar av samma saker som en Sub eller Daytona, och att det inte har så mycket med spec på klockan att göra vilket gör det svårare att erbjuda ett alternativ till gemene Rolexintressent. Det är svårt att plocka bort det från ekvationen helt enkelt oavsett vad man tycker om det.
Alltid kul när andra uppskattar ens bilder 🤩
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om vi snackar dykare så tycker jag Tudor BB58 är bra. Formspråk som en äldre submariner. Snyggare än en maxicase sub. Men det är något med länken…tung och säkert dålig justering. Men prismässigt så har verkligen IWC, JLC, Omega och Breitling fått hybris!
Ingen on the fly justering och fake "rivets" på sidorna 🥲

Annars ett bra alternativ. Väldigt prisvärd!
 

Masha

Breitling
Bättre är väl en definitionsfråga.
Jag personligen tycker att Daytona är helt okej. Pluspoäng för automatisk och 100m wr men annars tycker jag att Omega Speedmaster och Zenith chronomaster är roligare och bättre alternativ.
Dykarmässigt är BP FF gärna 40mm modell för min del coolare än en modern sub men oklart om bättre klocka, samma gäller Cartiers dykare.
När det kommer till GMT finns det bara en klocka och färgkombination gvs pepsi.

Mina preferenser har mycket avspegling i historian bakom klockorna vilket kanske genomsyras tydligt.
Alltså det här med vad man personligen tycker ska aldrig vara vara något man bör sträta emot.
Sen är det ju så att vissa tycker ett men skrier annat för diskutionens skull.
Det här med klockor handlar ju först och frömst om känslor, i första hand, en anknytning man känner till ett visst märke, och då kommer man alltid att vara lite subjektiv här.
Tycker du/någon att Daytona är … bara ok, och att Zenith är bättre, (bättre är relativt) så är det naturligtvis helt ok, om du nu verkligen tycker så. Om någon tycker att …. Rado Captain Cook är snyggare än Submariner…. ja det är också ok.
Alla vi som tycker om klockor värdesätter alla dessa märken, för alla dom har bidragit till att klockarenan är vad den är.
Bara att det här med bättre och tycker om, är något man bör tänka på när man skriver, tycker att man använda sig av ”jag tycker mer om” istället för ”bättre” då behöver man motivera mycket mindre.
Det finss folk som tycker att Citroen c6 i deras tycke är snyggare än MB S-klass, och inte bara det, det finns dom som tycker att den är bättre, bara det att det här med snyggare är något i betraktarens ögon och bör ej diskuteras, men det här med ’bättre’ det är något som kräver en fet motivering.
En sak är säker, S-klassen är vad den är, och den är det i bilvärlden för att den helt enkelt vunnit flest bilintresserades beundran, och det lyckas man inte med utan att ha skapat anledning för det.
Kör själv en C-klass diesel, fin bil tycker jag, med amg paketet rätt så snygg, är den bättre än S-klass ..,, ja, den är bättre för den är skunsammare för min plånbok…. C6:ans design tilltalar säkert vissa, och det är helt ok, dock kvarstår faktumet att både jag och C6 fantasten hade kanske 🤔 kört S-clazzen om förutsättningarna var samma.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Alltså det här med vad man personligen tycker ska aldrig vara vara något man bör sträta emot.
Sen är det ju så att vissa tycker ett men skrier annat för diskutionens skull.
Det här med klockor handlar ju först och frömst om känslor, i första hand, en anknytning man känner till ett visst märke, och då kommer man alltid att vara lite subjektiv här.
Tycker du/någon att Daytona är … bara ok, och att Zenith är bättre, (bättre är relativt) så är det naturligtvis helt ok, om du nu verkligen tycker så. Om någon tycker att …. Rado Captain Cook är snyggare än Submariner…. ja det är också ok.
Alla vi som tycker om klockor värdesätter alla dessa märken, för alla dom har bidragit till att klockarenan är vad den är.
Bara att det här med bättre och tycker om, är något man bör tänka på när man skriver, tycker att man använda sig av ”jag tycker mer om” istället för ”bättre” då behöver man motivera mycket mindre.
Det finss folk som tycker att Citroen c6 i deras tycke är snyggare än MB S-klass, och inte bara det, det finns dom som tycker att den är bättre, bara det att det här med snyggare är något i betraktarens ögon och bör ej diskuteras, men det här med ’bättre’ det är något som kräver en fet motivering.
En sak är säker, S-klassen är vad den är, och den är det i bilvärlden för att den helt enkelt vunnit flest bilintresserades beundran, och det lyckas man inte med utan att ha skapat anledning för det.
Kör själv en C-klass diesel, fin bil tycker jag, med amg paketet rätt så snygg, är den bättre än S-klass ..,, ja, den är bättre för den är skunsammare för min plånbok…. C6:ans design tilltalar säkert vissa, och det är helt ok, dock kvarstår faktumet att både jag och C6 fantasten hade kanske 🤔 kört S-clazzen om förutsättningarna var samma.
Älskar biljämförelser/förklaringar. Säger mig inte ett smack 😉

/B
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag tror mycket kommer styras över till CPO programet för de ÅFs som kommer deltaga.
Tyvärr listan stängd.....Men om du byter in din gamla klocka för vad du betalade,så titta vad vi hittade.
WinWin kanske?
Så är det helt klart, känner till minst ett fall där sportstål skulle gå att leverera mot inbyte av annan lätt begagnad Rolex. Direktförsäljning var dock inte intressant för AD.
CPO är ett sätt både för Rolex och AD att mjölka marknaden ännu mer genom att tjäna pengar på begagnade klockor om och om igen samtidigt som man får sälja ny klockor
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Och jag var således nyfiken på alternativen, om man nu ska försöka vägleda folk till de "bättre" valen.

Typ, en Submariner / Daytona
Fast det är ju en rätt konstig jämförelse. Lika bra hur då? Alla finare klockor tål vatten och funkar i 10 år innan service. Men du får ett bra alternativ bara för att visa att det finns. Jag vet att du vet att det finns alternativ så därför blir diskussionen lite onödig. Men jag tror på riktigt att det finns dom som tror att det inte finns alternativ so here goes... GO Sea Q.
Glashutte-Original-SeaQ-39.5mm-Reed-Green-Dial-review-video-1.jpg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Avsaknaden av justering utan verktyg är den vanligaste invändningen tillsammans med önskan om ett helt nytt lås. Den där bilden är riktigt bra, har den sparad sedan tidigare :)



Min poäng är att det finns en anledning till att det inte är samma köpprocess kring andra märken/modeller som klarar av samma saker som en Sub eller Daytona, och att det inte har så mycket med spec på klockan att göra vilket gör det svårare att erbjuda ett alternativ till gemene Rolexintressent. Det är svårt att plocka bort det från ekvationen helt enkelt oavsett vad man tycker om det.
Säger ej emot, folk får välja själv om ad ”förnedring” är värt el ej, jag har min åsikt och tycker det bara är mysko att folk ej vidgar vyerna, speciellt på ett klockfora, men om prestige och vill ha begär är stark så är den 🤔
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Älskar biljämförelser/förklaringar. Säger mig inte ett smack 😉

/B

Hjälper väldigt sällan att blanda in en subjektivt diskussion som argument eller förklaringsmodell i en annan subjektiv diskussion :)

Fast det är ju en rätt konstig jämförelse. Lika bra hur då? Alla finare klockor tål vatten och funkar i 10 år innan service. Men du får ett bra alternativ bara för att visa att det finns. Jag vet att du vet att det finns alternativ så därför blir diskussionen lite onödig. Men jag tror på riktigt att det finns dom som tror att det inte finns alternativ so here goes... GO Sea Q

Jag tror inte någon på det här forumet lever i villfarelsen att det inte finns några alternativ. Det finns som sagt mängder av klockor med liknande spec.

Tycker att det ofta blir rätt knepiga ifrågasättande om motiven bakom att folk väljer Rolex framför andra märken samtidigt som det flödar med trådar på Lifystyle där samma personer inte nöjer sig med Ikea, H&M och Volkswagen. Inte riktat mot dig utan bara ett konstaterande att det är väldigt konstigt varför varumärke inte skulle spela roll gällande klockor på ett klockforum.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Säger ej emot, folk får välja själv om ad ”förnedring” är värt el ej, jag har min åsikt och tycker det bara är mysko att folk ej vidgar vyerna, speciellt på ett klockfora, men om prestige och vill ha begär är stark så är den 🤔

Håller inte med om att ”folk” inte vidgar vyerna vilket de många olika märkestrådarna på forumet är ett bevis för. Att ”visst folk” inte vidgar vyerna må så vara, men överlag så är det en fin spridning på KS.

Och som jag skrev ovan, det vore snarare extremt konstigt om varumärke och vill ha-begär inte var en stark faktor på ett nischforum.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hoppar in i diskussionen med @Watchie men håller delvis med KenKun.

Man hör ofta "bättre specad" - men vad från IWC, Zenit, Breitling, Blancpain eller Omega är bättre specat än en random Sub? Och även om så skulle vara fallet, kan ta mitt eget "hemmamärke" Sinn som smiskar en Sub i två avseenden med tegimenterat stål, (i princip repfritt), och överlägsen vattenresistens, (200atm - Sinn U2), så går det inte att bortse från två extremt viktiga egenskaper för både gemene man och klocknörden, varumärkesstyrka samt det mer subjektiva, dvs estetik. Rolex är ett av världens absolut starkaste varumärken och det blir lite larvigt att låtsas om att det inte skulle spela någon roll bara för att vi hänger på ett klockforum. Dessutom är hållbarhet och serviceintervall/pris generöst, (nya klockor), i förhållande till priset.

Tycker att köpprocessen kring Rolex är vansinnig och att folk helt har tappat all vett och sans när man försvarar hur många AD:s hanterar försäljningarna men det tar inte bort vad man får om man köper en Rolex.
Hjälper väldigt sällan att blanda in en subjektivt diskussion som argument eller förklaringsmodell i en annan subjektiv diskussion :)



Jag tror inte någon på det här forumet lever i villfarelsen att det inte finns några alternativ. Det finns som sagt mängder av klockor med liknande spec.

Tycker att det ofta blir rätt knepiga ifrågasättande om motiven bakom att folk väljer Rolex framför andra märken samtidigt som det flödar med trådar på Lifystyle där samma personer inte nöjer sig med Ikea, H&M och Volkswagen. Inte riktat mot dig utan bara ett konstaterande att det är väldigt konstigt varför varumärke inte skulle spela roll gällande klockor på ett klockforum.
@Clark Kent hjälten som ingen av oss förtjänar. Detta kan vara de bästa och mest distanserande inläggen sedan denna tråden startades. ✌️

Kan ha tankar omkring hur vissa AD’s agerar mot sina kunder. Men samtidigt är ju valet att handla självvalt. Ur ett helhetsperspektiv så är även delar av kundattityden uppåt väggarna. Att köpa en pryl för 80+ är inget som är en basbehov. Men många agerar som det (och behandlar AD’s därefter).

För egen del är det har bristen på Rolex varit katalysator för annat och byggt upp intresset mer.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fast det är ju en rätt konstig jämförelse. Lika bra hur då? Alla finare klockor tål vatten och funkar i 10 år innan service. Men du får ett bra alternativ bara för att visa att det finns. Jag vet att du vet att det finns alternativ så därför blir diskussionen lite onödig. Men jag tror på riktigt att det finns dom som tror att det inte finns alternativ so here goes... GO Sea Q.
Glashutte-Original-SeaQ-39.5mm-Reed-Green-Dial-review-video-1.jpg
Vet och vet. Om man nu säger att det finns alternativ, så kan det vara bra att lista ett par stycken också
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Håller inte med om att ”folk” inte vidgar vyerna vilket de många olika märkestrådarna på forumet är ett bevis för. Att ”visst folk” inte vidgar vyerna må så vara, men överlag så är det en fin spridning på KS.

Och som jag skrev ovan, det vore snarare extremt konstigt om varumärke och vill ha-begär inte var en stark faktor på ett nischforum.
Men snälla, folk avser diskussionen idag i tråden, och Rolex gör vettiga och bra klockor, är ej det som är issue, om du läser min poäng istället för upprepa dina egna vid comments och övertolka, så menar jag att ”ad förnedringen/väntan/överpriser” ej är värt det , när det finns vettiga alternativ
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hjälper väldigt sällan att blanda in en subjektivt diskussion som argument eller förklaringsmodell i en annan subjektiv diskussion :)



Jag tror inte någon på det här forumet lever i villfarelsen att det inte finns några alternativ. Det finns som sagt mängder av klockor med liknande spec.

Tycker att det ofta blir rätt knepiga ifrågasättande om motiven bakom att folk väljer Rolex framför andra märken samtidigt som det flödar med trådar på Lifystyle där samma personer inte nöjer sig med Ikea, H&M och Volkswagen. Inte riktat mot dig utan bara ett konstaterande att det är väldigt konstigt varför varumärke inte skulle spela roll gällande klockor på ett klockforum.
I stort håller jag med! Fast jag argumenterar inte mot att man köper Rolex. Det har jag själv gjort innan det blev helt galet. Jag argumenterar mot själva hysterin och att det pratas som om det inte skulle finnas objektivt sett likvärdiga alternativ. Sedan om man ändå vill ha en Rolle så är det ju fritt fram att förnedra sig. Nu tror jag som sagt att den tiden snart är förbi men jag hade fel en annan gång för länge sedan så...😃
 

Watchie

Patek
2-Faktor
I stort håller jag med! Fast jag argumenterar inte mot att man köper Rolex. Det har jag själv gjort innan det blev helt galet. Jag argumenterar mot själva hysterin och att det pratas som om det inte skulle finnas objektivt sett likvärdiga alternativ. Sedan om man ändå vill ha en Rolle så är det ju fritt fram att förnedra sig. Nu tror jag som sagt att den tiden snart är förbi men jag hade fel en annan gång för länge sedan så...😃
Amen, men det verkar vara svårt att förklara här i tråden
 

Watchie

Patek
2-Faktor
@Watchie @KenKun @ScubaKing Nu föreslår jag att detta trätande läggs ned och att vi dessutom skippar diskussion om diverse andra märken och jämförelser om vem som har bäst/sämst smak och åsikt, argumentationsfärdighet etc. Tack 🙂
Du glömde Clark Kent 😉, men visst, å andra sidan, så är detta ett discussion fora, där viss träta ingår, och det är väl bra att folk får vara olika, ha åsikter, annars blir ad kön längre 😊, men pausar från denna tråd och morgonens tonläge
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Alltså det här med vad man personligen tycker ska aldrig vara vara något man bör sträta emot.
Sen är det ju så att vissa tycker ett men skrier annat för diskutionens skull.
Det här med klockor handlar ju först och frömst om känslor, i första hand, en anknytning man känner till ett visst märke, och då kommer man alltid att vara lite subjektiv här.
Tycker du/någon att Daytona är … bara ok, och att Zenith är bättre, (bättre är relativt) så är det naturligtvis helt ok, om du nu verkligen tycker så. Om någon tycker att …. Rado Captain Cook är snyggare än Submariner…. ja det är också ok.
Alla vi som tycker om klockor värdesätter alla dessa märken, för alla dom har bidragit till att klockarenan är vad den är.
Bara att det här med bättre och tycker om, är något man bör tänka på när man skriver, tycker att man använda sig av ”jag tycker mer om” istället för ”bättre” då behöver man motivera mycket mindre.
Det finss folk som tycker att Citroen c6 i deras tycke är snyggare än MB S-klass, och inte bara det, det finns dom som tycker att den är bättre, bara det att det här med snyggare är något i betraktarens ögon och bör ej diskuteras, men det här med ’bättre’ det är något som kräver en fet motivering.
En sak är säker, S-klassen är vad den är, och den är det i bilvärlden för att den helt enkelt vunnit flest bilintresserades beundran, och det lyckas man inte med utan att ha skapat anledning för det.
Kör själv en C-klass diesel, fin bil tycker jag, med amg paketet rätt så snygg, är den bättre än S-klass ..,, ja, den är bättre för den är skunsammare för min plånbok…. C6:ans design tilltalar säkert vissa, och det är helt ok, dock kvarstår faktumet att både jag och C6 fantasten hade kanske 🤔 kört S-clazzen om förutsättningarna var samma.
Allt är ju subjektivt och valuta för pengarna. Jag älskar Rolex designspråk och deras klockor överlag. Gillar dock inte hur Rolex, Patek, ap mfl blivit efter 2015/2016 när klockmarknaden exploderade. Gillar inte heller fenomenet som blivit att alla vill ha det som inte går att få tag på eller börjar "intressera" sig för klockor som eventuell investering vilket bara späder på marknaden.

Det som är positivt med det för en själv som inte gillar rövslickandet är att man lyft blicken och hittat ännu fler okända modeller som man tidigare inte kände till tidigare som ger bättre valuta för pengarna än Rolex andrahandspriser och ibland nypriser.

Tror att alla som varit intresserade av klockor länge och är genuint intresserade märkte av en markant skillnad på prisracet runt 2015/2016 och hade hellre sett att det var som förr där man gick back ibland och plus någon tusenlapp ibland istället för dagens marknad som inte gynnar de riktiga entusiasterna.
 
Topp